Η σύγχρονη μανία των οχημάτων ελεύθερου χρόνου
Ο γερμανός αρχιτέκτονας Matthias Hoffend ερμηνεύει τη μεταστροφή του κοινού σε αυτό το είδος αυτοκινήτων
Δεν υπάρχει κατασκευαστής που να μην έχει ήδη μερικά SUV’s στην γκάμα του. Ακόμα και η εμβληματική Ferrari έχει ήδη στα σκαριά κάτι παρόμοιο. «Στο τέλος της ημέρας είναι μια συναισθηματική απόφαση, όπως με οτιδήποτε αγοράζεις. Το στομάχι σου αποφασίζει». Τα λόγια αυτά ενός σύγχρονου, μίνιμαλ γερμανού αρχιτέκτονα, του κυρίου Ματτίας Χόφεντ, αποδίδουν με εξαιρετική ακρίβεια τη φαινομενική οφθαλμαπάτη που βιώνουμε καθημερινά στους δρόμους της Αθήνας και των περισσοτέρων ευρωπαϊκών πρωτευουσών. Ένας τεράστιος «στόλος» SUV αυτοκινήτων, των οποίων ο όγκος έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το γεγονός ότι σε μια πόλη ο χώρος είναι πολυτέλεια και οι θέσεις στάθμευσης κρυμμένοι θυσαυροί, δεν κυκλοφορούν απλά, αλλά υπερτερούν.
«Το επέλεξα γιατί μου άρεσε, ξεκάθαρα» λέει για το δικό του SUV. «Είναι πολλοί οι μηχανισμοί, όμως, που οδηγούν κάποιον να αγοράσει ένα SUV. Η δύναμη, η αίσθηση της ελευθερίας, η ερμηνεία του σε status symbol, η ψευδαίσθηση της αυξημένης ασφάλειας, η πεποίθηση ότι χαράζεις τη δική σου πορεία και ότι είσαι ανεξάρτητος, όπως επίσης και η ευκαιρία ανά πάσα στιγμή να ζήσεις μια περιπέτεια. Οι αμερικανικές εταιρείες, κατά το δόγμα “big is beautiful”, ήταν αυτές που γέννησαν το κόνσεπτ του “μεγάλου” αυτοκινήτου, με τα γνωστά pick-up φορτηγάκια. Αλλά μπορούμε, εάν θέλουμε, να πάμε ακόμα πιο πίσω. Στα τζιπάκια που χρησιμοποιούσε ο στρατός κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα σύμβολο δύναμης και εξουσίας. Αρχές δεκαετίας ’80, όταν μεγάλωνα, η αμερικανική σειρά “The Fall Guy” με τον Lee Majors εκθείαζε την ιδέα bigger is better… and stronger.
»Ας είμαστε ειλικρινείς, το SUV δεν ταιριάζει στο μελλοντικό κόσνεπτ των αστικών μεταφορικών συστημάτων. Το Βερολίνο, για παράδειγμα, θέλει να απαγορεύσει την παρουσία των αυτοκινήτων στον πυρήνα του. Οι νέες γενιές βλέπουμε ότι δεν έχουν υιοθετήσει την αγάπη για το αυτοκίνητο και όχι μόνο δεν το βλέπουν σαν σύμβολο όλων αυτών που προανέφερα, αλλά αντιθέτως το αντιμετωπίζουν ως ένα ακόμα “αναγκαίο κακό”.
»Στη Γερμανία, η ιδέα του car-pooling σε συνδυασμό με την οικολογική και περιβαντολλογική ευαισθησία οδηγούν τους νέους μακριά από το τιμόνι. Εδώ όμως ερχόμαστε στην καίρια ερώτηση: ποιος αγοράζει SUV; Η απάντηση είναι άνθρωποι άνω των 30-35, και σε μεγάλο βαθμό γυναίκες, καθότι η αίσθηση περισσότερου χώρου και ασφάλειας είναι για εκείνες προτεραιότητα. Που “υποκρύπτει” και την κληρονομική προσέγγιση του “δείτε με”. Στην οποία εδώ και χρόνια έχει εισχωρήσει και η αντρική κοινότητα.
»Η ξαφνική αλλά και ραγδαία ενσωμάτωση των SUV στη ζωή μας ήρθε γιατί εξελίχθηκαν σχεδιαστικά και τεχνολογικά όπως ποτέ πριν. Εάν κοιτάξουμε στο παρελθόν των τελευταίων δεκαετιών ξεπροβάλλουν το Jeep Cherokee, που κυκλοφόρησε το 1984, και έπειτα το (κυρίαρχο στις ΗΠΑ) Ford Explorer το 1990. Εάν όμως ψάξουμε την πηγή της τάσης για το εκσυγχρονισμένο, πολυτελές και σχεδιαστικά ελκυστικό Sports Utility Vehicle, βλέπουμε μπροστά μας το Porsche Cayenne που έκανε το ντεμπούτο του το 2002.
»Έκτοτε, και μέχρι τώρα, βιώνουμε την ολοένα αυξανόμενη επένδυση εταιρειών σε αυτά, ακόμα και σε μικρές κατηγορίες, όπως αυτή των supermini, που διεκδικεί ήδη σημαντικό μερίδιο της αγοράς, και την αντίστοιχη αγοραστική μας “απληστία” για το διαφορετικό, το νέας τάσης όχημα. Όπως και να έχει, τα SUV’s ήρθαν για να μείνουν, δημιούργησαν ήδη τάση. Το σχεδιαστικό τους μέλλον για εμένα τείνει να φλερτάρει με τις γραμμές της λιμουζίνας, μια περαιτέρω ενσωμάτωση στον αστικό κλοιό».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής ηγείται με 42,5 δευτερόλεπτα διαφορά
Η πρακτική που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και γίνεται πια παντού
Ένα αεροδυναμικό fastback SUV με εμφάνιση αιλουροειδούς το οποίο, σύμφωνα με την Peugeot, έχει οδηγήσει το δημιουργικό design σε νέα πλαίσια.
Η Βρετανία έχει αυτές τις μέρες την τιμητική της: εκλογικές, ποδοσφαιρικές και αυτοκινητικές νίκες
Νικητής ο αεροδυναμιστής Άντριαν Νιούι, πρώτος στο finish ο Ράσελ με τη Mercedes
Ο αγώνας που επαναπροσδιόρισε την αξία του στον παγκόσμιο μηχανοκίνητο αθλητισμό
Εξοπλισμένη και έτοιμη για δράση
Ο Andreas Mikkelsen χάνει την ελπίδα του για νίκη μετά από πολλά χρόνια
2,2 δευτερόλεπτα χωρίζουν τους τρεις πρώτους οδηγούς
Λόγω ατυχήματος κατά τη διάρκεια των δοκιμών ο Sebastien Ogier είναι εκτός και τη θέση του παίρνει ο Kalle Rovanpera για την Toyota Gazoo Racing
Ακόμα μία επικράτηση για τον Ολλανδό και τη Red Bull
Η Ferrari σημείωσε την 11η νίκη της στους αγώνες αντοχής της μικρής γαλλικής πόλης
Μια εξαιρετική και πρωτόγνωρη εμπειρία για όλους τους φίλους των motorsports
Ανταπόκριση από τις 24 ώρες του Le Mans
Μετά από 4 ώρες αναμονής με safety car στην πίστα λόγω έντονης βροχόπτωσης, ο αγώνας αναβιώνει με έντονους ρυθμούς
Με δέκα ολόκληρες ώρες να απομένουν, τα πάντα μπορούν να συμβούν
Η ιστορία του αγώνα που αξίζει να δει κανείς τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.