Πολιτικη & Οικονομια

To παραμύθι των «σαρωτικών ελέγχων»

Η κοροϊδία καλό είναι να έχει ένα όριο. Και φράσεις στις οποίες διατυπώνεται η βεβαιότητα για την πληθώρα και την ποιότητα των ελέγχων είναι πέρα από το όριο αυτό

Μάνος Βουλαρίνος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σχόλιο για τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν από την ΕΛ.ΑΣ. τις τελευταίες ημέρες για την τήρηση των μέτρων κατά του κορωνοϊού.

Το ότι και αυτή η κυβέρνηση είναι αλλεργική γενικώς στην επιβολή των νόμων είναι νομίζω πια πέρα από κάθε αμφιβολία. Μια απλή βόλτα σε οποιονδήποτε δρόμο, οποιασδήποτε γειτονιάς, οποιασδήποτε πόλης αρκεί για να καταλάβει ο καθένας ότι είτε η οδηγία στην ΕΛΑΣ είναι «μην ενοχλείτε» ή δεν υπάρχει καμία οδηγία στην ΕΛΑΣ με αποτέλεσμα η ΕΛΑΣ να κάνει ό,τι κάθε αφημένη στη μοίρα της δημόσια υπηρεσία: τίποτα.

Θα ήταν κάπως περίεργο μια κυβέρνηση αλλεργική στην επιβολή του νόμου και μια δημόσια υπηρεσία που, παρότι είναι αρμόδια, δεν δείχνει καμία διάθεση να επιβάλει και να ελέγξει την τήρηση του νόμου, να μεταμορφωθούν ξαφνικά εξαιτίας της πανδημίας. Έτσι και παρά τις πομπώδεις και γεμάτες σιγουριά κυβερνητικές εξαγγελίες για αυστηρούς ελέγχους και άλλα παραμύθια του τόπου μας, οι έλεγχοι που έγιναν την παραμονή των Χριστουγέννων ήταν της πλάκας. Βέβαια επειδή πια μετράμε κάθε μέρα δεκάδες νεκρούς η πλάκα είναι κάπως μακάβρια αλλά, οφείλω να ομολογήσω, πετυχημένη.

Για την επιβεβαίωση αυτών που γράφω θα αρκούσε η προσωπική εμπειρία, αλλά δεν χρειάζεται. Η Ελληνική Αστυνομία περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο την απουσία ελέγχων και αποκαλύπτει από μόνη της ότι οι υπουργικές εξαγγελίες για ελέγχους και ασφάλεια είναι όπως ακριβώς τις έχουμε συνηθίσει: κενές περιεχομένου. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με όσα είδα στα δελτία ειδήσεων της 25ης Δεκεμβρίου, το δελτίο τύπου της ΕΛΑΣ για την παραμονή των Χριστουγέννων ανέφερε ότι διενεργήθηκαν έλεγχοι από 1.722 κλιμάκια αποτελούμενα από αστυνομικούς και στελέχη της Αρχής Διαφάνειας. Αυτά τα 1.722 κλιμάκια βεβαίωσαν 502 πρόστιμα για μάσκα και 657 παραβάσεις.

Δεν ξέρω αν τα 502 πρόστιμα περιλαμβάνονται στις 657 παραβάσεις αλλά ακόμα και αν μιλάμε για κάτι διαφορετικό, τα νούμερα αποδεικνύουν ότι αυτό που στην πραγματικότητα έκαναν πολλά από τα κλιμάκια ήταν να βολτάρουν και πού και πού, κάποια από αυτά, να κόβουν μια κλήση (πράγμα που δεν είναι καθόλου κακό από τη στιγμή οι προϊστάμενοί σου δεν έχουν καμία άλλη απαίτηση από σένα).

Διότι ακόμα κι αν προσθέσουμε το 502 στο 657 θα πάμε στον αριθμό 1.159, τον οποίο αν αφαιρέσουμε από το 1.722 θα διαπιστώσουμε ότι τουλάχιστον 563 κλιμάκια δεν βεβαίωσαν ούτε ένα πρόστιμο για μάσκα και ούτε μια παράβαση, πράγμα αρκετά περίεργο αν σκεφτεί κανείς πόσους συμπολίτες συναντάμε χωρίς μάσκα και πόσες παραβάσεις των μέτρων βλέπουμε σε μια απλή μας βόλτα. Αν επίσης σκεφτούμε ότι σε κάποια κλιμάκια θα υπήρχαν και ευσυνείδητοι υπάλληλοι που θα βεβαίωσαν παραπάνω από μια παράβαση, καταλαβαίνουμε ότι ο αριθμός των κλιμακίων που απλώς απόλαυσαν τον περίπατό τους την παραμονή των Χριστουγέννων είναι πολύ πιθανό να έχει τέσσερα ψηφία.

Όλα αυτά δεν τα γράφω για να αποκαλύψω την απροθυμία της πολιτείας, δηλαδή της κυβέρνησης και των υπηρεσιών, να ασκήσει οποιονδήποτε έλεγχο ακόμα κι αν ο έλεγχος μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο. Αυτή την απροθυμία την ξέρουμε και τη διαπιστώνουμε καθημερινά. Πρώτα απ’ όλα οδηγώντας (μια και μιλάμε για ελέγχους που κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο). Τα γράφω γιατί και η κοροϊδία καλό είναι (χωρίς να είναι υποχρεωτικό) να έχει ένα όριο. Και φράσεις στις οποίες διατυπώνεται η βεβαιότητα για την πληθώρα και την ποιότητα των ελέγχων είναι πέρα από το όριο αυτό. Και μπράβο τους.

Υ.Γ.: Κάθε φορά που σε ένα ρεπορτάζ συναντάτε τέτοιου είδους νούμερα για ελέγχους και πρόστιμα κ.λπ., ακόμα και σε ζητήματα άσχετα με την πανδημία, να κάνετε τις πράξεις. Σχεδόν κάθε φορά θα διαπιστώνετε ότι οι «αυστηροί έλεγχοι» και τα «σαφάρι» της ΕΛΑΣ είναι παραμύθια. 

Υ.Γ.2: Εξίσου ενδιαφέρον είναι το τι γίνεται μετά τα όποια πρόστιμα. Π.χ. μεγάλο μαγαζί στο Γκάζι, παρότι είχε υποτίθεται σφραγιστεί δύο φορές για παραβίαση των μέτρων, δεν διέκοψε τη λειτουργία του, καμία από τις δύο αυτές φορές, ούτε για μια μέρα.