Πολιτικη & Οικονομια

Ποιος θεός προστατεύει τους μετοίκους;

Είναι μεγάλη πρόοδος στη δύσκολη πορεία του σεβασμού που οφείλουμε στους μετανάστες ως κράτος

Άννα Δαμιανίδη
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων ως τρόπος απόκτησης της ιθαγένειας από μετανάστες που ζούνε στην Ελλάδα

Κάθε τόσο μια ερώτηση από την Τράπεζα θεμάτων του Πιστοποιητικού επάρκειας ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, που χρειάζονται οι μετανάστες για να κάνουν αίτηση για ιθαγένεια, αναρτάται στο facebook, κι από κάτω οι σχολιαστές αγανακτούν ή ειρωνεύονται. Την τελευταία φορά ήταν η ερώτηση για τη νίκη στη Γιοροβίζιον. Ποιο τραγούδι με ποιον τραγουδιστή κέρδισε στη Γιοροβίζιον; Οι απαντήσεις είναι πολλαπλής επιλογής. Ελπίζω να το θυμάστε. Ήταν η Έλενα Παπαρίζου με το My one. Εγώ το θυμάμαι πια, χάρις σε αυτές τις ερωτήσεις.

Α, δεν θα περνούσα τις εξετάσεις αυτές! δηλώνουν οι περισσότεροι σχολιαστές. Ή, «Μα αυτός είναι ο πολιτισμός μας;» απορούν άλλοι. Όχι, δεν είναι αυτός ο πολιτισμός μας. Υπάρχουν εξάλλου 80 ερωτήσεις για τον πολιτισμό. Ποιοι θεοί διεκδίκησαν την προστασία της πόλεως των Αθηνών. Πού γεννήθηκε η θεά Αφροδίτη. Ποιος έγραψε την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, τι είναι η μαγειρίτσα, κλπ κλπ, όλα με απαντήσεις πολλαπλής επιλογής. Δηλαδή, δεν χρειάζεται να θυμάσαι απ’ έξω την απάντηση, αλλά να ξέρεις να διαλέξεις τη σωστή. Μπορείτε να γκουγκλάρετε στο Υπουργείο Εσωτερικών την Γραμματεία Ιθαγένειας και να δείτε όλες τις ερωτήσεις. Έχει άλλες τόσες για την Ιστορία, τη Γεωγραφία, και τους πολιτικούς θεσμούς. Κατά τη γνώμη μου, αυτές οι τελευταίες είναι πολύ χρήσιμες και θα συμβούλευα όσους αισθάνονται αδύναμοι στο αντικείμενο να τις κοιτάξουν, δημοσιεύονται και οι απαντήσεις.

Υποπτεύομαι ότι αν το κάνετε, θα μπείτε κι εσείς στον πειρασμό να ξεχωρίσετε μερικές ερωτήσεις που χτυπάνε στο μάτι για να χλευάσετε την Τράπεζα θεμάτων. Γι αυτό θα ήθελα να θυμήσω πόσο μεγάλη πρόοδος είναι η εισαγωγή της για την προσπάθεια των μεταναστών να ζήσουν στην Ελλάδα.

Πριν καθιερωθεί η Τράπεζα θεμάτων, κάθε υποψήφιος για πολιτογράφηση περνούσε μια συνέντευξη και έπρεπε να απαντήσει σε ερωτήσεις ιστορίας, πολιτισμού και πολιτικών θεσμών που δεν μπορούσε να ξέρει από πριν. Κάποια στιγμή κυκλοφόρησε ένα βιβλίο Ιστορίας και πολιτισμού, αλλά δεν ήταν δεσμευτικό. Ήταν καλό και απλό βιβλίο. Όμως μόνο η Τράπεζα θεμάτων όρισε με σιγουριά την ύλη που εξετάζεται για το Πιστοποιητικό. Είναι μεγάλη πρόοδος στη δύσκολη πορεία του σεβασμού που οφείλουμε στους μετανάστες ως κράτος. Κι ίσως γι αυτό, αμέσως μετά, λίγους μήνες μετά την εισαγωγή της, λες και δεν άντεχε το ελληνικό κράτος μια τόσο απλή και δίκαιη διαδικασία, έθεσε εισοδηματικά κριτήρια για να αποδίδει την ιθαγένεια, τα οποία εμποδίζουν πολύ περισσότερο κόσμο να την πάρει, και μάλιστα με τρόπο απόλυτο και κατηγορηματικό.

Γι αυτό, πραγματικά, αν κάτι μας προσβάλει ως Έλληνες, δεν είναι ότι ρωτούν τους μετανάστες ποια είναι τα τηλεοπτικά ζευγάρια και ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό ενός βυζαντινού ναού. Αυτές οι γνώσεις και κάμποσες ακόμα, δεν βλάπτουν κανέναν, εφόσον είναι γραμμένες φαρδειά -πλατιά στο σάιτ του υπουργείου, προσβάσιμο στον καθένα. Δεν θα ρωτούσατε αυτά εσείς; Ε, μικρό το κακό. Μπορείτε όμως να κάνετε κάτι για τα χαρτιά του εργαζόμενου που δεν κατάφερε να μαζέψει αρκετές αποδείξεις και ένσημα τα τελευταία εφτά, ή τέσσερα ή τρία χρόνια; Που μπορεί να δούλεψε στην οικογενειακή επιχείρηση, που μπορεί να ήταν σε σπίτι εσωτερικός χωρίς δήλωση, μπορείτε να τον βοηθήσετε να βγει από την παρανομία στην οποία τον καταδικάζουν αυτοί οι θεσμοί ακριβώς που καλείται να μάθει, έστω κι αν δύσκολα διακρίνει στις βασικές αρχές τους το λόγο των εγκλημάτων του; Ρωτήστε κάτι για όλα αυτά. Μάθετε την ουσία της νομοθεσίας που καταδικάζει τη σημερινή εργατική τάξη σε ανυπαρξία, καταγγείλετε την υποκρισία της πολιτείας που χρησιμοποιεί ανθρώπους χωρίς να τους αναγνωρίζει, που επιτρέπει να χρησιμοποιούνται άνθρωποι χωρίς δικαιώματα. Υπάρχουν πολλά για καταγγελίες και αποκαλύψεις. Και μην τα βάζετε με την Τράπεζα θεμάτων του Πιστοποιητικού, είναι το μόνο σίγουρο πράγμα που τους δόθηκε για να πορεύονται προς την πολιτογράφηση.