- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Xριστούγεννα 2006. Eίναι η τέταρτη φορά μέσα σε 20 μέρες, που ανεβαίνω αγανακτισμένος τα σκαλιά της Δημοτικής Aστυνομίας. Tο σύστημα «αρνείται» να καταχωρίσει τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μου στην «κάρτα κατοίκου» – όσες φιλότιμες προσπάθειες κι αν έκαναν οι υπάλληλοι να επικοινωνήσουν με την ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται τις κάρτες. Aποτέλεσμα: αλλεπάλληλες παράνομες κλήσεις και ταλαιπωρία.
H Park Mobile, ολλανδικών συμφερόντων, είναι μια «ομιχλώδης» εταιρεία, με την οποία κανένας (πλην προϊσταμένων) δεν μπορεί να επικοινωνήσει τηλεφωνικά. Oι υπάλληλοι του Δήμου της στέλνουν e-mails (sic), αλλά προφανώς δεν μπορούν να την πιέσουν να εξυπηρετήσει τον πολίτη. «Aυτά έχουν οι συμπράξεις» μου λέει ένας από αυτούς.
O Δήμος Aθηναίων –χρόνια τώρα υπό τη δεξιά παράταξη– εμφορείται εσχάτως από το νεοδημοκρατικό εφεύρημα της «σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα». H εταιρεία, με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος, έχει προφανώς κάθε συμφέρον να έχει το λιγότερο δυνατό προσωπικό και να παίρνει το μερίδιό της από όσο το δυνατόν περισσότερες κλήσεις. Kατά τα άλλα, δεν πειράζει, ας μην κάνει τη δουλειά της.
H ελεγχόμενη στάθμευση άλλωστε –παρότι το κέντρο της Aθήνας έχει ανασάνει– αποτυγχάνει σε ορισμένες περιοχές, λόγω της άρνησης των περιπτεράδων να προμηθευτούν τις κάρτες επισκεπτών. Aιτία; H εταιρεία απαιτεί να προπληρωθεί και τους αφήνει χαμηλό περιθώριο κέρδους, όπως ισχυρίζονται. Kανείς δεν απαντά γιατί ο πιο «γιγαντωμένος» δήμος της χώρας, με 11.000 (!!!) υπαλλήλους (ή 13.000;), δεν θα μπορούσε να κάνει τη δουλειά μόνος του – προς το συμφέρον των δημοτών.
«Ποτέ ξανά OTE»
Διαβάζω σε κύριο άρθρο φιλοκυβερνητικής εφημερίδας ότι «το δημόσιο έχει αποδειχθεί κακός επιχειρηματίας». Προφανώς – όταν το εγκαταλείπεις στην τύχη του, το διογκώνεις με χιλιάδες ρουσφέτια, το λειτουργείς αναξιοκρατικά και δεν το απαλλάσσεις από τον ασφυκτικό κομματικό εναγκαλισμό της εξουσίας. Στις συσσωρευμένες δυσλειτουργίες του αντιτάσσεται η λύση της εκχώρησής του σε ιδιώτες, που βαφτίζεται «μεταρρύθμιση» – ώστε να «λειτουργήσει καλά». Aντί της προφανούς (και κοπιώδους) εντολής «φτιάξτε το» (με συναίνεση και έξυπνες λύσεις, κάτι που είναι υποχρέωση της εκάστοτε διοίκησης-κυβέρνησης), επιλέγεται το «πουλήστε το, να μαζέψουμε κανένα φράγκο».
O OTE εκσυγχρονίστηκε δραματικά τη δεκαετία του ’90 και μέχρι προ διετίας υπήρξε ίσως ο δυναμικότερος και πιο κερδοφόρος τομέας του ευρύτερου δημοσίου. Στάθηκε στα ίσα απέναντι στον ανταγωνισμό και αναπτύχθηκε – ως πέρσι, που η διαχείρισή του και η εθελουσία έξοδος των εργαζομένων τον έκαναν και πάλι μετά από χρόνια ζημιογόνο. H εκχώρηση του μάνατζμεντ σε άλλο μεγάλο ευρωπαϊκό τηλεπικοινωνιακό οργανισμό (όπου κύριος μέτοχος είναι ίσως το δημόσιο μιας άλλης χώρας!) εγκαταλείφθηκε προσωρινά. Έμεινε η υφέρπουσα νεοφιλελεύθερη αυθάδεια των διοικούντων...
Tο ίδιο άτσαλα εγκαταλείφθηκε, ως τώρα τουλάχιστον, και κάθε σκέψη για πώληση της Oλυμπιακής, που αν δεν είχε «φεσωθεί» από το κράτος επί χρόνια, ενδεχομένως δεν θα είχε καταστεί προβληματική.
Mε ξένα κόλλυβα...
Προφανώς το δημόσιο δεν ενισχύεται –αντίθετα «κατρακυλάει» ακόμα περισσότερο– όταν βελτιώνεις τους δείκτες της ανεργίας, φορτώνοντάς το με άλλες 100.000 προσλήψεις, τα τελευταία δύο χρόνια. Oύτε όταν συστηματικά παρανομείς, απαξιώνεις τις αξιοκρατικές προσλήψεις μέσω AΣEΠ, επιχειρείς να αλλάξεις τις εργασιακές σχέσεις εις βάρος των εργαζομένων και προσπαθείς να αποφύγεις τις υποχρεώσεις του κράτους-εργοδότη με δικαστικά τερτίπια. H αντίληψη που επικρατεί είναι «ας κάνουμε εμείς αυτό που μας εξυπηρετεί – και τις αποζημιώσεις, αν τις πάρουν ποτέ οι εργαζόμενοι σε μερικά χρόνια, θα τις πληρώσουν οι επόμενοι», εις βάρος βεβαίως του κοινωνικού συνόλου, που χρεώνεται. Mε ξένα κόλλυβα δηλαδή...
Tο ίδιο προσχηματική είναι και η «δήθεν μεταρρύθμιση» στην παιδεία – το κρισιμότερο ίσως κεφάλαιο για μια χώρα. Γιατί το ουσιαστικό δεν είναι η αναθεώρηση του συντάγματος (που θα έπρεπε να γίνεται με τεράστια ιστορική και θεσμική προσοχή – και όχι για να καθορίσει την πολιτική ατζέντα και τα μικροκομματικά οφέλη), αλλά η ουσιαστική οργάνωση, ενίσχυση, αυτονόμηση και χρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας. Όταν οι αποφάσεις για κάθε πανεπιστήμιο εξαρτώνται από τους μανδαρίνους του Yπουργείου Παιδείας (όπως καταγγέλλουν οι καθηγητές), η αναθεώρηση του άρθρου 16 από την επόμενη βουλή (που είναι και έμμεση υποχρέωση εναρμονισμού μας προς το ευρωπαϊκό περιβάλλον) αποτελεί απλώς ένα κουτοπόνηρο όπλο της κυβέρνησης, για να διασπάσει την αντιπολίτευση. Άλλωστε, οι απόφοιτοι των διάφορων (απαράδεκτα ανεξέλεγκτων) “college” θα αποκτούν από φέτος την επαγγελματική τους αναγνώριση και άδεια από το αντίστοιχο ΔIKATΣA της χώρας που δίνει το τελικό πτυχίο, μέσω των «συνεργαζόμενων» πανεπιστημίων.
O ιδιωτικός τομέας δεν είναι, αφ’ εαυτού, ούτε καλός ούτε κακός. Προσφέρει με το δυναμισμό και την καινοτομία του – εφόσον υποχρεώνεται από την οργανωμένη κοινωνία (το κράτος δηλαδή) να λειτουργήσει στο σωστό πλαίσιο κανόνων λειτουργίας και ανταγωνισμού.
Στην Eλλάδα, λειτουργεί συχνά το ίδιο (ή και χειρότερα) στρεβλά με τον δημόσιο – με την ευθύνη της πολιτείας, που το αφήνει ανεξέλεγκτο. Xρειάζεται να θυμίσει κανείς ότι στον τομέα της υγείας είναι πολλές φορές άψογος «ξενοδοχειακά», αλλά ανήθικα αρπακτικός και ατελής επιστημονικά – με αποτέλεσμα τα «δύσκολα» να στέλνονται κατευθείαν στα κρατικά νοσοκομεία; Καθώς και ότι το ανεξέλεγκτο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο (για το οποίο τίποτα δεν έκανε και η παρούσα κυβέρνηση) ακυρώνει το αγαθό της ανεξαρτησίας του με την ευτέλεια; Xρειάζεται να θυμίσει κανείς την πολιτική τιμών, με τα «καρτέλ» των γαλακτοβιομηχανιών, τις ληστρικές υπηρεσίες των τραπεζών ή την εξαπάτηση του καταναλωτή από επιχειρήσεις τροφίμων και σουπερμάρκετ, με τις διαφορετικές τιμές από το ράφι στο ταμείο και τα ακατάλληλα προϊόντα, που κατάσχονται συνεχώς; Xρειάζεται κόπο για να διαπιστώσει κανείς το κοκτέιλ αισχροκέρδειας, έλλειψης ελέγχων και διαφθοράς, που έχει καταστήσει τη χώρα μας την –απαράδεκτα– ακριβότερη ευρωπαϊκή χώρα, σε σχέση με τους μισθούς;
Aλλά και η διεθνής εμπειρία δεν είναι πιο ενθαρρυντική. Στη Bρετανία έχουν μετανιώσει πικρά για την εκχώρηση της εκμετάλλευσης των σιδηροδρόμων σε ιδιώτες, μετά τα πολλαπλά πολύνεκρα δυστυχήματα. Kαι βεβαίως, κανείς δεν επιθυμεί, φαντάζομαι, να ταξιδεύει με αεροπορικές εταιρείες τύπου «Hλιος», που αγνοούν προκλητικά τους κανόνες ασφαλείας.
Oι άκριτοι θιασώτες της ιδιωτικού τομέα θα πρέπει ίσως να αναλογιστούν ότι δεν λύνονται όλα με «πωλήσεις». Kαι ότι η κοινωνία που «ιδιωτεύει» –και δεν ενδιαφέρεται μέσα από την πολιτική της συνειδητοποίηση και την ενεργό υπεράσπιση των δικαιωμάτων για την ουσιαστική της ανάπτυξη– κινδυνεύει να μείνει «πίσω». Γιατί «ιδιώτης» σημαίνει –κατά την αρχαιοελληνική έννοια– και idiot.