Πολιτικη & Οικονομια

«Ας αρχίσουν οι χοροί»: Ο Σαββόπουλος είπε τη γνώμη του και η λογοκρισία έπιασε δουλειά

«Η ελευθερία της έκφρασης» θέμα προς συζήτηση στην Ελλάδα του 2023

A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ο Διονύσης Σαββόπουλος δήλωσε ότι ψηφίζει Μητσοτάκη, αλλά κάποιοι δεν του «επιτρέπουν» να το λέει - Τα «πυρά» και οι αντιδράσεις για το δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης

«Αντί, αντί πολιτική / αντιπολιτική τ’ όνομά μου / κι ο δρόμος μου γραμμή / όλος ζικ-ζακ το μητσοτάκ, το μητσοτάκ / το μητσοτάκ, το μητσοτάκ»: Στίχοι του Διονύση Σαββόπουλου από το τραγούδι «Το μητσοτάκ» που περιλαμβάνεται στον δίσκο «Το κούρεμα» του 1989. Για πολλούς θεωρείται το «ορόσημο» της δημόσιας στήριξης του τραγουδοποιού στη Νέα Δημοκρατία επί προεδρίας Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.

Στη ραδιοφωνική συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ την Τρίτη (16/5), ο τραγουδοποιός κλήθηκε να μιλήσει για τις εκλογές της 21ης Μαΐου και σε αυτό το πλαίσιο ευχήθηκε μια αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας, ξεκαθαρίζοντας ότι σέβεται όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου και τους ηγέτες τους.

«Κάποια από τα κόμματα μιας υποτιθέμενης προοδευτικής συνεργασίας, διατηρούν ένα παλιό είδος φοιτητικής ξενοιασιάς και μια υπερβολική και αδικαιολόγητη αυτοπεποίθηση, η οποία μπορεί να αποβεί πάρα πολύ επικίνδυνη, γιατί τα πράγματα πια είναι πάρα πολύ δύσκολα» είπε και συμπλήρωσε:

«Κάποιος πρέπει να διαχειριστεί αυτή την κατάσταση, εγώ δεν ξέρω κάποιον καλύτερο από τον Κυριάκο Μητσοτάκη γι' αυτό».

Σχολιάζοντας το debate, για τους πολιτικούς αρχηγούς της αντιπολίτευσης δήλωσε πως μέσα στην ευφυΐα τους και την αγάπη τους για την πατρίδα «διατηρούν μια φοιτητική ξεγνοιασιά» και ότι ως δημόσια πρόσωπα δεν είναι, κατά τη γνώμη του, κατασταλαγμένα.

Κατά τη γνώμη του.

Και για την εκφορά της άποψης αυτής, τα social media πήραν «φωτιά». Ο δημόσιος «διάλογος» μετατράπηκε γρήγορα σε «Κολοσσαίο». Μόνο που σε αυτή την «αρένα» συμμετείχαν επιφανή στελέχη και υποψήφιοι βουλευτές, κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ – κάτι που ορισμένοι σχολίασαν ότι μοιάζει με συντονισμένη αποδόμηση του Σαββόπουλου, για το γεγονός ότι εξέφρασε δημόσια τη γνώμη του.

Τον «χορό» έσυρε, αναμενόμενα, ο Παύλος Πολάκης, που αναρωτήθηκε αρχικά πώς «τολμάει» να μιλάει ο τραγουδοποιός και εν συνεχεία εξαπέλυσε σειρά υβριστικών χαρακτηρισμών – μεταξύ των οποίων και το... «επαρχιώτης».

Τη σκυτάλη έλαβε, εν συνεχεία, η Έλενα Ακρίτα, που πλέον εγκατέλειψε τη δημοσιογραφία και είναι υποψήφια στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, για να υιοθετήσει τη λογική της cancel culture: δεν μας αρέσει η γνώμη σας, άρα και το έργο σας είναι για τα σκουπίδια. Μια στάση που έχουν και άλλοι εξ αυτών που επιτίθενται στον Σαββόπουλο, οι οποίοι εμφανίζονται ούτε λίγο ούτε πολύ ως θύματα κάποιας εξαπάτησης: Άλλος έλεγες πως ήσουν και αλλιώς μας βγήκες – μια μάλλον υποκριτική στάση, θα έλεγε κανείς, αν ανατρέξει στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν του Νιόνιου. Και συνεχίζουν στο επόμενο στάδιο: ...και ως εκ τούτου θα σε ακυρώσουμε, θα ακυρώσουμε την υπόστασή σου, την ύπαρξή σου. 

Πάντως, υπάρχει και η άλλη άποψη. Από την αριστερά και αυτή, αλλά σε πλήρη αντιδιαστολή με τον πολακισμό: Ο γ.γ. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας ξεκαθάρισε χωρίς περιστροφές ότι η συζήτηση αυτή είναι απαράδεκτη και εξήγησε στους συντρόφους τι σημαίνει να μπορεί να εκφράσει κανείς ελεύθερα την άποψή του. Ή ακόμη και να αλλάξει άποψη.

«Ο καθένας μπορεί και μάλιστα κάποιος επώνυμος, γνωστό πρόσωπο, αγαπητό σαν μουσικός –όλοι τραγουδάμε τα τραγούδια του, όλοι τον αγαπήσαμε, μπορεί στο παρελθόν, άλλοι τον γνώρισαν αργότερα– να αλλάξει και πολιτική άποψη, όχι μόνο να έχει μία γνώμη για το ποιος πρέπει να κυβερνήσει ή το ποιο κόμμα θα πάει να ψηφίσει ο ίδιος. Μπορεί και να αλλάξει, να είχε άλλη άποψη πριν και να την αλλάξει. Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα ούτε σχολιασμού. Και δεν θέλω να το σχολιάσω και γιατί είναι απαράδεκτη η συζήτηση που γίνεται αυτή τη στιγμή» δήλωσε στη συνέντευξή του στο κεντρικό δελτίο του ΣΚΑΙ την Πέμπτη, όταν ερωτήθηκε σχετικά, ο γ.γ. του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας

«Στον ΣΥΡΙΖΑ τους φταίνε όλοι και όλα, ακόμη και ο Διονύσης Σαββόπουλος, που τόλμησε να πει τη γνώμη του», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην κεντρική προεκλογική του ομιλία στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη και συνέχισε «Ίσως γιατί στους στίχους του κατά του λαϊκισμού αναγνώρισαν τους εαυτούς τους. Ακούστε ένα τραγούδι που έγραψε ο Διονύσης Σαββόπουλος το 1972, "Αγγελος εξάγγελος": Τα νέα που μας έφερε ήταν όλα μια ψευτιά μα ακούγονταν ευχάριστα στο αυτί μας γιατί έμοιαζε με αλήθεια η κάθε του ψευτιά και ακούγοντας τον ησύχαζε η ψυχή μας. Λες και τα έγραφε για τον Τσίπρα πριν γεννηθεί! Κι είναι ντροπή τους που επιτέθηκαν με χυδαιότητα στον αγαπημένο Νιόνιο της Θεσσαλονίκης και όλης της Ελλάδος».

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που, μετά τα «πυρά» που δέχθηκε ο Διονύσης Σαββόπουλος επειδή «τόλμησε» να εκφράσει τη γνώμη του, δήλωσαν τη στήριξή τους στο πρόσωπό του και στο δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης, καθώς και να στηλιτεύσουν την υποκρισία κάποιων «προοδευτικών - αριστερών». Ενδεικτικές είναι οι αναρτήσεις:

«Χρόνια πριν ο Αυριανισμός έβριζε χυδαία Χατζηδάκι και Θεοδωράκη. Σήμερα ο Πολακισμός βρίζει τον Διονύση Σαββόπουλο. Πόσο δημοκρατικό και αριστερό είναι να βρίζεις έναν κορυφαίο καλλιτέχνη γιατί διατυπώνει διαφορετική πολιτική προτίμηση; Νιόνιο μας, respect», ανέφερε σε ανάρτησή της η Άννα Διαμαντοπούλου.

«Από όταν ήμουν είκοσι χρονών, διάφοροι ο,τινάνοι βρίζουν τον Διονύση Σαββόπουλο. Πόσο βαρετό. Πόσο βαρετοί…», σημείωσε ο Χρήστος Χωμενίδης σε ανάρτησή του στο Facebook.

«Το τι θα ψηφίσει ο Διονύσης το 2023, δεν θα το θυμάται κανένας σε τριάντα χρόνια. Κάτι μου λέει, όμως, ότι τη “Συννεφούλα” θα την τραγουδούν ακόμη» έγραψε ο Πέτρος Τατσόπουλος.

Η «Συννεφούλα» θα τραγουδιέται ίσως όχι από όλους, αλλά σίγουρα από εκείνους που μπορούν –έστω– να διαχωρίσουν το έργο από τον δημιουργό. Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα. Στην πραγματικότητα αυτό που προβληματίζει περισσότερο σε αυτήν την υπόθεση δεν είναι το τι ψηφίζει ένας τραγουδοποιός –έστω και εμβληματικός–, ίσως ούτε ο αυτοματισμός βάσει του οποίου λειτουργούν κάποιοι που αισθάνονται την ανάγκη να του επιτεθούν για την επιλογή του αυτή, αλλά το γεγονός ότι το 2023 στην Ελλάδα συζητάμε ακόμα για το εάν μπορεί ή όχι να «τολμάει» κάποιος να εκφράζει την άποψή του· όσο «προκλητική» κι αν ακούγεται αυτή.