Πολιτικη & Οικονομια

Οι αντιδράσεις για την «υποστολή» της ροζ σημαίας και οι εξηγήσεις της κυβέρνησης

Τι απαντά η Γεωργία Λαλέ - Το μήνυμα του έργου «Neighborhood Guilt»

Newsroom
13’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ροζ ελληνική σημαία: Οι αντιδράσεις για την «υποστολή» από την έκθεση και η δήλωση του Παύλου Μαρινάκη

Η ροζ ελληνική σημαία αποσύρθηκε από την έκθεση που φιλοξενείται στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, καθώς η κυβέρνηση συντάχθηκε με αντιδράσεις που προκλήθηκαν από ακροδεξιούς κύκλους. Η δημιουργός Γεωργία Λαλέ μέσω Instagram έδωσε την απάντησή της για την «υποστολή» της σημαίας μετά από εντολή που φαίνεται ότι δόθηκε από τον υπουργό Εξωτερικών, Γιώργο Γεραπετρίτη. 

«Λυπάμαι που η δουλειά μου παρερμηνεύτηκε. Τα θύματα γυναικοκτονιών είναι ήρωες του αγώνα για ελευθερία και ζωή στην Ελλάδα και διεθνώς», γράφει η δημιουργός Γεωργία Λαλέ στο προφίλ της στο Instagram. 

Η απάντηση της Γεωργίας Λαλέ στην απόφαση να αποσυρθεί η ροζ σημαία από το ελληνικό προξενείο της Νέας Υόρκης © Instagram / georgia_lale_studio

«Ζήτημα» για την παρουσία της ροζ, ελληνικής σημαίας στην έκθεση «σήκωσε» ο επικεφαλής του κόμματος «Νίκη», Δημήτρης Νατσιός, ο οποίος εμφάνισε στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επί του προϋπολογισμού, φωτογραφία της επίμαχης ροζ ελληνικής σημαίας. «Είναι δυνατόν να παρουσιάζεται η σημαία μας με ροζ χρώμα, να διακωμωδείται το εθνικό μας σύμβολο; Η σημαία αλλάζει χρώμα, μόνον όταν βαφτεί κόκκινη από το αίμα των αγώνων του λαού μας» είπε. Όπως υπογράμμισε ο κ. Νατσιός, κάνοντας λόγο για «κουρέλι», η σημαία αντί για γαλανόλευκη, είναι φτιαγμένη με κλινοσκεπάσματα και με ροζ χρώμα.

Τι απαντά η κυβέρνηση για την «υποστολή» της ροζ, ελληνικής σημαίας

Το πρωί της Τρίτης (19.12), ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, κλήθηκε να σχολιάσει την «υποστολή» της ροζ, ελληνικής σημαίας και σημείωσε: «Προφανώς πάντοτε εμείς προστατευτούμε την ελευθερία της τέχνης. Υπάρχουν όμως και πράγματα που είναι πάνω από όλα, είναι ιερά και πάνω από την τέχνη. Η Ελληνική σημαία είναι το σύμβολο του έθνους και πρέπει να εξαιρείται όλων των υπολοίπων που συζητάμε».

Κασσελάκης: «Η Τέχνη επιτρέπεται να "παίζει" ακόμη και με τα χρώματα των εθνικών συμβόλων»

«Η τέχνη επιτρέπεται να 'παίζει' ακόμη και με τα χρώματα των εθνικών συμβόλων, όταν θέλει να μεταφέρει ένα μήνυμα -από την αντίθεσή της στον ρατσισμό μέχρι την ενδοοικογενειακή βία», υπογραμμίζει ο Στέφανος Κασσελάκης με ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το επίχαμο ζήτημα και προσθέτει ότι «αντίθετα, η εξωτερική πολιτική της χώρας μας δεν επιτρέπεται να παίζει με τα εθνικά θέματα ‘υποκλινόμενη' -κυριολεκτικά και μεταφορικά- διότι αυτό είναι που προσβάλλει στην πράξη τα εθνικά μας χρώματα».

Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ συνοδεύει την ανάρτηση του με φωτογραφία από ένα «διάσημο έργο τέχνης, που δημιουργήθηκε πριν από 33 χρόνια» (σ.σ. πρόκειται για έργο του Ντέιβιντ Χάμονς, με τίτλο African-American Flag, όπου τα χρώματα της σημαίας των ΗΠΑ αντικαταστάθηκαν με κόκκινο, πράσινο και μαύρο). «Δεν περιμένω από τον κ. Γεραπετρίτη να υποκλιθεί μπροστά στην τέχνη, αλλά τουλάχιστον ας την αφήσει στην ησυχία της».

Νέα Αριστερά: «Η ακροδεξιά επιβάλλει μαύρη πολιτική στη χώρα»

Ανακοίνωση εξέδωσε σήμερα (19.12) και η Νέα Αριστερά, σημειώνοντας: «Η ακροδεξιά σχολή επιβάλλει μαύρη πολιτική στη χώρα. Μια γυναίκα καλλιτέχνις εκθέτει στη Νέα Υόρκη , στο ελληνικό προξενείο, έργα της για τις γυναικοκτονίες και την κακοποίηση των γυναικών. Ανάμεσα στα έργα είναι και η ελληνική σημαία φτιαγμένη από σεντόνια κρεβατιών γυναικών από την Ελλάδα. Η σημαία έχει το ροζ χρώμα. Η νεαρή Ελληνίδα εικαστικός μέσα από τη ροζ σημαία από σεντόνια συμπυκνώνει τη φωνή των Ελληνίδων γυναικών. Οι φασίστες δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους και ο κ. Γεραπετρίτης δεν τους χάλασε χατίρι. Έδωσε εντολή να κατέβει το έργο. Η κυβέρνηση υποκύπτει διαρκώς στις πιέσεις των ακροδεξιών. Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε. Είμαστε με τη Τζώρτζια Λάλε. Είμαστε με την τέχνη. Είμαστε με τις γυναίκες. Ο κ. Γεραπετρίτης οφείλει να ανακαλέσει μια απόφαση που μυρίζει ακροδεξιά διολίσθηση».

Το μήνυμα του έργου «Neighborhood Guilt»

Σύμφωνα με την ίδια τη δημιουργό, το έργο της επιχειρεί να μιλήσει για «το φαινόμενο της ενδοοικογενειακής βίας και των εγκλημάτων κατά γυναικών». Μάλιστα, το έργο που ονομάζεται «Neighborhood Guilt» έχει υφανθεί από σεντόνια που της δώρισαν κακοποιημένες γυναίκες.

«Αυτές οι γυναίκες έχουν φαινομενικά λίγα κοινά πράγματα, αλλά όλες έχουν ξαπλώσει σε αυτά τα σεντόνια απελπισμένες και φοβισμένες» δήλωσαν οι διοργανωτές της έκθεσης προσθέτοντας: «Το σπίτι δεν είναι καταφύγιο για ανθρώπους που ζουν σε ένα καταχρηστικό περιβάλλον. Αντίθετα, εδώ είναι πιο ευάλωτοι, μόνοι και εκτεθειμένοι. Η πλειονότητα των θυμάτων γυναικοκτονίας δολοφονούνται στα σπίτια τους και στα κρεβάτια τους. Η ζωή τους τελειώνει στο κρεβάτι που στρώνουν κάθε πρωί. Τα σεντόνια τους απορροφούν το αίμα τους. Παρόμοια σεντόνια με αυτά που απορροφούν τα δάκρυά μας, που απορροφούν τα όνειρά μας».

Η δημιουργός επεσήμανε στα εγκαίνια ότι το έργο της έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για το θέμα των γυναικοκτονιών στην Ελλάδα που, όπως τόνισε, έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις καθώς μόνο το 2022 καταγράφηκαν 22 γυναικοκτονίες. Σε παλιότερη συνένευξή της, σχετικά με καλλιτεχνική δράση της στην Τουρκία, στην ερώτηση «υπήρξε κάποια στιγμή που φοβήθηκες», είχε απαντήσει: «Πάντα υπάρχει μία μικρή ανησυχία όταν δημιουργείς δημόσιες δράσεις, ο καλλιτέχνης είναι εντελώς εκτεθειμένος στο δημόσιο κοινό και δεν υπάρχει καμία προστασία».

Ο γενικός πρόξενος της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, Ντίνος Κωνσταντίνου, μιλώντας σε συνέντευξη στο ομογενειακό ραδιόφωνο Cosmos FM είχε επικαλεστεί την ελευθερία της Τέχνης, ενώ είχε τονίσει πως στόχος της Γεωργίας Λαλέ ήταν να αφυπνίσει μέσω μιας δυνατής εικόνας και όχι να προσβάλει το σύμβολο της σημαίας.

Ποια είναι η Γεωργία Λαλέ

Η 34χρονη γεννημένη στο Χαϊδάρι εικαστικός Γεωργία Λαλέ ζει και εργάζεται στο Μπρούκλιν. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που με υποτροφία έκανε το μεταπτυχιακό της στις εικαστικές τέχνες στη σχολή School of Visual Arts στην Νέα Υόρκη. Οι παραστάσεις, τα γλυπτά και οι εγκαταστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ τέχνης και μπιενάλε, όπως το A.I.R. Biennial, NYC (2023), Art in Odd Places, NYC (2022), η Διεθνής Εβδομάδα Τέχνης της Βενετίας, Ιταλία (2020) και το Φεστιβάλ Nuit Blanche των Βρυξελλών, Βέλγιο (2016). Η δουλειά της έχει εκτεθεί μεταξύ άλλων στα Smack Mellon, Collar Works, Border Project Space και Shiva Gallery. Έχει προσκληθεί να μιλήσει για τη δουλειά της από το Ίδρυμα Dedalus, τα MoMA Archives και το Πανεπιστήμιο Yale. Ο πατέρας της, Χάρης Λαλές, είναι γλύπτης και χαράκτης που έχει δημιουργήσει πολλά μνημεία στην Αθήνα. Τα αδέρφια της, Κώστας και Πέτρος, είναι επίσης καλλιτέχνες.

«Η Γεωργία Λαλέ δέχεται επιθέσεις από ακροδεξιούς εντός και εκτός ΗΠΑ»

Από την πλευρά της, η επιμελήτρια Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου αναφέρθηκε στο όλο ζήτημα πριν αποφασιστεί η απόσυρση του έργου αποκαλύπτοντας πως οι ίδιοι που ζητούσαν να κατέβει η ροζ ελληνική σημαία, προχώρησαν και σε εξύβριση της εικαστικού και των επιμελητών της έκθεσης.

«Το θέμα είχε προκύψει Εδώ και κανά δυο 24ωρα, η έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στο Ελληνικό Προξενείο της Νέας Υόρκης δέχεται επιθέσεις από ακροδεξιούς εντός και εκτός ΗΠΑ, επειδή «μαγάρισε» το εθνικό σύμβολο. Πρόκειται για τη συμμετοχή της στο Carte Blanche Project με το έργο «Ενοχές της γειτονιάς» με το οποίο πραγματεύεται τα εγκλήματα της γυναικοκτονίας και της ενδοοικογενειακής βίας.

»Χτες ο Πρόεδρος της Νίκης βγήκε στη Βουλή και είπε ότι η σημαία μας βάφεται κόκκινη μόνο με το αίμα των ηρώων (είπε ο φασίστας γελάω), η εικαστικός και οι επιμελητές δέχονται υβριστικά και απειλητικά μηνύματα και χτες κάποιος/α έκαψε τους θάμνους του προξενείου με βενζίνη. Πριν λίγο ήρθε στα αυτιά μου ότι τους ζητήθηκε να κατέβει το έργο. Ελπίζω να πρόκειται για αστείο. Εννοείται στέλνω την αμέριστη στήριξη μου στη Georgia Lale, και στη συμβουλευτική επιτροπή τεχνών, που αποτελείται από την Ειρήνη Λιναρδάκη, τη Νατάσα Κατερινοπούλου, τη Λολίτα Κουτούδη και τον Πάνο Τσαγκάρη. Φυσικά δεν συζητάμε το να κατέβει…», ανέφερε.