- CITY GUIDE
- PODCAST
-
25°
Η απώλεια του Μίκη Θεοδωράκη και ο πολιτισμός του πένθους
Είναι πολύ δύσκολο να επουλωθεί το τραύμα της απώλειας χωρίς την συμμετοχή μας σε κάποιου είδους τελετή
![Εύα Στάμου Εύα Στάμου](/images/120x120/3/jpg/files/2022-09-17/eva-stamou.jpg)
![Στο λαϊκό προσκύνημα για τον Μίκη Θεοδωράκη Η απώλεια του Μίκη Θεοδωράκη και ο πολιτισμός του πένθους](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/09/08/kideia-miki-theodoraki-penthos.jpg)
Τι συμβαίνει όταν το πένθος γίνεται δημόσιο όπως στην περίπτωση του θανάτου ενός κορυφαίου Έλληνα δημιουργού, του Μίκη Θεοδωράκη;
Όσοι βιώσαμε την απώλεια κάποιου αγαπημένου προσώπου το προηγούμενο διάστημα, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, δεν είχαμε δυστυχώς την ευκαιρία να παραστούμε στην αποχαιρετιστήρια τελετή και να πούμε το τελευταίο αντίο στον άνθρωπό μας.
Τα απαγορευτικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας μας ανάγκασαν να απέχουμε από τις πιο βασικές, παραδοσιακές τελετουργίες που συνθέτουν τον πολιτισμού του πένθους.
Αν δεν το γνωρίζαμε ήδη, διαπιστώσαμε πέρα από κάθε αμφιβολία πόσο πιο δύσκολο είναι να επουλωθεί το τραύμα της απώλειας χωρίς την συμμετοχή μας σε κάποιου είδους τελετή που να σηματοδοτεί τόσο το τέλος της ζωής ενός ανθρώπου, όσο και τον πόνο όσων με διάφορους τρόπους σχετίζονταν μαζί του.
Φαίνεται πως η επιθυμία να δηλώσει κανείς την οδύνη του, αλλά και να έρθει σε επαφή με όσους βιώνουν την εμπειρία της απώλειας του αγαπημένου προσώπου, να εκφράσει τα συναισθήματά του, να ακούσει τις ιστορίες και τις εκμυστηρεύσεις των άλλων, να μοιραστεί την ανακούφιση που προσφέρει το σωματικό άγγιγμα μέσα από μια χειραψία ή μια αγκαλιά, παίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαδικασία του πένθους. Οι άνθρωποι πάντα έχουν την επιθυμία να αισθάνονται ότι όσα νιώθουν, όσο έντονα ή επώδυνα κι αν είναι, δεν ξεφεύγουν από το «κανονικό», να αναζητούν επιβεβαίωση της συμπεριφοράς τους μέσω της αντανάκλασής της στους άλλους.
Τι συμβαίνει όμως όταν το πένθος γίνεται δημόσιο όπως στην περίπτωση του θανάτου ενός κορυφαίου Έλληνα δημιουργού, του Μίκη Θεοδωράκη; Αποτελεί η εκδήλωση του δημόσιου πένθους μια «φυσιολογική» ανθρώπινη ανάγκη, ή μήπως είναι –όπως ισχυρίζονται κάποιοι στα social media- μια μορφή μαζικής υστερίας;
Ας θυμηθούμε κάποιες στιγμές δημόσιου συλλογικού πένθους από την πρόσφατη διεθνή ιστορία. Η τρομοκρατική επίθεση στη Νέα Υόρκη το 2001, που είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες νεκρούς, βύθισε στο πένθος όχι μόνο την αμερικανική κοινωνία μα και τους πολίτες πολλών χωρών που συγκλονίστηκαν από το θέαμα της πτώσης των Δίδυμων Πύργων, νιώθοντας ότι ο κύριος στόχος των τρομοκρατών ήταν ο ίδιος ο Δυτικός Πολιτισμός και οι αξίες του. Λίγα χρόνια πριν, ο ξαφνικός θάνατος της Diana είχε προκαλέσει τόσο ισχυρό σοκ στους Βρετανούς που χρειάστηκαν χρόνια για να το ξεπεράσουν. Βρετανοί πολίτες κάθε καταγωγής και θρησκευτικού δόγματος ένιωσαν την ανάγκη να πενθήσουν δημόσια τον πρόωρο χαμό της λαοπρόβλητης πριγκίπισσας, πλημμυρίζοντας για μέρες τους δρόμους γύρω από το παλάτι, αφήνοντας λουλούδια στις πύλες του σπιτιού της, ως ελάχιστο φόρο τιμής. Η συλλογική θλίψη που προκάλεσε η απώλεια της Diana, μπορεί ίσως να συγκριθεί μόνο με το δημόσιο πένθος που ακολούθησε τον θάνατο του Sir Winston Churchill το 1965.
Το συλλογικό συναισθηματικό ξέσπασμα και το πένθος που ακολούθησε τον θάνατο του Μίκη Θεοδωράκη ήρθε σε μία στιγμή μεγάλης ψυχικής κούρασης για τους πολίτες.
Με τον κίνδυνο της πανδημίας να συνεχίζει να υφίσταται, τα οικονομικά προβλήματα που απορρέουν από αυτή, την κλιματική κρίση σε πλήρη εξέλιξη, τις εντάσεις που προκαλούνται από ομάδες αρνητών του ιού και αντιεμβολιαστές, πολλοί προσέλαβαν το δυσάρεστο γεγονός ως έναυσμα για να πενθήσουν για όλα όσα νιώθουν ότι χάνονται, να μοιραστούν με τους άλλους το αίσθημα οδύνης και την κατάθλιψη που βιώνουμε τους τελευταίους δύσκολους μήνες.
Πολίτες από ολόκληρο το πολιτικό φάσμα ενώθηκαν μπροστά στο γεγονός του χαμού ενός σημαντικού Έλληνα καλλιτέχνη παγκόσμιας εμβέλειας, αντλώντας δύναμη και εθνική υπερηφάνεια από την κοινή τους ταυτότητα.
Πρόκειται για μια πράξη κάθαρσης αλλά και αλληλεγγύης που εκφράζει κατά βάθος την επιθυμία να προχωρήσουμε στο μέλλον τιμώντας το κοινό μας παρελθόν που αυτή τη φορά δεν έχει να κάνει με τους αρχαίους προγόνους μας ή τους αγωνιστές του 1821, αλλά με έναν σύγχρονο ήρωα που η ζωή του έγινε το σύμβολο των παθών και των αγώνων όλων μας.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ήδη κάνουν δρομολόγια 250 ηλεκτρικά λεωφορεία
Το μήνυμα του πρωθυπουργού από το συνέδριο του Economist
Η συνέντευξη του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ στον Alpha δύο ημέρες πριν την Πολιτική Γραμματεία και τέσσερις πριν την συνεδρίαση της ΚΕ
Απαντήσεις επιχειρεί να δώσει η βουλευτής της Νέας Αριστεράς - Το χρονικό του επεισοδίου
Η συνέντευξη του προέδρου του ΠΑΣΟΚ στο Mega
Μια ημέρα νωρίτερα θα πραγματοποιηθεί η «εν βρασμώ» συνεδρίαση της Κεντρικής Επιτροπής
Έντονη αντίδραση από την υπουργό Τουρισμού
«Η υπηρεσία στην πατρίδα είναι να μπορούμε να συζητούμε με τους γείτονές μας», τόνισε
Πώς αξιολογείται ο Νίκος Ανδρουλάκης - Ποια τα ποσοστά των υποψηφίων
«Στόχος μας να κυβερνήσουμε ξανά τη χώρα»
Ο πρωθυπουργός δημοσίευσε μία φωτογραφία στο πλαίσιο της συναυλίας του βρετανικού συγκροτήματος στο ΟΑΚΑ
«Για να αναγεννήσουμε το ΠΑΣΟΚ και να αναγεννήσουμε την Ελλάδα», λέει ο υποψήφιος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Πότε θα ενεργοποιηθεί ξανά για νέες αιτήσεις
«Όσα είπαν στους θαμώνες του μουσείου προφανώς και αξιολογούνται. Όμως η χώρα δεν μπορεί να γυρίσει πίσω, ούτε στο 1993, ούτε στο 2012, ούτε φυσικά στο 2008»
«Ο επόμενος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ πρέπει να είναι ο επόμενος πρωθυπουργός»
Το ημερομίσθιό της 6ης ημέρας θα είναι προσαυξημένο κατά 40%
Το χρονικό της δραματικής πρώτης εβδομάδας του Ιουλίου το καλοκαίρι του 2015
Μέχρι πότε μπορούν οι φορολογούμενοι να υποβάλλουν τροποποιητική δήλωση
Η απάντηση για το ενδεχόμενο υποψηφιότητας για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.