- CITY GUIDE
- PODCAST
-
27°
Στέφανος Κασσελάκης: Τα πολλά πρόσωπα ενός πολιτικού influencer
Πώς κατάφερε να πείσει τους ψηφοφόρους ότι γνώριζαν τα πάντα για τον ίδιο και τις πολιτικές του θέσεις
![Άγγελος Αλεξόπουλος Άγγελος Αλεξόπουλος](/images/120x120/3/jpg/files/2023-07-18/alexopoulos-aggelos.jpg)
![Στέφανος Κασσελάκης: Τα πολλά πρόσωπα ενός πολιτικού influencer Στέφανος Κασσελάκης: Τα πολλά πρόσωπα ενός πολιτικού influencer](/images/1074x600/jpg/files/2024-02-26/stefanos-kasselakis-syriza.jpg)
Ο Στέφανος Κασσελάκης και η στρατηγική της στοχευμένης επιλογής εκλογικού ακροατηρίου
Ο Στέφανος Κασσελάκης κλήθηκε για δεύτερη φορά μέσα σε μερικούς μήνες να πείσει τη βάση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την επανεκλογή του ως πρόεδρος. Στην εναρκτήρια ομιλία του στο 4ο Συνέδριο του κόμματος παρουσίασε τον εαυτό του ως ένα δυναμικό, έντιμο και αξιόπιστο πολιτικό που δεν τον «κρατάει» κανείς, που δεν έχει τίποτα να κρύψει και τίποτα να φοβηθεί. Επίσης, για μια ακόμα φορά, μας υπενθύμισε το βασικό συγκριτικό του πλεονέκτημα έναντι των εσωκομματικών αντιπάλων του: την καθημερινή, αδιαμεσολάβητη και ειλικρινή συνομιλία που έχει χτίσει με την κοινωνία.
Πράγματι, αν έχει κάτι να επιδείξει έως τώρα ο Στέφανος Κασσελάκης είναι η ικανότητά του να εφαρμόζει μια τακτική πολιτικής επικοινωνίας που αξιοποιεί την τεράστια εμβέλεια και προσωποποιημένη στόχευση του Διαδικτύου, η οποία καθιστά εφικτή την παράθεση απόψεων, θέσεων και επιχειρημάτων ακριβώς εκεί όπου είναι πιο επιδραστικά. Από τα πρώτα δείγματα γραφής του, ο Στέφανος Κασσελάκης φαίνεται πως δεν προσαρμόζει τον πολιτικό του λόγο, ούτε στρογγυλεύει τις απόψεις του ανάλογα με το εκάστοτε ακροατήριό του. Αντιθέτως, γνωρίζοντας πολύ καλά την επιμέλεια του περιεχομένου και την εξατομίκευση των εμπειριών των χρηστών που προσφέρουν πολλές διαδικτυακές πλατφόρμες, χρησιμοποιεί τα κυρίαρχα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με δημιουργικότητα, αμεσότητα και αυτοπεποίθηση, παραμένοντας όμως επιλεκτικός ως προς τον σε ποιον παρουσιάζονται ποια επιχειρήματα.
Αν υπάρχει κάτι προβληματικό με την στρατηγική της στοχευμένης επιλογής εκλογικού ακροατηρίου δεν είναι η αποτελεσματικότητα της περίφημης αδιαμεσολάβητης συνομιλίας με την κοινωνία, αλλά η παραβίαση ενός βασικού αξιώματος της ίδιας της έννοιας της συνομιλίας· αυτού που ο Βρετανός φιλόσοφος της γλώσσας Paul Grice έχει ορίσει ως «επαρκή πληροφόρηση». O Grice περιγράφει το αξίωμα της επαρκούς πληροφόρησης με την ακόλουθη αναλογία: «Αν με βοηθάτε να επιδιορθώσω ένα αυτοκίνητο, περιμένω η συνεισφορά σας να μην είναι ούτε μεγαλύτερη ούτε μικρότερη από ό,τι απαιτείται. Αν, για παράδειγμα, σε ένα συγκεκριμένο στάδιο χρειάζομαι τέσσερις βίδες, περιμένω να μου δώσετε τέσσερις και όχι δύο ή έξι».
Το γεγονός ότι οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες επιτρέπουν την ακριβή στόχευση συγκεκριμένων ακροατηρίων καθιστά τις μαζικές διαδικτυακές καμπάνιες επικοινωνίας, είτε αυτές αφορούν προϊόντα και υπηρεσίες, είτε πολιτικές εκστρατείες, ηθικά προβληματικές. Σύμφωνα με το άρθρο του Thomas Mitchell, ερευνητή στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που δημοσιεύθηκε στο τελευταίο τεύχος του επιστημονικού περιοδικού Think, με το να είναι κάποιος επιλεκτικός ως προς το ποιος βλέπει ποια επιχειρήματα, καθίσταται ταυτόχρονα ικανός να παραπλανήσει το ακροατήριο του παρά το γεγονός ότι μπορεί να εμμένει σε ειλικρινή, τεκμηριωμένη και ορθολογική επιχειρηματολογία.
Η περίπτωση του Στέφανου Κασσελάκη ταιριάζει «γάντι» με την παραβίαση του αξιώματος της επαρκούς πληροφόρησης. Ήδη από την πρώτη, διαδικτυακή κατά βάση, εκστρατεία του, παρουσίασε μόνο ένα μέρος των όσων πρέσβευε, ενώ κατάφερε να πείσει τους ψηφοφόρους ότι γνώριζαν τα πάντα για τον ίδιο και τις πολιτικές του θέσεις. Η επιτυχημένη στρατηγική που τον έφερε στην αρχηγία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πιθανότατα θα επαναληφθεί στην επόμενη και αναπόφευκτη, όπως φάνηκε με την ολοκλήρωση των εργασιών του συνεδρίου του κόμματος, αναμέτρηση για την προεδρεία.
Μπορεί να υπάρχουν χειρότεροι τρόποι για να αποκτήσει ή να διατηρήσει κανείς την εξουσία, αλλά σίγουρα στη δημοκρατία, το ιδανικό είναι οι υποψήφιοι να αξιολογούνται με βάση όλα τα πλεονεκτήματα και τα ελαττώματά τους, όπως κρίνονται από τους ψηφοφόρους τους. Δείχνοντας διαφορετικά πρόσωπα του πολιτικού εαυτού του σε διαφορετικά υποσύνολα του έτσι κι αλλιώς αυξανόμενα διασπασμένου ακροατηρίου του ΣΥΡΙΖΑ, ο Στέφανος Κασσελάκης, αρκούμενος σε έναν ρόλο πολιτικού influencer, θα συνεχίζει να ακυρώνει συνειδητά αυτή τη διαδικασία χωρίς να το αντιλαμβάνονται οι πολλοί, υπενθυμίζοντάς μας ταυτόχρονα ότι η φύση ενός προβληματικού Διαδικτύου μπορεί να καταστήσει ανήθικες ακόμα και τις φαινομενικά αδιαμεσολάβητες και ειλικρινείς συνομιλίες με την κοινωνία.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ήδη κάνουν δρομολόγια 250 ηλεκτρικά λεωφορεία
Το μήνυμα του πρωθυπουργού από το συνέδριο του Economist
Η συνέντευξη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ στον Alpha δύο ημέρες πριν την Πολιτική Γραμματεία και τέσσερις πριν την συνεδρίαση της ΚΕ
Απαντήσεις επιχειρεί να δώσει η βουλευτής της Νέας Αριστεράς - Το χρονικό του επεισοδίου
Η συνέντευξη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ στο Mega
Μια ημέρα νωρίτερα θα πραγματοποιηθεί η «εν βρασμώ» συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής
Έντονη αντίδραση από την υπουργό Τουρισμού
«Η υπηρεσία στην πατρίδα είναι να μπορούμε να συζητούμε με τους γείτονές μας», τόνισε
Πώς αξιολογείται ο Νίκος Ανδρουλάκης - Ποια τα ποσοστά των υποψηφίων
«Στόχος μας να κυβερνήσουμε ξανά τη χώρα»
Ο πρωθυπουργός δημοσίευσε μία φωτογραφία στο πλαίσιο της συναυλίας του βρετανικού συγκροτήματος στο ΟΑΚΑ
«Για να αναγεννήσουμε το ΠΑΣΟΚ και να αναγεννήσουμε την Ελλάδα», λέει ο υποψήφιος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Πότε θα ενεργοποιηθεί ξανά για νέες αιτήσεις
«Όσα είπαν στους θαμώνες του μουσείου προφανώς και αξιολογούνται. Όμως η χώρα δεν μπορεί να γυρίσει πίσω, ούτε στο 1993, ούτε στο 2012, ούτε φυσικά στο 2008»
«Ο επόμενος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πρέπει να είναι ο επόμενος πρωθυπουργός»
Το ημερομίσθιό της 6ης ημέρας θα είναι προσαυξημένο κατά 40%
Το χρονικό της δραματικής πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου το καλοκαίρι του 2015
Μέχρι πότε μπορούν οι φορολογούμενοι να υποβάλλουν τροποποιητική δήλωση
Η απάντηση για το ενδεχόμενο υποψηφιότητας για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.