Beetroot: Οι άνθρωποι πίσω από το σήμα «Ελλάδα 2021»
Ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος και η ομάδα Beetroot μας μιλάνε για τη δημιουργία του λογοτύπου που άνοιξε συζητήσεις και έχει προκαλέσει αντιδράσεις
Συνέντευξη με το δημιουργικό γραφείο Beetroot Design που σχεδίασε το σήμα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021».
Πριν λίγες μέρες είχαμε από τα επίσημα αποκαλυπτήρια του σήματος της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» από την πρόεδρο της Επιτροπής, Γιάννα Αγγελοπούλου.
Σκοπός της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», για όσους δεν γνωρίζουν, πέρα από τον σχεδιασμό του εορτασμού της συμβολικής επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση, είναι να οργανώσει ένα συνολικό πρόγραμμα δράσεων και εκδηλώσεων με στόχο να επανασυστήσει την Ελλάδα από την αρχή της σύγχρονης ιστορίας της μέχρι και σήμερα, στην πορεία αυτών των 200 χρόνων.
Το πολυβραβευμένο δημιουργικό γραφείο Beetroot Design, με έδρα τη Θεσσαλονίκη και γραφεία σε Αθήνα και Λονδίνο, σχεδίασε αφιλοκερδώς το σήμα, ως χορηγία της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών Ελλάδος.
Με το που είχαμε τα επίσημα αποκαλυπτήρια του λογοτύπου για την Επιτροπή «Ελλάδα 2021» ξεκίνησαν συζητήσεις σχετικά με το συγκεκριμένο σήμα και κάποιες –ίσως υπερβολικές– αντιδράσεις, κυρίως μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Ίσως «βλέπουμε το logo και χάνουμε το δάσος»;
Ο Γιάννης Χαραλαμπόπουλος και η ομάδα της Beetroot Design μίλησαν στην ATHENS VOICE σχετικά με το νέο σήμα και για άλλα ενδιαφέροντα πράγματα.
Πώς έγινε η ανάθεση για το σήμα της επιτροπής «Ελλάδα 2021»; Ποιες οι πρώτες σκέψεις σαν, όταν το αναλάβατε;
Η ανάθεση έγινε στην Beetroot από την Ένωση Εταιριών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος και ο σχεδιασμός του λογότυπου αποτέλεσε χορηγία της ΕΔΕΕ προς την επιτροπή «Ελλάδα 2021». Η ΕΔΕΕ επέλεξε την ομάδα μας ως το μέλος με τις περισσότερες εθνικές και διεθνείς διακρίσεις.
Τι σας ζητήθηκε να συμβολίζει αυτό το λογότυπο για την «Ελλάδα 2021» και τι δικό σας, σαν Beetroot, φέρατε μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδικασία και τελικό αποτέλεσμα;
Το brief της επιτροπής ήταν ξεκάθαρο. Από τις πρώτες κιόλας συνομιλίες και συναντήσεις είχε γίνει σαφές ότι το λογότυπο για την επέτειο των 200 χρόνων δεν αποτελεί μόνο αιτία εορτασμού του παρελθόντος, αλλά αφορμή για κάτι βαθύτερο. Μια νέα αφετηρία. H στιγμή που κοιτάμε πίσω, από το ξεκίνημα της ελεύθερης Ελλάδας ως σήμερα, για να προχωρήσουμε μπροστά. Με βάση το παρελθόν, η βαρύτητα βρίσκεται προς το μέλλον.
Ποιες ήταν οι προκλήσεις που είχατε να αντιμετωπίσετε σχεδιάζοντας το σήμα για την «Ελλάδα 2021», ίσως και με τα μάτια όλης της Ελλάδας πάνω σας;
Ο σχεδιασμός του λογοτύπου του εορτασμού της συμβολικής επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση δεν είναι το πρώτο μας εθνικό ή ακόμα και διεθνές έργο. Όταν το αναλάβαμε γνωρίζαμε πολύ καλά την ευθύνη που φέρει, τη σοβαρότητα του εγχειρήματος και την έκταση που θα έχει. Η πληθώρα κριτικών απόψεων ήταν αναμενόμενη και ευπρόσδεκτη. Τα πιο δύσκολα μέρη του έργου ήταν η κατανόησή του σε βάθος και η έμφαση στην ουσία.
Στη δημιουργία ενός λογοτύπου, όπως του «Ελλάδα 2021», το μάρκετινγκ παίζει κάποιο ρόλο;
Ούτε λίγο. Καθόλου. Εξάλλου το μάρκετινγκ δεν είναι ο τομέας μας. Η ομάδα μας είναι μια ομάδα δημιουργών, που δραστηριοποιούνται κυρίως στο χώρο της οπτικής επικοινωνίας και του δημιουργικού σχεδιασμού. Η προσέγγισή μας σε αυτά τα θέματα είναι τελείως διαφορετική.
Ποια είναι η τυπική διαδικασία που ακολουθείτε, όταν σχεδιάζετε ένα logo για κάποιον πελάτη;
Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσουμε την οπτική επικοινωνία ενός έργου διαφέρει ανάλογα με τις προδιαγραφές του και τα μέσα με τα οποία θα πραγματοποιηθεί ένα έργο. Συχνά ακολουθούμε κάποιες πρακτικές που μας επιτρέπουν να μάθουμε τον στόχο μας καλύτερα και να αποφύγουμε τις προφανείς λύσεις. Μελετάμε ενδελεχώς την ιστορία του έργου, τον τρόπο αλλά και τον τόπο και τις συνθήκες παραγωγής του, τα φυσικά ή ποιοτικά του χαρακτηριστικά και φυσικά την προϋπάρχουσα επικοινωνία. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να απομονώσουμε τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν μοναδικό και να στηρίξουμε τη δημιουργία μας σε αυτά.
Σε τι επίπεδο βρίσκεται η ελληνική δημιουργία στον χώρο του design και της γραφιστικής;
Σε εξαιρετικό, κάτι το οποίο είναι εμφανές από την έντονη παρουσία και τις διακρίσεις του ελληνικού design σε διεθνείς διαγωνισμούς. Παρ' όλα αυτά έχουμε ακόμα πολύ έδαφος να καλύψουμε ειδικά στον χώρο της εκπαίδευσης και ως επαγγελματίες, αλλά και ως κοινωνία. Φαίνεται να προχωράμε προς τη σωστή κατεύθυνση, πάντως, και αυτό είναι καλό.
Ποια είναι τα επόμενα projects σας για το 2020;
Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, για πρώτη φορά μετά από 17 χρόνια, θα μεταφερθούμε στα νέα γραφεία μας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα τεράστιο εγχείρημα, καθώς σχεδιάζουμε να δοκιμάσουμε πολλά καινούργια και συναρπαστικά πράγματα, όπως το άνοιγμα ενός design café, την οργάνωση και φιλοξενία πολλών και εξαιρετικά ενδιαφερόντων workshops και άλλα πολλά, σε μία προσπάθεια να είμαστε πιο ανοιχτοί και εξωστρεφείς με τη δουλειά μας. Αυτό είναι σίγουρα και το μεγαλύτερο project για το 2020. Πάντως, στα 20 χρόνια ύπαρξης της Beetroot έχουμε καταλάβει πως η επίτευξη των στόχων μας ως εταιρεία είναι εξίσου σημαντική με το ίδιο το δημιουργικό μας ταξίδι ως ομάδα. Πως πρέπει να χαιρόμαστε την καθημερινότητα και να απολαμβάνουμε τις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ των μελών μας. Τα υπόλοιπα αργά η γρήγορα θα έρθουν. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι.
Παρακάτω, η ομάδα Beetroot αναλύει με περισσότερες λεπτομέρειες το σχεδιασμό του λογοτύπου:
Το 2
H κυματιστή φόρμα του λογοτύπου (αριθμός 2) μεταφέρει έναν ισχυρό συμβολισμό· την μακρόχρονη και συνάμα πολυτάραχη διαδρομή του ελληνισμού αλλά και τη συνέχειά του πριν και μετά το 1821, πριν και μετά το 2021. Μία διαδρομή γεμάτη φως, επιτεύγματα, νίκες, έντονες χαρές, αλλά και σκοτεινές περιόδους, ατυχίες και πισωγυρίσματα, που εκτείνεται σε μια μακρά περίοδο πολλών αιώνων από το παρελθόν ως σήμερα.
Το 1
Τα κομβικά σημεία που τέμνουν τη διαδρομή του ελληνισμού γίνονται ευκαιρίες για επαναπροσδιορισμό. Με έντονη γραφή (αριθμός 1) το σήμα αποτυπώνει επιβλητικά την κάθε τέτοια στιγμή επανεκκίνησης και απελευθέρωσης, προτείνοντας η επέτειος αυτή να αποτελέσει το έναυσμα για μια νέα τέτοια στιγμή.
Επιλέχθηκε ένας χρωματικός κώδικας που αποτελεί μια απεικόνιση της πληθώρας των διαφορετικών ιδεών και των χρωμάτων της επανάστασης και τονίζει την ποικιλομορφία του Ελληνικού τόπου και πολιτισμού καθώς και την αποδοχή και την αξιοποίηση των διαφορετικών σκέψεων και εμπειριών.
Η χρήση της GFS Didot, ο σχεδιασμος της οποίας βασίστηκε στη γραμματοσειρά που χρησιμοποίησε εξαρχής ο Αδαμάντιος Κοραής στο εκδοτικό του πρόγραμμα για τον διαφωτισμό των υπόδουλων Ελλήνων, αποτελεί φόρο τιμής στις στοιχειοθετικές επιλογές των εκδοτών και των τυπογράφων της επαναστατημένης Ελλάδας και επιδιώκει να γιορτάσει τον διηνεκή χαρακτήρα και την ομορφιά μιας γραμματοσειράς που απολαμβάνουν στα έντυπα τους οι Έλληνες από τότε μέχρι και σήμερα.
Διαβάστε ΕΔΩ μια παλιοτερη συνέντευξη των Beetroot στην Athens Voice.
Διαβάστε ΕΔΩ «Το Μανιφέστο της αισιοδοξίας» των Beetroot, όπως το έγραψαν στο τεύχος 370 της Athens Voice, όπου και σχεδίασαν το εξώφυλλο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η καθημερινότητα της πόλης αλλάζει, μαζί και η ζωή μας
Μιλήσαμε με τον αρχιτέκτονα και δημιουργό του επαναστατικού project
Άλλαξε το ντεκόρ στο σπίτι σου ΤΩΡΑ με αντίτιμο που θα σε ενθουσιάσει
Γιατί ένα κίνημα που γεννήθηκε στα μέσα του προηγούμενου αιώνα είναι σήμερα πιο επίκαιρο παρά ποτέ;
Επισκεφθήκαμε το παραθαλάσσιο Living-Well Boutique City Hotel 4 αστέρων που ξεχωρίσαμε για το design και την αρχιτεκτονική του
Μια συζήτηση με τους αρχιτέκτονες Στέλλα και Πιέρο Πιερή, με αφορμή την έκθεση 2nd Nature στο Ωδείο Αθηνών
Παραμονές των δημοτικών εκλογών
Παρασκευή 8 έως Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024
Εκεί που δεν πας μόνο για να ψωνίσεις αλλά κυρίως για να δεις τα εμβληματικά σχέδια της σύγχρονης αρχιτεκτονικής
Η εν λόγω ανακάλυψη ρίχνει επίσης φως στην αλλαγή του αρχιτεκτονικού στυλ κατά τον 1ο αιώνα μ.Χ
Υπήρξε μεταξύ άλλων επίσημη κατοικία της βασίλισσας
Οικολογικά ξύλινα σπίτια, εξοχικές κατοικίες, ξύλινα γκαράζ και αποθήκες
Το όραμα, οι ενστάσεις, η ιστορία και η φθορά ενός πραγματικού αρχιτεκτονικού κοσμήματος
Mε αφορμή την 15η επέτειο λειτουργίας
Ποια είναι η φιλοσοφία της εταιρείας που διανύει σχεδόν 4 δεκαετίες επιτυχημένης πορείας στον χώρο της κατασκευής ακινήτων
Θεωρείται το 8ο θαύμα του κόσμου
Αφιερωμένα στα νέα αθλήματα και το πρωτοποριακό πνεύμα της διοργανώτριας πόλης
Μιλήσαμε με τους επικεφαλής του παγκοσμίου φήμης βραβευμένου αρχιτεκτονικού γραφείου, Νατάσα Λιανού και Ερμή Χαλβατζή. Έχουν σχεδιάσει το νέο κτίριο της COSMΟTE TV και το The Orbit
«Είναι δυνατόν να κάνεις αρχιτεκτονική και να μην είσαι ασκητής;»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.