Πολιτικη & Οικονομια

Μπαμπά, τι είναι η απεργία πείνας;

Ένας (σχεδόν) πραγματικός διάλογος

35183-103893.jpg
Γιώργος Παναγιωτάκης
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
83115-167426.jpg

-Μπαμπά, τι ακριβώς είναι η απεργία πείνας;

-Γιατί ρωτάς;

-Να, όλη αυτή την ιστορία με τον Νίκο Ρωμανιά...

-Ρωμανό.

-Αυτόν. Λοιπόν, τι ακριβώς είναι;

-Πώς να στο εξηγήσω… Ας πούμε κάποιος σταματάει να τρώει μέχρι να ικανοποιηθεί ένα αίτημά του.

-Και αν δεν ικανοποιηθεί;

-Αν δεν ικανοποιηθεί, είτε αρχίζει να τρώει, είτε πεθαίνει.

-Πεθαίνει; Μα ποιος είναι τόσο μουρλός ώστε να κάτσει να πεθάνει αν δεν γίνει το χατίρι του;

-Δεν πρόκειται ακριβώς για χατίρι. Υποτίθεται ότι η απεργία πείνας γίνεται για κάτι σημαντικό. Για κάτι που έχει αντίκτυπο σε όλους μας.

-Μισό λεπτό! Ο άλλος, που είπαν οι ειδήσεις ότι κάνει απεργία πείνας… Ξέρεις, ο βουλευτής που μιλάει σαν τον θείο Μανώλη από την Κρήτη. Για ποιο πράγμα κάνει απεργία πείνας;

-Για να συμπαρασταθεί στους υπόλοιπους απεργούς πείνας. Και για τον προϋπολογισμό.

-Άρα, μπορεί κάποιος να κάνει απεργία πείνας απλά επειδή είναι μουρλός!

-Εντάξει, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλοι απεργοί πείνας είναι μουρλοί!

-ΟΚ. Πες ότι αυτό που ζητάς είναι σημαντικό και ότι δεν είσαι μουρλός. Δεν είναι πιο έξυπνο να ζήσεις ώστε να προσπαθήσεις το πετύχεις με άλλο τρόπο;

-Κοίτα, μάλλον συμφωνώ μαζί σου. Όμως, όπως και να το κάνουμε, μια τόσο μεγάλη θυσία είναι κάτι που μπορείς να το θαυμάσεις. Υπό

προϋποθέσεις βέβαια. Για παράδειγμα, στην περίοδο της χούντας, ένας Έλληνας φοιτητής στην Ιταλία έβαλε φωτιά στον εαυτό του και πέθανε μπροστά στα μάτια των περαστικών...

-Γιατί έκανε κάτι τόσο τρομερό;

-Για να μάθουν οι ξένοι για την κατάσταση στην Ελλάδα. Για την χούντα που στερούσε τις ελευθερίες κλπ.

-Και μετά από αυτό, η χούντα έπεσε;

-Όχι βέβαια. Όμως με τη θυσία του ο φοιτητής έβαλε ένα λιθαράκι, ώστε κάποτε να πέσει η χούντα. Παρότι λοιπόν προσωπικά δεν θα έκανα ποτέ κάτι τέτοιο, μπορώ να καταλάβω γιατί οι Ιταλοί τον θαύμασαν και έβαλαν μια πλακέτα, στο σημείο που πέθανε. Ξέρεις, για να τον θυμούνται.

-Εντάξει κατάλαβα. Πάμε τώρα στον Νίκο Ρωμανό. Καταρχάς, γιατί είναι φυλακισμένος;

-Επειδή μπήκε με ένα όπλο σε μια τράπεζα για να τη ληστέψει. Τον έπιασαν και το δικαστήριο τον καταδίκασε σε φυλάκιση.

-Λογικό μου φαίνεται. Θα μπορούσε να είχε σκοτωθεί κάποιος, όπως στις ταινίες. Πόσα χρόνια θα μείνει στην φυλακή;

-15.

-15; Είναι πάρα πολλά!

-Είναι πράγματι πολλά.

-Πρέπει να είναι πολύ άσχημα εκεί μέσα. Αλήθεια, γιατί υπάρχει η φυλακή; Γιατί έφτιαξαν οι άνθρωποι αυτόν τον…

-Αυτόν τον τρόπο τιμωρίας; Δύσκολη ερώτηση. Νομίζω για τρεις λόγους. Πρώτον, για να μην κινδυνεύουμε όλοι από τις πράξεις κάποιου που έχει αποδείξει ότι μπορεί να μας βλάψει. Δεύτερον, για να παραδειγματιζόμαστε και να μην κάνουμε τα ίδια. Και τρίτον για να σωφρονιστεί αυτός που μπορεί να μας βλάψει. Δηλαδή, να βγει από τη φυλακή καλύτερος από ό,τι ήταν -ή πιο σωστά, να μπορεί να λειτουργεί καλύτερα μέσα στην κοινωνία μας. Κατάλαβες;

-Περίπου. Και τώρα, τι ζητάει ο Ρωμανός; Γιατί κάνει απεργία πείνας;

-Ενώ ήταν στη φυλακή, έδωσε πανελλήνιες εξετάσεις και πέρασε σε μια σχολή. Όποιος το καταφέρει αυτό, δικαιούται να παίρνει εκπαιδευτικές άδειες. Να πηγαίνει δηλαδή στη σχολή του και μετά να επιστρέφει στη φυλακή. Όμως τώρα οι δικαστές δεν του το επιτρέπουν.

-Τότε γιατί τον άφησαν στην αρχή να δώσει εξετάσεις;

-Έλα ντε! Ίσως γιατί άλλος αποφασίζει το πρώτο και άλλος το δεύτερο.

-Μάλιστα. Και για ποιο λόγο δεν του δίνουν άδεια; Για να τον εκδικηθούν για την ληστεία;

-Όχι. Υποτίθεται ότι η δικαιοσύνη δεν εκδικείται. Μάλλον θεωρούν ότι, αν πάρει άδεια, θα βρει την ευκαιρία να δραπετεύσει.

-Και ίσως να κινδυνέψει πάλι κάποιος…

-Κάπως έτσι.

-Όμως αν σπουδάσει θα γίνει καλύτερος άνθρωπος.

-Ναι. Για την ακρίβεια πιο ταιριαστός με την κοινωνία μας.

-Άρα είναι καλό για όλους μας να σπουδάσει. Έχω μια ιδέα. Γιατί να μη γίνει αυτό μέσω skype;

-Ίσως είναι μια λύση. Όμως κάποιοι, πιο ειδικοί από εμάς, υποστηρίζουν ότι η άδεια είναι προτιμότερη. Μ’ αυτήν ο φυλακισμένος έρχεται σε επαφή με άλλους ανθρώπους και δεν ιδρυματοποιείται. Δεν μαθαίνει δηλαδή να ζει μόνο μέσα στον κόσμο της φυλακής –που μπορεί να σε κάνει χειρότερο από πριν. Με τις άδειες, ο σωφρονισμός γίνεται πιο γρήγορα. Όλα αυτά, βέβαια, είναι θεωρητικά.

-Λοιπόν, το αποφάσισα. Πρέπει του δώσουν την άδεια και να τον προσέχουν ώστε, ακόμα και αν θελήσει να το σκάσει, να μην τα καταφέρει. Μπορούν να το κάνουν αυτό. Τόσοι αστυνομικοί υπάρχουν γύρω!

-Προσωπικά συμφωνώ μαζί σου.

-Όμως γιατί κάποιοι διαφωνούν; Θέλω να πω, καταλαβαίνω να διαφωνεί ο αστυνομικός που θα κάνει τη δύσκολη δουλειά. Ο φίλος σου ο Γιώργος τι ζόρι τραβάει;

-Ο φίλος μου ο Γιώργος πιστεύει ότι ο Ρωμανός δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τα μαθήματα.

-Και πού το ξέρει;

-Δεν το ξέρει, το υποθέτει.

-Ναι αλλά δεν μπορεί να το αποδείξει! Και εσύ, τις προάλλες που πονούσε η κοιλιά μου, έλεγες ότι απλά δεν θέλω να πάω σχολείο, όμως…

-Επίσης, ο Γιώργος πιστεύει πως, αν ο Ρωμανός θελήσει να το σκάσει, μπορεί και να τα καταφέρει. Βλέπεις, οι υπεύθυνοι δεν κάνουν πάντα σωστά τη δουλειά τους. Για παράδειγμα, κάποιοι άλλοι φυλακισμένοι που είχαν πάρει άδεια, δεν επέστρεψαν ποτέ στη φυλακή.

-Και τώρα την πληρώνουν όλοι οι φυλακισμένοι.

-Ναι.

-Τελικά είναι πιο μπερδεμένο απ’ όσο νόμιζα στην αρχή.

-Όλα τα πράγματα είναι πιο μπερδεμένα απ’ όσο νομίζουμε στην αρχή.

-Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι ο Ρωμανός πρέπει να πάρει την άδεια. Είναι το δίκαιο και το σωστό. Και ο φίλος σου ο Γιώργος -αφού τον καίει τόσο πολύ- ας πιέσει τους πώς τους λένε…

-…τους υπεύθυνους…

-…να κάνουν τη δουλειά τους σωστά.

-ΟΚ. Συμφωνούμε.

(Δίνουν τα χέρια)

-Α και κάτι άλλο. Δεν θέλω να πεθάνει.

-…

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.