Life

«Quit-Tok ή «Παραιτήσου μαζί μου»: Η Gen Z βγάζει τους κακούς εργοδότες στην φόρα

Όλο και περισσότεροι νέοι ποστάρουν την εργασιακή τους εμπειρία στο TikTok

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Quit-Tok: Παραίτηση ή απόλυση σε live μετάδοση από την Gen Z 

Η Gabrielle Judge επέλεξε να αποχωρήσει από την δουλειά της σε μια εταιρεία τεχνολογίας με ένα βίντεο. Σε αυτό αποτυπώνεται μια «ανατριχιαστική» κατά την ίδια, συνάντηση αξιολόγησης της απόδοσης κατά την οποία είπε στους διευθυντές της ότι αποχωρεί.

Η Judge, η οποία παράλληλα είναι δημιουργός ψηφιακού περιεχομένου, δημοσίευσε μια περικομμένη εκδοχή της διαδικτυακής συνάντησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με το ψευδώνυμο «Anti Work Girlboss». Η δημόσια παραίτησή της έγινε viral μεταξύ ακολούθων της γενιάς της, πολλοί από τους οποίους αισθάνονταν μεγάλη πίεση και δυσαρέσκεια.

Σε ένα άλλο βίντεο που αναρτήθηκε στο TikTok, η Christina Zumbo σοκαρισμένη και με δάκρυα στα μάτια, έχοντας μόλις πατήσει το κουμπί αποστολής σε ένα email που ενημερώνει το αφεντικό της ότι παραιτείται. Η δουλειά την έκανε δυστυχισμένη, ενώ από κάτω την ανάρτηση της συσσωρεύονται λόγια υποστήριξης από τους followers της. 

Τέτοια κλιπ, που δημοσιεύονται με τίτλους όπως «παραιτήσου από τη δουλειά μου μαζί μου» ή το hashtag #layoffseason, αποτελούν μέρος ενός κύματος των λεγόμενων εργαζομένων «Quit-Tok που έχουν ως στόχο να δείξουν στους ακολούθους τους την εργασιακή τους εμπειρία ή να μοιραστούν μαζί τους το γεγονός. Γι αυτούς είναι  επίσης ένας τρόπος να εκθέσουν και να αλλάξουν αυτό που οι εργαζόμενοι θεωρούν ως κακές συνθήκες εργασίας ή κακή μεταχείριση.

Ειδικά εργαζόμενοι της γενιάς Z δημοσιεύουν βίντεο όπου παραιτούνται ή απολύονται σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης όπως το TikTok, καθώς διεξάγουν εκστρατεία διαφάνειας στον εργασιακό χώρο. Η συντριπτική πλειονότητα πίσω από αυτά τα βίντεο είναι γυναίκες.

Οι επιπτώσεις των βίντεο είναι ήδη αισθητές στις εταιρείες τεχνολογίας και στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού. Τα στελέχη, οι δικηγόροι απασχόλησης και οι εταιρείες outplacement - οι οποίες μερικές φορές πραγματοποιούν απολύσεις για λογαριασμό εταιρειών - δεν θέλουν να γίνουν viral στο TikTok. Η τάση έχει αναγκάσει ορισμένους εργοδότες να αλλάξουν την τακτική τους όσον αφορά την επικοινωνία με το προσωπικό και τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούν τις απολύσεις.

Η Ann Francke, διευθύνουσα σύμβουλος του Chartered Management Institute, λέει ότι τα βίντεο μπορούν να αποτελέσουν «προειδοποιητικό καμπάνακι» για κάποιους εργοδότες. «Οι νεότεροι εργαζόμενοι είναι πολύ πιο πιθανό να είναι ανοιχτοί και διαφανείς σχετικά με το πώς βλέπουν τον εργοδότη τους», λέει η ίδια. 

Αλλά αυτή η δημοσιότητα μπορεί να ενέχει κινδύνους. «Κάθε εργαζόμενος που κακολογεί δημοσίως τον εργοδότη του μπορεί να θεωρηθεί «ταραξίας», γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις μελλοντικές πιθανότητες απασχόλησής του», προσθέτει η Francke.

Πηγή: Financial Times