Πολιτικη & Οικονομια

Βενιζέλος: Τα επτά σημεία άμεσης εξόδου από τα προβλήματα

Ομιλία  στη χτεσινή Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ 

Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ενδιαφέρουσα ήταν η ομιλία του προέδρου του ΠΑΣΟΚ κ. Βαγγέλη Βενιζέλου στη χτεσινή συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του συγκυβερνώντος κόμματος, που είχε συγκληθεί ενόψει της συζήτησης για την ψήφο εμπιστοσύνης.

Ο κ. Βενιζέλος υπερασπίστηκε τις επιλογές του κόμματός του, τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ έχει δική του γραμμή (και στη συζήτηση της Βουλής), ενδυνάμωσε το φρόνημα των βουλευτών του, καταφέρθηκε κατά του λαϊκισμού, υπενθύμισε την αξία της Δημοκρατικής Παράταξης, τόνισε ότι οι πρόωρες εκλογές πρέπει ν΄ αποφευχθούν, ζήτησε «εθνικό χρόνο» και προσδιόρισε επτά σημεία άμεσης εξόδου από την τωρινή φάση της κρίση:

«Το σχέδιο εξόδου αγαπητοί φίλοι και συνάδελφοι, συνοπτικά αποτελείται από 7 σημεία. Θα το παρουσιάσουμε αναλυτικά, στη συζήτηση που αρχίζει στη Βουλή.

Το πρώτο σημείο είναι η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την τρόικα γι’ αυτή την παρούσα και υπό εξέλιξη αναθεώρηση, το review που είναι το τελευταίο. Δεν προβλέπεται άλλο. ολοκληρώνεται το ευρωπαϊκό σκέλος του προγράμματος με το κλείσιμο του έτους 2014. Και άρα, κλείνει και η συγκεκριμένη αναθεώρηση και το πρόγραμμα.

Έχουμε λοιπόν πρώτο σημείο, κλείσιμο της συμφωνίας με την τρόικα επί του συγκεκριμένου πλαισίου και δεύτερο σημείο, ολοκλήρωση όλου του ευρωπαϊκού σκέλους του προγράμματος.. Κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Γιατί η Ελλάδα πλέον ζητά κάτι άλλο που δεν είναι η Ελλάδα της κρίσης, η Ελλάδα παρίας, η Ελλάδα ζήτουλας, αλλά είναι η Ελλάδα με τα νέα μεγέθη της και τις νέες δυνατότητές της.

Γι’ αυτό πάμε στο τρίτο σημείο που είναι η υλοποίηση των δεδομένων και ειλημμένων δεσμεύσεων και αποφάσεων του Eurogroup και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Φεβρουαρίου και του Νοεμβρίου του 2012. Έχουν δεσμευθεί ήδη οι εταίροι μας ότι θα υπάρξουν παρεμβάσεις επιβεβαίωσης του χρέους και όλα τα μέτρα τα οποία επαναφέρουν την Ελλάδα στην κανονικότητα και τη στηρίζουν.

Το τέταρτο σημείο είναι αυτό που λέω πάντα, η επιβεβαίωση της βιωσιμότητας του χρέους όπως τη λέει ο πλέον αρμόδιος, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, ο δανειστής μας δηλαδή, αυτός με τον οποίο έχουμε υπογράψει τη δανειακή σύμβαση, το μεγάλο δάνειο, το δάνειο που τελικά έφτασε τα 250 δισεκατομμύρια.

Το μεγάλο δάνειο που μας έχει δώσει πρωτίστως η Ευρωπαϊκή Ένωση στην ολοκληρωμένη του μορφή φέρει δυο υπογραφές: Την υπογραφή του Κλάους Ρέγκλιν και τη δική μου ως Υπουργού Οικονομικών. Ως Υπουργού Οικονομικών της κυβέρνησης Παπαδήμου, με τη συμμετοχή της Νέας Δημοκρατίας ακόμη και του ΛΑΟΣ εκείνη την εποχή, γιατί αυτή ήταν η επιλογή της ηγεσίας της παράταξης. Που τη δεχθήκαμε για λόγους εθνικούς.

Αλλά το χρέος πρέπει ν’ αποτυπώνεται σωστά. Είναι αφέλεια και παραφθορά να μιλάμε μόνο για την ονομαστική του τιμή σε σχέση με το ΑΕΠ. Πρέπει να μιλάμε για την καθαρά παρούσα αξία. Για τη διάρκειά του, για το επιτόκιό του, για την εξυπηρεσιμότητά του. Και, χρησιμοποιώ μια δύσκολη και ασυνήθιστη λέξη γιατί το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους, τα τοκοχρεολύσια, σε ετήσια βάση είναι 65% λιγότερα απ’ ό,τι πριν την κρίση.

Η μέση διάρκεια είναι 16,5 χρόνια., 2,5 φορές μεγαλύτερη απ’ ό,τι η μέση ευρωπαϊκή διάρκεια χρεών. Το επιτόκιο είναι 2,1%. Εντυπωσιακά φιλικό. Το ευρωπαϊκό επιτόκιο είναι 0,89%, μεγαλώνει γιατί είναι μεγαλύτερο το επιτόκιο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, εφάμιλλο των αγορών. Και γιατί βέβαια όλες οι παραμετρικές αλλαγές που είναι υπεσχημένες, συνιστούν πρόσθετο κούρεμα.

Είναι αστείο το δίλημμα «κούρεμα ή μη κούρεμα». Γιατί όλα αυτά τελικώς είναι μειώσεις του χρέους. Αλλά πρέπει να έχεις σεβασμό στην ιστορία και στην αλήθεια. Για να δικαιούσαι να μιλάς γι’ αυτά, πρέπει να ξέρεις τι έχει συμβεί. Να πεις «ναι, μπράβο, κουρέψατε 180 δισεκατομμύρια, 80 8ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, ναι κάνατε την πιο ριζοσπαστική αναδιάρθρωση που έχει γίνει στον κόσμο ποτέ».

Τώρα είδα ότι επήλθε συμφωνία λέει στο ΣΥΡΙΖΑ, στα όργανά του ότι θα που πώς θα γίνει μια διάσκεψη σαν του 1953 για τη Γερμανία, ότι χρειάζεται ριζική μείωση του χρέους.. Μα αυτά έχουν γίνει. Δεν έγινε η συνάντηση στο Βερολίνο για να συμφωνήσουν όλοι οι εταίροι μας να μας στηρίξουν στο κούρεμα του ιδιωτικού τομέα, του διεθνούς ιδιωτικού τομέα; Πώς έγινε αυτό; έτσι;

Αλλιώς θα ήμαστε Αργεντινή. Η φίλη χώρα της Αργεντινής ταλαιπωρείται ακόμη τώρα σε αντιδικία με πιστωτές, σε αντιδικία με τ’ αμερικανικά Δικαστήρια. Μια χώρα με τεράστια παραγωγική βάση, μ’ έναν υπερήφανο λαό. Με γεωργία, με ορυκτό πλούτο. Τώρα όμως διεκδικούμε και μια άλλη ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους που να δίνει έμφαση στην ανάπτυξη.

Το πέμπτο σημείο είναι η συμφωνία με τους εταίρους για την περίοδο μετά το πρόγραμμα. Υπάρχουν πλέον μηχανισμοί κανονικοί, τακτικοί, ευρωπαϊκού για τη υποστήριξή μας. αυτό σημαίνει πως δε θα υπάρχει νέο δάνειο, δε θα υπάρχει νέο μνημόνιο, δε θα υπάρχει νέα τρόικα.. Θα έχουμε φυσικά τις υποχρεώσεις κάθε κράτους μέλους της Ευρωζώνης. Αλλά με σταδιακές φορολογικές ελαφρύνσεις, που ήδη ξεκίνησαν.

Η εισφορά του 2% στις επιχειρήσεις δεν επεβλήθη τελικά, η έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης μειώνεται 30%.. Ο ΕΝΦΙΑ για τα μη ηλεκτροδοτούμενα και μη μισθωμένα ακίνητα, μειώθηκε. Θα επανεξετασθεί ούτως ή άλλως συνολικά.

Στόχος είναι να μπορέσουμε τώρα να πάμε σ’ ένα κανονικό φορολογικό σύστημα όχι υπό τις εκβιαστικές συνθήκες των δημοσιονομικών στόχων που έπρεπε να επιτευχθούν για να βγούμε από την κρίση.

Αλλά υπάρχει μια δέσμευση: Σταδιακές ελαφρύνσεις, όχι μείωση μισθών, όχι μείωση συντάξεων, κοινωνικό μέρισμα ρήτρα απασχόλησης. Η συμφωνία για τα ληξιπρόθεσμα χρέη στ’ Ασφαλιστικά Ταμεία και τις Εφορίες, επιτυγχάνεται. Θα πάμε σε δόσεις πολλές, φιλικές, εφικτές.

Και η ρύθμιση για τα κόκκινα δάνεια θα είναι μία ανακούφιση που θα τη νιώσει η οικονομία αμέσως. Για όλες τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Μ’ έναν τρόπο αυτόματο σχεδόν. Αλλά και για τις μεσαίες και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, με διαφάνεια χωρίς να κινδυνεύουν οι Τράπεζες και η κεφαλαιακή τους επάρκεια.

Και ετοιμάζεται και το σχέδιο για τα στεγαστικά. Μόλις ολοκληρωθεί το stresstest των Τραπεζών, σε λίγες εβδομάδες, σε λίγες μέρες μπορώ να πω, θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη άνεση στην προσέγγιση αυτή. Και ταυτόχρονα έρχονται οι αναπτυξιακοί πόροι.

Όπως μου έλεγε ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος που χειρίζεται το ΕΣΠΑ, ως Υφυπουργός Ανάπτυξης, ήδη επιτεύχθηκε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τις εμπροσθοβαρείς δράσεις του νέου ΕΣΠΑ ώστε να μην κενό, να ξεκινήσουμε αμέσως σε όλα τα τομεακά προγράμματα και σε όλα τα περιφερειακά προγράμματα. Το Ινστιτούτο για την Ανάπτυξη, η Κοινή Αγροτική Πολιτική, άρα το έκτο σημείο είναι το εθνικό σχέδιο διαρθρωτικών αλλαγών όπως το είπα προηγουμένως εθνικής έμπνευσης και ιδιοκτησίας για ένα κανονικό κράτος και μια ανταγωνιστική οικονομία.

Και το έβδομο σημείο είναι η ολοκλήρωση της σχέσης με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συμφωνημένα, με ευρωπαϊκή συμφωνία και στήριξη. Και με ένα κριτήριο το οποίο είναι πάρα πολύ απλό: εκτίμηση του κόστους δανεισμού μεταξύ αγορών και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Ρωτάνε «πως θα καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας;». Μα όλες οι χώρες έχουν χρηματοδοτικές ανάγκες. Αν οι χώρες δεν είχαν χρηματοδοτικές ανάγκες δεν θα λειτουργούσαν οι αγορές ομολόγων και εντόκων γραμματίων. Οι χώρες εκδίδουν ομόλογα και έντοκα γραμμάτια, επειδή έχουν χρηματοδοτικές ανάγκες.

Και αυτό είναι παγκοσμίως για τα 200 κράτη – μέλη του Ο.Η.Ε. το μεγάλο θέμα: η σχέση με την αγορά, το όριο της εθνικής κυριαρχίας, αλλά και η απόδειξη της εθνικής κυριαρχίας. Γιατί το κυρίαρχο χρέος και το κυρίαρχο ομόλογο γιατί αυτή είναι η έκφραση σε άλλες γλώσσες για το δημόσιο χρέος και τα ομόλογα του δημοσίου, σημαίνουν ότι το κράτος έχει μια αξιοπιστία στις αγορές. Δυστυχώς έτσι λειτουργεί το διεθνές σύστημα γιατί δεν υπάρχει πλαίσιο παγκόσμιας οικονομικής διακυβέρνησης.

Και εμείς έχουμε ένα χρέος, που κατά τα 87% του μεγέθους του βρίσκεται εκτός αγορών. Μόνο το 13% βρίσκεται εμπορεύσιμο εντός αγορών. Δεν είμαστε εξαρτημένοι από τις αγορές. Οι πιστωτές μας, οι δανειστές μας είναι τα ευρωπαϊκά κράτη, η Ευρωζώνη, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Σταθερότητας και συμπληρωματικά σε ένα μικρό βαθμό το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Τεράστιο πλεονέκτημα η σχέση μας με την αγορά. Γι' αυτό η Ελλάδα γίνεται δεκτή από την αγορά με φιλικά επιτόκια παρ' ότι η γκρίνια, η μικροπρέπεια, ο κομματισμός, η στειρότητα η αντιπολιτευτική, μας παρεμποδίζει στα θέματα αυτά των επιτοκίων και των spreads.

Όλα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί τυπικά και ευρωπαϊκά μέχρι το Δεκέμβριο και σίγουρα μέχρι τον Φεβρουάριο. Το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα της χώρας το επαναλαμβάνω είναι η πολιτική αβεβαιότητα και ο αποσταθεροποιητικός ρόλος της αντιπολίτευσης. Γι' αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία να πούμε καθαρά τα πράγματα και να θέσουμε καθαρά τα ερωτήματα.