Πολιτικη & Οικονομια

Κυριάκος Μητσοτάκης: Εικόνα μιας νέας Ελλάδας τα ηλεκτρικά λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη

Το μέλλον των συγκοινωνιών αλλάζει, τόνισε ο πρωθυπουργός από το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ

62224-137655.jpg
Newsroom
14’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Κυριάκος Μητσοτάκης: Στις εκδηλώσεις για την έναρξη των δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη και την παρουσίαση μελέτης του Μετρό ο πρωθυπουργός
Το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη, από το οποίο άρχισαν τα πρώτα δρομολόγια ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη επισκέφθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Κυριάκος Μητσοτάκης: Στις εκδηλώσεις για την έναρξη των δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη και την παρουσίαση μελέτης του Μετρό ο πρωθυπουργός

Tο αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη, από το οποίο το πρωί άρχισαν τα πρώτα δρομολόγια ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Στις εκδηλώσεις για την έναρξη των δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη και την παρουσίαση μελέτης του Μετρό ο πρωθυπουργός



Η αρχή έγινε με δύο γραμμές, την 21 που εκτελεί το δρομολόγιο Εύοσμος - Αριστοτέλους και την 29 που εκτελεί το δρομολόγιο Πολίχνη - Αριστοτέλους, που πλέον εξυπηρετούνται αμιγώς από 17 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρόκειται για μέρος των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων με τα οποία ενισχύθηκε, σε πρώτη φάση, ο στόλος του ΟΑΣΘ. Το σύνολο των νέων οχημάτων θα κυκλοφορεί στους δρόμους της Θεσσαλονίκης τον Ιούνιο.

«Καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει και να θέτουμε σήμερα στην κυκλοφορία τα πρώτα από τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία θα ανανεώσουν σημαντικά τον στόλο των αστικών λεωφορείων στην πόλη μας», τόνισε ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του.

«Ποτέ δεν κρύψαμε στην κυβέρνηση την έμφαση που δίνουμε στις αστικές συγκοινωνίες, αυτό που αποκαλούμε βιώσιμη αστική συγκοινωνία, και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Τα λεωφορεία τα οποία βλέπετε είναι λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας», σημείωσε ο Πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι «διαθέτουν και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, γιατί η κυβέρνηση έχει προτάξει τα ζητήματα της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία: διαθέτουν όλα εύχρηστη ράμπα, προκειμένου να μπορεί να μπαίνει αμαξίδιο στο λεωφορείο. Γιατί για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών και θέλουμε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι όλοι οι πολίτες μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

«Αυτή είναι η μόνο η αρχή. Ακολουθούν πολλά περισσότερα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία σταδιακά θα αντικαταστήσουν όλο τον παλαιότερο στόλο και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη», επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Η σημαντική αυτή προμήθεια που ξεπέρασε τα 120 εκατομμύρια ευρώ δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αυτό το αυτοκόλλητο το οποίο βλέπετε, “Ελλάδα 2.0”, συμβολίζει με τον καλύτερο τρόπο ότι τα χρήματα, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης τελικά κατευθύνονται στην ίδια την κοινωνία. Και όταν μιλάμε, φυσικά, για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σε αυτούς που έχουν τις μεγαλύτερες και τις περισσότερες ανάγκες», ανέφερε επίσης ο Πρωθυπουργός.

Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των στόλων λεωφορείων

Η ολοκληρωμένη προμήθεια 110 ηλεκτρικών λεωφορείων για τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης και 140 για την εξυπηρέτηση της Αθήνας, όλα μήκους 12 μέτρων και με κάθε πρόνοια για ΑμεΑ, αποτελεί το πρώτο βήμα σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό με στόχο τον εκσυγχρονισμό των αστικών μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δίνοντας παράλληλη έμφαση στη προστασία του περιβάλλοντος.

Με βάση τον προγραμματισμό που έχει ήδη εκπονηθεί, θα αποκτηθούν ακόμα 300 οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο, μήκους 12 έως 18 μέτρων, τα οποία αναμένεται να παραληφθούν σταδιακά έως τον Μάρτιο του 2025, ενώ με διαφορετικό διαγωνισμό θα εξασφαλιστούν επιπλέον 700 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας και ταχείας φόρτισης, 50 λεωφορεία υδρογόνου, καθώς και τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών.

Στρατηγικός στόχος είναι η αντικατάσταση τουλάχιστον 1.300 παλιών οχημάτων με νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έως το 2027, για την προώθηση βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται η ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ στις μεγάλες πόλεις και ο μερικός εξηλεκτρισμός των συγκοινωνιών, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η καθημερινότητα των πολιτών αλλά και η εμπειρία των επισκεπτών.

Η απόκτηση των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων που έχουν παραδοθεί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη χρηματοδοτήθηκε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών σε μία πόλη η οποία αλλάζει, αναπτύσσεται, μεγαλώνει

Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός συμμετείχε στην ημερίδα παρουσίασης της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), σύμφωνα με την οποία προκρίνεται η κατασκευή δεύτερης υπόγειας γραμμής, ώστε να καλυφθούν οι δυτικοί Δήμοι της πόλης και οι περιοχές Τούμπα και Χαριλάου, αλλά και περαιτέρω επεκτάσεις της πρώτης γραμμής, αφενός προς τη Σταυρούπολη και αφετέρου προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Επιβεβαιώθηκε παράλληλα το χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση της βασικής γραμμής τον φετινό Νοέμβριο και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, στα ανατολικά, το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

«Η δυτική Θεσσαλονίκη, η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη μάλλον για να είμαι πιο ακριβής, επιτέλους βγαίνει από μια απομόνωση δεκαετιών, όταν για πολλά χρόνια μπορεί να αισθανόσασταν παραμελημένοι, ενδεχομένως δήμοι ενός “κατώτερου Θεού” σε σχέση με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ή την ανατολική Θεσσαλονίκη. Αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύει το έμπρακτό της ενδιαφέρον για τη δυτική και τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.

Και η προτεραιοποίηση του Μετρό στους δικούς σας δήμους δεν είναι απλά μια πολιτική απόφαση. Είναι η απόδειξη του γεγονότος ότι εδώ έχουμε τον πιο νεανικό πληθυσμό σε ολόκληρη την χώρα και, σε ένα γενικότερο περιβάλλον δημογραφικής συρρίκνωσης, πόλεις και δήμους οι οποίοι μεγαλώνουν και οι οποίοι πρέπει να καλυφθούν με σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που προτεραιοποιούμε τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ως προς την επέκταση του Μετρό», επισήμανε κατά την ομιλία του ο Πρωθυπουργός.

Στρατηγικό σχέδιο για το μέλλον της Θεσσαλονίκης

Η ΜΑΜΘ είναι μία γενική συγκοινωνιακή μελέτη με αντικείμενο τον συνεκτικό σχεδιασμό των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη με ορίζοντα το 2040 και την ανάπτυξη συνεργειών ανάμεσα στα διαφορετικά μέσα μαζικής μεταφοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που θα επιφέρουν η έναρξη λειτουργίας του Μετρό το προσεχές φθινόπωρο και άλλα έργα, όπως το Flyover.

Στόχοι είναι η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ, ώστε να εξυπηρετούν τουλάχιστον το 50% των μετακινούμενων, η βελτίωση της ποιότητας ζωής και καθημερινότητας των πολιτών μέσω της κυκλοφοριακής ανακούφισης του κέντρου, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και η διευκόλυνση των ασφαλών μετακινήσεων σε ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα και την περιαστική ζώνη.

Με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο, θα έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα, θα διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς και το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ενώ οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται από συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Με την επέκταση προς την Καλαμαριά, που είναι υπό κατασκευή και αναμένεται να παραδοθεί κατά το δεύτερο μισό του επόμενου έτους, θα προστεθούν στο δίκτυο 4,8 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής και πέντε σταθμοί.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά το Μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, ενώ η κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα μειωθεί κατά περίπου 57.000 οχήματα, με αποτέλεσμα οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα να περιοριστούν κατά 212 τόνους ανά ημέρα.

Είχαμε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό πρωτάθλημα - Δικαιωθήκαμε για τις αποφάσεις που πήραμε στη διεξαγωγή των αγώνων

Με αφορμή την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος και τον τελικό που διεξήχθη στη Θεσσαλονίκη ο Πρωθυπουργός τόνισε:

«Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω συγχαίροντας τον ΠΑΟΚ για την κατάκτηση του πρωταθλήματος Ελλάδας. Τα συγχαρητήρια του Υπουργού έχουν διπλή αξία καθώς προέρχονται από γνωστό οπαδό της ΑΕΚ. Και βέβαια, για τους λίγους ή περισσότερους δυσαρεστημένους Θεσσαλονικείς από το χθεσινό αποτέλεσμα, υπάρχει μία ευκαιρία ακόμα, στον τελικό του Κυπέλλου, να φέρετε και το Κύπελλο στον Λευκό Πύργο.

Ανοίγω μία παρένθεση: αισθάνομαι προσωπικά δικαιωμένος για το γεγονός ότι οι δύσκολες αποφάσεις τις οποίες πήραμε και αφορούσαν τον τρόπο διεξαγωγής του πρωταθλήματος, φαίνεται τελικά να δικαιώθηκαν από τις εξελίξεις. Θυμάστε, αναγκαστήκαμε να κλείσουμε τα γήπεδα για δύο μήνες, έως ότου τοποθετηθούν κάμερες, δρομολογηθεί η λύση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αυτοματοποιηθούν οι ποινές για κάθε είδους παράβαση.

Και παρά το γεγονός ότι είχαμε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό πρωτάθλημα, το οποίο κρίθηκε στην κυριολεξία στην τελευταία αγωνιστική -και αυτό προφανώς πάντα μπορεί να αυξάνει τα πάθη-, η συνολική εικόνα των γηπέδων, από τότε που ξεκίνησε και πάλι το πρωτάθλημα με φιλάθλους αλλά και στα playoff, είναι μια εικόνα που προσομοιάζει περισσότερο με ευρωπαϊκά γήπεδα. Πιστεύω ότι και στο ποδόσφαιρο σταδιακά γινόμαστε Ευρώπη. Ας το κρατήσουμε αυτό ως ένα σημαντικό βήμα στη σωστή κατεύθυνση».

H ομιλία του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Πρωθυπουργού στην εκδήλωση για την έναρξη των δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη:

«Σεβασμιώτατε, κ. Περιφερειάρχα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κ. Πρέσβη, κυρίες και κύριοι, αγαπητές και αγαπητοί εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ,

Σήμερα είναι πράγματι μία καλή μέρα για την Θεσσαλονίκη. Και θα ήθελα να ξεκινήσω συγχαίροντας την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, τον Υπουργό, την αρμόδια Υφυπουργό, τον Γενικό Γραμματέα, αλλά και τους εργαζόμενους και τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, για το γεγονός ότι καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει και να θέτουμε σήμερα στην κυκλοφορία τα πρώτα από τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία θα ανανεώσουν σημαντικά τον στόλο των αστικών λεωφορείων στην πόλη μας.

Είχε δίκιο ο Υπουργός όταν είπε ότι η ολοκλήρωση τέτοιων περίπλοκων διαγωνιστικών διαδικασιών απαιτεί πολλή προσπάθεια και πολλή επιμονή. Όντως, η διοίκηση του Υπουργείου -το γνωρίζετε καλά- βρέθηκε πολλές φορές στη Θεσσαλονίκη, ώστε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν, οι δυσκολίες θα ξεπεραστούν και θα είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση όχι απλά να παρουσιάζουμε, αλλά να ανακοινώνουμε την κυκλοφορία των πρώτων λεωφορείων, ξεκινώντας πάντα από τη δυτική Θεσσαλονίκη και από τις γραμμές 21 και 29 που καλύπτουν τον Εύοσμο και την Πολίχνη και την επικοινωνία τους με την Πλατεία Αριστοτέλους.

Θέλω να επισημάνω το γεγονός ότι η προμήθεια αυτών των λεωφορείων ουσιαστικά αποτελεί και έναν καθρέφτη των περιπετειών που πέρασε η χώρα τα τελευταία 15 χρόνια. Γιατί πράγματι πριν από 15 χρόνια, σκεφτείτε το, παραδόθηκαν τα τελευταία, τότε, καινούργια αστικά λεωφορεία. Από τότε πέρασαν πολλά, η χώρα μπήκε σε μνημόνια, αντιμετώπισε πολλές περιπέτειες, έφτασε σχεδόν στα όρια της χρεοκοπίας.

Σήμερα, όμως, αυτή ακριβώς η μέρα σηματοδοτεί την έλευση μιας νέας Ελλάδας, η οποία έχει αφήσει πίσω της αυτές τις εποχές και μπορεί να ατενίζει το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία.

Ποτέ δεν κρύψαμε στην κυβέρνηση -είχα την ευκαιρία να το πω και πριν από λίγο, στην παρουσίαση της συγκοινωνιακής μελέτης για την επέκταση του Μετρό- την έμφαση που δίνουμε στις αστικές συγκοινωνίες, αυτό που αποκαλούμε βιώσιμη αστική συγκοινωνία, και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Γνωρίζετε καλά στη Θεσσαλονίκη πόσο υστερούσε η πόλη ως προς σύγχρονες υποδομές Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ενδεικτικά να αναφέρω έναν αριθμό μόνο: μόλις το 15% των μετακινήσεων στην πόλη γίνεται με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Θέλουμε αυτό το 15% να το κάνουμε 50%, με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, με την επέκταση των γραμμών του Μετρό και φυσικά με περισσότερα καλύτερα, ποιοτικότερα, πιο σύγχρονα λεωφορεία.

Και τα λεωφορεία τα οποία βλέπετε είναι λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας. Όταν θα λέμε πια “ρίχνουμε γκαζιά”, δεν θα ακούμε τίποτα, απλά θα προχωράει το λεωφορείο και αυτό προτάσσει πια η πρόοδος της τεχνολογίας. Είναι λεωφορεία αθόρυβα, με κλιματισμό, μέχρι και θύρες φόρτισης για τα κινητά τηλέφωνα διαθέτουν.

Αλλά διαθέτουν και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, γιατί η κυβέρνηση έχει προτάξει τα ζητήματα της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία: διαθέτουν όλα εύχρηστη ράμπα, προκειμένου να μπορεί να μπαίνει αμαξίδιο στο λεωφορείο. Γιατί για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών και θέλουμε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι όλοι οι πολίτες μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Και βέβαια, να τονίσω ότι αυτή είναι η μόνο η αρχή. Ακολουθούν πολλά περισσότερα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία σταδιακά θα αντικαταστήσουν όλο τον παλαιότερο στόλο και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

Εδώ όμως, στη Θεσσαλονίκη, και θέλω να το τονίσω αυτό, κάναμε μια πολιτική επιλογή: από τα 250 λεωφορεία, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία παραλαμβάνουμε, τα 110, το 40% δηλαδή, ήρθε στην Θεσσαλονίκη, τα 140 πήγαν στα Αθήνα.

Αλλά, ως ποσοστό του παλιού στόλου που αντικαθίσταται, εδώ ουσιαστικά μιλάμε για το 30% του στόλου. Μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα κυκλοφορούν όλα τα λεωφορεία αυτά.

Και βέβαια, η ηλεκτροκίνηση επιβάλλει και την δημιουργία νέων υποδομών, νέων σταθμών φόρτισης. Θα είναι έτοιμος ένας υπερσύγχρονος σταθμός φόρτισης τις επόμενες εβδομάδες, έτσι ώστε να μπορεί αυτή η μετάπτωση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει όσο το δυνατόν με λιγότερα προβλήματα.

Και βέβαια, η κυβέρνηση έχει μια συγκεκριμένη στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση, με γενναιόδωρα επιδοτούμενα προγράμματα για την αντικατάσταση συμβατικών αυτοκινήτων και, θα έλεγα, δίνοντας έμφαση κυρίως σε αυτούς που κάνουν τα περισσότερα χιλιόμετρα. Θέλω να κάνω εδώ μια έκκληση και στους οδηγούς ταξί της Θεσσαλονίκης, να σκεφτούν πολύ σοβαρά την αντικατάσταση των οχημάτων τους. Υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες λύσεις, πια, για αντικατάσταση οχημάτων με σημαντική επιδότηση από το κράτος. Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, ειδικά για αυτούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα στο κέντρο της πόλης.

Τελειώνοντας να επαναλάβω αυτό το οποίο είπε και ο Υπουργός, ότι η σημαντική αυτή προμήθεια που ξεπέρασε τα 120 εκατομμύρια ευρώ δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αυτό το αυτοκόλλητο το οποίο βλέπετε, “Ελλάδα 2.0”, συμβολίζει με τον καλύτερο τρόπο ότι τα χρήματα, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης τελικά κατευθύνονται στην ίδια την κοινωνία. Και όταν μιλάμε, φυσικά, για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σε αυτούς που έχουν τις μεγαλύτερες και τις περισσότερες ανάγκες.

Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έγινε πραγματικότητα τον Ιούλιο του 2020 και καταφέραμε να φέρουμε στη χώρα μας συνολικά 36 δισεκατομμύρια ευρώ πρόσθετων πόρων, ένα μικρό τμήμα των οποίων κατευθύνεται και στα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία βλέπετε.

Νομίζω ότι αυτή η επισήμανση -και να κλείσω με αυτό- είναι χρήσιμη, καθώς σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες από τώρα έχουμε ευρωεκλογές και καλό είναι οι πολίτες να γνωρίζουν ποιες είναι οι πολιτικές δυνάμεις που έχουν πραγματική δυνατότητα ουσιαστικής διαπραγμάτευσης στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο επ’ ωφελεία, τελικά, όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων.

Καλοτάξιδα, λοιπόν, τα καινούργια λεωφορεία και με το καλό πολύ σύντομα, εντός του επόμενου μήνα, όλα να κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Σας ευχαριστώ πολύ».

*Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Πρωθυπουργού στην εκδήλωση για την παρουσίαση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης:*

«Σεβασμιώτατε, κ. Περιφερειάρχα, κ. Αντιπρόεδρε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κυρίες και κύριοι,

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω συγχαίροντας τον ΠΑΟΚ για την κατάκτηση του πρωταθλήματος Ελλάδας. Τα συγχαρητήρια του Υπουργού έχουν διπλή αξία καθώς προέρχονται από γνωστό οπαδό της ΑΕΚ. Και βέβαια, για τους λίγους ή περισσότερους δυσαρεστημένους Θεσσαλονικείς από το χθεσινό αποτέλεσμα, υπάρχει μία ευκαιρία ακόμα, στον τελικό του Κυπέλλου, να φέρετε και το Κύπελλο στον Λευκό Πύργο.

Ανοίγω μία παρένθεση: αισθάνομαι προσωπικά δικαιωμένος για το γεγονός ότι οι δύσκολες αποφάσεις τις οποίες πήραμε και αφορούσαν τον τρόπο διεξαγωγής του πρωταθλήματος, φαίνεται τελικά να δικαιώθηκαν από τις εξελίξεις. Θυμάστε, αναγκαστήκαμε να κλείσουμε τα γήπεδα για δύο μήνες, έως ότου τοποθετηθούν κάμερες, δρομολογηθεί η λύση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αυτοματοποιηθούν οι ποινές για κάθε είδους παράβαση.

Και παρά το γεγονός ότι είχαμε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό πρωτάθλημα, το οποίο κρίθηκε στην κυριολεξία στην τελευταία αγωνιστική -και αυτό προφανώς πάντα μπορεί να αυξάνει τα πάθη-, η συνολική εικόνα των γηπέδων, από τότε που ξεκίνησε και πάλι το πρωτάθλημα με φιλάθλους αλλά και στα playoff, είναι μια εικόνα που προσομοιάζει περισσότερο με ευρωπαϊκά γήπεδα. Πιστεύω ότι και στο ποδόσφαιρο σταδιακά γινόμαστε Ευρώπη. Ας το κρατήσουμε αυτό ως ένα σημαντικό βήμα στη σωστή κατεύθυνση.

Έρχομαι τώρα, κυρίες και κύριοι, στο αντικείμενο της σημερινής ημερίδας. Και θα ήθελα εν συντομία, επειδή τα πιο πολλά έχουν ήδη ειπωθεί, να κάνω τρεις επισημάνσεις: η πρώτη είναι ότι η κυβέρνησή μας πολύ συστηματικά και μεθοδικά επενδύει στην ανάπτυξη των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και σε αυτό το οποίο αποκαλούμε βιώσιμη αστική κινητικότητα.

Και θα έλεγα ότι αυτή η πολιτική, κατεξοχήν βρίσκει την έκφρασή της εδώ στη Θεσσαλονίκη. Η “Αττικό Μετρό” μετονομάστηκε πια σε “Ελληνικό Μετρό” για να αναγνωρίσουμε και έμπρακτα το γεγονός ότι πια διαχειρίζεται και το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Και βέβαια, σε έξι μήνες από τώρα θα μπορέσουμε να παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους επισκέπτες, το πιο σύγχρονο κατά πάσα πιθανότητα, σίγουρα το πιο όμορφο Μετρό οποιασδήποτε ευρωπαϊκής πόλης.

Και το λέω αυτό σε μία πόλη η οποία έχει δοκιμαστεί πολύ από προσδοκίες οι οποίες διαψεύστηκαν στο παρελθόν και η οποία μπορεί να αντιμετωπίζει και αυτή την πραγματικότητα με μια σχετική επιφύλαξη. Θα κάνουμε, όμως, λίγη υπομονή ακόμα και πριν το τέλος του έτους θα μπορέσουμε να διαψεύσουμε και ενδεχομένως αυτούς οι οποίοι και σήμερα ακόμα να μην πιστεύουν ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, επιτέλους, γίνεται πράξη.

Όμως, όπως είπε και ο Υπουργός και ο Υφυπουργός, δεν σταματάμε εδώ. Ο σκοπός αυτής της μελέτης, της γενικής συγκοινωνιακής μελέτης την οποία εκπόνησε η “Ελληνικό Μετρό”, είναι ακριβώς να έχουμε την απαραίτητη τεκμηρίωση προκειμένου να δούμε το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών σε μία πόλη η οποία αλλάζει, αναπτύσσεται, μεγαλώνει.

Και θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε πια στη διάθεσή μας μία πολύ τεκμηριωμένη πρόταση, με στοιχεία, που μας υποδεικνύει τις προτεραιότητες της επόμενης και της μεθεπόμενης μέρας, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα επεκταθεί το Μετρό αλλά σχετικά και με την διάδραση του Μετρό με τα άλλα συστήματα μαζικής μεταφοράς -και αναφέρομαι συγκεκριμένα στα αστικά λεωφορεία.

Χαίρομαι για το γεγονός ότι αναγνωρίζεται από την πόλη ότι έχει γίνει μια σημαντική δουλειά ως προς την εξυγίανση του ΟΑΣΘ. Με περισσότερα λεωφορεία τα οποία ήδη κυκλοφορούν στην πόλη και με τα ηλεκτρικά λεωφορεία πια να κάνουν μαζικά την εμφάνισή τους από σήμερα, 110 τον αριθμό, αντικαθιστώντας παλαιότερα λεωφορεία και κάνοντας ένα ακόμα βήμα για να φέρουμε την πόλη πιο κοντά σε ένα μέλλον μετακινήσεων με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.

Και προφανώς είναι πολύ σημαντικό το Μετρό και τα λεωφορεία να δουλεύουν συνδυαστικά, έτσι ώστε να μπορούμε να καλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες.

Και βέβαια, θέλω να κρατήσω αυτό το οποίο είπε ο Υφυπουργός, γιατί νομίζω ότι έχει μια ξεχωριστή αξία: οι συζητήσεις αυτές δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πολιτικοποιούνται. Τα δεδομένα είναι αυτά τα οποία θα μας υποδείξουν πού πρέπει να πάει το Μετρό και με ποια προτεραιότητα πρέπει να σχεδιαστούν τα επόμενα έργα.

Αλλά αυτό με φέρνει στη δεύτερη παρατήρησή μου, αγαπητέ μου Δήμαρχε, ότι η δυτική Θεσσαλονίκη, η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη μάλλον για να είμαι πιο ακριβής, επιτέλους βγαίνει από μια απομόνωση δεκαετιών, όταν για πολλά χρόνια μπορεί να αισθανόσασταν παραμελημένοι, ενδεχομένως δήμοι ενός “κατώτερου Θεού” σε σχέση με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ή την ανατολική Θεσσαλονίκη. Αυτή η κυβέρνηση, Σεβασμιώτατε, αποδεικνύει το έμπρακτό της ενδιαφέρον για τη δυτική και τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.

Και η προτεραιοποίηση του Μετρό στους δικούς σας δήμους δεν είναι απλά μια πολιτική απόφαση. Είναι η απόδειξη του γεγονότος ότι εδώ έχουμε τον πιο νεανικό πληθυσμό σε ολόκληρη την χώρα και, σε ένα γενικότερο περιβάλλον δημογραφικής συρρίκνωσης, πόλεις και δήμους οι οποίοι μεγαλώνουν και οι οποίοι πρέπει να καλυφθούν με σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που προτεραιοποιούμε τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ως προς την επέκταση του Μετρό.

Αλλά ξέρετε πολύ καλά ότι δεν σταματάμε μόνο εκεί. Τα είπε και ο κ. Δήμαρχος: το Πάρκο Παύλου Μελά, το νέο αντικαρκινικό νοσοκομείο, οι σημαντικές δενδροφυτεύσεις που γίνονται στους ορεινούς όγκους πέριξ των δήμων σας, ο προαστιακός, ο οποίος θα καλύψει ένα μεγάλο κομμάτι της δυτικής Θεσσαλονίκης, η πλήρης αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου, μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία την οποία αναλαμβάνει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, συν πολλά άλλα μικρότερα έργα τα οποία δρομολογούνται σε περιφερειακό αλλά πρωτίστως σε δημοτικό επίπεδο, απαντούν σε όσους δικαιολογημένα αισθάνονταν παραμελημένοι από την κεντρική κυβέρνηση.

Και η καταληκτική μου παρατήρηση σχετίζεται με το αυτοκόλλητο το οποίο βρίσκεται στην αριστερή γωνία αυτής της γαλάζιας πλάτης και έχει να κάνει με την ευρωπαϊκή σημαία. Το λέω αυτό διότι, σε αντίθεση με τον Υφυπουργό Υποδομών, θα κάνω μια πολιτική παρατήρηση, η οποία σχετίζεται με το γεγονός ότι έχουμε ευρωεκλογές σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες από τώρα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το αποτύπωμα της Ευρώπης το βλέπουμε παντού: και στη χρηματοδότηση του Μετρό αλλά και στη δυνατότητα της χώρας να διεκδικήσει μελλοντικούς ευρωπαϊκούς πόρους για σημαντικά έργα υποδομής και όχι μόνο. Οι διεκδικήσεις αυτές δεν γίνονται με προχειρότητα ή μόνο με ευχολόγια και γενικές διακηρύξεις. Απαιτούν γνώσεις ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Απαιτούν τεκμηρίωση. Απαιτούν καλές προσωπικές σχέσεις.

Και έρχονται και πατάνε, φυσικά, πάνω στο γεγονός ότι το κύρος της πατρίδας μας πια έχει αναβαθμιστεί και δεν αντιμετωπίζεται η Ελλάδα ως το “μαύρο πρόβατο” της Ευρώπης αλλά ως ένας ισότιμος εταίρος, ο οποίος και αυτός με την σειρά του συνδράμει στην ίδια την βελτίωση και την πρόοδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ας μην το ξεχνάμε, λοιπόν, αυτό όταν θα προσέλθουμε στις κάλπες της 9ης Ιουνίου για να αναδείξουμε ευρωβουλευτές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον ψηφίζουμε. Και να θυμηθούμε ποια είναι η παράταξη η οποία υπηρέτησε την ευρωπαϊκή ιδέα και ποια είναι η κυβέρνηση και το κόμμα που απέδειξε έμπρακτα ότι ξέρει να εργάζεται στην Ευρώπη προς όφελος των Ελλήνων πολιτών, να διεκδικεί, χωρίς να φωνασκεί και να φέρνει έμπρακτα αποτελέσματα χωρίς να λαϊκίζει.

Εύχομαι, λοιπόν, κλείνοντας, η μελέτη αυτή να οδηγήσει σύντομα στη δρομολόγηση συγκεκριμένων έργων, τα οποία και θα ανακοινώσουμε όταν είμαστε έτοιμοι και με το καλό, ως προς το “Ελληνικό Μετρό”, θα ξαναβρεθούμε στα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης πριν το τέλος του έτους.

Πιστεύω ότι θα είναι μια στιγμή μεγάλης προσωπικής δικαίωσης για όλους όσοι εργάστηκαν για το έργο αυτό. Ξεπέρασαν πολλές δυσκολίες και καταφέρνουν -σήμερα ήδη βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία- να παραδώσουν πολύ σύντομα, όπως σας είπα, το πιο σύγχρονο και σίγουρα το πιο όμορφο Μετρό οποιασδήποτε ευρωπαϊκής πόλης.

Σας ευχαριστώ πολύ».

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανούσος Μανουσάκης
Η Λίνα Μενδώνη για τον θάνατο του Μανούσου Μανουσάκη: Υπήρξε ακάματος εργάτης της μικρής και της μεγάλης οθόνης

«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.