Πολιτικη & Οικονομια

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Αυτός είναι ο λογαριασμός για 6-8 άτομα

Η εκτίμηση του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σε ευρώ και... σεντς

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Άτομα τσουγκρίζουν τα ποτήρια με το κρασί τους στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι
© Unsplash / krakenimages

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για το κόστος των προϊόντων στο εορταστικό δείπνο - Οι συμβουλές από τον ΕΦΕΤ στους καταναλωτές

Ακριβότερα κατά περίπου 11-12% θα κοστίσει εφέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2021, σύμφωνα με την εκτίμηση του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ).

Το Ινστιτούτο προχώρησε στην ετήσια έρευνά του σχετικά με το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού για το 2022 σύμφωνα με την πάγια πρακτική του και από την τιμοληψίες προκύπτει πως το κόστος για το εφετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι, 6 έως 8 ατόμων, κυμαίνεται από 92,55 έως 127,07 ευρώ. Πρόκειται για μεταβολή της τάξης του 11,6% έως 12,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τραπέζι του 2021.

Το εύρος των τιμών, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, ενώ υπογραμμίζεται ότι για λόγους συγκρισιμότητας των δεδομένων με τις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του ΙΝΕΜΥ για την εκτίμηση του κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού δεν έχουν συμπεριληφθεί κάποια προϊόντα που εντάσσονται στο «εορταστικό καλάθι». Αντίθετα, τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες καταγράφονται όπως κάθε χρόνο ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» ή στο «εορταστικό καλάθι».

Γαλοπούλες κρεμασμένες στο τσιγκέλι στη Βαρβάκειο Αγορά
© ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Mετά την εορταστική περίοδο, το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πρόκειται να διενεργήσει πανελλαδική έρευνα σχετικά με την εξέλιξη των πωλήσεων κατά την εορταστική περίοδο στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου.

ΕΦΕΤ: Οι συμβουλές στους καταναλωτές για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι

Ο ΕΦΕΤ δίνει και φέτος συμβουλές στους πολίτες για όλα εκείνα που πρέπει να προσέξουν κατά την αγορά τροφίμων την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ενώ παρέχει στους καταναλωτές βασικές συμβουλές για την ασφάλεια των τροφίμων και την προστασία τους από πρακτικές παραπλάνησης.

Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ, κατά την προμήθεια τροφίμων από τα σημεία λιανικής πώλησης (αγορές τροφίμων, υπεραγορές τροφίμων - supermarket) συνιστώνται οι εξής πρακτικές:

  • Εξετάζουμε την ένδειξη ημερομηνίας κατανάλωσης/ ανάλωσης προκειμένου να προγραμματίζουμε τη διάρκεια διατήρησης των τροφίμων γνωρίζοντας ότι:

-Η ένδειξη «κατανάλωση/ανάλωση κατά προτίμηση πριν από» (best before) αφορά την ποιότητα: το τρόφιμο μπορεί να καταναλωθεί με ασφάλεια και μετά την ημερομηνία αυτής της ένδειξης, αλλά ενδεχομένως να μη διατηρεί την αρχική του ποιότητα.
- Η ένδειξη «κατανάλωση μέχρι/ανάλωση έως» (use by) αφορά την ασφάλεια: το τρόφιμο δεν πρέπει να καταναλωθεί μετά από αυτή την ημερομηνία, αφού ενδέχεται να μην είναι ασφαλές.

-Τοποθετούμε σε διαφορετικές σακούλες τα τρόφιμα που αγοράζουμε ωμά και χρειάζονται θερμική επεξεργασία-μαγείρεμα (π.χ. κρέας, παρασκευάσματα κρέατος) από τα έτοιμα προς κατανάλωση τρόφιμα (π.χ. σαλάτες). Έτσι, αποφεύγουμε πιθανή διασταυρούμενη μικροβιακή επιμόλυνση.
-Αγοράζουμε τελευταία τα προϊόντα σε ψύξη και τα κατεψυγμένα τρόφιμα ώστε να τοποθετούνται στο ψυγείο του σπιτιού μας το συντομότερο δυνατό.
-Κατά την αποθήκευση στο ψυγείο τοποθετούμε τα ωμά τρόφιμα (π.χ. κρέας) στα κάτω ράφια και μέσα σε κατάλληλους περιέκτες για τρόφιμα, ενώ στα πάνω ράφια τοποθετούμε τα έτοιμα προς κατανάλωση τρόφιμα (π.χ. σαλάτες). Αυτό αποκλείει την πιθανότητα να στάξουν υγρά (λόγω απόψυξης) από τα ωμά στα έτοιμα προς κατανάλωση τρόφιμα.

ΕΦΕΤ - Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Συμβουλές για προμήθεια κρέατος

Σύμφωνα με τον ΕΦΕΤ σχετικά με την αγορά κρέατος για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι καταναλωτές θα πρέπει να προσέξουν:

-Η διάθεση του νωπού κρέατος πρέπει να γίνεται υπό ψύξη μεταξύ +2°C και +5°C,

-Η διάθεση του κατεψυγμένου πρέπει να γίνεται σε θερμοκρασία από -18°C και κάτω (π.χ. -20°C).

-Το κρέας δεν πρέπει να διατίθεται εκτός ψύξης.

- Στα σημεία πώλησης του κρέατος πρέπει να υπάρχουν πινακίδες για την καταγωγή-προέλευση του κρέατος, πληροφορία που πρέπει να αναγράφεται και στην αυτοκόλλητη ετικέτα που εκδίδεται από την ταμειακή μηχανή.

- Τα σφάγια των ζώων πρέπει να φέρουν σφραγίδες που τοποθετούνται από τις αρμόδιες κτηνιατρικές υπηρεσίες ως απόδειξη της πραγματοποίησης υγειονομικού ελέγχου.

Χριστουγεννιάτικο τραπέζι με γεύμα κρέας
© Unsplash / Jed Owen

ΕΦΕΤ - Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Συμβουλές για προμήθεια κρέατος πουλερικών (γαλοπούλες, κοτόπουλα) ή προϊόντων πτηνοτροφίας

Σχετικά με την αγορά πουλερικών ο ΕΦΕΤ συμβουλεύει:

  • Οι γαλοπούλες διατίθενται προς πώληση είτε νωπές (συσκευασμένες ή μη) είτε κατεψυγμένες.
  • Οι νωπές γαλοπούλες πρέπει να διατηρούνται υπό ψύξη μεταξύ +2°C και +4°C και ποτέ σε ανοιχτούς μη ψυχόμενους χώρους.
  • Οι κατεψυγμένες γαλοπούλες πρέπει να διατηρούνται σε κατάψυξη στους -18°C ή σε χαμηλότερη θερμοκρασία (π.χ. -20°C).
  • Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες) και αποπτιλωμένες (δίχως πούπουλα).
  • Οι συσκευασμένες νωπές ή κατεψυγμένες γαλοπούλες πρέπει να φέρουν τη σήμανση καταλληλότητας της χώρας προέλευσης και την ημερομηνία ανάλωσης (τοποθετημένη επάνω ή κάτω από τη συσκευασία ή το περιτύλιγμα, ώστε να είναι ευανάγνωστη).
ΕΦΕΤ - Χριστουγεννιάτικο τραπέζι: Συμβουλές προμήθειας κρέατος θηραμάτων και την αγορά γαλακτοκομικών

Σχετικά με τα κρέατα θηραμάτων ο ΕΦΕΤ συμβουλεύει:

  • Τα σφάγια άγριων ή εκτρεφόμενων θηραμάτων πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένα και τα θηράματα που διατίθενται ολόκληρα να φέρουν σφραγίδα καταλληλόλητας.
  • Τυποποιημένα εισαγόμενα ή εγχώρια θηράματα πρέπει να φέρουν, επίσης, σήμανση καταλληλόλητας και αναγραφή ημερομηνίας ανάλωσης.

Συμβουλές προμήθειας γαλακτοκομικών προϊόντων

  • Τα συσκευασμένα τυριά πρέπει να φέρουν σήμανση αναγνώρισης (ένδειξη σε σχήμα οβάλ) με τα αρχικά της χώρας παραγωγής (π.χ. GR ή EL για την Ελλάδα), τον αριθμό έγκρισης του παρασκευαστή καθώς και την ημερομηνία ανάλωσης πάνω στη συσκευασία.
  • Τα τυριά πρέπει να συντηρούνται σε ψυγείο ή σε ψυχόμενη προθήκη.
  • Τα προϊόντα που περιέχουν φυτικά λιπαρά (αντί ζωικού λίπους) είναι μη γαλακτοκομικά προϊόντα και πρέπει να διατίθενται προς πώληση σε διακριτούς χώρους από αυτούς των γαλακτοκομικών.

Ο ΕΦΕΤ συνιστά στους καταναλωτές:

  • Να αγοράζουν τρόφιμα από ελεγχόμενα σημεία της αγοράς.
  • Να αποφεύγουν τις αγορές τροφίμων από πλανόδιους πωλητές που δεν διαθέτουν τις σχετικές άδειες.
  • Να αγοράζουν κρέας ή προϊόντα κρέατος (π.χ. σφάγια πουλερικών) μόνο εφόσον είναι τοποθετημένα σε ψυγεία ή ψυχόμενες προθήκες (προθήκες-ψυγεία).
  • Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στους χειρισμούς των τροφίμων από το προσωπικό των σημείων πώλησης, στις συνθήκες καθαριότητος του προσωπικού, του εξοπλισμού και του χώρου από όπου προμηθευόμαστε κρέας ή προϊόντα του ή άλλα ευαλλοίωτα προϊόντα (γαλακτοκομικά, αυγά κ.ά.).
  • Να πραγματοποιούν πλήρη απόψυξη του κατεψυγμένου κρέατος πριν από το μαγείρεμα (π.χ. κατεψυγμένη γαλοπούλα, κατεψυγμένο κοτόπουλο), τοποθετώντας το στη συντήρηση του οικιακού ψυγείου, καλυμμένο με προστατευτική μεμβράνη συσκευασίας κατάλληλη για τρόφιμα και μέσα σε δοχείο κατάλληλο για τρόφιμα, το οποίο να κρατάει τα υγρά από την απόψυξη. Για το χρόνο πλήρους απόψυξης, ανάλογα με το βάρος του προϊόντος, υπάρχουν προτεινόμενοι χρόνοι από τους προμηθευτές.
  • Να τηρούν τον χρόνο και τη θερμοκρασία ψησίματος της γαλοπούλας που προτείνεται στη συσκευασία.
  • Να προετοιμάζουν το κρέας για μαγείρεμα (π.χ. της γαλοπούλας ή του κοτόπουλου) ακολουθώντας τις ορθές πρακτικές για την υγιεινή τροφίμων ώστε να αποφευχθούν επιμολύνσεις μαγειρεμένου κρέατος με ωμά τρόφιμα.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανούσος Μανουσάκης
Η Λίνα Μενδώνη για τον θάνατο του Μανούσου Μανουσάκη: Υπήρξε ακάματος εργάτης της μικρής και της μεγάλης οθόνης

«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.