Πολιτικη & Οικονομια

Κεραμέως: Έτσι θα γίνει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών - Το ν/σ

«Η αξιολόγηση εκπαιδευτικών δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα» ξεκαθαρίζει η Υπ. Παιδείας

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως © EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Το νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας και όσα προβλέπει για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, την αυτονομία των σχολείων και την ενίσχυση των διευθυντών.

Αυτονομία σχολείων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, αλλαγές στην εκκλησιαστική εκπαίδευση, αλλά και τις δομές εκπαίδευσης, φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο τίθεται σήμερα (30/6) σε δημόσια διαβούλευση. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, παρουσίασε αναλυτικά τους άξονες του, υπογραμμίζοντας την ανάγκη από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο οι αλλαγές που θα έρθουν στα σχολεία να οδηγήσουν σε μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας και καλύτερες επιδόσεις

Σήμερα, το 80% των αποφάσεων για τις σχολικές μονάδες λαμβάνεται σε κεντρικό επίπεδο και όχι από τις ίδιες. «Πρέπει να δοθεί ελευθερία και αυτονομία στο σχολείο», σημείωσε η Νίκη Κεραμέως στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε και αναρωτήθηκε: «Γιατί ξέρει καλύτερα η Βουλή για την αξιολόγηση των μαθητών με τα διαγωνίσματα τετραμήνου και όχι οι ίδιοι οι δάσκαλοι ή το ίδιο το σχολείο;».

Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: Αυτονομία των σχολείων και εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς

Στόχος είναι από τον Σεπτέμβριο η Πολιτεία να δείξει εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, αλλά και να ενισχύσει το ρόλο των διευθυντών ή των εκπαιδευτικών σε ρόλους ευθύνης. Με αυτόν τον γνώμονα, το νέο νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων.

Επιπλέον, τα σχολεία θα αποφασίζουν μόνα τους για συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, εκδρομές, επισκέψεις σε εκπαιδευτικούς χώρους, συνεργασία με άλλα σχολεία, ΑΕΙ, μουσεία. Το νομοσχέδιο αναφέρεται και στη δυνατότητα που θα δοθεί στα σχολεία να μπορούν να εκμεταλλεύονται τις εγκαταστάσεις τους και για απογευματινές δραστηριότητες (στο πρότυπο των ιδιωτικών σχολείων), μέσω μισθώσεων από τους δήμους ή άλλους φορείς, με τα χρήματα να γυρίζουν στα ταμεία τους.

Οι τρεις νέοι θεσμοί που εισάγονται από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο είναι: Μέντορες, συντονιστές τάξης και υπεύθυνοι μαθημάτων. Οι μέντορες θα καθοδηγούν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και θα μεριμνούν για την προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Οι συντονιστές θα ασχολούνται με προβλήματα που προκύπτουν στα τμήματα της κάθε τάξης. Οι υπεύθυνοι μαθημάτων θα ασχολούνται με την ενδοσχολική επιμόρφωση. Και οι τρεις αυτές ειδικότητες θα μοριοδοτούνται μελλοντικά για διευθυντικές θέσεις (σχολείου, διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.ο.κ.).

Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: Η αξιολόγηση εκπαιδευτικών δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα

Σύμφωνα με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται σε τρία επίπεδα:

  • Γενική και ειδική διδακτική αξιολόγηση, την οποία θα κάνει ο σχολικός σύμβουλος του κάθε μαθήματος.
  • Αξιολόγηση για το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, την οποία θα κάνει ο διευθυντής του σχολείου.
  • Αξιολόγηση για υπηρεσιακή συνέπεια, την οποία θα κάνουν ο διευθυντής και ο σύμβουλος παιδαγωγικής ευθύνης.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται κάθε δύο χρόνια από τον διευθυντή και κάθε τέσσερα από τους συμβούλους της κάθε περιοχής. Η πρώτη αξιολόγηση θα γίνει τον Ιούνιο του 2023. Η κ. Κεραμέως ξεκαθάρισε ότι η αξιολόγηση δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. «Στόχος να διευκολύνουμε την καθημερινότητα των εκπαιδευτικών μας, να τους δώσουμε χώρο να δημιουργήσουν, να καινοτομήσουν, χωρίς γραφειοκρατικά βάρη. Η περισσότερη ελευθερία, όμως, απαιτεί ένα σύστημα λογοδοσίας», σημείωσε η υπουργός.

Οι εκπαιδευτικοί για τους οποίους το αποτέλεσμα της αξιολόγησης είναι αρνητικό θα προχωρούν σε υποχρεωτική επιμόρφωση, ενώ για όσους το αποτέλεσμα είναι θετικό θα έχουν θετική μοριοδότηση για θέση ευθύνης. 

Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου για το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας
Στιγμιότυπο από τη συνέντευξη Τύπου για το νέο νομοσχέδιο του Υπ. Παιδείας © EUROKINISSI/ ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Γιατί χρειάζεται η αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Το Υπουργείο Παιδείας απαντά στο «γιατί χρειάζεται η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών» με τέσσερις σημεία:

α) Κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί εάν δεν αξιολογηθεί. Αξιολόγηση σημαίνει καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, εντοπισμός των δυνατών και αδύναμων σημείων του έργου των εκπαιδευτικών, και παροχή παιδαγωγικής υποστήριξης όπου αυτή απαιτείται.

β) Πρόσθετο κίνητρο για ακόμα μεγαλύτερη προσφορά και διαρκή βελτίωση: Μέσα από την αξιολόγηση θα αναδειχτούν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και θα επιβραβευτεί το έργο τους. Η αξιολόγηση διασφαλίζει τη διαρκή βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.

γ) Η μεγαλύτερη ελευθερία και αυτονομία σε επίπεδο σχολικής μονάδας απαιτεί ένα σύστημα ελέγχων και ισορροπιών – ένα μηχανισμό λογοδοσίας.

δ) Τι συμβαίνει στο εξωτερικό: Η αξιολόγηση (σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο) αποτελεί κοινή πρακτική στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών, με βασικές εξαιρέσεις την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα και την Ισλανδία.

Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: Τι αλλάζει στις δομές εκπαίδευσης 

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, παρουσίασε και τις αλλαγές των δομών εκπαίδευσης. Κύριος στόχος, όπως είπε, είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της παιδαγωγικής υποστήριξης που αυτοί λαμβάνουν. «Για αυτόν τον σκοπό ιδρύονται θέσεις στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, δηλαδή θέσεις Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης τόσο σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης όσο και σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης αυξάνονται στον αριθμό και υπηρετούν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, ώστε να είναι πιο κοντά στις σχολικές μονάδες και να υποστηρίζουν έμπρακτα και σε καθημερινή βάση την εκπαιδευτική κοινότητα. Επίσης, ιδρύονται 1.100 νέες οργανικές θέσεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα Κέντρα Διάγνωσης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), οι οποίες θα καλύπτουν τις ανάγκες των σχολικών μονάδων γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης». 

Σχετικά με τα κριτήρια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, σημειώνεται ότι αυξάνεται η απαιτούμενη προϋπηρεσία για την ανάληψη θέσεων ευθύνης και προστίθεται ως κεντρικό κριτήριο επιλογής το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του υποψηφίου. Προϋπόθεση για τη συμμετοχή στελεχών και εκπαιδευτικών σε διαδικασίες επιλογής σε θέση ευθύνης, αποτελεί να μην έχουν αξιολογηθεί ως ανεπαρκείς ή μη ικανοποιητικοί, αντιστοίχως, στις σχετικές εκθέσεις αξιολόγησης κατά την τελευταία τετραετία. Ως προς τη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, προβλέπεται η δοκιμασία της μελέτης περίπτωσης.

Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: Τι αλλάζει στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση

Το νομοσχέδιο θέτει σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, με το Υπουργείο Παιδείας να έχει σαν στόχο τη συνολική αναβάθμιση της ποιότητας του κλήρου. «Συγκεκριμένα, η δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση εντάσσεται στη γενική δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπό την εποπτεία του κράτους, ενώ τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι μαθητές των εκκλησιαστικών σχολείων θα επιλέγονται βάσει κριτηρίων, οδηγώντας στη συνολική αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης». 

Προβλέπεται ακόμη η δημιουργία τριών Σχολών Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών (ΣΜΥΚ), μέσω της μετατροπής υφιστάμενων εκκλησιαστικών σχολείων, οι οποίες θα αποτελούν δομές μεταδευτεροβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με διετές πρόγραμμα σπουδών. Μάλιστα, πλέον θα αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να μισθοδοτηθεί ένας κληρικός από το δημόσιο θα είναι η κατοχή Διπλώματος ΣΜΥΚ  ή πτυχίου Α.Ε.Ι., δίνοντας τέλος στο φαινόμενο μισθοδοσίας αποφοίτων δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου ως κληρικών.

Το νομοσχέδιο ορίζει ότι ο αριθμός των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών μειώνεται από τέσσερις σε δύο, οι οποίες θα λειτουργούν στην Αθήνα και την Κρήτη, με στόχο την αναβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών.

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

H απειλή εξ Ανατολών - Μέρος 2: Η διεθνής νομολογία ως περίγραμμα ενός έντιμου συμβιβασμού
H απειλή εξ Ανατολών - Μέρος 2: Η διεθνής νομολογία ως περίγραμμα ενός έντιμου συμβιβασμού

Μια προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η εικόνα της πλέον εύλογης και πιθανής απόφασης του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, στην υποθετική περίπτωση κοινής ελληνο-τουρκικής προσφυγής σε αυτό

Πώς το κράτος θα ξαναπροσλάβει ένστολους που μπουκάρουν σε υπουργεία;
Πώς το κράτος θα ξαναπροσλάβει ένστολους που μπουκάρουν σε υπουργεία;

Κανείς δεν θα εκπλαγεί αν οι εποχιακοί πυροσβέστες που μπουκάραν στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας πάρουν μέρος στον επόμενο διαγωνισμό για τις προσλήψεις εποχιακών, προσληφθούν ή μονιμοποιηθούν

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.