Οι ανακαλύψεις που άλλαξαν την αυτοκίνηση
Δεν είναι απλά «σκαλοπάτια» που οδήγησαν την αυτοκίνηση στο μέλλον... Είναι θεμελιώδεις ανακαλύψεις-εφαρμογές, που καθόρισαν έναν νέο, υπέρoχο χάρτη στην υπόθεση mobility!
Το προφανές είναι ότι αριθμητικά οι ανακαλύψεις που άλλαξαν το πρόσωπο των μετακινήσεων και κατέστησαν τα αυτοκίνητά μας από απλά μεταφορικά εργαλεία σε σύνθετες κατασκευές που υποκαθιστούν τα σπίτια μας, ή τα γραφεία μας, ενώ παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση και ψυχαγωγία μας, διαθέτοντας πληθώρα συστημάτων ασφαλείας, δεν είναι μόνο δεκαπέντε. Είναι πολύ περισσότερες, πλην όμως επιλέξαμε με μία δική μας προσέγγιση 15 ανακαλύψεις που κυριολεκτικά αποτέλεσαν σταθμούς στην εξέλιξη του αυτοκινήτου.
Αυτές οι 15 σημαντικές καινοτομίες στην αυτοκινητοβιομηχανία, που παραθέτουμε σε τυχαία σειρά, πραγματικά μας βοηθούν να δούμε πόσο μακριά έχει έρθει η τεχνολογία από την εφεύρεση του αυτοκινήτου μέχρι σήμερα.
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Η ατμομηχανή, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και οι ηλεκτροκινητήρες, με τη σειρά αναφοράς τους, εξέλιξαν τη θεμελιώδη απαίτηση για κίνηση στον χώρο του αυτοκινήτου. Η ατμομηχανή ήταν αναμφισβήτητα η σημαντικότερη καινοτομία στην αυτοκινητοβιομηχανία, αν και αρχικά αναπτύχθηκε για να αντλεί νερό από τα ορυχεία. Ο πρώτος αξιόπιστος κινητήρας αναπτύχθηκε από τον James Watt το 1775, ενώ οι ατμομηχανές χρησιμοποιούνταν αρχικά στα τρένα και τα πλοία, αλλά αργότερα... εξευγενίστηκαν για χρήση σε πρώιμα αυτοκίνητα στα τέλη του 1800 έως τις αρχές του 1900. Το αυτοκίνητο ατμού έγινε δημοφιλές, ειδικά όταν οι δρόμοι βελτιώθηκαν. Το καύσιμο ήταν σχετικά φθηνό επίσης.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης αποτελεί τον βασικό λόγο για την ύπαρξη του αυτοκινήτου σήμερα. Η σύγχρονη μηχανή εσωτερικής καύσης, όπως την ξέρουμε, κατοχυρώθηκε από τον Nikolaus Otto το 1864. Οι μεταγενέστερες εξελίξεις έγιναν από τον George Brayton (ο πρώτος κινητήρας υγρών καυσίμων), υπήρξε μια συνεργασία με τους Otto και Daimler και κάπως έτσι η Maybach έδωσε στον κόσμο τον πρώτο κινητήρα τεσσάρων κύκλων το 1876. Ο δίχρονος κινητήρας αναπτύχθηκε από τον Karl Benz λίγο αργότερα, το 1879, με την παραγωγή των πρώτων εμπορικών οχημάτων της Benz που ξεκίνησαν το 1886.
Ο κινητήρας Diesel αναπτύχθηκε από τον Rudolf Diesel και εξακολουθεί να είναι σήμερα η υψηλότερη θερμική απόδοση κάθε πρακτικής μηχανής εσωτερικής καύσης.
Οι ηλεκτροκινητήρες, αν και καθιερώθηκαν κατά κάποιον τρόπο χάρη στην Tesla, το πρώτο πρακτικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής εμφανίστηκε στο Λονδίνο το 1884. Τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν δημοφιλή από τα τέλη της δεκαετίας του 1800 και στις αρχές του 1900, καθώς προσέφεραν ένα επίπεδο άνεσης και ευκολίας χρήσης που δεν επιτυγχάνονταν από την αντιπαράθεση της τεχνολογίας εκείνη την εποχή. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης τελικά θα επικρατήσει, μετακινώντας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αφάνεια μέχρι την αναγέννηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα τέλη του 20ού αιώνα.
Όταν η Toyota κυκλοφόρησε το Prius το 1998, αν και η παραγωγή ξεκίνησε το 1997, λίγοι θα εκτιμούσαν τον αντίκτυπο που θα είχε στην αυτοκινητοβιομηχανία. Έχοντας ενσωματώσει ένα υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης που μείωσε δραματικά την απόδοση καυσίμου, ανάγκασε άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ακολουθήσουν το παράδειγμα.
Το Prius ήταν το πρώτο υβριδικό μαζικής παραγωγής που έφερε ένα μικροσκοπικό κινητήρα αερίου 1,5 λίτρου, ηλεκτρικό κινητήρα και μπαταρία νικελίου - μεταλλικού υδριδίου.
ABS/ESP
Τα συστήματα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών ή τα αντιολισθητικά συστήματα (ABS) είναι στην πραγματικότητα ένα αρκετά παλιό κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας. Παρόλο που τα σύγχρονα συστήματα εισήχθησαν τη δεκαετία του 1950 στην αεροναυπηγική βιομηχανία και έγιναν δημοφιλή στα αυτοκίνητα από τη δεκαετία του ’70 και μετά, η ιδέα χρονολογείται από το 1908. Τα σύγχρονα συστήματα επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να διατηρεί ελκτική επαφή με τον δρόμο κατά τη διάρκεια της πέδησης, εμποδίζοντας έτσι τους τροχούς να ασφαλίσουν ή να σταματήσουν να περιστρέφονται και συνεπώς να προκαλούν ολίσθηση του οχήματος. Το πρώτο κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ABS αναπτύχθηκε από τον Γερμανό μηχανικό Karl Wessel το 1928.
Το ESC ή ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας βοηθά στη διόρθωση της ολίσθησης, αν το αυτοκίνητό σας αρχίσει να ολισθαίνει. Είναι στην πραγματικότητα μια βελτίωση στα συστήματα αντιμπλοκαρίσματος φρένων που προηγήθηκαν. Το ESC παρουσίασε σημαντική βελτίωση στην ασφάλεια των αυτοκινήτων, ειδικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Η Mercedes-Benz και η BMW έφεραν το σύστημα ESC στην αγορά στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Καθώς η τεχνολογία βελτιώθηκε με την πάροδο του χρόνου, έγινε νόμιμη απαίτηση σε πολλές χώρες για τα επιβατικά αυτοκίνητα από το 2011.
TURBO (ΥΠΕΡΣΥΜΠΙΕΣΤΕΣ)
Οι στροβιλοσυμπιεστές (Turbo) χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα παραγωγής από τη δεκαετία του 1960. Είναι ένας συμπιεστής που παίρνει κίνηση από τα αέρια καυσαερίων των αυτοκινήτων, πιέζοντας περισσότερο αέρα στους κυλίνδρους του κινητήρα. Περισσότερο καύσιμο και περισσότερος αέρας οδηγεί σε περισσότερη ισχύ και μπορεί να κάνει έναν μικρότερο κινητήρα να αποδίδει ιπποδυνάμεις πολύ μεγαλύτερες από το μέγεθός του σε κυβισμό. Χρησιμοποιούνται συνήθως στους κινητήρες τεχνολογίας κύκλου Otto και Diesel, ενώ η τεχνολογία εφευρέθηκε από τον Ελβετό Μηχανικό Alfred Buchi το 1905.
ΑΥΤΟΜΑΤΑ ΚΙΒΩΤΙΑ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ
Το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ή αυτόματη μετάδοση κίνησης, αποτελεί μια άλλη μεγάλη καινοτομία στην αυτοκινητοβιομηχανία. Το αυτοματοποιημένο σύστημα απαλλάσσει τον οδηγό από την ανάγκη αλλαγής της σχέσης ταχυτήτων χειροκίνητα, καθώς το όχημα κινείται. Έχει προφανή πλεονεκτήματα για τα άτομα με αναπηρίες, αλλά σημαίνει επίσης ότι ο οδηγός μπορεί να κρατά δύο χέρια στο τιμόνι πιο συχνά από ό,τι στα χειροκίνητα αυτοκίνητα. Αρχικά αναπτύχθηκε το 1921 από τον Καναδό Alfred Horner Munro, και αργότερα δύο Βραζιλιάνοι μηχανικοί, ο José Braz Araripe και ο Fernando Lely Lemos, ανέπτυξαν μια υδραυλική έκδοση το 1932 και πώλησαν το σχέδιό τους στην General Motors το 1940.
ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΤΙΜΟΝΙ
Το υδραυλικό τιμόνι ή το σύστημα υποβοηθούμενης διεύθυνσης (PAS) είναι μια μεγάλη καινοτομία στην αυτοκινητοβιομηχανία που βοηθά τους οδηγούς να κατευθύνουν τα αυτοκίνητά τους, χρησιμοποιώντας υδραυλικούς ή ηλεκτρικούς ενεργοποιητές. Με τον τρόπο αυτό, οι οδηγοί πρέπει να ασκούν πολύ λιγότερη προσπάθεια όταν γυρίζουν το τιμόνι σε σχέση με μη εξοπλισμένα οχήματα PAS, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες ή σε στάση. Η Chrysler Corporation ήταν η πρώτη που έκανε το υδραυλικό τιμόνι εμπορικά διαθέσιμο σε επιβατικό αυτοκίνητο στο Imperial του 1951. Σήμερα, τα περισσότερα οχήματα έρχονται με υδραυλικό τιμόνι ως πρότυπο.
ΑΕΡΟΣΑΚΟΙ
Οι αερόσακοι αποτελούν μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες στην ασφάλεια οχημάτων και στην αυτοκινητοβιομηχανία. Έχουν σχεδιαστεί για να φουσκώνουν εξαιρετικά γρήγορα και να ξεφουσκώνουν εξίσου γρήγορα κατά τη διάρκεια συγκρούσεων, κρούσεων ή αιφνίδιας γρήγορης επιβράδυνσης.
Αυτή η τεχνολογία έχει σώσει χιλιάδες ζωές από τη στιγμή της μαζικής υιοθέτησής τους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η εφεύρεσή τους αναγνωρίζεται ευρέως στον John W. Hetrick ο οποίος κατέγραψε το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας του το 1951, ωστόσο θα χρειαζόταν η ανάπτυξη αισθητήρων σύγκρουσης στη δεκαετία του 1960 για να υιοθετηθεί ευρέως η τεχνολογία.
ΖΩΝΕΣ 3 ΣΗΜΕΙΩΝ
Η πανταχού παρούσα ζώνη ασφαλείας τριών σημείων έχει σχεδιαστεί για να αποσπά την ενέργεια επιβράδυνσης κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης πάνω από τη λεκάνη, τον θώρακα και τους ώμους του επιβάτη. Εισήχθη στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία για πρώτη φορά από τη Volvo το 1959 και αναπτύχθηκε από τον Nils Bohlin. Πριν από αυτή την καινοτομία, η ζώνη ασφαλείας δύο σημείων ήταν το δεδομένο, ενώ αυτή η μεγάλη καινοτομία εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Volvo PV 544 αλλά έγινε στάνταρ στο Volvo 122, το 1959. Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ασφαλείας της Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ, αυτές οι ζώνες σώζουν περίπου 11.000 ζωές κάθε χρόνο.
ΦΛΑΣ
Μια άλλη σημαντική καινοτομία στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν τα αναβοσβήνοντα σινιάλα (δείκτες), όταν πρόκειται να στρίψουμε με το αυτοκίνητό μας ή να αλλάξουμε κατεύθυνση. Χρονολογούνται ήδη από το 1907, αλλά η πατενταρισμένη έκδοση του 1938 είναι αυτή που χρησιμοποιούμε σήμερα, όπου οι ενδεικτικές λάμπες αναβοσβήνουν με ρυθμό μεταξύ 60 και 120 αναλαμπών ανά λεπτό.
CRUISE CONTROL
Ο έλεγχος ταχύτητας δημιουργήθηκε για πρώτη φορά από τον Ralph Teeter τη δεκαετία του 1940. Το ανέπτυξε απαντώντας στην πεποίθησή του ότι οι ανεξέλεγκτες ταχύτητες προκαλούσαν ατυχήματα. Η λειτουργία του βασίζεται σε έναν μηχανισμό που βοηθά στη διατήρηση της ταχύτητας ενός αυτοκινήτου, παίρνοντας τον έλεγχο του γκαζιού από τον οδηγό. Η προσθήκη ραντάρ στο Cruise Control στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μας έδωσε το adaptive Cruise Control που έχει μεταφέρει από τότε την τεχνολογία στο επόμενο επίπεδο.
ΑΥΤΟΦΕΡΟΜΕΝΟ ΑΜΑΞΩΜΑ
Παλιά είχαμε το «σασί», το πλαίσιο δηλαδή που αποτελούνταν από ένα σκελετό σε σχήμα σκάλας, στον οποίο στηρίζονταν οι κινητήρες, οι αναρτήσεις και το αμάξωμα με ό,τι το συνοδεύει. Έδωσε τη θέση του στο αυτοφερόμενο αμάξωμα, που συνεπάγεται μικρότερο βάρος, καλύτερες αντοχές σε στρεπτικές πιέσεις και μεγαλύτερη ακαμψία.
HATCΗBACK
Το πρώτο hatchback παραγωγής κυκλοφόρησε η Citroën το 1938. Ήταν το Citroën 11CV Commerciale, όπου η πόρτα του χώρου αποσκευών αποτελούνταν από δύο αρθρωτά τεμάχια. Ήταν η καινοτομία που άλλαξε ριζικά τη σχεδιαστική άποψη των αυτοκινήτων στο μέλλον. Όταν η παραγωγή του Commerciale συνεχίστηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η 5η πόρτα έγινε μονοκόμματη, κάτι που στην πορεία της αυτοκίνησης χρησιμοποιήθηκε στα περισσότερα hatchback μοντέλα από τότε.
ΕΜΠΡΟΣ ΚΙΝΗΣΗ
Άλλη μία επαναστατική εφεύρεση. Το Traction Avant, το αυτοκίνητο της Citroen, κατέστη πρωτοπόρο μιας και βγήκε στην παραγωγή με μπροστινή κίνηση. Σχεδιάστηκε από τους André Lefèbvre και Flaminio Bertoni στα τέλη του 1933 με αρχές του 1934 και πρωτοστάτησε στην τάση για κίνηση των μπροστινών τροχών στην ευρωπαϊκή αγορά μαζικών αυτοκινήτων, μαζί με τα μοντέλα της DKW της δεκαετίας του 1930. Αντικατέστησε σταδιακά την πίσω κίνηση και πλέον σήμερα, που τα πράγματα τεχνολογικά έχουν κατασταλάξει, μπορούμε να πούμε ότι στα καθημερινά αυτοκίνητα η μπροστινή κίνηση είναι μονόδρομος, στα υψηλών επιδόσεων η πίσω κίνηση, ενώ στα αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου (SUV) ή off-road η τετρακίνηση είναι επίσης μονόδρομος. Η επιλογή της κίνησης εμπρός έδωσε μεγαλύτερους χώρους για αξιοποίηση στις καμπίνες του αυτοκινήτου, αλλά και καλύτερα κρατήματα.
ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ
Ο καταλυτικός μετατροπέας έχει την ικανότητα να μετατρέπει τοξικά αέρια και άλλους ρύπους σε λιγότερο επικίνδυνες μορφές και έχει βελτιώσει δραστικά την ποιότητα του αέρα των πόλεών μας. Οι καταλυτικοί μετατροπείς ήταν το πνευματικό τέκνο του γάλλου μηχανικού Eugene Houdry, ο οποίος είχε μετακομίσει στις ΗΠΑ το 1930. Ήταν συγκλονισμένος από το επίπεδο του smog και της ρύπανσης στο Λος Άντζελες και αποφάσισε να προσπαθήσει να λύσει το πρόβλημα. Χρειάστηκαν αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί σε όλο τον κόσμο για τη μαζική υιοθέτησή τους σε αυτοκίνητα. Ο πρώτος μετατροπέας παραγωγής, μια βελτίωση στο σχεδιασμό του Houdry, δημιουργήθηκε το 1973.
GPS
Το GPS ή το παγκόσμιο σύστημα εντοπισμού θέσης αναπτύχθηκε αρχικά από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών για χρήση από τις ένοπλες δυνάμεις τους. Αρχικά ξεκίνησε το 1973, το πρώτο σύστημα χρησιμοποίησε 24 δορυφόρους και άρχισε να λειτουργεί πλήρως το 1995. Η πολιτική χρήση επιτρέπεται ήδη από τη δεκαετία του ’80. Τα συστήματα GPS έχουν ενσωματωθεί από τότε σε πολλές σύγχρονες τεχνολογίες από το smartphone σας στο αυτοκίνητό σας και έχουν φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε.
INFOTAINMENT
Το In-Vehicle Infotainment (IVI) είναι ένας όρος της αυτοκινητοβιομηχανίας που αναφέρεται σε συστήματα οχημάτων που συνδυάζουν την ψυχαγωγία και την παροχή πληροφοριών στους οδηγούς και τους επιβάτες.
Τα συστήματα IVI χρησιμοποιούν διασυνδέσεις ήχου / βίντεο, οθόνες αφής, πληκτρολόγια και άλλους τύπους συσκευών για την παροχή αυτών των τύπων υπηρεσιών, όπως συστήματα πλοήγησης αυτοκινήτου, συσκευές αναπαραγωγής βίντεο, σύνδεση USB και Bluetooth, Carputers, Internet στο αυτοκίνητο και WiFi. Στο μέλλον, μέσα από αυτό θα μπορούμε να αγοράζουμε on-line υπηρεσίες για το αυτοκίνητό μας!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Elfyn Evans κερδίζει το Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Neuville είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρωτάθλημα
Ο Neuville μένει πάνω από 7 λεπτά πίσω μετά από τεχνικό πρόβλημα
Ποιος θα είναι ο φετινός πρωταθλητής;
Σ’ έναν ολοένα και περισσότερο ηλεκτρικό κόσμο, είναι μια ανακούφιση και μια τζούρα καθαρόαιμης ευδαιμονίας να μπορείς ακόμα να ακούς έναν κινητήρα να αφυπνίζεται
Μια σύντομη αυτοβιογραφική βόλτα, με το αυτοκίνητο να είναι αυτό που ξέρει να είναι: ένα όχημα μνήμης
On the road again: Όλα είναι δρόμος! Και μας περιμένει...
Από τα αμερικανικά muscle cars της δεκαετίας του 1950 στα ευρωπαϊκά roadsters της δεκαετίας του 1960
Όλα όσα χρειάζεστε και ακόμα περισσότερα
Μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια στο ταξίδι, χωρίς να αποσπούν την προσοχή σας από την οδήγηση
Εργάζεται καθημερινά από το 2015 για να μας φέρει κοντά στην ηλεκτρική κινητικότητα, έτσι κάνουν κάθε μέρα της ζωής μας καλύτερη
Βραβεύτηκε με τη μέγιστη βαθμολογία 5 αστέρων στα crash test Euro NCAP
Έξυπνες προτάσεις από ειδικούς που θα κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη
To Ακρόπολις συνεχίζει την εκθετική του πορεία σε επίπεδο διεθνούς προβολής, ως διαχρονικός πρεσβευτής της χώρας μας στο εξωτερικό
Είναι τα πράγματα στον κόσμο του αυτοκινήτου όπως τα παρουσιάζει η σύγχρονη «απλοϊκή» εκδοχή του marketing; Είναι κάτι σαν «λευκή συσκευή», ας πούμε;
Η Audi ξαναθυμίζει τα sedan μοντέλα με τον εντυπωσιακό διάδοχο της οικογένειας Α5
Το Pyrrole Red υπήρξε μια σύγχρονη, φωτεινή κόκκινη χρωστική ουσία
Τουλάχιστον μία φορά ο κάθε οδηγός, στο οδηγικό του βιογραφικό, έχει αντιμετωπίσει τέτοια συνθήκη
Αλλάζοντας τα δεδομένα στην αυτοκίνηση με καινοτόμα σχεδίαση και τεχνολογία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.