- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
My so-called life (in Athens)- part II
Τελευταία –πολύ αργά για την ηλικία μου– κατάλαβα (πάνω-κάτω: I’m still working on it) πώς σκέφτεται, πώς αισθάνεται, το ανθρώπινο είδος...
Τελευταία –πολύ αργά για την ηλικία μου– κατάλαβα (πάνω-κάτω: I’m still working on it) πώς σκέφτεται, πώς αισθάνεται, το ανθρώπινο είδος. Ποια είναι τα κίνητρά του, οι στόχοι του. Ποια είναι η εικόνα που έχουν οι άνθρωποι για τον εαυτό τους και για τους άλλους. Προπάντων, τους ενδιαφέρει η δόξα (η επίδειξη του εγώ τους, η αναγνώριση, η λεγόμενη «αναγνωρισιμότητα»), ύστερα το χρήμα, στη συνέχεια το σεξ. Μάλιστα: αυτά που συνυφαίνονται και που έχουν μεταξύ τους σχέση αιτιότητας. Σπανίως υπάρχουν άλλα.
Σε σύντομο διάλογο σε βιβλιοπωλείο, ένας εκδότης παραπονιέται για τη γενική έλλειψη σεβασμού· συμφωνώ προσθέτοντας ότι οι άνθρωποι δεν φαίνονται να γνωρίζουν ούτε την ουσία, ούτε τα όρια της ευγένειας. Ο εκδότης δείχνει να μην κατανοεί για τι πράγμα μιλάω: «Δεν με σέβονται αρκετά» λέει, «επειδή δεν ξέρουν σε ποιον απευθύνονται!» Μα, θέλω να του πω, «η ευγένεια δεν εξαρτάται από το ποιος είσαι, η ευγένεια αφορά όλους»· σωπαίνω· η συζήτηση με ανθρώπους που φωνάζουν αγανακτισμένοι «Ξέρεις ρε ποιος είμαι εγώ!;;;» είναι μάταιη.
Η παρατεταμένη διαμονή μου στην Αθήνα έχει μια πλευρά διαφωτιστική: όταν λείπει κανείς πολλούς μήνες, η αγάπη για τα κοντινά του πρόσωπα θολώνει την πραγματικότητα· την πραγματικότητα των άξεστων χωρικών που παριστάνουν τους πρωτευουσιάνους διανοούμενους, αυτή την καθημερινή ταλαιπωρία όπου, μετά από κάθε χειραψία, πρέπει να μετράς τα δάχτυλά σου. Μας λείπει η παιδεία: όχι μόνον η σχολική παιδεία, αλλά κι εκείνη που παίρνει κανείς από τα χέρια της μάνας του κι από τα βιβλία, από τη μουσική, από την τέχνη. Γράφοντας το αυτοβιογραφικό βιβλιαράκι «Ο χρόνος πάλι» αναγκάστηκα να θυμηθώ –και να παραδεχτώ– πόσο αργά προχωρεί ο κόσμος: τα ήθη του πανεπιστημιακού αμφιθεάτρου, ο επαρχιωτισμός, ο πολιτικός φανατισμός, το κοινωνικό μίσος, ο φθόνος για τους πιο τυχερούς και πιο ικανούς, η λασπολογία, το κουτσομπολιό, η κουτοπονηριά, οι υστερικές αντιδράσεις, όλα όσα έκαναν αβίωτη τη φοιτητική μου ζωή από το 1975 μέχρι το 1980, εκτυλίσσονται ολόγυρά μας: στα βιβλιοπωλεία, στους δρόμους, στα καφέ, στα καταστήματα, στις γιορτές και στις κηδείες.
Το αυτοκίνητο ενός φίλου που οδηγούσε στο κέντρο της Αθήνας χαλάει: ο άνθρωπος βγαίνει για να ειδοποιήσει τους οδηγούς των οχημάτων που τον ακολουθούν ότι θα υπάρξει καθυστέρηση. Αντί να σπεύσουν να τον βοηθήσουν, κορνάρουν και διαμαρτύρονται: κι επειδή ο φίλος αυτός έχει άσπρα μαλλιά, ένας από τους οδηγούς ουρλιάζει «Πρέπει να την αφαιρούνε την άδεια οδήγησης μετά τα εξήντα, ρε!» Συχνά, σχολιάζω αρνητικά τους «πολιτικά ορθούς», όλους όσοι πιστεύουν ότι η γλώσσα και η γενικότερη συμπεριφορά πρέπει να υπόκεινται σε νόμους: η πολιτική ορθότητα μπορεί να οδηγήσει σε βαθύ συντηρητισμό και σε ασφυκτικό κοινωνικό έλεγχο. Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις που μετανιώνω γι’ αυτές τις ενστάσεις: λόγου χάρη, η περιφρόνηση των ηλικιωμένων (εν κατακλείδι, εκείνων που δεν βάφουν τα μαλλιά τους) θα έπρεπε να είναι αξιόποινη πράξη. Εξάλλου, μου φαίνεται παραβατική συμπεριφορά να με αποκαλεί κάποιος «μωρό μου», αν και εφόσον δεν είμαι το μωρό του. Πώς και γιατί οι άνθρωποι παίρνουν τόσες ελευθερίες; Κανείς δεν τους τις παραχωρεί: η αγένεια, η υπέρβαση των προαναφερθέντων ορίων της ευγένειας δεν αποτελεί αμφίδρομη διαδικασία. Θυμάμαι μια φορά, όταν δούλευα ως καθηγήτρια στη Σχολή Σταυράκου, που ένας σπουδαστής με συνεχάρη για κάτι (δεν έχει σημασία για τι) ταρακουνώντας με και αναφωνώντας «Μπράβο βρε θηρίο!»: έγινα πράγματι θηρίο· δεν μπορούσα να με φανταστώ να πλησιάζω καθηγήτριά μου και να την ταρακουνάω σαν να είμαστε παλιοσειρά στο «Λούφα και παραλλαγή». Και γι’ αυτή τη συμπεριφορά έχει ευθύνη η ελληνική αριστερά: κοινωνική ισοπέδωση, αυθαίρετη κατάργηση των ρόλων, απαξίωση εννοιών όπως ευπρέπεια, αβρότητα, τρόποι...
Όταν εργαζόμουν σε ημερήσιες εφημερίδες είχα τη φήμη ψυχρού και απόμακρου ανθρώπου: αν δεν την είχα, πιστεύω ότι θα κινδύνευα να γίνω το «θηρίο» ή/και το «μωρό» πολλών και να βρεθώ στη θέση να φτιάχνω καφέδες σε άνδρες συναδέλφους. Δώσε θάρρος στον χωριάτη να σου ανέβει στο κρεβάτι. Η πικρή αλήθεια είναι ότι, στη σημερινή Ελλάδα, ακόμα κι αν δεν δώσεις θάρρος στον χωριάτη, σου ανεβαίνει στο κρεβάτι: οι φιλικοί και πρόσχαροι χαρακτήρες γίνονται αντικείμενα εκμετάλλευσης· οι ψυχρότεροι και πιο απόμακροι γίνονται αντικείμενα κακόβουλης ψυχανάλυσης. Οι περισσότεροι άνθρωποι μοιάζουν να διαθέτουν άφθονο ελεύθερο χρόνο –ώστε να κακολογούν τους άλλους, ή να τους συμπεριφέρονται με προσβλητική οικειότητα– αλλά να μη διαθέτουν τίποτα που να τους ενδιαφέρει πραγματικά και να γεμίζει την ύπαρξή τους.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο Φερστάπεν, δικαίως ψηφίστηκε από το κοινό ως ο καλύτερος οδηγός της ημέρας
Για τη Τεχνητή Νοημοσύνη γίνεται λόγος ήδη από το 1950
Η κοινωνία ξέρει από τι είναι φτιαγμένοι οι πιο άσπλαχνοι δολοφόνοι – γιατί τους έπλασε με τα χέρια της
Κάθε Νοέμβριο, το νησί ευγνωμονεί τον Άγιο Σπυρίδωνα, γιατί σε αυτόν οφείλει τη σωτηρία της
Πολυπαραγοντική νόσος που επηρεάζει συνολικά την υγεία μας
Συστάσεις η πράξη να γίνεται πριν από τα 35 έτη
Ο χρόνιος πόνος και η αντιμετώπισή του
«Ήθελα ένα μαγαζί να μοιάζει με σπίτι. Και στον χώρο του, και στο φαγητό του και στους θαμώνες του», λέει ο ιδιοκτήτης Κωνσταντίνος Σφακιανάκης
Κάθε όγκος μαρμάρου που εξορύσσεται είναι ένα κομμάτι της κληρονομιάς μας που συνδέει το παρελθόν με ένα μέλλον βιώσιμο
Την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στη σκηνή του Ωδείου Αθηνών
Μια συζήτηση με τον επικεφαλής του δικτύου για τη Βιώσιμη Κινητικότητα CIVINET Ελλάδας-Κύπρου, τον συγκοινωνιολόγο-πολεοδόμο Κοσμά Αναγνωστόπουλο
Η Βόρεια Θάλασσα έχει αναδειχθεί σε hotspot πράσινης καινοτομίας και σε παγκόσμιο πρότυπο απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές χάρη σε μια σειρά από ποικίλα έργα καθαρής ενέργειας.
Ένα ταξίδι στο μεταίχμιο Αφρικής και Ευρώπης
«Θυμάμαι τον εαυτό μου πιτσιρικά να πίνω καφέ φίλτρου, όταν τον πρωτογνώρισα στην Ελλάδα τη δεκαετία του ʼ60. Αγαπούσα και τον ελληνικό, αλλά όσο να πεις, το ξενόφερτο και το νέο είχε τη χάρη του»
Σε αρχαίο ελαιώνα, με συγκομιδή με το χέρι
Πώς συγκεντρώνουν την πραμάτεια τους, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζουν και ποιο είναι το όραμά τους για κεντρική ενιαία αγορά
Τα απογεματινά ηλεκτρονικά πάρτι – θεσμός με την υπογραφή του Plissken Festival επιστρέφουν με μία σεζόν που θα μας δώσει ακόμα περισσότερα από όσα υπόσχεται.
Η ερώτηση είναι η εξής: Αν μπορούσες να βιώσεις ολόκληρη τη ζωή σου από την αρχή χωρίς κανένα περιθώριο παρέμβασης ή αλλαγής θα το έκανες;
Το διαστημικό σκάφος απέχει περίπου 24 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.