- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Περί βίας και άλλων δαιμονίων
Στην εποχή μας, περισσότερο από ποτέ, είμαστε αυτό που καταναλώνουμε
Η έννοια της βίας και η διαβαθμίσεις της - Ο ρόλος της προβολής της από την τηλεόραση ή τα μέσα ενημέρωσης και οι ρωγμές που προκαλεί στον ψυχισμό μας
Η βία είναι μόνο μια λέξη. Μια εικόνα βίας όμως είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Η βία έχει διαβαθμίσεις και σε έναν ψυχισμό φυσιολογικότητας η βία προξενεί ρωγμές. Μαθαίνεις για μια τρομοκρατική επίθεση στη Ρωσία, για νεκρούς και τραυματίες. Δεν χρειάζεται να είσαι σοφός για να φανταστείς το αίμα, τι φρίκη, το μακέλεμα.
Εκεί ακριβώς μπαίνει το θέμα της επίσημης τηλεοπτικής ενημέρωσης. Μιλάω για τα κανάλια της μεγάλης θέασης, εκεί που στήνονται τα βραδάκια οι συνταξιούχοι και οι οικογένειες, με τα μικρά ή μεγαλύτερα παιδιά κάπου τριγύρω να τρώνε το τοστάκι τους να κάνουν τα μαθήματά τους, ή απλά να ρουφάν και να ρουφιούνται από το κινητό. Εκεί ακριβώς αρχίζει η πραγματική βία. Ακριβώς μπροστά σου σε οθόνες απλωμένες σε μέγεθος σεντονιού βλέπεις και ξαναβλέπεις (φλουταρισμένα βέβαια) ένα πεσμένο πλάσμα καταγής, –άνθρωπο μέχρι τότε– και ένα άλλο πλάσμα –άνθρωπο ίσως σε κάποια φάση της ζωής του– μεταμορφωμένο σε φονικό μηχανισμό, να μπήγει το μαχαίρι στο πεσμένο πλάσμα, στον λαιμό, ξανά και ξανά και ξανά και ξανά και πάλι χωρίς σταματημό, με το αίμα να πλημμυρίζει το πάτωμα από κάτω του, και την οθόνη να στέκει εκεί αμετακίνητη και αμετανόητα παρούσα, την ώρα που κάποιος ξεψυχά μπροστά στα μάτια όλου του πλανήτη. Κι αυτό ονομάζεται ενημέρωση.
Εκατομμύρια σκηνές φρίκης εκτείνονται σε ένα σύγχρονο καθαρτήριο, τέτοιο που ο ίδιος ο Δάντης δεν θα άντεχε να περιγράψει.
Αναρωτιέμαι πόσα ανήλικα, απροστάτευτα μάτια, την ώρα που κατάπιναν κορν φλέικς με γάλα, στάθηκαν μπροστά στην εικόνα αυτή. Και τι έκαναν τότε τα ανήλικα μάτια; Άνοιξαν άραγε διάπλατα για να χωρέσουν την εικόνα, τρεμόπαιξαν για να την απωθήσουν, έκλεισαν για να σωθούν; Και τι έγινε η μπουκιά; Σκόνταψε με τον ίδιο τρόπο που θα σκόνταφταν τα πόδια τους μπροστά σε ένα πατημένο στο δρόμο γατί, ή συνέχισε το δρόμο της μέχρι να τους θρέψει την πείνα; Και τι έγινε μέσα τους η εικόνα αυτή; Που πήγε και στάθηκε;
Προσωπικά δεν μπόρεσα να αντέξω την εικόνα. Σταμάτησα να κοιτάω. Άρχισα όμως να μετράω τα λεπτά, τον χρόνο που η εικόνα παρέμεινε εκεί, όπου παραμένοντας το μαχαίρι έμοιαζε να μην έχει σταματημό, να επεκτείνεται στον χρόνο σαν καταραμένη αιωνιότητα. Κι η αλήθεια είναι ότι μέσα στο ψηφιακό σύννεφο της ενημέρωσής μας αυτή η καταραμένη αιωνιότητα είναι υπαρκτή, δεν είναι σχήμα λόγου. Εκατομμύρια σκηνές φρίκης εκτείνονται σε ένα σύγχρονο καθαρτήριο, τέτοιο που ο ίδιος ο Δάντης δεν θα άντεχε να περιγράψει. Και παραμένουν εκεί εις τους αιώνες. Με εκατομμύρια πρόσωπα να ρίχνουν κάθε τόσο μια ματιά, σαν το μαρτύριο να μην τους αφορά.
Μόνο που η φρίκη μας αφορά. Όσο μακριά και αν είναι. Η εικόνα μας εξοικειώνει, δεν θέλω να πω μας προετοιμάζει. Όταν τόση διάσπαρτη φρίκη κυκλοφορεί ανάμεσά μας, πώς μπορεί να περιμένουμε δομημένους ψυχισμούς, παιδιά και εφήβους τρυφερούς κι όχι άγριους.
Αν γίνει μια έρευνα θα διαπιστώσουμε ότι ελάχιστοι γονείς είναι αυτοί που θεωρούν χρέος τους να κλείσουν την τηλεόραση μπροστά σε τέτοιες εικόνες. Κανονικά θα έπρεπε να μην προβάλλονται καν και να μην επιτρέπεται να κυκλοφορούν στο διαδίκτυο. Όμως αυτά είναι γράμματα ψιλά.
Έτσι καταλήγουμε στην αυτοπροστασία. Στην εποχή μας, περισσότερο από ποτέ, είμαστε αυτό που καταναλώνουμε. Εικόνες και πληροφορίες κυρίως. Διαλέγεις, τι θα δεις, τι θα δείξεις στα παιδιά σου. Με ποιον τρόπο θα τα βάλεις στον κόσμο, ποια παράθυρα τους κόσμου θα τους ανοίξεις και τι θα κοιτάζουν τα παράθυρα αυτά. Επειδή η τηλεόραση και το διαδίκτυο δεν θα πάψουν να επεκτείνουν τη μόλυνση, με τον ίδιο τρόπο που κάποτε μόλυναν και χολέριαζαν τις πόλεις, τα ακάθαρτα νερά με απόβλητα κάθε λογής, πριν οι πόλεις εγκαταστήσουν τις αποχετεύσεις.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι σημασία έχει να αναπτυχθεί η ΤΝ, το διαδίκτυο ή η γενετική μηχανική αν δεν οδηγήσουν στην ευημερία των ανθρώπων και των άλλων έμβιων όντων;
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Μήπως ήρθε η ώρα να μάθετε βασικά Κλίνγκον, ίσα για να συνεννοείστε στο εστιατόριο;
Ο συγγραφέας Άρης Σφακιανάκης μας ταξιδεύει ως τη χιονισμένη κορυφή του Αραράτ
«Δεν είμαι τρελαμένος οικολόγος ούτε ακτιβιστής, επιθυμώ να υπάρχει ισορροπία στη φύση και να διατηρηθεί κάθε είδος ζωής» έλεγε
Ποιοι τα διοργανώνουν; Πού και πότε πραγματοποιούνται; Τι θα αντιμετωπίσουμε; Ποιες ευκαιρίες να ψάξουμε;
Με την υπογραφή του Σέθ Ρόγκεν και συμμετοχές των Ζόι Κράβιτς, Σαρλίζ Θερόν, Μάρτιν Σκορσέζε
Βαθιά αναζωογόνηση και ενυδάτωση
Έχει μόνο καλαμάκια, τέλεια ντιπάκια και άψογες τηγανιτές πατάτες
Νέοι και νέες εξηγούν τους λόγους που επιλέγουν ή αποφεύγουν τη συγκατοίκηση, σε μια πόλη που τα ενοίκια συνεχώς αυξάνονται
Ισότητα, καινοτομία και ανάπτυξη, το τρίπτυχο της αειφορίας
Το βράδυ της Παρασκευής στο Γκάζι είναι πάντα σαν déjà-vu.
Τι υποστηρίζεται σε νέα ανάλυση - Κάλεσμα για φορολόγηση των εταιρειών ορυκτών καυσίμων
Ο Αντώνης Σηφάκης εξηγεί όσα πρέπει να ξέρουμε για να περιορίσουμε το αυτοκίνητο και να μετακινηθούμε με ηλεκτρικό ποδήλατο στην πόλη
Κορυφαίος βιώσιμος προορισμός για τους Βρετανούς
Η νέα μεγάλη τοιχογραφία της Αθήνας από την Urban Act - Πού εστιάζει το έργο του σημαντικού εικαστικού
Κάθε χρόνο κυκλοφορούν την τρίτη Πέμπτη του Νοέμβρη
O ακαταμάχητος Ισπανός θα ενσαρκώσει τον ανατριχιαστικό δολοφόνο Max Candy
Αν σας προβληματίζουν κάποιες συνήθειες της ενήλικης ζωής σας, ήρθε η ώρα να μάθετε γιατί
Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η δυνατότητα αυτή από απατεώνες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.