TV & Media

Τι ακριβώς αναζητά ο Τάσος Τρύφωνος σε... Ακαδημία Παρουσιαστριών;

Πόσο εύκολο να επιτίθεσαι στον Ζερόμ Καλούτα και στις διαγωνιζόμενες ριάλιτι για την αμάθειά τους

Χριστίνα Γαλανοπούλου
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Έχει πέσει πολλή κριτική για το επίπεδο γνώσεων ανθρώπων που εμφανίζονται στην τηλεόραση, αλλά ξεχνάμε κάτι βασικό

Κάποτε, ακόμα και οι διαβασμένοι λυγάνε. Μπορεί να μη θυμούνται ποιος έγραψε τα «Λόγια της Πλώρης» ή ποιας χώρας πόλη είναι η Τιμισοάρα, τέτοια απλά πράγματα, βασικών γνώσεων. Το ‘χουμε να δει να συμβαίνει στον «Εκατομμυριούχο», στο Chase ή ακόμα πιο άβολα στις ερωτήσεις δημοσιογράφων προς νεαρά άτομα για το τι γιορτάζουμε την 25 Μαρτίου ή την 28η Οκτωβρίου – σφαγή σκέτη στις απαντήσεις. Επίσης, έχουμε συνηθίσει να γελάμε με αυτά τα μαργαριτάρια και να πηγαίνουμε πικραμένοι κι ανέμελοι παρακάτω. Τις προηγούμενες ημέρες, ένα τηλεοπτικό reality που απ’ ό,τι φαίνεται πόνταρε σοβαρά στην ετεροντροπή, μας τα ξαναθύμισε όλα αυτά. Στο TV Queen του ΟPEN, διαγωνισμό για να γίνει κάποια τηλεοπτική παρουσιάστρια, μπήκε μέσα στην... «Ακαδημία» ο Τάσος Τρύφωνος (ναι, του «Αδύναμου Κρίκου» και των εξαιρετικών τηλεοπτικών συνεντεύξεων) και με ένα απίστευτο σερί σχετικά απλών ερωτήσεων, θέλησε να τεστάρει το επίπεδο γενικών γνώσεων των συμμετεχουσών.

«Σε ποια ήπειρο ανήκει η Ελλάδα;», «Ποιος ήταν ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου;», «Από πού ήταν ο Ναπολέων;», «Ποιος ρόλος πασίγνωστης ηθογραφίας του Δημήτρη Ψαθά καθιέρωσε ως ηθοποιό την Άννα Παναγιωτοπούλου;» ήταν μερικές από τις ερωτήσεις. Την άλλη μέρα το σφαγείο των ερωταπαντήσεων συνεχίστηκε με τη Νανά Παλαιτσάκη,  έτερη καθηγητεύουσα της «Ακαδημίας Παρουσιαστριών», η οποία ρώτησε τι πολίτευμα έχουμε στην Ελλάδα και η αλήθεια είναι ότι υπήρχε ένα παίδεμα μέχρι να δοθεί (σωστή) απάντηση (προς μεγάλο εκνευρισμό της γνωστής παρουσιάστριας και δημοσιογράφου).

Κι όταν αυτό πέρασε και ίσως και να μην το είδαν και πολλοί -16 κοπέλες να ιδρώνουν να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις Δημοτικού, άντε και Γυμνασίου- το προηγούμενο Σάββατο είχαμε να περιμένουμε κάτι που το είδε και το άκουσε tout le monde: τον κατά λοιπά συμπαθέστατο Ζερόμ Καλούτα να κάνει λόγο, γεμάτος αυτοπεποίθηση για το Σαν Μαρίνο που «είναι νησιωτική χώρα», στο πλαίσιο της live μετάδοσης της Eurovision το προηγούμενο Σάββατο και να ακολουθεί ασυμμάζευτο κράξιμο, δικαιολογημένο μεν, αλλά και κάπως μοχθηρό.

Εκεί που συναντιούνται οι Tv Queens με το λάθος του Ζερόμ Καλούτα 

Δεν χρειάζεται, ωστόσο, τόση υπερβολή στο καταχέριασμα, ούτε στους παρουσιαστές της ΕΡΤ που, ναι, πληρώνονται με χρήματα των πολιτών ούτε στα κορίτσια που ονειρεύονται να γίνουν παρουσιάστριες στην ιδιωτική τηλεόραση, προσπερνώντας χαριτωμένα ότι αυτή είναι μια δουλειά που χρειάζεται κάτι περισσότερο από το να σε αγαπάει η κάμερα. Και δεν χρειάζεται τόση τσαντίλα με την αμάθεια, γιατί οι περισσότεροι έχουμε φοιτήσει σε ελληνικό σχολείο

Κι αν έχεις περάσει από ελληνικό σχολείο –δημόσιο ή ιδιωτικό κάπως αδιάφορο- κι αν έχεις υποβληθεί στο βασανιστήριο της παπαγαλίας για να δώσεις Πανελλήνιες, γνωρίζεις πολύ καλά ότι την επομένη της τελευταίας ημέρας των εξετάσεων τίποτα δεν θυμάσαι και τίποτα δεν ξέρεις πέρα από το άγχος και την κούρασή σου. Αυτό που λέμε «κατακτημένη γνώση» απλώς δεν σου ανήκει. Μετά την απομάκρυνση εκ του θρανίου, όλα –Ιστορία, Μαθηματικά, Γεωγραφία, γραμματικοί και συντακτικοί κανόνες- έχουν πετάξει από το κεφάλι σου φτερωτά και έχουν χαθεί στις πρώτες καλοκαιρινές σου διακοπές μετά τις πανελλήνιες, όλοι το ξέρουν αυτό.

Κι αν δεν είχες τύχη να κάτσει δίπλα σου με υπομονή κάποια δασκάλα ή δάσκαλος, κάποιος λίγο εμπνευσμένος καθηγητής ή μια καθηγήτρια που να τη νοιάζει κάτι περισσότερο από την κάλυψη της διδακτέας ύλης, καμιά όρεξη δεν έχεις να κυνηγήσεις κενά και εκκρεμότητες γύρω από αυτό που λέμε «εγκυκλοπαιδικές γνώσεις». Και δεν το έχεις γιατί δεν σου το μάθανε ότι η μάθηση μπορεί να είναι και έτσι. Όχι στείρα, όχι ξερή αποστήθιση, αλλά χαρά και δημιουργία. Το καταλαβαίνεις αυτό από την επιτυχία σελίδων στο Facebook που σε μαθαίνουν πράγματα με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο (ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το «Η Γεωγραφία είναι πολύ cool»), το καταλαβαίνεις κάθε φορά που συζητάς με έναν φωτισμένο άνθρωπο που έχει κάτι να σε μάθει από μία και μοναδική συζητήση μαζί του.

Όλη αυτή η επίθεση στα κορίτσια του reality παρουσιαστριών και στον Καλούτα που δεν ήξερε πού πέφτει το Σαν Μαρίνο δεν είναι απλώς μοχθηρή – είναι και υποκριτική. Οσοι σολάρουν στο Twitter εναντίον των «αγράμματων», των «λίγων» και των «αστοιχείωτων», αν ρωτηθούν ξαφνικά κάτι απ’ όλα τα παραπάνω και χωρίς καμία βοήθεια από το Google, θα χρειαστεί να ξεσκολίσουν το Γυμνάσιο. Μπορεί και το Δημοτικό. Και σε τελική ανάλυση, η φτώχεια του άλλου, η αμάθεια και ακόμα χειρότερα η ημιμάθεια δεν είναι για γέλια ούτε για κριτική. Είναι μία από τις παθογένειες της χώρας και του εκπαιδευτικού συστήματος. Ας το αναβαθμίσουμε και μετά χειροκροτάμε τον εξαιρετικό κύριο Τρύφωνος (και την ευρυμάθειά του) που αυτόν τον καιρό την περιφέρει στους διαδρόμους της λεγόμενης εύκολης τηλεόρασης, δίνοντας και κερδίζοντας πανεύκολες μάχες, με παραδομένες αντιπάλους. Σα να κλέβεις Εκκλησία ένα πράμα.