Πολιτικη & Οικονομια

Ηλία Τσαουσάκη, τι είδαμε στο Tik Tok για τις Eυρωεκλογές;

Ο πολιτικός επιστήμονας και σύμβουλος επικοινωνίας μας μίλησε για τις καμπάνιες των πολιτικών αρχηγών

Τόνια Ζαραβέλα
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ευρωεκλογές 2024: Ο Ηλίας Τσαουσάκης για τις καμπάνιες των υποψήφιων ευρωβουλευτών και των πολιτικών αρχηγών στο Tik Tok

Οι προεκλογικές εκστρατείες υποψήφιων ευρωβουλευτών, κομμάτων και πολιτικών αρχηγών ολοκληρώνονται σε λίγες ώρες. Μαζί τους θα «παγώσει» για λίγο και η δραστηριότητα τους στο Tik Tok. Άλλοτε πιο «χαλαρά», άλλοτε με έντονες πολιτικές προεκτάσεις και μηνύματα, τα βίντεο που αναρτήθηκαν καθ' όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης είχαν έναν κύριο σκοπό: οι υποψήφιοι να επικοινωνήσουν με τους νέους και να μιλήσουν - όσοι το κατάφεραν - στη γλώσσα τους.

Πόσο, όμως, διαφορετική ήταν η χρήση του Tik Tok στις Ευρωεκλογές, έναν χρόνο μετά το «μπαμ» που έγινε στις διπλές, εθνικές κάλπες; Ο Ηλίας Τσαουσάκηςπολιτικός επιστήμονας και Σύμβουλος Στρατηγικής - Επικοινωνίας, μας βοηθά να δώσουμε την απάντηση. «Θα σας έλεγα ότι μετά την έκρηξη του Tik Tok στις εθνικές εκλογές του 2023, τώρα σε αυτές τις εκλογές, τα πράγματα είναι λίγο πιο αμήχανα. Χαριτολογώντας μετά τις εθνικές εκλογές λέγαμε ότι ο κ. Μητσοτάκης θα πάρει πολύ κόσμο στον λαιμό του με το Τik Τok του. Ήταν εξαιρετικά αποτελεσματικό και πολλοί σκέφτηκαν ότι εντάξει, εύκολο είναι, θα το κάνω και εγώ. Δεν είναι, όμως, έτσι προφανώς τα πράγματα. Για να είναι κάτι αποτελεσματικό χρειάζεται δουλειά από πίσω. Γι’ αυτό και παρατηρώ πολλές προσπάθειες, οι περισσότερες θα σας έλεγα αποτυχημένες. Το "να κάνουμε και ένα tik tok" δεν συνιστά πολιτική επικοινωνία σε καμία περίπτωση», λέει αρχικά στην ATHENS VOICE και συνεχίζει αναφερόμενος στις «πολλές ταχύτητες» με τις οποίες είδαμε να κινούνται οι προεκλογικές καμπάνιες: 

«Από εξαιρετικές προσπάθειες μέχρι εντελώς αποτυχημένες που δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό, ούτε καν το να γίνουν viral. Θα πρέπει να καταλάβουν οι υποψήφιοι που θέλουν να χρησιμοποιήσουν το Tik Tok ότι το μέσο δεν είναι για να κάνουμε πλάκα και να γίνουμε ευχάριστοι ή κωμικοί. Πολιτικοί είναι, χρειάζεται μήνυμα, άρα πολιτική στρατηγική. Και κυρίως, να καταλάβουν ότι πρέπει να εξυπηρετεί μια ευρύτερη στρατηγική εικόνας που χτίζεται. Αν δεν συμβαίνει αυτό τότε η αποτελεσματικότητα του είναι ελάχιστη». 

Η προσεκτική είσοδος Κουτσούμπα στο Tik Tok ενόψει Ευρωεκλογών

Αν θέλουμε να μιλήσουμε για τους κερδισμένους «πρωτάρηδες» του Tik Tok. Σίγουρα θα πρέπει να συμπεριληφθεί το όνομα του Δημήτρη Κουτσούμπα, αν και όπως εξηγεί ο Ηλίας Τσαουσάκης, ο Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ «είναι κερδισμένος εδώ και πολύ καιρό, γιατί είχε μια αμφίδρομη σχέση με εξαιρετικά δημοφιλείς και ιδιαίτερα επιδραστικές πλατφόρμες όπως είναι το Luben. Χτίστηκε ένας χαρακτήρας πιο προσιτός σε ευρύτερα κοινά και ειδικότερα σε νεανικά. Στο Tik Tok ήταν πολύ προσεκτικός και δεν έπεσε στην παγίδα να κάνει πολλά και επαναλαμβανόμενα βίντεο. Χρειάζεται μέτρο γιατί ο κορεσμός στις ημέρες μας είναι πολύ εύκολος». 

Τελικά, πόσο θα επηρεάσει η πλατφόρμα του Tik Tok τούς χιλιάδες νέους εκλογείς; Θα επιλέξουν ανάμεσα στα πρόσωπα που βλέπουν πιο συχνά στο feed τους; Ο Ηλίας Τσαουσάκης σημειώνει ότι σε έναν βαθμό το Tik Tok θα επηρεάσει. «Μικρό όμως, κυρίως γιατί έχουμε την ιδιαιτερότητα της μίας πανελλαδικής εκλογικής περιφέρειας με ενιαία λίστα. Έτσι την πρωτοκαθεδρία την έχουν τα ήδη γνωστά πρόσωπα είτε από την πολιτική, είτε από την τηλεόραση. Είναι εξαιρετικά δύσκολο για έναν υποψήφιο που δεν έχει αναγνωσιμότητα, όσο καλή καμπάνια να κάνει στα social media, να καταφέρει να τη χτίσει σε σύντομο χρονικό διάστημα πανελλαδικά. Οι ήδη γνωστοί υποψήφιοι έχουν ένα πολύ μεγάλο προβάδισμα και έτσι οι εκπλήξει σπανίζουν». 

Καμπάνιες χωρίς τίποτα να εντυπωσιάζει

Ο Σύμβουλος Στρατηγικής - Επικοινωνίας εκτιμά ότι οι καμπάνιες των κομμάτων για τις Ευρωεκλογές δεν εντυπωσίασαν, ούτε επεφύλαξαν κάποια έκπληξη. «Η Νέα Δημοκρατία κινήθηκε με ασφάλεια, συνεχίζοντας ουσιαστικά την πετυχημένη καμπάνια του 2023 και νοηματικά και αισθητικά. Κάνει καμπάνιες με αρχή, μέση και τέλος και πάντα με πολύ ξεκάθαρο μήνυμα. Στην επικοινωνία όσο πιο σαφής και λιτός είσαι τόσο πιο αποτελεσματική είναι η καμπάνια σου. Για τον ΣΥΡΙΖΑ τα πράγματα ήταν αμιγώς προσωποκεντρικά, με τον Στέφανο Κασσελάκη να μονοπωλεί την καμπάνια, με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την αρχιτεκτονική μια προεκλογικής εκστρατείας. Δεν υπήρξε κόμμα, δεν υπήρξε Ευρώπη, δεν υπήρξε συνοχή. Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα κόμματα κινήθηκαν σε ασφαλή νερά, με άνευρες θα έλεγα καμπάνιες, χωρίς κάποια ιδιαίτερη στρατηγική που να τις ξεχωρίζει». 

Πάντως, οι καμπάνιες των υποψήφιων ευρωβουλευτών δεν φαίνεται να έδωσαν κίνητρο σε νέους ή σε αναποφάσιστους μεγαλύτερων ηλικιών για να προσέλθουν στην κάλπη, με εξαίρεση 2,3 φρέσκιες καμπάνιες υποψηφίων. «Αυτό σημαίνει, ειδικά για τους νέους, ότι τα ποσοστά αποχής μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλά. Για να τον προσελκύσεις το νέο στην κάλπη πρέπει να του δώσεις ισχυρό κίνητρο, κάτι που να αφορά πραγματικά τη ζωή του. Και για να το προβάλλεις σωστά στα social media χρειάζεται αυθεντικότητα, ειλικρίνεια και διαδραστικότητα». 

Η Ευρώπη δεν πρωταγωνίστησε σε αυτές τις εκλογές

Εξάγοντας ένα γενικότερο συμπέρασμα, ο Ηλίας Τσαουσάκης εκτιμά ότι «η Ευρώπη δυστυχώς δεν πρωταγωνίστησε σε αυτές τις εκλογές, παρόλο που είμαστε σε μια εποχή μεγάλων διλημμάτων για την Ευρωπαϊκή Ένωση». Φαίνεται ότι «και πάλι, ήταν λίγοι οι υποψήφιοι που μίλησαν για την Ευρώπη ή για τον ρόλο τους σε ενδεχόμενη εκλογή τους. Σε αυτό βέβαια έπαιξε σημαντικό ρόλο και η γενικότερη ατζέντα που επικράτησε στο δημόσιο διάλογο που μόνο Ευρώπη δεν περιελάμβανε. Αν δείτε ημέρα με την ημέρα την προεκλογική περίοδο, θα καταλάβετε ότι και να ήθελε κάποιος να μιλήσει για την Ευρώπη δεν θα μπορούσε».

Όπως και να' χει, το βράδυ της Κυριακής (9.6) θα γνωρίζουμε ποιοι θα είναι οι 21 νέοι ευρωβουλευτές της Ελλάδας