- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Η πάπισσα Ιωάννα
Μια νέα όπερα, η Πάπισσα Ιωάννα, παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στον συνθέτη Γιώργο Βασιλαντωνάκη για τον εορτασμό των 80 χρόνων του οργανισμού, έρχεται, 154 χρόνια μετά την κυκλοφορία του «αντιχριστιανικού και κακοήθους» μυθιστορήματος του Εμμανουήλ Ροΐδη.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Α΄ ΠΡΑΞΗ
«Ωραία ως άνθος του λειμώνος, σοφή ως βίβλος του Ινκμάρου, πανούργος ως αλώπηξ». Με αυτά τα λόγια περιγράφει ο Ροΐδης την πρωταγωνίστρια ηρωίδα του, της οποίας τον βίο παρακολουθούμε από τη στιγμή της γέννησής της έως τον ατιμωτικό θάνατό της.
Καρπός μιας άνομης ένωσης, η Ιωάννα έρχεται στον κόσμο το 818 στη μεσαιωνική Γερμανία, προικισμένη με σπάνια χαρίσματα· εντυπωσιακότερο όλων η σχεδόν υπερφυσική ικανότητά της να αποθηκεύει γνώσεις και να τις απομνημονεύει για πάντα. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε ο πατέρας της την εκμεταλλεύεται ως παιδί θαύμα, περιφέροντάς την για αξιοθέατο από χωρίου εις χωρίον. Το χρυσό παιδί μεγαλώνει και γίνεται γυναίκα θελκτική. Σε ένα αποκαλυπτικό όραμα η Αγία Λιόββα θα την προτρέψει να ακολουθήσει τον μοναχισμό υποσχόμενη πως ο δρόμος αυτός θα της προσφέρει ευδαιμονία και ασύγκριτες ηδονές. Και πράγματι ο πρώτος εραστής δεν θα αργήσει να φανεί. Πρόκειται για τον Φρουμέντιο, έναν όμορφο Βενεδικτίνο που θα την πείσει όχι μόνο να κλεφτούν μαζί αλλά επιπλέον να μεταμφιεστεί σε άντρα, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να μοιράζονται το ίδιο κελί. Οι εραστές θα καταφέρουν να εξαπατήσουν τους πάντες για μεγάλο διάστημα, αλλά (ως συνήθως) κάποια στιγμή το μυστικό αποκαλύπτεται. Κυνηγημένοι από τη μονή της Φούλδας θα βρουν καταφύγιο στην Ελλάδα, χώρα καταγωγής του πατέρα της Ιωάννας.
Β΄ ΠΡΑΞΗ
Διατηρώντας την ανδρική μεταμφίεση ο «πατήρ Ιωάννης» θα προσελκύσει το ενδιαφέρον πλήθος ορθοδόξων ιερέων που σχηματίζουν ουρές έξω από το κελί του θαμπωμένοι όχι μόνο από την ευφυΐα και τις αστείρευτες γνώσεις του αλλά, όπως φοβάται ο πικραμένος Φρουμέντιος, και από τα υπόλοιπα θέλγητρά του. Με την αυτοπεποίθησή της ενισχυμένη στο έπακρο η Ιωάννα αποφασίζει να εγκαταλείψει Αθήνα και αγαπημένο. Ο τόπος πια δεν τη χωρά, θα αναζητήσει το μέλλον της στην υπεραγία Ρώμη. Η φήμη της εξαπλώνεται γρήγορα και εκεί. Δεν θα περάσει καιρός προτού ο ίδιος ο πάπας Λέων Δ΄ την καλέσει κοντά του. Το πνεύμα της θα τον ζαλίσει, θα τον μαγέψει. Όμως και πολλοί άλλοι θα πέσουν θύμα της γοητείας του τετραπέρατου νεαρού ιεροδιδασκάλου που, αν και νιόφερτος, έχει κιόλας θέσει τον υψηλότερο στόχο: την ίδια αυτή Αγία Έδρα. Ο αιφνίδιος θάνατος του πάπα Λέοντα θα πυροδοτήσει γοργές εξελίξεις. Το πλήθος των υποστηρικτών του Ιωάννη ολοένα αυξάνεται, ένα ολόκληρο δίκτυο ανθρώπων απειλεί, τάζει και δωροδοκεί για λογαριασμό του. Ο δρόμος προς την κορυφή στρώνεται με τρόπο μεθοδικό. Η Ιωάννα εκλέγεται πανηγυρικά. Στέφεται νέος ποντίφικας Ρώμης. Η ανθρώπινη καρδιά δεν βρίσκει ποτέ ικανοποίηση όμως. Στον παπικό της κοιτώνα η πάπισσα θυμάται και νοσταλγεί τον Φρουμέντιο ή μάλλον τα χάδια του. Ευτυχώς που υπάρχει αυτός ο κατάξανθος παρακοιμώμενος θαλαμηπόλος. Ο Φλώρος. Έκπληκτος ο νέος θα ανακαλύψει ένα βράδυ ότι κάτω από τον χιτώνα του ποντίφικα κρύβεται ο πιο ζουμερός απαγορευμένος καρπός. Η λαγνεία θα κυριεύσει και τους δυο – το μόνο αποτελεσματικό αντίδοτο στην παπική ανία. Μάταια η αγία Λιόββα, αιώνια προστάτιδα της Ιωάννας, τη συμβουλεύει να προσέχει. Η Ιωάννα δεν προσέχει. Η Ιωάννα μένει έγκυος. Πώς να μη ρίξει λοιπόν την κατάρα του ο Ύψιστος σε αυτή την πόλη; Νέφη από λιμασμένες ακρίδες κατακλύζουν τη Ρώμη, σκιάζουν κι αυτόν ακόμα τον ήλιο. Οργή Θεού. Ο λαός ζητά από τον πάπα του να μεσιτεύσει, ζητά τη λύτρωση. Έστω μια λιτανεία. Λίγο πριν την τελευταία πράξη του δράματος άγγελος Κυρίου θα επισκεφθεί την Ιωάννα. Την καλεί να διαλέξει. Προτιμά έναν πρόωρο και ντροπιαστικό θάνατο ή το αιώνιο πυρ; Ποιο άραγε είναι πιο δυσβάσταχτο; Με σύνεση διαλέγει το πρώτο για να αποφύγει το δεύτερο. Λίγο πιο ύστερα, στη διάρκεια της μεγάλης λιτανείας, ο πάπας καταρρέει. Ένα μισερό βρέφος γλιστρά κάτω απ’ την ποδιά του, μέσ’ από τα σκέλια του! Ανόσιος τοκετός. Φρίκη και αποτροπιασμός σκορπίζεται παντού. Ο λαός λιθοβολεί πάπισσα και παπίδιο. Η Ιωάννα πεθαίνει. Στον δρόμο προς τους ουρανούς άγγελοι και δαίμονες διεκδικούν για λάφυρο τη σπάνια τούτη ψυχή. Δίνουν μάχη.
Το έργο, παρά τον οικτρό θάνατο της πρωταγωνίστριας, έχει τέλος ευτυχές. Οι άγγελοι νικούν τους δαίμονες κι η Ιωάννα κουρνιάζει από τότε γαλήνια στην παλάμη του Θεού.
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Καραντζάς
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Πέτρος Μαγουλάς, Ινές Ζήκου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Καλλιόπη Τζανιδάκη, Αγγελική Ταμβακοπούλου, Χρύσα Μαλιαμάνη, Διονύσης Σούρμπης, Κωστής Ρασιδάκις, Γιάννης Χριστόπουλος, Νίκος Κατσιγιάννης, Πέτρος Σαλάτας, Διονύσης Μελογιαννίδης, Γιάννης Κάβουρας, Γιώργος Ματθαιακάκης, Νίκος Σπανάτης, Μάριος Σαραντίδης, Νίκος Στεφάνου, Γιάννης Καλύβας. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
- ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Ποιητικό κείμενο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Εμμανουήλ Ροΐδη
ΠΟΥ ΠΑΙΖΕΤΑΙ
κάθε Κυριακή 18:30
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος €15-60 / Φοιτητικό, παιδικό: €12 / Περιορισμένης ορατότητας: €10. Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής