«Μα δεν είναι φυσιολογικό!» λένε πολλοί άνθρωποι που αντιτάσσονται στην αναγνώριση δικαιωμάτων της ΛΟΑΤ κοινότητας, είτε πρόκειται για γάμο, υιοθεσία ή αναγνώριση της ταυτότητας φύλου. «Ας κάνουν ό,τι θέλουν σπίτι τους, αλλά είναι ανήθικο και δεν μπορώ να το υποστηρίξω». Συνδέεται όντως το φυσιολογικό με το ηθικό και αν ναι, με ποιο τρόπο;
Ας ξεκινήσουμε από την έννοια του «φυσιολογικού». Αν το «φυσιολογικό» είναι αυτό που συναντάμε στη φύση, ανάλογες συμπεριφορές με τους ΛΟΑΤ ανθρώπους, όπως το ομόφυλο σεξ, συναντάμε και σε άλλα, εκατοντάδες, είδη του ζωικού βασιλείου. Με αυτή την έννοια, οι πρακτικές των ΛΟΑΤ ανθρώπων είναι φυσιολογικές αλλά και να μην ήταν έτσι, ποιος άραγε αναζητεί ηθική νομιμοποίηση στις πρακτικές των ζώων;
Αν το «μη φυσιολογικό» είναι απλή απόκλιση από το σύνηθες, τότε ξεχάστε τους ΛΟΑΤ ανθρώπους, μια και δεν θα είναι καν «φυσιολογικό» να είναι κάποιος αριστερόχειρας (ίδια περίπου ποσοστά στον πληθυσμό έχουν οι αριστερόχειρες με τους ομοφυλόφιλους άνδρες). Δεν θα είναι «φυσιολογικό» να έχει κάποιος δείκτη νοημοσύνης άνω του 150. Δεν θα είναι «φυσιολογικό» κάποιος να πετυχαίνει τις επιδόσεις πρωταθλητών. Υπό αυτή μάλιστα την έννοια του «μη φυσιολογικού», κανείς δεν σκεφτόταν να προσάψει ανηθικότητα στους αποκλίνοντες από το σύνηθες.
Θα πει κάποιος σωστά ότι δεν πρέπει μόνο να είναι ασύνηθες ένα χαρακτηριστικό για να χαρακτηριστεί «μη φυσιολογικό» αλλά πρέπει να υπάρχει μια δυσλειτουργία, όπως μια ασθένεια ή μια αναπηρία. Πρέπει, με άλλα λόγια, να υπονομεύεται η ζωή των ανθρώπων που έχουν αυτό το χαρακτηριστικό.
Οι ΛΟΑΤ άνθρωποι όμως δεν έχουν τέτοια δυσλειτουργία, όπως πιστοποιούν οι γιατροί, οι ψυχίατροι και οι ψυχολόγοι. Οι όποιες διαταραχές, συνήθως ψυχολογικής φύσεως, δεν πηγάζουν εγγενώς από την ταυτότητα των ΛΟΑΤ ανθρώπων αλλά κυρίως από την έλλειψη αποδοχής τους από την κοινωνία. Ακόμη και όπου υπάρχουν εγγενή, ίσως εκ γενετής ζητήματα (για παράδειγμα, στην περίπτωση της δυσφορίας φύλου), δεν τους χαρακτηρίζουμε ως ανήθικους, παρά μόνον προσπαθούμε να τους υποστηρίξουμε.
Από πού τελικά πηγάζει η ηθική καταδίκη; Η όποια ανηθικότητα των ΛΟΑΤ ατόμων για τους αρνητές των δικαιωμάτων τους δεν απορρέει ουσιαστικά από το γεγονός ότι δεν είναι «φυσιολογικά» άτομα, αλλά από το γεγονός ότι είναι διαφορετικά. Απειλούν το ύφος ζωής, τις πρακτικές και τις αξίες των επικριτών τους.
«Μα είναι πρότυπο αυτοί οι άνθρωποι για τα παιδιά μας;» αναρωτιούνται αρκετοί. Ειδικά για τους θρησκευόμενους, η ζωή των ΛΟΑΤ ανθρώπων δεν συνάδει διόλου με τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Βεβαίως, από μέλη της εκκλησίας που καταδικάζουν το προγαμιαίο σεξ, είναι ανακόλουθο το επιχείρημα ότι τα ΛΟΑΤ άτομα είναι ανήθικα επειδή δεν είναι φυσιολογικά. Όλη τους η ζωή άλλωστε αφιερώνεται στην αντίσταση στις φυσιολογικές τους τάσεις, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις νηστείες. Πρότυπό τους σαφέστατα δεν είναι το «φυσιολογικό».
Το πρόβλημα τελικά δεν είναι στους ΛΟΑΤ ανθρώπους αλλά σε εμάς. Εμείς νιώθουμε την ανάγκη να βαφτίσουμε «μη φυσιολογικό» κάτι που θεωρούμε ξένο προς τις αρχές μας και προσπαθούμε να το προσομοιάσουμε με ασθένεια ή μίασμα, χωρίς μάλιστα να το πολυσκεφτόμαστε. «Φυσιολογικές» είναι οι αξίες και οι πρακτικές της ομάδας μας, «μη φυσιολογικές» είναι οι πρακτικές και οι αξίες μιας άλλης ομάδας.
Σε όρους της ίδιας συζήτησης περί φυσιολογικότητας είναι απόλυτα φυσιολογικό να κοινωνικοποιούμαστε σε ομάδες με ομοίους μας και να υπονομεύουμε, ακόμη και να εχθρευόμαστε, άλλες ομάδες. Η προκατάληψη αποτελεί από τις βασικότερες «φυσιολογικές» μάστιγες των ανθρώπων: οδηγεί σε καταστρατήγηση δικαιωμάτων, διάκριση ενάντια σε άτομα με σωματική ή ψυχική αναπηρία, ενάντια σε γυναίκες ή σε φυλές, χαρακτηρίζεται συχνά από μίσος και φανατισμό ενώ στις χειρότερές της μορφές καταλήγει σε εθνικισμό, πόλεμο, ακόμη και γενοκτονία.
Μπορεί να αναζητούμε το ανήθικο στο «μη φυσιολογικό» κάπου έξω, αλλά αν κοιτάξουμε μέσα μας θα το βρούμε στην απόλυτα φυσιολογική μας τάση να απορρίπτουμε και να εχθρευόμαστε το διαφορετικό.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το βράδυ της Παρασκευής στο Γκάζι είναι πάντα σαν déjà-vu.
Ο Neuville είναι σε απόσταση αναπνοής από το πρωτάθλημα
Πώς μπορούν να βοηθήσουν τα εμβόλια - Τι να προσέξουν οι ευπαθείς ομάδες
Χαμηλόφωνα και χωρίς πολλά-πολλά ο Λουκάς Μάιλερ κάνει τα δικά του νόστιμα
Χρειαζόμαστε το αττικόψαρο (Pelasgus-marathonicus), όπως μας χρειάζεται και αυτό. Η απώλεια της φύσης μοιραία θα οδηγήσει στη δική μας φτώχεια και δυστυχία
Ο Γιώργος Μικρού την υιοθέτησε, της έφτιαξε ειδικό κάθισμα στη μηχανή του και ταξιδεύουν μαζί όλη την Ελλάδα
Τα ελαιόδεντρα από τα οποία μαζεύονται οι ελιές βρίσκονται στους κοινόχρηστους χώρους της πόληςαλιμο
Στο Βόρειο Αιγαίο καταγράφηκαν έντονοι και μεγάλης διάρκειας θαλάσσιοι καύσωνες
«Ξεκλειδώνει το μεγάλο μυστικό της φύσης», λένε ειδικοί
Ο συγγραφέας Άρης Σφακιανάκης μας ταξιδεύει ως τη χιονισμένη κορυφή του Αραράτ
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Ο Neuville μένει πάνω από 7 λεπτά πίσω μετά από τεχνικό πρόβλημα
Ο Θανάσης Δρίτσας συνομιλεί με τον Καθηγητή Βιοστατιστικής και Επιδημιολογίας Δημοσθένη Παναγιωτάκο
Βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή κατά την οποία η Κλιματική Κρίση θα αμφισβητηθεί δεόντως
Θεωρείται το πιο ζεστό και βολικό σημείο των ερωτευμένων ζευγαριών, αλλά...
Εγκαίνια από τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα
Aποτελεί τόπο συνάντησης της ιατρικής επιστήμης με την τεχνολογία και την ενσυναίσθηση, σηματοδοτώντας τη νέα εποχή στην Ογκολογία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.