- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Ρωσο-ουκρανικός πόλεμος: Η ενοχοποίηση του θύματος
Πλάνες της λογικής και ηθικό έλλειμμα στη στάση μας έναντι του πολέμου στην Ουκρανία
Η ενοχοποίηση των θυμάτων, οι προκαταλήψεις, η πλάνη της λογικής, το φαινόμενο Bystander και η συμπεριφορά μας έναντι της Ουκρανίας.
Συμβαίνει συχνά: το θύμα ενός εγκλήματος ή οποιασδήποτε παράνομης πράξης θεωρείται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει υπαίτιο για τη ζημιά που υπέστη. Αν και η ενοχοποίηση του θύματος παρατηρείται συνηθέστερα σε περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας και βιασμού, η γνώμη που έχει το ευρύ κοινό για το θύμα μπορεί να δικαιολογήσει το έγκλημα, να δημιουργήσει ελαφρυντικά για τον δράστη και να στιγματίσει το θύμα. Ο παθών που ακολουθεί τρόπο ζωής «υψηλού κινδύνου», που προκαλεί τον δράστη ή που φαίνεται μη αποδεκτό, αμαρτωλό ή ελλειμματικό, δεν εκλαμβάνεται ως θύμα και εξισώνεται με τον θύτη. Μάλιστα, σε μερικές κουλτούρες ενοχοποιούνται αποκλειστικά τα θύματα, ιδιαίτερα αν πρόκειται για γυναίκες που κακοποιούνται. Στην πραγματικότητα, σε όλες τις κουλτούρες: το 2016, μετά από σειρά σεξουαλικών επιθέσεων την παραμονή της Πρωτοχρονιάς στη Γερμανία, η δήμαρχος της Κολωνίας Henriette Reker κάλεσε τις Γερμανίδες να υιοθετήσουν έναν «κώδικα συμπεριφοράς» που να μην προκαλεί τους αλλοδαπούς. Δεν ήταν ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία φορά που ακούστηκαν τέτοιες προτροπές.
Η ενοχοποίηση των θυμάτων συνδέεται με κάθε λογής προκαταλήψεις: σύμφωνα με την αντισημιτική μυθολογία, οι Εβραίοι πήγαν στα στρατόπεδα «σαν πρόβατα στη σφαγή»· ήταν παθητικοί και άβουλοι. Σύμφωνα με τη χονδροειδέστερη εκδοχή της ενοχοποίησης των εν λόγω θυμάτων, οι Εβραίοι «το είχαν παρακάνει», είχαν εισδύσει στο κράτος, επιδίδονταν σε τοκογλυφία κ.τ.λ.― ή, το παράκαναν αργότερα θρηνολογώντας για το Ολοκαύτωμα επί τόσες και τόσες δεκαετίες.
Αυτή η πλάνη της λογικής εμφανίζεται στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο: αν δεν μας αρέσει το θύμα, αν είναι, για παράδειγμα, φιλονατοϊκό, φιλοδυτικό ή περιλαμβάνει αποκρουστικά στοιχεία ―στην προκειμένη περίπτωση, μυώδεις εθνικιστές, ίσως νεοναζί― καλά να πάθει. Εξάλλου, η ενοχοποίηση του θύματος συμβαδίζει ένα φαινόμενο Bystander: είμαστε θεατές ενός εγκλήματος και το παρακολουθούμε μαζί με πολλούς άλλους· η ευθύνη, μαζί με την ενσυναίσθηση, διαχέονται στο πλήθος ―κι αντί να τρέξουμε να βοηθήσουμε το θύμα, την προσοχή μας αποσπούν κάποια χαρακτηριστικά του που δεν βρίσκουμε του γούστου μας: μοιάζει λίγο με Νεάντερταλ! Μήπως θαυμάζει διαφορετικούς δικτάτορες από αυτούς που θαυμάζουμε εμείς; Και τα λοιπά. Με λίγα λόγια, παρά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης που σημαίνει απειλή βλάβης και πραγματική βλάβη ―όπως είναι, λόγου χάρη, ένα ατύχημα στον δημόσιο χώρο― δεν σπεύδουμε να παράσχουμε πρώτες βοήθειες, να καλέσουμε την αστυνομία και το ασθενοφόρο: συζητάμε για το ποιόν του θύματος. Κυρίως συζητάμε αν το θύμα ανήκει στη δική μας ποδοσφαιρική ομάδα: σαν να είμαστε οπαδοί του Παναθηναϊκού και να μη βοηθάμε κάποιον που φοράει φανέλα του Ολυμπιακού, όταν μπροστά στα μάτια μας του επιτίθεται ένας μαχαιροβγάλτης.
Μια παράμετρος που καθορίζει αυτή τη συμπεριφορά έναντι της Ουκρανίας είναι το αγελαίο πνεύμα. Αν και στο εσωτερικό των παρατάξεων που δεν παίρνουν σαφή θέση εναντίον της επιτιθέμενης Ρωσίας, υπάρχουν άνθρωποι που θα ήθελαν να στηρίξουν την Ουκρανία, υπερτερεί το αίσθημα συνοχής της ομάδας το οποίο ενισχύεται από την παρανοειδή αντίληψη ότι εχθροί παραμονεύουν παντού. Ωστόσο, σε όλες τις προηγμένες χώρες, ο νόμος προβλέπει ποινές για τη μη παροχή βοήθειας σε άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο. Στην εποχή μας, ο «Καλός Σαμαρείτης» δεν είναι η εξαιρετική περίπτωση ανθρώπου με περίσσεια γενναιοδωρίας, είναι ο ίδιος ο πολίτης όπως τον περιγράφει το Σύνταγμα και οι νόμοι.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Είναι σαφές ότι δεν σέβονται την ψήφο των πολιτών» δήλωσε για τις ανεξαρτητοποιήσεις Τζάκρη και Πούλου
Αιχμές από τον υποψήφιο για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ στην τελική ευθεία πριν τις εκλογές στην Κουμουνδούρου
«Τις ανεμογεννήτριες τις ξέρω πολύ καλά, με πίεζε ο χρόνος», είπε ο υποψήφιος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ
«Μακάρι να επαναληφθεί και να ανανεωθεί η θητεία της» σημειώνει ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου
Ποιο είναι το σχέδιο δράσης για το 2025
«Ο Κώστας Καραμανλής τοποθετείται με ευπρέπεια», λέει ο Παύλος Μαρινάκης
Ο ΣΥΡΙΖΑ τελείωσε μεν αλλά άφησε ανεξίτηλο λεκέ στο συλλογικό υποσυνείδητο
Η αρμοδιότητα ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού, καθώς έχει κηρυχθεί μνημείο
«Αυτή είναι η επιτυχία της φορολογικής μας πολιτικής» ανέφερε χαρακτηριστικά
Όποιο και αν είναι το στιλ σας, το να προσθέσετε την ενσυναίσθηση στις τεχνικές σας, θα σας φέρει μόνο αύξηση πωλήσεων
«Εμείς ψυχραιμία»: Πώς σχολιάζει τις εξελίξεις για το κόμμα που γίνεται αξιωματική αντιπολίτευση
Πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις για την εκλογική διαδικασία της Κυριακής
Τι απάντησε στις κατηγορίες περί «πράσινου ΣΥΡΙΖΑ»
Με αφορμή την έκπτωση του ΣΥΡΙΖΑ από την αξιωματική αντιπολίτευση
Από την μικρασιατική καταστροφή και μετά, η Ελλάδα ασκεί την εξωτερική της πολιτική με μάλλον φοβικό τρόπο
Τι περιλαμβάνουν οι επενδύσεις άνω των 5 δισ. ευρώ
Πώς σχολιάζει το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι πια Αξιωματική Αντιπολίτευση
Τι παραμένει αμετάβλητο
«Με το ζόρι παντρειά δε γίνεται» δηλώνει ο υποψήφιος πρόεδρος του κόμματος
Η πρώτη αντίδραση μετά την παραίτηση Τζάκρη - Πούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.