- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Χριστίνα Αλεξοπούλου: 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι ήδη εδώ
Συναντήσαμε την υφυπουργό Μεταφορών η οποία μας ξενάγησε σε ένα από τα σύγχρονα οχήματα
Ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα: Συνέντευξη με την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου για τα νέα Μέσα Μεταφοράς
Το τελευταίο διάστημα στους δρόμους της Αθήνας και του Πειραιά μπορεί κανείς να δει κάποια οχήματα διαφορετικά από τ’ άλλα. Πρόκειται για δεκάδες ηλεκτρικά λεωφορεία και, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Υπουργείου Μεταφορών, θα κυκλοφορούν 250 έως το τέλος του Ιουνίου: 140 στην Αττική, 110 στη Θεσσαλονίκη.
Το «καύσιμό» τους είναι το ρεύμα, πρέπει να τα φορτίσεις για να κινηθούν. Ως εκ τούτου, στήθηκαν τέσσερις σχετικές υποδομές στην Αθήνα και μία στη Θεσσαλονίκη. Τα λεωφορεία φορτίζουν σε λιγότερο από τέσσερις ώρες, κι όπως είπαν οι οδηγοί «έχουν μεγάλη αυτονομία, περισσότερη κι από τις αρχικές προδιαγραφές».
Ηλεκτρικά λεωφορεία: Βρεθήκαμε στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στου Ρέντη και μιλήσαμε με την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου
«Είναι υπερσύγχρονα, έχουν εξαιρετικό κλιματισμό, δεν ρυπαίνουν, δεν κάνουν θόρυβο. Είναι όλα 12μετρα και πλήρως προσβάσιμα», λέει, υπογραμμίζοντας: «Για τα άτομα με κινητικές αναπηρίες είναι αυτονόητο ότι όλα έπρεπε να είναι προσβάσιμα». Δίπλα από τις θέσεις των επιβατών υπάρχουν θύρες USB, στις οποίες μπορεί κάποιος να φορτίσει το κινητό του. «Στο πλαίσιο της αστικής κινητικότητας, δεν μπορούμε να συζητούμε τίποτα πέρα από οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας: δεν ρυπαίνουν, δεν κάνουν θόρυβο και δεν δημιουργούν αυτό το αίσθημα που προκαλεί το δύσκολο κυκλοφοριακό στις πόλεις μας».
Με την είσοδο των νέων αυτών οχημάτων, στην Αθήνα σταδιακά αντικαθίστανται τα μη προσβάσιμα λεωφορεία. «Έχουμε περισσότερα από 300 λεωφορεία στην Αθήνα, που δυστυχώς δεν είχαν ράμπες για άτομα με κινητικές δυσκολίες. Αυτό δεν περιποιεί τιμή για κανέναν. Άρα, προτεραιότητά μας είναι με κάθε τι νέο που έρχεται, να αντικατασταθούν πρώτα τα μη προσβάσιμα λεωφορεία», σημειώνει.
Η ξενάγηση μέσα στο όχημα δίνει περίπου την ίδια αίσθηση που είχε κανείς όταν πρωτοέμπαινε σε βαγόνι του Μετρό. Σύγχρονο, καινούργιο, καθαρό. «Ο στόχος μας είναι να αλλάξει η νοοτροπία, η κουλτούρα των συμπολιτών μας – να χρησιμοποιούμε όλοι τα MMM. Επειδή οι πόλεις μας έχουν σχεδιαστεί για πολύ λιγότερα οχήματα, αντιλαμβάνεστε ότι όσο περνάνε τα χρόνια και τα οχήματα γίνονται περισσότερα, δεν μπορεί παρά να δημιουργηθεί αυτό το κυκλοφοριακό πρόβλημα που υπάρχει. Ο μόνος τρόπος είναι να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, είτε με μέσα μαζικής μεταφοράς είτε μέσω της μικροκινητικότητας», τονίζει η υφυπουργός Μεταφορών.
Μέρος της στόχευσης, τονίζει η κ. Αλεξοπούλου, είναι και η αλλαγή της νοοτροπίας, ένα νέο παράδειγμα για τον πολίτη, ο οποίος θα επιλέγει συνειδητά να αφήσει το ΙΧ του και να κινηθεί με ΜΜΜ. «Καταρχάς, όταν κάποιος μπαίνει σε ένα τέτοιο λεωφορείο και βλέπει πόσο υπερσύγχρονο, καθαρό, άνετο και ασφαλές είναι, αυτό από μόνο του δημιουργεί το “mouth-to-mouth”, να επικοινωνήσει με τους υπόλοιπους ότι “είναι πολύ ωραίο το λεωφορείο, χρησιμοποίησέ το και εσύ”. Έχουμε δουλειά να κάνουμε ακόμα, γιατί η παροχή των υπηρεσιών χρειάζεται οπωσδήποτε αναβάθμιση και ο δρόμος είναι ανηφορικός, πάντα χρειάζεται προσπάθεια. Υπάρχει και η ανάγκη του σεβασμού, διότι όταν εμείς οι ίδιοι λερώνουμε ή καταστρέφουμε μια δημόσια περιουσία, όπως είναι τα ηλεκτρικά λεωφορεία, πρώτα απ’ όλα εμείς οι ίδιοι δεν τα έχουμε στην κατάσταση που τα θέλουμε αμέσως μετά».
Τα αρχικά δείγματα γραφής για τα ηλεκτρικά λεωφορεία δόθηκαν λίγο μετά το Πάσχα, οπότε και κυκλοφόρησαν στους δρόμους τα πρώτα οχήματα. «Η ζωή των οδηγών έχει γίνει πιο εύκολη. Μας περιγράφουν την άνεση την οποία βιώνουν από τη θέση του οδηγού και ταυτόχρονα την ικανοποίηση των πολιτών που επιβιβάζονται στα λεωφορεία».
Ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια στις δημόσιες μεταφορές είναι η εισιτηριοδιαφυγή. Η κ. Αλεξοπούλου εκτιμά ότι αυτό σταδιακά αλλάζει και το γεγονός ότι νέα οχήματα βγαίνουν στους δρόμους βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση: «Φαίνεται ότι οι συμπολίτες μας που τα χρησιμοποιούν, όπως περιγράφουν οι εργαζόμενοι, χτυπάνε το εισιτήριό τους, γιατί καταλαβαίνουν ότι τα χρήματά τους πιάνουν τόπο – όταν όλοι μας πληρώσουμε το εισιτήριό μας, προφανώς αυτά τα χρήματα πάνε στη συντήρηση και την επιπλέον αναβάθμιση».
Στα σκαριά βρίσκεται κι ένας δεύτερος διαγωνισμός, ενώ ήδη έχουν υπογραφεί δύο συμβάσεις για 300 λεωφορεία CNG, φυσικού αερίου. «Μέσα στο καλοκαίρι θα έρθουν τα πρώτα 10 και μέχρι το 2025 θα έρθουν και τα υπόλοιπα, 300 στο σύνολο. Είναι και 12μέτρα και 18μέτρα». Επίσης, ετοιμάζεται ένας διαγωνισμός –το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα– για 700 νέα, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, λεωφορεία.
Η Χριστίνα Αλεξοπούλου χαρακτηρίζει την προσπάθεια να κυκλοφορήσουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους «μια δύσκολη άσκηση με έντονη γραφειοκρατία, αλλά και με πολύ καλό σχεδιασμό και συντονισμό. Όλοι οι φορείς, σε συνεργασία με τις αρμόδιες διευθύνσεις και με την πολιτική ηγεσία του Yπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δούλεψαν σε χρόνους ιδιωτικού τομέα». Και συμπληρώνει ότι παραμένουν συνεπείς «σε αυτό που είχαμε πει και δεσμευτεί τον Σεπτέμβριο του 2023 στο υπουργικό Συμβούλιο, ότι τον Μάιο του 2024 θα ήταν τα λεωφορεία στους δρόμους. Αυτό κάναμε, δουλεύοντας σε χρόνους ιδιωτικού τομέα».
Καταλήγοντας, η υφυπουργός Μεταφορών σημειώνει: «Συνολικά, η αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς μέσω της εισαγωγής ηλεκτρικών και φυσικού αερίου λεωφορείων, μαζί με την αλλαγή της κουλτούρας χρήσης, αποτελεί σημαντικό βήμα για μια πιο βιώσιμη και φιλική προς το περιβάλλον αστική κινητικότητα».
Τι μας είπε για τα ηλεκτρικά λεωφορεία η επαγγελματίας οδηγός Στέλλα Χριστοπούλου
Η Στέλλα Χριστοπούλου βρίσκεται επί 19 χρόνια πίσω από τιμόνια λεωφορείων. Η έμπειρη οδηγός είναι από τις πρώτες που ανέλαβαν την κυκλοφορία των ηλεκτρικών λεωφορείων και μίλησε για τις θετικές αλλαγές τις οποίες έχουν επιφέρει στη δική της καθημερινότητα, αλλά και για την εμπειρία των επιβατών. «Τα ηλεκτρικά λεωφορεία διαθέτουν σύγχρονη τεχνολογία, εργονομικό κάθισμα και αθόρυβη λειτουργία κάνοντας την οδήγηση πιο άνετη και ασφαλή. Οι οδηγοί έχουν καλύτερη ορατότητα και έλεγχο του οχήματος και των επιβατών, μέσω της άψογης τεχνολογίας του ταμπλό, ενώ νιώθουν και μεγαλύτερη ασφάλεια λόγω του παραθύρου πλεξιγκλάς», λέει χαρακτηριστικά.
Η εμπειρία της δείχνει ότι οι επιβάτες εντυπωσιάζονται από την καινοτομία και την καθαριότητα των νέων λεωφορείων. «Η αντίδραση είναι θετική, καθώς μετά από καιρό είδαν κάτι καινούριο, κάτι πρωτότυπο. Δεν υπάρχει ούτε ενόχληση ούτε φασαρία. Υπάρχει ωραία και ασφαλής οδήγηση, μπαίνουν και ξεκουράζονται».
Τα λεωφορεία χρειάζονται σχεδόν μία φόρτιση την ημέρα και έχουν αυτονομία περίπου 16 ωρών καλύπτοντας δύο βάρδιες. Η οδήγηση είναι πιο οικολογική και οικονομική, με λιγότερους ρύπους. «Οι οδηγοί βιώνουν βελτίωση στην καθημερινή τους εργασία, με πιο ξεκούραστες βάρδιες και καλύτερες συνθήκες οδήγησης. Η αναβάθμιση αυτή αποτελεί σημαντικό όφελος για τους επαγγελματίες οδηγούς που σέβονται το επάγγελμά τους», επισημαίνει.