- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Διαχωρισμός κράτους και επιστήμης
Μόνοι μας οφείλουμε να κατανοούμε, αλλά και οι εξουσίες έχουν χρέος να αποδίδουν στην κοινωνία, τους διακριτούς ρόλους της επιστήμης και της πολιτικής
Σχόλιο για την απώλεια της εμπιστοσύνης στην επιστήμη και την απογοήτευση από την πολιτική και το κράτος.
Γενικότερα, η πνευματική δραστηριότητα του ανθρώπου διοχετεύεται στην θεολογία, στην τέχνη, στην επιστήμη και στην πολιτική. Η τελευταία όμως έχει να αντιμετωπίσει ένα εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα έναντι των άλλων: Ενώ δηλαδή οι επιστήμονες, οι καλλιτέχνες και οι θεολόγοι είναι σε θέση να προσδιορίσουν το είδος της γνώσης και των πληροφοριών που μπορούν να μας προσφέρουν, δεν ισχύει το ίδιο με τους πολιτικούς.
Αν ζητηθεί από έναν επιστήμονα, έναν θεολόγο και έναν καλλιτέχνη να εξηγήσουν κάποιο φαινόμενο –ας πάρουμε παράδειγμα την πανδημία– ο καθένας θα δώσει την δική του ερμηνεία. Ο θεολόγος θα ισχυριστεί ότι είναι αποτέλεσμα της θείας βούλησης. Ο καλλιτέχνης θα αντλήσει αισθητική έμπνευση για το έργο του. Και ο επιστήμονας θα προχωρήσει στην έρευνα, αφού πρώτα καταγράψει την απόδειξη των δεδομένων.
Ο μοναδικός τρόπος που ο πολιτικός έχει για να συμμετάσχει στο φαινόμενο είναι η διαχείρισή του. Η διαδικασία δηλαδή με την οποία θα επιλύσει τα προβλήματα που δημιουργεί και η προσφορά ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για την κοινωνία της οποίας ηγείται.
Σε άλλες εποχές, ίσως, η διάκριση μεταξύ επιστήμης και πολιτικής ήταν περισσότερη αισθητή. Και κατά συνέπεια πολύ πιο ξεκάθαρη η θέση του επιστήμονα και του πολιτικού απέναντι στην κοινή γνώμη.
Σήμερα, όμως, που η «μιντιακή πλατεία» συγχέει τα πρόσωπα και τις φωνές τους, τα πράγματα περιπλέκονται. Το αποτέλεσμα είναι η συλλογική συνείδηση να εισπράττει ως κοινό σώμα την επιστημονική κοινότητα με τα πολιτικά συστήματα ή τις κυβερνήσεις. Να μην μπορεί δηλαδή ο μέσος πολίτης να ξεχωρίσει τον ρόλο του επιστήμονα από αυτόν του πολιτικού.
Πολλές φορές η ταύτιση επιδιώκεται συνειδητά, όπως στην περίπτωση Τραμπ, που είχε φτάσει στο σημείο να δυσφημεί δημόσια τον ταλαίπωρο Φάουτσι γιατί δεν ήθελε να στρατευτεί στον λαϊκισμό του.
Είναι προφανές ότι τόσο σοβαρά ζητήματα όπως οι πανδημίες, απαιτούν έναν πιο διακριτό ρόλο μεταξύ επιστήμης και πολιτικής. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα απαιτούνταν σαφέστατη διάκριση στρατιωτικών και πολιτικών σε έναν πόλεμο.
Δυστυχώς όμως, η ταυτοποίηση των δύο χώρων οδηγεί και στην απολυτοποίησή τους απέναντι στην πεποίθηση των πολιτών. Και κατ’ επέκταση στην μανιχαστική αντίληψη που θεοποιεί ή δαιμονοποιεί πρόσωπα και καταστάσεις. Όταν, ας πούμε, διαπιστώνουμε ότι το εμβόλιο δεν θωρακίζει εντελώς τον οργανισμό από την μόλυνση του covid, όπως αρχικά πιστεύαμε, δεν φταίει η επιστημονική φωνή που ακούσαμε αλλά ο πολιτικός λόγος πειθούς που χρησιμοποιήθηκε. Και όταν απογοητευόμαστε επειδή η πανδημία δεν τελείωσε ακόμα, δεν φταίνε οι κυβερνήσεις αλλά κάποιες επιστημονικές φωνές που έμπαιναν στον πειρασμό να κάνουν προβλέψεις.
Ίσως εδώ χρειάζεται μία άλλη σημαντική δραστηριότητα του πνεύματος που δεν ανέφερα παραπάνω. Η φιλοσοφία θα μπορούσε μάλλον, να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, σχετικοποιώντας τις προσδοκίες μας. Γιατί ούτε η επιστήμη μπορεί να μας εξασφαλίσει μία αυξητική ή τουλάχιστον, γραμμική εξέλιξη των πραγμάτων. Ούτε η πολιτική έχει την δυνατότητα να μας προσφέρει συνεχώς, δεσποτική πρόνοια για την πραγματικότητα που μας περιβάλλει.
Το μόνο όπλο που έχουμε για να βελτιώνουμε καταστάσεις είναι η απόδειξη. Και όχι οι πεποιθήσεις μας για τα πράγματα. Το όπλο όμως της απόδειξης δεν είναι θέσφατο για την απολυτότητα που η σύγχυση επιστήμης και πολιτικής μας επιφυλάσσει.
Μόνοι μας οφείλουμε να κατανοούμε αλλά και οι εξουσίες έχουν χρέος να αποδίδουν στην κοινωνία, τους διακριτούς ρόλους της επιστήμης και της πολιτικής. Έχουμε ανάγκη από λελογισμένη συναίνεση στην αντιμετώπιση των κοινών προβλημάτων.
Το χειρότερο που μπορεί να μας συμβεί είναι η απώλεια της εμπιστοσύνης στην επιστήμη, μόνο και μόνο, επειδή απογοητευόμαστε από την πολιτική και το κράτος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αρμοδιότητα ανήκει στο υπουργείο Πολιτισμού, καθώς έχει κηρυχθεί μνημείο
«Αυτή είναι η επιτυχία της φορολογικής μας πολιτικής» ανέφερε χαρακτηριστικά
Όποιο και αν είναι το στιλ σας, το να προσθέσετε την ενσυναίσθηση στις τεχνικές σας, θα σας φέρει μόνο αύξηση πωλήσεων
«Εμείς ψυχραιμία»: Πώς σχολιάζει τις εξελίξεις για το κόμμα που γίνεται αξιωματική αντιπολίτευση
Πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις για την εκλογική διαδικασία της Κυριακής
Τι απάντησε στις κατηγορίες περί «πράσινου ΣΥΡΙΖΑ»
Με αφορμή την έκπτωση του ΣΥΡΙΖΑ από την αξιωματική αντιπολίτευση
Από την μικρασιατική καταστροφή και μετά, η Ελλάδα ασκεί την εξωτερική της πολιτική με μάλλον φοβικό τρόπο
Τι περιλαμβάνουν οι επενδύσεις άνω των 5 δισ. ευρώ
Πώς σχολιάζει το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι πια Αξιωματική Αντιπολίτευση
Τι παραμένει αμετάβλητο
«Με το ζόρι παντρειά δε γίνεται» δηλώνει ο υποψήφιος πρόεδρος του κόμματος
Η πρώτη αντίδραση μετά την παραίτηση Τζάκρη - Πούλου
Το ΠΑΣΟΚ γίνεται αξιωματική αντιπολίτευση
Η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»
«Είναι μία οδυνηρή απόφαση για εμένα», είπε η βουλεύτρια
Το Σάββατο ανακοινώνεται η ιδρυτική διακήρυξη
Τα βασικά σημεία των δηλώσεων
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.