Πολιτικη & Οικονομια

Διασύνδεση POS με ταμειακές μηχανές: Εκπνέει η προθεσμία για επικαιροποιήσεις και διορθώσεις

Οι τρόποι ελέγχου με το νέο σύστημα

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

POS - ταμειακές μηχανές: Πώς θα γίνεται ο έλεγχος με το νέο σύστημα - Μία εβδομάδα προθεσμία στις επιχειρήσεις να δηλώσουν τα POS τους

Σε λιγότερο από μια εβδομάδα λήγει η προθεσμία για τις επιχειρήσεις προκειμένου να επικαιροποιήσουν τα POS με τις ταμειακές μηχανές ή να είναι συνδεδεμένα σύμφωνα με τις προδιαγραφές.

Όπως είχε αναφέρει ο Διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, «Οι επιχειρήσεις θα πρέπει μέχρι 31/10/2023 να μας πουν ότι τα POS τους είναι σύμφωνα με τις προδιαγραφές μας και μετά να αρχίσουν να τα αναβαθμίζουν, να τα αναβαθμίζουν από μακριά. Κάθε ένα που θα αναβαθμίζουν θα μας το στέλνουν και θα ειδοποιούμε την επιχείρηση και θα της λέμε είσαι έτοιμη, έχεις 30 ημέρες να φωνάξεις τον εγκαταστάτη σου και να διασυνδέσεις το αναβαθμισμένο POS σου με την ταμειακή σου. Και όλο αυτό μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου του 2024 πρέπει να έχει τελειώσει. Αφορά όλες τις επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση να έχουν ταμειακή μηχανή και είναι περίπου 500.000».

Με βάση το χρονοδιάγραμμα που τεθεί από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, μέχρι τις 31 Οκτωβρίου οι επιχειρήσεις, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE – Μητρώο & Επικοινωνία – Στοιχεία Επιχείρησης, μπορούν, όπου απαιτείται, να διορθώσουν και να επικαιροποιήσουν την εικόνα των ενεργών POS, που διέθεταν στις 30 Σεπτεμβρίου, δηλώνοντας τα POS, που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία, τα οποία έχουν αποσταλεί από τους παρόχους.

H διασύνδεση ταμειακών μηχανών – POS θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024. Η ημερομηνία αυτή αφορά σε πρώτη φάση τις 500.000 περίπου επιχειρήσεις που είναι υποχρεωμένες να έχουν ταμειακή μηχανή.

Τι σημαίνει πρακτικά η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές;

Ότι δεν θα μπορεί καμία απολύτως συναλλαγή να εκτελεστεί, χωρίς να ενημερωθεί η Εφορία, δηλαδή κάθε πελάτης που θα πληρώνει με πιστωτική κάρτα αυτόματα θα εκδίδεται η απόδειξη από την ταμειακή μηχανή και σε πραγματικό χρόνο θα ενημερώνονται και τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ.

Κατά συνέπεια θα είναι σχεδόν αδύνατη η παραποίηση στοιχείων, η απόκρυψη εισοδημάτων και η μη καταβολή ΦΠΑ. Το έργο της διασύνδεσης είναι εξαιρετικά περίπλοκο και απαιτείται μεγάλος όγκος δουλειάς, από όλους τους εμπλεκόμενους.

Όπως χαρακτηριστικά έχει δηλώσει πρόσφατα στην ΕΡΤ ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, «είναι άλλο πράγμα η διασύνδεση των ταμειακών με την ΑΑΔΕ, το οποίο έχει γίνει ήδη εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου. Αυτό το καλοκαίρι βγάλαμε πάρα πολλά κλιμάκια για να ελέγξουμε ακριβώς αν οι ταμειακές διαβιβάζουν στην ΑΑΔΕ τις πληροφορίες, και επιβλήθηκαν και πολύ αυστηρά πρόστιμα και κλεισίματα επιχειρήσεων στους παραβάτες». Και συνέχισε, τονίζοντας χαρακτηριστικά: «είναι δεύτερο βήμα η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές. Πολύ πιο σύνθετο, πολύ πιο παραγοντικό έργο, στο οποίο εμπλέκονται η ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες που φτιάχνουν τα διάφορα λογισμικά».

Με βάση τον σχεδιασμό που υπάρχει αυτή την στιγμή, από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δηλώνουν απόλυτη πίστη ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί με θρησκευτική ευλάβεια και δεν θα χρειαστεί και νέα παράταση, ώστε από την 1η Μαρτίου να ξεκινήσει η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS.

Αυτό σημαίνει ότι από την συγκεκριμένη ημερομηνία και μετά στις πληρωμές με κάρτες θα εκδίδεται αυτόματα και η απόδειξη λιανικής πώλησης. Με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, ο έλεγχος θα είναι ακόμη πιο εύκολος και ουσιαστικός, καθώς σε πραγματικό χρόνο οι ελεγκτές θα μπορούν να βλέπουν χρεώσεις στα POS, εισπράξεις στην ταμειακή και εισροές στον τραπεζικό λογαριασμό με τον οποίο είναι συνδεδεμένα τα POS.

Από τη φορολογική διοίκηση σημειώνουν με έμφαση ότι με τη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS, τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS) δεν θα λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές. Δηλαδή σε οποιαδήποτε συναλλαγή με πιστωτική κάρτα δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής. Το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.

Πώς θα γίνεται ο έλεγχος με το νέο σύστημα

  1. H συναλλαγή ξεκινάει από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις σύγχρονες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
  2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
  3. Το POS συνδέεται στον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) online έγκριση ή offline έγκριση ή απόρριψη offline ή διακοπή της συναλλαγής.
  4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Ταυτόχρονα με την έγκριση στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.), αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ.
  5. Ο Φορολογικός Μηχανισμός - ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιονδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.

Τέλος, επισημαίνεται ότι με βάση πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, «προσεχώς, σε συνεργασία με την Κοινωνία της Πληροφορίας θα επανεκκινήσουν τα προγράμματα ενισχύσεων για απόκτηση ή αντικατάσταση POS, παλαιών φορολογικών μηχανισμών κ.λπ. και θα εμπλουτιστούν με τις νέες τεχνολογικές λύσεις που καλύπτονται από τις σχετικές αποφάσεις του διοικητή της ΑΑΔΕ».