Πολιτικη & Οικονομια

Microfinance στην Αθήνα: Όσα θες να μάθεις για την χρηματοδότηση της επιχείρησής σου

Είσαι αποκλεισμένος από τον τραπεζικό δανεισμό; Ο Σταμάτης Βελεγράκης μιλά για τη νέα τάση στον επιχειρηματικό δανεισμό

Κατερίνα Καμπόσου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Microfinance: Δάνεια και μικροπιστώσεις. Ο Σταμάτης Βελεγράκης, CEO της ΑFI Microfinance εξηγεί τα κριτήρια χρηματοδότησης σε νέες επιχειρήσεις.

Μικροδάνεια, μικροπιστώσεις ή αλλιώς μικροχρηματοδοτήσεις, είναι στην ουσία χαμηλότοκα δάνεια συνήθως ως 25.000€ προς πολύ μικρές επιχειρήσεις και νέους που θέλουν να υλοποιήσουν την επιχειρηματική τους ιδέα. Θεωρείται η νέα τάση στον δανεισμό και τα δάνεια και δημιουργήθηκε από την ανάγκη ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας σε μια χώρα που επηρεάστηκε βαθιά από την οικονομική κρίση, όπου οι νεοφυείς επιχειρήσεις δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν τραπεζική χρηματοδότηση. Με ποια κριτήρια όμως χρηματοδοτείται κανείς; Ο Σταμάτης Βελεγράκης, CEO της AFI Microfinance που στοχεύει να χορηγήσει 4.000 μικροδάνεια έως 25.000 ευρώ μέχρι το 2028, εξηγεί πως λειτουργεί.

Χρηματοδότηση: Πώς γίνεται στην AFI Microfinance

«Η χρηματοδότηση μέσω της AFI Microfinance A.E. είναι ανθρωποκεντρική και βασίζεται σε κάποια βασικά κριτήρια, με σκοπό η χρηματοδότηση να κατευθύνεται σε άτομα αποκλεισμένα από τον επιχειρηματικό τραπεζικό δανεισμό. Η στόχευση είναι οι επωφελούμενοι να αξιοποιήσουν το μικροδάνειο για την ενίσχυση της οικονομικής τους ανεξαρτησίας, της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και προς όφελος της τοπικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Τα κριτήρια αυτά σχετίζονται με την επιχειρηματική Ιδέα, τη σαφήνεια της ιδέας σε συνδυασμό με το όραμα του/της αιτούντος να καταδεικνύουν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Έπειτα με την αδυναμία πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Οι δικαιούχοι είναι άτομα που στερούνται πρόσβασης στην επιχειρηματική πίστη μέσω των παραδοσιακών μορφών δανεισμού. Ύστερα με την αξιολόγηση της δέσμευσης καθώς δίνεται ιδιαίτερη βάση στη δέσμευση και στην επιμονή του υποψήφιου επιχειρηματία για την επιτυχία του εγχειρήματός. Τέλος, με την ικανότητα αποπληρωμής. Παρά την έλλειψη παραδοσιακών εγγυήσεων, ο/η αιτών/ούσα πρέπει να δείξει ότι είναι σε θέση να αποπληρώσει το μικροδάνειο μέσω ρεαλιστικής πρόβλεψης εισοδημάτων από την επιχείρησή του».

Πως εκπαιδεύονται οι δανειζόμενοι microfinance 

Πέρα από την χρηματοδότηση,  υπάρχει και το κομμάτι της εκπαίδευσης των επιχειρηματιών ώστε να δημιουργηθούν βιώσιμες επιχειρήσεις. Πως γίνεται αυτό; «Προσφέρουμε εκπαίδευση σε επιχειρηματικές δεξιότητες μέσα από σεμινάρια, εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα που καλύπτουν θέματα όπως η διαχείριση χρημάτων, η κατάρτιση επιχειρηματικού σχεδίου κ.α., καθώς και πρόσβαση σε σύγχρονες επιχειρηματικές πρακτικές και εργαλεία που μπορούν να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα και την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησής τους. Παρέχουμε επίσης προσωπική καθοδήγηση (mentoring) μέσω ειδικών συμβούλων και έμπειρων επιχειρηματιών. Αυτή η καθοδήγηση περιλαμβάνει πρακτικές συμβουλές, ανάπτυξη των δικτύων των δικαιούχων (networking) και υποστήριξη για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της επιχειρηματικότητας.»

Success stories και γυναικεία επιχειρηματικότητα

Σύμφωνα με τον κ. Βελεγράκη, η AFI εστιάζει σε συμπεριληπτικές προσεγγίσεις που στηρίζουν ευάλωτες κοινωνικές ομάδες αλλά και στην ενδυνάμωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας, κάτι που αποδεικνύεται μέσα από τα success stories επιχειρηματιών που πέτυχαν.

«Ο Στέλιος, άνεργος για αρκετά χρόνια λόγω της οικονομικής κρίσης, είχε την ιδέα να δημιουργήσει ένα μικρό εργαστήριο χειροποίητων προϊόντων, αξιοποιώντας τις δεξιότητές του στην ξυλογλυπτική. Χωρίς πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση και με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, απευθύνθηκε στην AFI Microfinance A.E.Έλαβε μικροδάνειο για να αγοράσει τον απαραίτητο εξοπλισμό και πρώτες ύλες, παρακολούθησε σεμινάρια σχετικά με τη διαχείριση επιχείρησης, το marketing και τη στρατηγική πωλήσεων και υποστηρίχθηκε από μέντορες για να διαμορφώσει ένα βιώσιμο επιχειρηματικό πλάνο.Σήμερα, ο Στέλιος διευθύνει μια επιτυχημένη μικρή επιχείρηση που παράγει χειροποίητα προϊόντα τα οποία διατίθενται σε τουριστικά καταστήματα και online. Απασχολεί δύο ακόμη άτομα, προσφέροντας εργασία στην τοπική κοινότητα

Μια ομάδα ανέργων γυναικών από αγροτική περιοχή είχε την ιδέα να δημιουργήσει μια κοινωνική επιχείρηση παραγωγής παραδοσιακών τροφίμων. Ο στόχος τους ήταν διπλός: να ενισχύσουν την τοπική παραγωγή και να προσφέρουν εργασία σε γυναίκες που βιώναν τον κοινωνικό αποκλεισμό.Έλαβαν μικροδάνεια για να ενοικιάσουν χώρο, να αγοράσουν εξοπλισμό και να αποκτήσουν πιστοποιήσεις ποιότητας, συμμετείχαν σε εκπαιδευτικά προγράμματα για την τυποποίηση προϊόντων, τη διαχείριση κόστους και την προώθηση στις αγορές και υποστηρίχθηκαν στη δημιουργία δικτύου διανομής με συνεργασίες σε καταστήματα βιολογικών προϊόντων.Η επιχείρηση «Ελπίδα» έχει πλέον καθιερωθεί ως πρότυπο κοινωνικής επιχειρηματικότητας, απασχολώντας 10 γυναίκες και προσφέροντας ποιοτικά παραδοσιακά προϊόντα σε καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα. Επιπλέον η γυναικεία επιχειρηματικότητα κάτω των 30 ετών είναι αυξημένη σε σχέση με μια δεκαετία πίσω και πολλές νέες γυναίκες αναπτύσσουν ιδέες που ανταποκρίνονται σε σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η κοινωνική ένταξη και η ηθική παραγωγή.»

Tι επιχειρήσεις ανοίγουν οι νέοι

Οι επιχειρηματικοί κλάδοι που ως τωρα συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον σύμφωνα με τον CEO της AFI, είναι οι υπηρεσίες εστίασης, τουρισμού και φιλοξενίας - στοχευμένες στην ανάπτυξη και εξυπηρέτηση των τοπικών μικρο-κοινωνιών, εστιασμένες στην παροχή βιωματικών εμπειριών. Το εμπόριο (λιανικό και χονδρικό), δείχνοντας μια δυναμική πορεία συγκριτικά με τα χρόνια της κρίσης και της πανδημίας. Η παροχή υπηρεσιών προς τους ανθρώπους κάθε ηλικίας – από βρέφη εως ηλικιωμένους και οι ελεύθεροι επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων, επιχειρήσεις στον τομέα της παραγωγής τροφίμων, που παράγουν παραδοσιακά, τοπικά ή βιολογικά προϊόντα.

«Αρκετοί επιχειρηματίες εμπνέονται από διεθνή trends και επιθυμούν να φέρουν καινοτόμες ιδέες στην ελληνική αγορά. Κυρίως η ηθική και βιώσιμη επιχειρηματικότητα, η κοινωνική υπευθυνότητα είναι τα στοιχεία που είναι αναδεδειγμένα στο εξωτερικό και γίνονται όλο και πιο δημοφιλή στην Ελλάδα. Το ηλικιακό εύρος των ανθρώπων που μας προσεγγίζουν στην είναι αρκετά μεγάλο. Παρατηρείται ωστόσο μια μεγαλύτερη συγκέντρωση, αρκετά κοντά στο 50%,σεανθρώπους ηλικίας 26-40 ετών, οι οποίοι βρίσκονται σε φάση αναζήτησης νέων επαγγελματικών ευκαιριών, αλλαγής καριέρας/τρόπου ζωής ή που επιθυμούν να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας. Η πλειονότητα των αιτούντων μακροσκοπικά είναι άντρες, ωστόσο παρατηρείται μια αυξανόμενη δυναμική και συμμετοχή γυναικών τα τελευταία χρόνια, ιδίως σε τομείς όπως η κοινωνική επιχειρηματικότητα. Μόνο για το 2024, αξίζει να αναφερθεί ότι τα ποσοστά έχουν συγκλίνει πάρα πολύ, γεγονός που είναι πολύ ευχάριστο. Οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι έρχονται μεμονωμένα, αναζητώντας προσωπική υποστήριξη για να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση. Υπάρχουν ωστόσο και ομαδικές προσεγγίσεις, κυρίως σε περιπτώσεις κοινωνικών επιχειρήσεων ή συνεργατικών μοντέλων, όπου η συνεργασία σε ομάδες είναι σημαντική για την επιτυχία του εγχειρήματος.» Συμπληρώνει ο κ. Βελεγράκης.