Πολιτικη & Οικονομια

Μητσοτάκης: «Στην Αστυπάλαια γίνεται επανάσταση με την πράσινη ενέργεια»

Το φιλόδοξο project «Astypalea: smart & sustainable island»

Newsroom
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Το project Αστυπάλαια δείχνει ότι το μέλλον είναι η πράσινη ενέργεια, είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτόνομη οδήγηση για ένα «έξυπνο» νησί.

Από την Αστυπάλαια ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο καινοτόμο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει στόχο να τη μετατρέψει στο πρώτο «έξυπνο» και «βιώσιμο» νησί της Μεσογείου. «Στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής πρέπει να είμαστε πρωταγωνιστές ως χώρα, και όχι ουραγοί» ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός σήμερα Πέμπτη (2/6).

Σημειώνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση, με την υποστήριξη του Ομίλου Volkswagen, υλοποιεί ένα πρωτοποριακό έργο με στόχο να μεταμορφώσει την Αστυπάλαια σε ένα νησί που θα βασίζεται στην πράσινη ενέργεια.

Μιλώντας σήμερα Πέμπτη (2/6) από την Αστυπάλαια, στο πλαίσιο της εκδήλωσης για την πορεία υλοποίησης του έργου «Astypalea: smart & sustainable island» (Αστυπάλαια: έξυπνο και βιώσιμο νησί), ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι η τεχνολογία έχει χρησιμότητα εάν μπορεί να εξυπηρετεί τις ανθρώπινες ανάγκες. Και τόνισε ότι επελέγη η Αστυπάλαια μεταξύ άλλων λόγων και επειδή η δημοτική αρχή πίστεψε από την αρχή σε αυτό το έργο και συνεργάστηκε άψογα.

Πώς η Αστυπάλαια πρωτοπορεί: Οι έξυπνες μετακινήσεις με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η πράσινη ενέργεια

«Αυτό το οποίο γίνεται σε αυτό το όμορφο νησί του Αιγαίου, στην "πεταλούδα του Αιγαίου", είναι πραγματικά μια επανάσταση, η οποία έχει πολύ μεγάλη σημασία για το νησί. Αυτά που γίνονται στην Αστυπάλαια δεν γίνονται σε πολλά μέρη του κόσμου» συνέχισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του από την Αστυπάλαια.

«Είμαστε στην πρωτοπορία σήμερα της καινοτομίας και της τεχνολογίας για το πώς μπορούμε να υιοθετήσουμε έξυπνα συστήματα μετακινήσεων, για το πώς μπορούμε να προσαρμόσουμε το κανονιστικό μας πλαίσιο, βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ενέργεια που θα χρησιμοποιούμε θα παράγεται από νέο σύστημα παραγωγής από φωτοβολταϊκά που συνδυάζουν παραγωγή και αποθήκευση» ανέφερε επίσης.

Σημείωσε, ακόμη, ότι «η πράσινη ενέργεια είναι η πιο φθηνή μορφή ενέργειας που μπορούμε να παράγουμε» και τόνισε ότι «είμαστε όλοι θύματα ενός πολέμου και εισβολής, που εκτίναξε τις τιμές του φυσικού αερίου και η πράσινη μετάβαση γίνεται για λόγους ενεργειακής ασφάλειας».

Έμφαση στην ηλιακή ενέργεια στα μικρά νησιά του Αιγαίου - «Δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε μεγάλες ανεμογεννήτριες»

Όπως είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αστυπάλαια, περισσότερη ενέργεια θα παράγεται από τον ήλιο στα νησιά και λιγότερο από τον άνεμο γιατί «δεν μπορούμε να τοποθετήσουμε μεγάλες ανεμογεννήτριες σε μικρά νησιά».

Ξεκαθάρισε, όμως, ότι οι ανεμογεννήτριες θα τοποθετηθούν εκεί όπου οι τοπικές κοινωνίες τις θέλουν.

«Ο συνδυασμός ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών είναι ο ενδεδειγμένος» είπε ακόμη ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι δεν θα περιοριστεί μόνο στην Αστυπάλαια αυτό που συμβαίνει με την πράσινη μετάβαση, αλλά θα συνεχιστεί στην Τήλο και στη Χάλκη.

Το project Αστυπάλαια, όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, φέρνει ηλεκτρικά οχήματα, αυτόνομη οδήγηση και φωτοβολταϊκά στην καθημερινότητα των πολιτών © EUROKINISSI/ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ

«Μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά στα νησιά μας με την πράσινη μετάβαση με τον συνδυασμό αιολικής και ηλιακής ενέργειας» κατέληξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Και δεσμεύτηκε ότι θα επισκεφθεί ξανά την Αστυπάλαια για να δει την πορεία υλοποίησης του φιλόδοξου και καινοτόμου έργου.

Αστυπάλαια, το πρώτο νησί που μπαίνει στην «πρίζα» - Οι 4 πυλώνες του project

Εν τω μεταξύ, τους τέσσερις βασικούς πυλώνες στους οποίους στηρίζεται το έργο «Αστυπάλαια: Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί» παρουσίασε ο Κώστας Φραγκογιάννης, υφυπουργός για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια. Συγκεκριμένα:

  • Ο πρώτος πυλώνας αφορά στη σταδιακή αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου οχημάτων στο νησί με ηλεκτρικά, με γενναιόδωρη υποστήριξη από τη Volkswagen για τα αυτοκίνητα, αλλά και από την Πολιτεία.
  • Ο δεύτερος πυλώνας προβλέπει την αντικατάσταση των υπαρχουσών πετρελαιογεννήτριων, όποτε η Αστυπάλαια θα εξυπηρετείται από πράσινη ενέργεια.
  • Ο τρίτος αφορά τη δημόσια συγκοινωνία να λειτουργεί κατά παραγγελία, πηγαίνοντας μας όποτε θέλουμε εκεί όπου θέλουμε να πάμε.
  • Ο τέταρτος δυνητικά πυλώνας είναι η αυτόνομη οδήγηση.

Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση του έργου, ο υφυπουργός είπε πως βρίσκεται στον δεύτερο χρόνο και θα ολοκληρωθεί το 2026. Όπως επεσήμανε, «δεν θα γινόταν τίποτα απ' όλα αυτά αν δεν υπήρχε καλός συντονισμός και υποστήριξη από πάρα πολλούς φορείς».

Περαιτέρω, υπογράμμισε πως το πραγματικό κίνητρο πίσω απ' όλη αυτήν την προσπάθεια ήταν η βελτίωση της ποιότητας στις ζωές των ανθρώπων. Και κατέληξε, επισημαίνοντας για την Αστυπάλαια: «Το όραμα του ανθρώπου που μάς ώθησε στο να υλοποιήσουμε αυτό το πρόγραμμα, είναι το όραμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη».

Τι αλλάζει στην Αστυπάλαια με τις μετακινήσεις και τις μεταφορές - Η καινοτόμα υπηρεσία «Astybus»

«Το νησί της Αστυπάλαιας αποκτά την υπηρεσία "Astybus" και γίνεται σημείο αναφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο: Στα ευφυή συστήματα μεταφορών, την πράσινη ενέργεια, τον τουρισμό, αλλά και στην αυτοκινητοβιομηχανία» τόνισε από τη μεριά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Μιχάλης Παπαδόπουλος, περιγράφοντας τις καινοτόμες μορφές κινητικότητας που θα αναπτυχθούν στο πλαίσιο του προγράμματος. 

Οπως είπε ο υφυπουργός στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο νησί, όπου ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης παρουσίασε το πρωτοποριακό έργο για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο «Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί» της Μεσογείου, «η νέα υπηρεσία επιβατικών μεταφορών κατά παραγγελία θα λειτουργήσει αποκλειστικά στην Αστυπάλαια».

Και εξήγησε: «Πρόκειται για μία υπηρεσία μεταφοράς μόνο με ηλεκτρικά οχήματα για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού, που λειτουργεί μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες κάθε προσώπου ξεχωριστά και ανταποκρίνεται στο σύνολο αυτών των αιτημάτων. Κάθε κομμάτι αυτού του παζλ έχει τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά». Αναλυτικά:

  • Τα «ID buzz», τα ηλεκτρικά οχήματα που έχει επιλέξει η VW είναι εξέλιξη μοντέλων τα οποία έχουν γράψει ιστορία στον χώρο του αυτοκινήτου. Αλλά και στα ελληνικά νησιά. Σήμερα είναι πάλι εδώ, αλλά χωρίς βενζίνη.
  • Η πλατφόρμα που θα εξυπηρετεί τους επιβάτες είναι ένα ευφυές σύστημα μεταφορών με εξαιρετικές δυνατότητες.

«Η υπηρεσία "on demand" μετακίνησης κατά παραγγελία μπορεί να μοιάζει με αρκετές άλλες υπηρεσίες που συναντάμε στις αστικές μεταφορές, αλλά διαφέρει. Γιατί σε πραγματικό χρόνο θα μπορεί να ικανοποιήσει όχι μόνο το αίτημα ενός επιβάτη, αλλά ένα σύνολο αιτημάτων μετακίνησης με αποτέλεσμα ταχύτερη εξυπηρέτηση και την εξοικονόμηση ενέργειας και πόρων» συνέχισε ο κ. Παπαδόπουλος.

«Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο απαιτήθηκε συνεργασία, ευελιξία και γρήγορες αποφάσεις» σημείωσε ακόμη, υπογραμμίζοντας ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή το εγχείρημα, προκρίνοντας την Αστυπάλαια ως ιδανικό τόπο για να αναπτυχθούν οι καινοτόμες αυτές υπηρεσίες. Συγκεκριμένα, ο υφυπουργός Μεταφορών δήλωσε:

  1. «Δημιουργήσαμε άμεσα το νομοθετικό πλαίσιο, Νόμος 4876/ 23/12/2021, (άρθρα 153 έως 156), προκειμένου να λειτουργήσει η υπηρεσία επιβατικών μεταφορών με ηλεκτροκίνητα οχήματα, αποκλειστικά στη Νήσο Αστυπάλαια και στη συνέχεια συντάχθηκαν οι απαιτούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις (έκδοση Υ.Α. 145561/12/05/2022) για τον καθορισμό κομίστρου.
  2. Πέρα, όμως, από τη στενή αρμοδιότητα που αφορά στο νομοθετικό σκέλος, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεργάζεται και θα συνεχίζει να συμβάλλει στην υλοποίηση του σχεδιασμού σε όλες τις πτυχές του έργου, όπως τα ζητήματα οδικής ασφαλείας, η οποία αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και εμού προσωπικά».

«Η μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πράσινο και έξυπνο νησί είναι ένα πρόγραμμα που μας εμπνέει. Ένα σχέδιο που αποτυπώνει το όραμα του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να δημιουργήσουμε όλοι μαζί μια Ελλάδα που πρωτοπορεί» ξεκαθάρισε.

Ο υφυπουργός Μεταφορών τόνισε ότι το πρόγραμμα της Αστυπάλαιας δεν είναι η μοναδική περίπτωση όπου η Ελλάδα κρατά τα σκήπτρα της καινοτομίας στα συστήματα Μεταφορών. Αναφέρθηκε σχετικά στο πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης στα Τρίκαλα που είχε συντονίσει το 2014, επισημαίνοντας ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει σήμερα, επιτρέπει στη χώρα μας να φιλοξενήσει ανάλογα και ακόμη πιο προηγμένα προγράμματα αυτόνομης οδήγησης.

Ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε επίσης ότι το πρόγραμμα της Αστυπάλαιας είναι μέρος μιας ενιαίας στρατηγικής εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών Μεταφορών της Ελλάδας και φέρνει στο προσκήνιο περιοχές της πατρίδας μας που έχουν αστείρευτες δυνατότητες προόδου. Στο ίδιο πλαίσιο, όπως είπε, εντάσσονται και οι αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων που έχουν ξεκινήσει, με σκοπό την ανάπτυξη ενός δικτύου που θα συνδέσει και άλλα νησιά με τη μητρόπολη, με ένα νέο μεταφορικό μέσο, το υδροπλάνο.

Υπενθυμίζεται ότι το καλοκαίρι του 2021 σε δημοσίευμά του για την Αστυπάλαια το Spiegel είχε κάνει λόγο για «εργαστήριο πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας». Για το φιλόδοξο project που βρίσκεται σε εξέλιξη και έχει στόχο να μετατρέψει την Αστυπάλαια στο πρώτο «έξυπνο» και «βιώσιμο» νησί της Μεσογείου, μίλησε στην κρατική τηλεόραση και ο δήμαρχος του νησιού.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις