Πολιτικη & Οικονομια

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: Δέσμευση ουσίας ή εργαλείο μάρκετινγκ;

Η απαίτηση για συμμόρφωση των επιχειρήσεων στους περιβαλλοντικούς στόχους και στο «κοινό καλό»: η νομοθεσία, το greenwashing και το δίλημμα κέρδους-κοινωνικής ευαισθησίας

Άγγελος Αλεξόπουλος
Άγγελος Αλεξόπουλος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: Δέσμευση ουσίας ή εργαλείο μάρκετινγκ;

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) και το φαινόμενο του «πράσινου ξεπλύματος» (greenwashing)

Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από αυξημένη κοινωνική ευαισθητοποίηση και εκκλήσεις για ουσιαστικές αλλαγές, ο ρόλος της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) αποτελεί βασικό θέμα συζήτησης σε πολλά κράτη. Καθώς οι επιχειρήσεις «παλεύουν» με τις ευθύνες τους πέραν των περιθωρίων κέρδους, το ερώτημα αν η ΕΚΕ συνιστά μια πραγματική δέσμευση για το κοινωνικό καλό ή ένα εργαλείο της στρατηγικής μάρκετινγκ είναι μέρος του δημόσιου διαλόγου.

Για δεκαετίες, η ΕΚΕ ήταν η λέξη-κλειδί στις αίθουσες συνεδριάσεων των διοικητικών συμβουλίων και στις συνεδριάσεις των μετόχων, καθώς οι εταιρείες προσπαθούσαν να συμβιβάσουν τους κερδοσκοπικούς τους στόχους με έναν ευρύτερο κοινωνικό αντίκτυπο. Η ΕΚΕ εμφανίστηκε ως απάντηση στις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών και των επενδυτών για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών, κοινωνικών και ηθικών προκλήσεων από τις επιχειρήσεις. Έτσι, οι εταιρείες άρχισαν να διαθέτουν πόρους για φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες, δράσεις εκπαίδευσης και πολιτισμού, περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και ηθικές πρακτικές, επιδεικνύοντας τη δέσμευσή τους να κάνουν τον κόσμο μας καλύτερο.

Υπάρχουν, ωστόσο, επικριτές που υποστηρίζουν ότι η ΕΚΕ χρησιμοποιείται συχνά ως μια ακόμα τακτική δημοσίων σχέσεων, ένας τρόπος να κατευναστούν τα ενδιαφερόμενα μέρη και να ενισχυθεί η εικόνα μιας εταιρείας, διατηρώντας παράλληλα την επιχειρηματική προσέγγιση. Οι επικριτές επισημαίνουν περιπτώσεις όπου οι δημοσιευμένες προσπάθειες ΕΚΕ δεν ευθυγραμμίζονται με τις βασικές επιχειρηματικές πρακτικές τους. Τέτοιες περιπτώσεις εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την αυθεντικότητα των κινήτρων και της στρατηγικής τους.

Μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις για την αξιοπιστία της ΕΚΕ είναι το λεγόμενο φαινόμενο του «πράσινου ξεπλύματος» (greenwashing). Αν και ορισμένες εταιρείες επενδύουν στην προώθηση περιβαλλοντικών στόχων, τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες τους εξακολουθούν να βλάπτουν σημαντικά το περιβάλλον. Μια διαβόητη περίπτωση αφορούσε τον όμιλο Volkswagen. Το 2015, ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας ενεπλάκη σε τεράστιο σκάνδαλο, όταν αποκαλύφθηκε ότι στα πετρελαιοκίνητα οχήματά της είχε εγκαταστήσει λογισμικό για να νοθεύει τα αποτελέσματα των δοκιμών εκπομπών ρύπων. Προτού ξεσπάσει το σκάνδαλο, η Volkswagen παρουσίαζε τα οχήματά της ως φιλικά προς το περιβάλλον και μάλιστα είχε κερδίσει βραβεία για τις πράσινες πρωτοβουλίες της. Αυτή η έντονη αντίφαση μεταξύ των μηνυμάτων ΕΚΕ και των πραγματικών επιχειρηματικών πρακτικών της εταιρείας δεν έβλαψε μόνο τη φήμη της ίδιας της Volkswagen, αλλά έθεσε ερωτηματικά για την ειλικρίνεια των δεσμεύσεων της ΕΚΕ τόσο στον επιχειρηματικό κόσμο όσο και στους καταναλωτές. Ομοίως, στην Ελλάδα, το έργο του μεταλλείου στις Σκουριές, το οποίο διαχειρίζεται η Eldorado Gold, έχει γίνει αντικείμενο διαμάχης. Οι επικριτές του υποστηρίζουν ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής ρύπανσης των υδάτων, θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν τα οικονομικά οφέλη, αναδεικνύοντας τη διελκυστίνδα μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος, που αποτελεί βασικό μέλημα της ΕΚΕ.

Επιπλέον, εγείρονται ανησυχίες ότι η ΕΚΕ μπορεί να αποσπάσει την προσοχή μας από βαθύτερα συστημικά ζητήματα εντός μιας εταιρείας. Οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η εστίαση σε μεμονωμένα κοινωνικά, εκπαιδευτικά και περιβαλλοντικά έργα συγκαλύπτει αμφισβητούμενες εταιρικές συμπεριφορές, όπως η εισοδηματική ανισότητα, οι εργασιακές πρακτικές ή η ηθική των αλυσίδων εφοδιασμού. Από την άλλη πλευρά, οι υπερασπιστές της ΕΚΕ ισχυρίζονται ότι, ακόμη και αν οι εταιρείες συμμετέχουν αρχικά για ιδιοτελείς λόγους, ο συνολικός αντίκτυπος στην κοινωνία μπορεί να αποβεί θετικός· ότι δηλαδή η ΕΚΕ, ανεξαρτήτως κινήτρου, μπορεί να οδηγήσει σε θετικές αλλαγές προωθώντας βιώσιμες πρακτικές, ενθαρρύνοντας την καινοτομία και θέτοντας πρότυπα στον κλάδο. Η αυξανόμενη επιρροή των κοινωνικά ευαισθητοποιημένων καταναλωτών και των υπεύθυνων επενδυτών έχει, επίσης, ασκήσει πίεση στις εταιρείες να δώσουν προτεραιότητα στην ΕΚΕ. Οι καταναλωτές λαμβάνουν ολοένα και περισσότερο αποφάσεις αγοράς με βάση τις ηθικές πρακτικές μιας εταιρείας και οι επενδυτές είναι πιο πιθανό να στηρίξουν τις φίρμες με ισχυρή δέσμευση στη βιωσιμότητα και στην κοινωνική ευημερία.

Ο ρόλος των κυβερνήσεων στη διαμόρφωση της ΕΚΕ έχει, επίσης, εξελιχθεί. Πολλές χώρες έχουν θεσπίσει νομοθεσία που επιβάλλει την υποβολή εκθέσεων και τη συμμόρφωση με την ΕΚΕ, καθιστώντας την ουσιαστικό στοιχείο της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η προσέγγιση αυτή, αν και βοηθάει στην ανάληψη ευθύνης από τις εταιρείες, δεν στερείται επικριτών, σύμφωνα με τους οποίους η ρύθμιση μπορεί να καταπνίξει την καινοτομία και να οδηγήσει σε μια νοοτροπία «τσεκάρω το κουτάκι». Στην Ινδία, για παράδειγμα, ο νόμος περί εταιρειών του 2013 εισήγαγε την υποχρεωτική απαίτηση για ορισμένες επιχειρήσεις να δαπανούν μέρος των κερδών τους σε δραστηριότητες ΕΚΕ. Ενώ αυτό θεωρήθηκε θετικό βήμα στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης εταιρικής υπευθυνότητας, υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι επιχειρήσεις αντιμετώπισαν την ΕΚΕ ως κανονιστική υποχρέωση και όχι ως πραγματική δέσμευση για το κοινωνικό καλό. Οι επικριτές φρονούν ότι τέτοιου είδους υποχρεωτικές απαιτήσεις δεν οδηγούν απαραίτητα σε ουσιαστικές αλλαγές και ότι μερικές φορές μπορούν να δημιουργήσουν ένα ψεύτικο προσωπείο εταιρικής υπευθυνότητας.

Αν και η ΕΚΕ είναι ακόμα αμφισβητούμενη έννοια, δεν παύει να εξελίσσεται. Η συζήτηση σχετικά με την αυθεντικότητα και τον αντίκτυπό της αντανακλά μια ευρύτερη κοινωνική στροφή προς την εντονότερη εταιρική υπευθυνότητα. Ενώ οι σκεπτικιστές απαιτούν πιο απτές αποδείξεις της δέσμευσης σε κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους, οι υποστηρικτές της επιμένουν ότι η ΕΚΕ, ακόμη και στην ατελή της μορφή, διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στη μετακίνηση του εταιρικού κόσμου προς ένα πιο υπεύθυνο και βιώσιμο μέλλον. Τελικά, ο αμφισβητούμενος ρόλος της ΕΚΕ δεν είναι απλώς ένα δίλημμα των επιχειρηματικών αλλά μια κοινωνική απαίτηση, αφού αντανακλά την αυξανόμενη προσδοκία ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από μηχανές παραγωγής κέρδους και ότι πρέπει να συμβάλλουν ενεργά στη βελτίωση της κοινωνίας. Η τελική ετυμηγορία σχετικά με το ρόλο της ΕΚΕ θα διαμορφωθεί από το πώς οι εταιρείες ανταποκρίνονται σε αυτές τις προκλήσεις και αν μπορούν να επιδείξουν ουσιαστική δέσμευση τόσο για τα κέρδη τους όσο και για το γενικό καλό.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανούσος Μανουσάκης
Η Λίνα Μενδώνη για τον θάνατο του Μανούσου Μανουσάκη: Υπήρξε ακάματος εργάτης της μικρής και της μεγάλης οθόνης

«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.