Πολιτικη & Οικονομια

Επιχείρηση «να γίνουμε Ευρώπη» στις τιμές προϊόντων πρώτης ανάγκης

Μέτρα κατά της ακρίβειας ανακοινώνει η κυβέρνηση

Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ακρίβεια: Μέτρα για την αντιμετώπιση της ξέφρενης αύξησης τιμών σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης ανακοινώνει σήμερα η κυβέρνηση. Στόχος να κλείσει η «ψαλίδα» με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

Με περισσότερους από 6 στους 10 πολίτες να απορρίπτουν το επιχείρημα της εισαγόμενης ακρίβειας και να δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα με την εκτόξευση τιμών ακόμη και σε είδη πρώτης ανάγκης, και παράλληλα τα στοιχεία να επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει ζήτημα στη ρύθμιση της εσωτερικής αγοράς, η κυβέρνηση έφθασε στην συνειδητοποίηση ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα προκειμένου «να δημιουργηθούν συνθήκες καθαρότερων τιμών, και να λειτουργεί η αγορά όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Τα μέτρα που θα ληφθούν για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια ανακοινώνονται σήμερα, Τετάρτη (10/1) μετά τη σύσκεψη που θα πραγματοποιηθεί στις 10:00 υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Μέγαρο Μαξίμου.

Στο επίκεντρο των κυβερνητικών μέτρων το βρεφικό γάλα και ακόμη τρία είδη με υπέρογκες αυξήσεις τιμών © Unsplash

Πρωταθλήτρια στην ακρίβεια η Ελλάδα

Τα στοιχεία της Eurostat επιβεβαίωσαν ότι οι τιμές βασικών τροφίμων και άλλων ειδών πρώτης ανάγκης αυξάνονται στην Ελλάδα με πολλαπλάσιους ρυθμούς από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. «Χρυσό μετάλλιο» παίρνει το βρεφικό γάλα, καθώς πωλείται 144% έως 171% ακριβότερα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η κυβέρνηση σκοπεύει να λάβει μέτρα ειδικά για το βρεφικό γάλα, που μαζί με τις πάνες «καίνε» τα νοικοκυριά με μικρά παιδιά.

Ωστόσο δεν είναι μόνο το «χρυσό» βρεφικό γάλα που πωλείται σε εξωφρενική τιμή -παρά το γεγονός ότι η πώλησή του κατ' αποκλειστικότητα στα φαρμακεία έχει καταργηθεί τα τελευταία χρόνια προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός. Οι ανατιμήσεις στο λάδι είναι της τάξης του 31,5% ενώ στην ΕΕ στο 5,9%, στο μοσχαρίσιο κρέας στο 7,9% έναντι 4%, στα ψάρια 9,5% έναντι 5,8%, στα αυγά 8,6% έναντι 2,1%, στο γάλα 4,8% έναντι 2,3%, στα τυριά 10% έναντι 2,9% που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος.

Συγκρίσεις στις τιμές πώλησης προϊόντων στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι κάτι σχετικά εύκολο στις μέρες μας και οι καταναλωτές που δεν αρκούνται στο «σαφάρι» φθηνότερων ειδών μεταξύ των εγχώριων σουπερμάρκετ έχουν εντοπίσει εδώ και καιρό αυτό το στοιχείο. Πλέον, οι ανατιμήσεις που πέφτουν σαν βροχή από τις εταιρίες του κλάδου τροφίμων, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν με την επίκληση των γεωπολιτικών αναταράξεων, των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα ή των ανατιμήσεων στην ενέργεια.

Έτσι, οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου του υπουργείου Ανάπτυξης πρόκειται να περάσουν από το ερώτημα εάν οι υπέρμετρες αυξήσεις προκύπτουν εξαιτίας «του ανάγλυφου της χώρας», υποδομών όπως είναι τα logistics και δομικών ζητημάτων όπως το αγοραστικό μέγεθος της χώρας, σε πιο καίρια ερωτήματα όπως το εάν προκύπτουν από πιθανές στρεβλώσεις στη δομή της αγοράς, ή από καθαρή παραβίαση του νόμου για αθέμιτη κερδοφορία.

Οι διαρροές για το είδος των μέτρων που αναμένεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση σε λίγες ώρες δείχνουν, πάντως, μια κατεύθυνση και αυτή είναι η πάταξη της αισχροκέρδειας.

Στο στόχαστρο της κυβέρνησης οι παραπλανητικές προσφορές τύπου 1+1 © Unsplash

Τα μέτρα κατά της ακρίβειας και ποια προϊόντα αφορούν

Τα μέτρα που εξετάζει το υπουργείο Ανάπτυξη αφορούν αρχικά τις εξής κατηγορίες προϊόντων: απορρυπαντικά, βρεφικές πάνες, προϊόντα προσωπικής φροντίδας και βρεφικό γάλα. Το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού «δείχνει» πως τα προϊόντα αυτών των κατηγοριών έχουν πολύ υψηλότερες τιμές στην Ελλάδα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο.

Κατά πληροφορίες, στη λίστα θα προστεθούν και τα οπωροκηπευτικά, προκειμένου να ελεγχθεί η διαδρομή της τιμής από το χωράφι στο ράφι. 

Βάσει αυτών των στοιχείων, συνεχίζονται εντατικά οι έλεγχοι -ειδικά για το βρεφικό γάλα- και επιβάλλονται πρόστιμα για αισχροκέρδεια όπου εντοπίζονται τέτοια φαινόμενα. Ωστόσο, τα μέτρα που θα λάβει η κυβέρνηση θα είναι πιο αποφασιστικά από τους ελέγχους και την επιβολή προστίμων.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αναμένεται η λήψη αυστηρών μέτρων προκειμένου να επιτευχθεί μια μείωση της τάξης του 20% στα είδη αυτά και μάλιστα άμεσα.

Σε αυτά συγκαταλέγεται το «φρένο» στις παραπλανητικές προσφορές τύπου 1+1 των μεγάλων αλυσίδων. Οι προωθητικές ενέργειες των εταιριών θα μπουν στο «μικροσκόπιο», έτσι ώστε η έκπτωση να είναι πραγματική και να περνά «μέσα» στο προϊόν και όχι να γίνονται μεγάλες αυξήσεις ώστε στη συνέχεια οι «προσφορές» να ισορροπούν την τιμή των προϊόντων χωρίς κανένα πραγματικό όφελος για τον καταναλωτή. 

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι αυτή τη στιγμή σχεδόν 7 στα 10 προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ βρίσκονται υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας.

Παράλληλα, η κυβέρνηση εξετάζει να μπει πλαφόν στον μέσο όρο τιμών της ΕΕ, αλλά όχι να τεθούν κατηγορίες προϊόντων σε διατίμηση.

Όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, στόχος δεν είναι απλώς μία συμφωνία κυρίων με τις πολυεθνικές εταιρείες, αλλά το γενικότερο κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς, ώστε να υπάρξει σημαντική μείωση της πίεσης που δέχεται το εισόδημα της μέσης οικογένειας στην Ελλάδα.

Σκέρτσος: Θα ανακοινωθούν μέτρα για τον καλύτερο ανταγωνισμό στην αγορά

Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος δήλωσε στην ΕΡΤ την Τρίτη (9/1) ότι η κυβέρνηση λαμβάνει συνεχώς μέτρα για να τιθασεύσει την ακρίβεια, ότι την αντιμετωπίζει με αυξήσεις στους μισθούς και τις συντάξεις, και πρόσθεσε πως την Τετάρτη θα ανακοινωθούν μέτρα για τον «καλύτερο ανταγωνισμό στην αγορά προκειμένου να δημιουργηθούν συνθήκες καθαρότερων τιμών, και να λειτουργεί η αγορά όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Μεταξύ άλλων δήλωσε ότι: «Θα ανακοινωθούν μέτρα για την τιμή του βρεφικού γάλακτος», ενώ σημείωσε ότι «η διατίμηση δημιουργεί προβλήματα και αυτό δεν το θέλουμε».

Ο κ. Σκέρτσος ανακοίνωσε ότι θα ληφθούν μέτρα για το βρεφικό γάλα, ωστόσο είπε ότι «δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι σε αυτή τη φάση για το λάδι».

Όπως είπε: «Το λάδι είναι μια ειδική περίπτωση διότι έχει να κάνει και με συνθήκες κλιματολογικές, συνθήκες ελλείψεων που έχουν παρατηρηθεί. Δηλαδή υπάρχουν τοπικά και καιρικά φαινόμενα τα οποία επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την τιμή του. Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι σε αυτή τη φάση για το λάδι. Σίγουρα πρέπει οι εταιρείες οι οποίες διαθέτουν τα προϊόντα λαδιού να λειτουργήσουν σε ένα περιβάλλον πιο έντονου ανταγωνισμού και τα περιθώρια κερδοφορίας σε σχέση με το προ κρίσης επίπεδο να ελέγχονται διαρκώς από το Υπουργείο Ανάπτυξης».

Η σύσκεψη για την ακρίβεια στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό είναι προγραμματισμένη στις 10:00 και αμέσως μετά θα δοθεί συνέντευξη Τύπου από τον υπ. Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα για την εξειδίκευση των μέτρων.