- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Η γραφειοκρατία βάζει φρένο στη βιώσιμη κινητικότητα των πόλεων
Κανείς δεν συσχετίζει την αδιανόητη αντίφαση μεταξύ των μοντέρνων προτάσεων και της αναχρονιστικής κρίσης
Ανοιχτή επιστολή του συγκοινωνιολόγου Σταύρου Κωνσταντινίδη για την ελληνική γραφειοκρατία και την ανάγκη βιώσιμης κινητικότητας των πόλεων.
Η κυβέρνηση ψήφισε νέο νόμο για την βιώσιμη κινητικότητα των πόλεων, όλοι ομνύουν σε αυτό το νέο ευρωπαϊκό στοίχημα της περιβαλλοντικής και συγκοινωνιακής ανάταξης του αστικού χώρου, ωστόσο η διαδαλώδης ελληνική γραφειοκρατία, με ξεχασμένες αγκυλώσεις του παρελθόντος, ακυρώνει κάθε τέτοια φιλόδοξη προσπάθεια. Η βιώσιμη κινητικότητα είναι στην πραγματικότητα η αλλαγή και μεταστροφή του υποδείγματος διαχείρισης των κυκλοφοριακών ζητημάτων και του δημοσίου χώρου στις πόλεις. Προτάσσει την δημιουργία ήπιων περιοχών, αναθαρρύνεται τους πεζόδρομους, την ποδηλατοκίνηση, και αναγάγει του πεζούς σε κεντρικό σημείο αναφοράς του δημοσίου αστικού χώρου. Η ασύδοτη κίνηση των αυτοκινήτων αποθαρρύνεται στην ελάχιστη απαραίτητη, και γίνεται η προσπάθεια να τονωθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες.
Από το 2013 όλες οι προσπάθειες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε σχέση με τη διαχείριση του κυκλοφοριακού σχεδιασμού, από την ολιστική προσέγγιση μέχρι την αλλαγή ενός μονόδρομου, επαφίονται στην έγκριση των υπηρεσιών των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Με ελάχιστη στελέχωση, με ευθυνοφοβική υπηρεσιακή νοοτροπία, και χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις αξιολογούνται οι συγκοινωνιακές μελέτες που καταθέτουν οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, χρησιμοποιώντας το καλύτερο επιστημονικό δυναμικό (Συγκοινωνιολόγοι, Πολεοδόμοι) της χώρας.
Εδώ και 8 χρόνια λοιπόν με ένα έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών, ως αποτέλεσμα του νέου τότε νόμου, συμβαίνει το εξής σουρεαλιστικό. Πρώτον κάθε τέτοια έγκριση καθυστερεί σε αδιανόητους χρόνους, καθιστώντας στην πράξη άκαιρη πολλές φορές τις προτεινόμενες παρεμβάσεις. Και δεύτερον και χειρότερο η αξιολόγηση των άπειρων υπηρεσιών των περιφερειακών αποκεντρωμένων διοικήσεων, κρίνουν με συντηρητικό φορμαλισμό, εμποδίζοντας την υιοθέτηση των σύγχρονων Τεχνικών που χρησιμοποιούνται στον σύγχρονο κόσμο, για την αντιμετώπιση των μεταμοντέρνων προβλημάτων των πόλεων.
Οι Δήμαρχοι έχουν κάνει πολλές παραστάσεις για το θέμα αυτό, ωστόσο η στρέβλωση παραμένει σε ισχύ, και κανείς δεν συσχετίζει την αδιανόητη αντίφαση μεταξύ των μοντέρνων προτάσεων και της αναχρονιστικής κρίσης. Τελευταίο παράδειγμα η αδυναμία η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, να μπορέσει έγκαιρα και με το ενδεδειγμένο τρόπο να εξασφαλίσει την αδειοδότηση των έργων στην Περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, έναν από τους πιο προβληματικούς οδικούς άξονες της χώρας. Πολλές τουριστικές πόλεις δεν προλαβαίνουν να έχουν ποτέ διαθέσιμο ένα βιώσιμο σχέδιο κινητικότητας το καλοκαίρι που το επιθυμούν, και άλλες περιοχές δυσκολεύονται να ενσωματώσουν υποδομές βιώσιμης κινητικότητας (για τα ποδήλατα, τους πεζούς, την οδική ασφάλεια), γιατί απλά οι προτάσεις προσκρούουν στην παλιομοδίτικη αντίληψη των υπηρεσιών των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
Αγαπητοί Υπουργοί Εσωτερικών (κ. Βορίδη, και κ. Πέτσα) καταργήστε άμεσα την περιττή και αναχρονιστική διάταξη, αγαπητοί Υπουργοί Μεταφορών και Υποδομών (κ. Καραμανλή και κ. Κεφαλογιάννη) προβείτε στην ορθή εισήγηση άρσης αυτού του γραφειοκρατικού σουρεαλισμού, αγαπητοί εκπρόσωποι της ΚΕΔ (κ. Παπαστεργίου) και των Περιφερειών, επιλύστε άμεσα το πρόβλημα διότι όπως συνέβη την τελευταία σχεδόν δεκαετία, δεν θα καταφέρουμε ως χώρα όχι μόνο να μη προωθήσουμε ποτέ τη βιώσιμη κινητικότητα, αλλά ούτε στοιχειώδεις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που απαιτούν συνεχώς όλες οι πόλεις της χώρας. Το δε πρόβλημα της οδικής ασφαλείας άμεσα συνδεδεμένο με την βιώσιμη κινητικότητα δεν θα επιλυθεί ποτέ και θα συνεχίζουμε να θρηνούμε θύματα καθημερινά στους δρόμους της χώρας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πέντε ερωτήσεις και απαντήσεις για την εκλογική διαδικασία της Κυριακής
Τι απάντησε στις κατηγορίες περί «πράσινου ΣΥΡΙΖΑ»
Με αφορμή την έκπτωση του ΣΥΡΙΖΑ από την αξιωματική αντιπολίτευση
Από την μικρασιατική καταστροφή και μετά, η Ελλάδα ασκεί την εξωτερική της πολιτική με μάλλον φοβικό τρόπο
Τι περιλαμβάνουν οι επενδύσεις άνω των 5 δισ. ευρώ
Πώς σχολιάζει το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι πια Αξιωματική Αντιπολίτευση
Τι παραμένει αμετάβλητο
«Με το ζόρι παντρειά δε γίνεται» δηλώνει ο υποψήφιος πρόεδρος του κόμματος
Η πρώτη αντίδραση μετά την παραίτηση Τζάκρη - Πούλου
Το ΠΑΣΟΚ γίνεται αξιωματική αντιπολίτευση
Η ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών
«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»
«Είναι μία οδυνηρή απόφαση για εμένα», είπε η βουλεύτρια
Το Σάββατο ανακοινώνεται η ιδρυτική διακήρυξη
Τα βασικά σημεία των δηλώσεων
«Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι έτοιμος να προχωρήσει σε μια νέα δυναμική περίοδο»
Γκλέτσος, Πολάκης, Φάμελλος και Φαραντούρης αναμετρήθηκαν λίγο πριν τις κάλπες της Κυριακής
Yπερασπίστηκε επίσης το μνημόνιο Τσίπρα
Τα σχόλια δίνουν και παίρνουν
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.