- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Super Bowl: Η σημασία του Nip-slip της Τζάνετ Τζάκσον 20 χρόνια μετά το περιστατικό με τον Τίμπερλεϊκ
Πώς το «Nipplegate» άλλαξε τον τρόπο κατανάλωσης περιεχομένου από τα μέσα ενημέρωσης
Super Bowl: Τι σημαίνει το Nip-slip της Τζάρετ Τζάκσον 20 χρόνια μετά - Πώς το «Nipplegate» άλλαξε τον τρόπο κατανάλωσης περιεχομένου από τα μέσα ενημέρωσης
Σχεδόν 100 εκατομμύρια άνθρωποι παρακολούθησαν δύο από τις πιο καυτούς ποπ σταρ του κόσμου να επιδίδονται σε ένα είδος σέξι ταγκό, χωρίς τίποτα από αυτά να υποδηλώνει ότι απείχαν δευτερόλεπτα από το να γραφτούν τα επόμενα δευτερόλεπτα σε όλα τα μέσα.
Ο Τζάστιν Τίμπερλεικ ήταν το τελευταίο cameo του 11λεπτου ημίωρου show της Τζανέτ Τζάκσον στο Super Bowl XXXVIII την 1η Φεβρουαρίου 2004. Για τα επόμενα 72 δευτερόλεπτα, την καταδίωξε γύρω από τη σκηνή, ενώ τραγουδούσε την επιτυχία του 2002 "Rock Your Body".
Στη συνέχεια ήρθε το φινάλε: Καθώς ο Τίμπερλεϊκ τραγουδούσε τον τελευταίο στίχο - "Στοίχημα ότι θα σε έχω γυμνή μέχρι το τέλος αυτού του τραγουδιού" - έφτασε με το αριστερό του χέρι και έσκισε το ύφασμα από το μπουστάκι της Τζάκσον, με αποτέλεσμα να φανεί το στήθος της τραγουδίστριας.
20 χρόνια μετά το "Nipplegate"
Έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που εκείνη η "δυσλειτουργία της γκαρνταρόμπας" έδωσε αφορμή για αυτό που θα ονομαζόταν "Nipplegate". Η ματιά στο στήθος της Τζάκσον κατά τη διάρκεια του τηλεοπτικού γεγονότος της χρονιάς με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση, φούντωσε αμέσως σε μια αγανάκτηση για απρέπεια και σιγόβρασε για σχεδόν μια δεκαετία. Άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τηλεόραση και χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο. Και καθώς πλησιάζει το Super Bowl LVIII, εκείνη η στιγμή αποκτά νέα σημασία εν μέσω νέων συζητήσεων σχετικά με τη θέση μιας άλλης γυναίκας ποπ σταρ -της Taylor Swift- που τραβάει την προσοχή στον παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο του ποδοσφαίρου NFL.
"Στο τέλος, ήταν ενενήντα εκατομμύρια αυτοί που είδαν το γυμνό στήθος της σε μια αποτυχημένη αποκάλυψη του κοστουμιού της που τη μετέτρεψε από προσωποποίηση της σεξουαλικής ενδυνάμωσης σε παγκόσμιο άβαταρ της απρέπειας και άλλαξε ακούσια τον τρόπο που καταναλώνουμε τα μέσα ενημέρωσης για πάντα", γράφει η δημοσιογράφος Sarah Ditum στο νέο της βιβλίο "Toxic: Women, Fame, and the Tabloid 2000s".
Στο βιβλίο, η Ditum αναφέρει ότι ο Timberlake κλήθηκε στο καμαρίνι της Jackson για μια σύσκεψη της τελευταίας στιγμής πριν από το ημίχρονο του σόου. Αλλά ακόμη και 20 χρόνια μετά, κανείς δεν έχει αποκαλύψει ποτέ τι συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της συνάντησης.
Στη συνέχεια ήρθε η ώρα για ένα ημίχρονο σόου που παρήγαγε το MTV και στο οποίο πρωταγωνιστούσε ο Τζάκσον και συμμετείχαν ο P. Diddy, ο Nelly, ο Kid Rock και ο Τίμπερλεικ. Φαινόταν να πηγαίνει άψογα μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο του σόου, όταν - σε αντίθεση με τις ομαλές, προβαρισμένες κινήσεις του μέχρι τότε - ο Τίμπερλεικ έπιασε το ύφασμα από το μπουστάκι της Τζάκσον και το έσκισε. Τα τηλεοπτικά συνεργεία έκοψαν σχεδόν αμέσως σε ένα μακρινό πλάνο που έδειχνε πυροτεχνήματα να εκρήγνυνται.
«Φαίνεται ότι κάτι πάει στραβά», είπε η Ντιτούμ στην Washington Post.
«Είναι μια συγκλονιστική στιγμή», πρόσθεσε.
Η Ditum είπε ότι, ως Βρετανίδα, δεν αντιλήφθηκε τη σημασία του Super Bowl στην αμερικανική κουλτούρα εκείνη την εποχή. Μόλις κατάλαβε ότι δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι από διαφορετικές γενιές, πολιτικές πεποιθήσεις και κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο συντονίζονται για να παρακολουθήσουν το ίδιο πράγμα την ίδια στιγμή, κατάλαβε ότι «αυτό ήταν σίγουρα ένα σημαντικό πράγμα που έπρεπε να κάνει για αυτό το κοινό».
Η κατάρρευση ήρθε γρήγορα. Όταν ρωτήθηκε για το τι είχε συμβεί κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης αμέσως μετά την εκπομπή, ο Timberlake είπε: «Μας αρέσει να δίνουμε σε όλους κάτι για να μιλήσουμε». Ο Τζάκσον, από την άλλη πλευρά, έφυγε από το γήπεδο αμέσως μετά την παράσταση, είπε ο Ντιτούμ.
Ο σάλος την επόμενη μέρα του Super Bowl
Την επόμενη μέρα, το CBS, το MTV και το NFL ζήτησαν συγγνώμη ενώ ισχυρίστηκαν ότι δεν γνώριζαν για την αποκάλυψη κοστουμιών. Σε μια δήλωση στο CNN, η Τζάκσον ζήτησε συγγνώμη, λέγοντας ότι η απόφαση να κάνει μια αποκάλυψη στο τέλος του ημιχρόνου της εκπομπής ήρθε μετά τις τελευταίες πρόβες. Ένας από τους εκπροσώπους της τότε είπε ότι «ήταν μια δυσλειτουργία της γκαρνταρόμπας. δεν ήταν σκόπιμα. … Ο [Timberlake] έπρεπε να τραβήξει το μπουστάκι και να αφήσει το σουτιέν με κόκκινο δαντέλα».
Την ίδια μέρα, ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών Μάικλ Πάουελ διέταξε μια έρευνα για το τι συνέβη, λέγοντας στο CNN ότι δεν ήταν πεπεισμένος ότι επρόκειτο για ατύχημα. «Σαφώς κάποιος το γνώριζε. Σαφώς ήταν κάτι που σχεδιάστηκε από κάποιον», είπε. «Μάλλον πήρε αυτό που έψαχνε».
Ο Πάουελ είπε σε μια δήλωση που κυκλοφόρησε τότε, «Είμαι εξοργισμένος με αυτό που είδα κατά τη διάρκεια του ημιχρόνου του Super Bowl. Όπως εκατομμύρια Αμερικανοί, η οικογένειά μου και εγώ μαζευτήκαμε γύρω από την τηλεόραση για μια γιορτή. Αντίθετα, αυτή η γιορτή είχε μολυνθεί από ένα αταξικό, ανόητο και αξιοθρήνητο κόλπο».
Η Ditum είπε ότι με βάση τις εκφράσεις του προσώπου των τραγουδιστών και τις δηλώσεις που διάβασε από αυτούς που συμμετείχαν, είναι σαφές ότι αυτό που συνέβη δεν ήταν εντελώς σκόπιμα. Κανείς, όμως, ποτέ δεν έχει διευκρινίσει τι ακριβώς πήγε στραβά. Ήταν κακώς κατασκευασμένο το μπουστάκι; Άρπαξε ο Timberlake περισσότερο από αυτό που υποτίθεται; Τα φώτα έπρεπε να σβήσουν ένα δευτερόλεπτο νωρίτερα;
Ήταν ένα λάθος, είπε ο Ditum, αλλά "δεν υπήρξε ποτέ οριστική απάντηση για το είδος του λάθους".
Οι εκπρόσωποι του Τζάκσον και του Τίμπερλεϊκ δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.
Χωρίς να το γνωρίζει η Τζάκσον, μια τέλεια καταιγίδα είχε σχηματιστεί για να κάνει το «Nipplegate» εφιάλτη γι' αυτήν: νέα τεχνολογία, εθνικός αγώνας κατά της απρέπειας και αυξανόμενη ανησυχία μεταξύ των συντηρητικών κατά τη διάρκεια μιας χρονιάς προεδρικών εκλογών, δήλωσε ο Ditum.
Τα συστήματα DVR βοήθησαν στην αύξηση του ενδιαφέροντος για το σόου του ημιχρόνου τις ημέρες μετά το Super Bowl. Επειδή το στήθος της Τζάκσον είχε εμφανιστεί μόνο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου, οι θεατές που παρακολουθούσαν σε πραγματικό χρόνο ήθελαν να βεβαιωθούν ότι δεν το είχαν φανταστεί. Όσοι δεν το είχαν παρακολουθήσει ζωντανά ήθελαν να δουν τι συζητούσαν όλοι. Και έτσι η "δυσλειτουργία της γκαρνταρόμπας" έγινε η στιγμή με τις περισσότερες αναπαραγωγές στο TiVo και αύξησε τη ζήτηση για το προϊόν.
"Ο κόσμος μπορούσε να το δει ξανά και ξανά και ξανά", είπε η Ditum, "και το ήθελε".
Αλλά δεν μπορούσαν όλοι να το παρακολουθήσουν αρκετά εύκολα για τις προτιμήσεις τους. Ο προγραμματιστής υπολογιστών Jawed Karim απογοητεύτηκε από τη δυσκολία να βρει ένα online βίντεο του ημιχρόνου και συνειδητοποίησε ότι κανείς δεν είχε δημιουργήσει μια μεγάλης κλίμακας ιστοσελίδα στην οποία οι χρήστες θα μπορούσαν να ανεβάζουν βίντεο που δημιουργούσαν οι ίδιοι, σύμφωνα με άρθρο της USA Today. Συνεργάστηκε με δύο άλλους επιχειρηματίες της Silicon Valley και λίγο περισσότερο από ένα χρόνο αργότερα, δημιούργησαν το YouTube.
"Οδηγείται άμεσα από την τεχνολογία", δήλωσε η Ditum για τη δυσλειτουργία της γκαρνταρόμπας, "και οδηγεί την τεχνολογία".
Μια άλλη παγίδα για την Τζάκσον ήταν ο λανθάνων αγώνας κατά της απρέπειας στην τηλεόραση. Για χρόνια, το μη κερδοσκοπικό Parents Television Council είχε διεξάγει εκστρατείες για αυτό που θεωρούσε άσεμνο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Πριν από το 2004, ένας από τους κύριους στόχους του ήταν η World Wrestling Entertainment, την οποία κατηγορούσε ότι εξύμνησε τη βία στα παιδιά. Αυτή η εκστρατεία έληξε άσχημα, με την ομάδα παρακολούθησης της τηλεόρασης να καταβάλλει εκατομμύρια σε αποζημιώσεις στο WWE και να ζητά δημόσια συγγνώμη.
Αλλά το Nipplegate ήταν "ένα δώρο" για την ομάδα, έγραψε η Ditum στο βιβλίο της. Ήταν "νόμιμα αχρείαστο, προφανώς προσχεδιασμένο και μεταδόθηκε ζωντανά στην τηλεόραση του δικτύου σε ένα τεράστιο κοινό που περιελάμβανε εκατομμύρια παιδιά". Το διαδίκτυο έπαιξε και πάλι το ρόλο του στην αναζωπύρωση της φλόγας, επιτρέποντας στο συμβούλιο να κατευθύνει τους αγανακτισμένους σε διαδικτυακά έντυπα καταγγελιών που μπορούσαν να στείλουν στην FCC με μερικά κλικ αντί να χρειάζεται να τα γράψουν και να βεβαιωθούν ότι θα φτάσουν σε ένα γραμματοκιβώτιο.
Στο τέλος του 2004, η FCC δήλωσε ότι είχε λάβει περισσότερα από 500.000 παράπονα για το σόου του ημιχρόνου. Η Επιτροπή θα επέβαλε πρόστιμο 550.000 δολαρίων στο CBS, αλλά το 2011, ένα ομοσπονδιακό εφετείο ακύρωσε το πρόστιμο. Μια τριμελής επιτροπή έκρινε ότι η FCC είχε επί τρεις δεκαετίες δημιουργήσει ένα προηγούμενο που επέτρεπε το "φευγαλέο" γυμνό, και έτσι η υπηρεσία "ενήργησε αυθαίρετα" τιμωρώντας το CBS για την προβολή του στήθους της Τζάκσον για εννέα δέκατα του δευτερολέπτου.
Ο τρίτος παράγοντας που έβλαψε την Τζάκσον ήταν ότι η καμπάνια του MTV "Choose or Lose" για την εγγραφή ψηφοφόρων ήταν φαινομενικά μη κομματική, αλλά βοήθησε τους Δημοκρατικούς επειδή οι τηλεθεατές του τηλεοπτικού καναλιού ήταν νέοι και αριστερόστροφοι. Αυτό προκάλεσε την οργή των συντηρητικών κατά τη διάρκεια μιας χρονιάς προεδρικών εκλογών κατά την οποία ο Ρεπουμπλικανός πρόεδρος Τζορτζ Μπους θα αντιμετώπιζε τον Δημοκρατικό αντίπαλο Τζον Κέρι.
Και έτσι το πράγμα διογκώθηκε σε έναν απίστευτο εφιάλτη γι' αυτήν", δήλωσε η Ditum.
Και ήταν ένας πολύ μεγαλύτερος εφιάλτης γι' αυτήν από ό,τι για τον Τίμπερλεϊκ, κάτι που παραδέχτηκε ο ίδιος κατά τη διάρκεια συνέντευξης που έδωσε το 2006 στο MTV, όταν είπε ότι πιθανώς έλαβε το 10% της ευθύνης που τους έριξαν οι επικριτές, αναφέροντας το φύλο και τη φυλή ως παράγοντες για τη διαφορά.
20 χρόνια μετά η Αμερική ζει με την κληρονομιά του Nipplegate
Δύο δεκαετίες αργότερα, η Αμερική ζει με την κληρονομιά του Nipplegate, η οποία θα χρωματίσει το παιχνίδι της Κυριακής. Κατά τη διάρκεια της σεζόν 2023, ένα τμήμα των οπαδών του NFL ενοχλούνταν όλο και περισσότερο για το εκκολαπτόμενο ειδύλλιο μεταξύ της Swift και του στενού επιθετικού των Kansas City Chiefs Travis Kelce, καταγγέλλοντας τα τηλεοπτικά πλάνα της Swift κατά τη διάρκεια της μετάδοσης του αγώνα.
Για άλλη μια φορά, η Αμερική βρίσκεται σε έτος προεδρικών εκλογών, και ορισμένοι συντηρητικοί -ενοχλημένοι από την υποστήριξη της Swift το 2020 στον Joe Biden- απείλησαν να διεξάγουν "ιερό πόλεμο" αν τον υποστηρίξει ξανά φέτος. Άλλοι προωθούν μια θεωρία συνωμοσίας ότι ολόκληρο το ειδύλλιό της είναι μια κυβερνητική συνωμοσία για να επανεκλεγεί ο Μπάιντεν. Και ορισμένοι οπαδοί του ποδοσφαίρου, εικάζει ο Ditum, είναι απλώς αναστατωμένοι επειδή είναι μια επιτυχημένη, αυτοδημιούργητη γυναίκα που αισθάνονται ότι καταπατά την περιοχή τους.
"Νομίζω ότι βλέπετε θύλακες δυσαρέσκειας για την κουλτούρα των κοριτσιών που εισβάλλουν στην κουλτούρα των ανδρών", δήλωσε.
Με πληροφορίες από Washington Post
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Εμείς δεν είμαστε κανονικοί;» - Η συνέντευξή της στο «Στούντιο 4»
Αποκάλυψε πως έχει κάνει σύμφωνο συμβίωσης
Το θρίλερ της Αμαλιάδας φαίνεται ότι κράτησε το τηλεοπτικό κοινό μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες
Τι είπε για την σχέση που έχουν μετά το διαζύγιο
Τι απάντησε σε όσους δεν τον πιστεύουν
Τι είπε για την την αποχή του από το τραγούδι
«Η λέξη φόβος δεν υπάρχει στο λεξιλόγιο μου» - Η συνέντευξή της στην εκπομπή Τετ α τετ
Η ιδιαίτερη εξομολόγησή του στη Ναταλία Γερμανού
Λίγες ώρες πριν ξεκινήσει η νέα ψυχαγωγική εκπομπή του στην ΕΡΤ, με τίτλο «Παρέα» μας μίλησε για την ζωή και την αγάπη του για το τραγούδι
Τι είπε το πρώην μοντέλο για την περιπέτεια της υγείας της
Τι είπε η ηθοποιός για τα κιλά της αλλά και την πολιτική ορθότητα
Τι είπε για τον γάμο και το παιδί τους
«Το αντιμετωπίζω σαν να μην υπάρχει», λέει η ηθοποιός
«Φέτος έκλεισα τα 90, θα έλεγα ότι μοιάζω 65 ετών» είπε η ηθοποιός
Αντικείμενο ιστορικής αξίας παρουσίασε παίκτης του Cash or Trash
Τι είπε για την σχέση που διατηρεί με τον σύζυγό της αλλά και το πέρασμα του χρόνου
Με στόχο την ενίσχυση της τηλεθέασης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.