- CITY GUIDE
- PODCAST
-
28°
Το MeToo και το θέατρο του παραλόγου
Το «βουβό» έγκλημα γίνεται για πρώτη φορά «ορατό», σε όλες τις διαστάσεις της χυδαιότητας, του κυνισμού, του αυταρχισμού, του εκβιασμού
![stavros-konstantinidis.jpg stavros-konstantinidis.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/stavros-konstantinidis_0.jpg)
![© Μihai Surdu / Unsplash MeToo](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/02/03/metoo.jpg)
Σχόλιο για την ελληνική εκδοχή του MeToo
Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται με τις θαρραλέες καταγγελίες της Μπεκατώρου για τον βιασμό της και κορυφώνεται μέχρι σήμερα τουλάχιστον με το θρίλερ της υπόθεσης Λιγνάδη, για κατηγορίες παιδοφιλίας και σεξουαλικής κακοποίησης. Ενδιάμεσα ακούσαμε δεκάδες καταγγελίες με όλες οι δυνατές αποχρώσεις προσβολής της ανθρώπινης προσωπικότητας, από εκβιασμούς, εργασιακούς εκφοβισμούς, βιοπραγίες, ηδονοβλεπτικές αυτοϊκανοποιήσεις, αστείες τηλεφωνικές ορέξεις από ανθρώπους άλλες φορές υπεράνω υποψίας και άλλες φορές από «κωμικά» υποκείμενα, που μέσα στη σοβαρότητα των πραγμάτων αναδύουν παράπλευρες προεκτάσεις γκροτέσκων σκηνών. Το γελοίο μπερδεύεται πικρά με το αδίκημα.
Για όσους γνωρίζουν την πρόσφατη κοινωνική ιστορία της νεοελληνικής κοινωνίας και έχουν διατρέξει κείμενα της λογοτεχνίας, αυτές οι φιγούρες δεν είναι άγνωστες. Είναι οι ομώνυμοι ενίοτε εγκληματικοί «ήρωες» του παρελθόντος, ο κωλομπαράς, ο ματάκιας, ο επιδειξίας, ο αιμομίκτης πατέρας και θείος. Ακτινογραφία αυτών των ψυχογραφικών λαϊκών ηθών της ελληνικής κοινωνίας κάνει με ψυχαναλυτική μαεστρία ο αξεπέραστος Κωστας Ταχτσής στα αυτοβιογραφικά του κείμενα. Ενώ ο περίφημος φιλόσοφος Κίρκεγκορ, στο «Ημερολόγιο ενός διαφθορέα», αποθεώνει την τέχνη της αποπλάνησης στο έρωτα, ασκώντας όλες τις πλευρές της γοητείας αλλά όχι της βίας. Έτσι αν διαβαστεί λάθος και παρεξηγημένα, πιθανώς να απενοχοποιεί εγκληματικές συμπεριφορές σαν αυτές που επέδειξαν κατά τεκμήριο άνθρωποι του θεάτρου και του «πνεύματος» στην Ελλάδα.
Η ελληνική εκδοχή του MeToo είναι δυστυχώς βαθιά, οριζόντια, εκ των πραγμάτων χυδαία. Είναι το βουβό και αόρατο έγκλημα. Σήμερα στην εφημερίδα το ΒΗΜΑ δημοσιεύεται έρευνα που δείχνει πως 1 στα 5 παιδιά έχει δεχθεί κάποιας μορφής σεξουαλικής παρενόχλησης, 1 στα 13 παιδιά έχουν δεχθεί σωματική επαφή με τον δράστη, και 1 στα 30 παιδιά έχουν πέσει θύμα βιασμού ή απόπειρας. Ιστορίες που δείχνουν τη μεγαλομανία, την εξουσιαστική παράκρουση, την ψυχιατρική εκτροπή. Ο δράστης δεν έχει ενσυναίσθηση, είναι άρρωστος, και κατ’ επέκταση υπόλογος εγκλημάτων. Το πρόβλημα είναι μεγάλο, αγγίζει πολλούς τομείς και ο χώρος του λεγόμενου πολιτισμού είναι αυτή τη στιγμή από σύμπτωση στο προσκήνιο. Τα ίδια συμβαίνουν στον αθλητισμό, στις δημόσιες υπηρεσίες, τις επιχειρήσεις. Όλοι αυτοί οι επαγγελματικοί χώροι είναι τρωτοί , καθώς εκεί η φύση της δραστηριότητας και ο υποκειμενισμός της αξιολόγησης, επαφίεται στην αυθαιρεσία της αυθεντίας ή της παρεξηγημένης εξουσίας. Μια θεσμικά καχεκτική κοινωνία υστερεί εκ των πραγμάτων στην οργάνωση συντεταγμένων και θεσμικά κατοχυρωμένων σχέσεων ιεραρχίας και εξουσίας. Έτσι δημιουργούνται αδιανόητες στρεβλότητες συμπεριφοράς και εγκλωβίζονται δυστυχώς ανθρώπινα πλάσματα σε αδιέξοδα διλήμματα. Είναι όμως και ο χώρος των ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων στο κέντρο και στην περιφέρεια, των εσωτερικών υποθέσεων των ίδιων των οικογενειών, όπου αντανακλάται ευθέως μία πολιτισμική καθυστέρηση της ελληνικής κοινωνίας. Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχουν παρόμοια φαινόμενα παντού στον κόσμο, όμως αν με κάποιον μαγικό τρόπο θα μπορούσε να αποκαλυφθεί τι έχει συντελεστεί στη χώρα, επαγγελματικά, οικογενειακά στις τοπικές κοινωνίες θα ήταν μία φρικώδης ιστορία. Είναι μια υπόθεση πολύ εφιαλτική, που σχετίζεται με ιστορικές παραμέτρους, την πατριαρχική οικογενειακή δομή, την καθυστέρηση της νεωτεριστικής αντίληψης, τον πουριτανισμό και άλλων συναφών προβλημάτων της ελληνικής κοινωνίας.
Κάποιοι προσπαθούν να διαχωρίσουν και να παίξουν με τις αποχρώσεις των αδικημάτων. Δεν είναι το ίδιο αυτό με το άλλο, λένε. Αν όμως η σωματική βία του βιασμού είναι πράξη εγκληματικού αίσχους, και η ψυχολογική βία, για παράδειγμα, του αυνανισμού με αυθαίρετη κατακράτηση και παγίδευση του θύματος προσβάλλει βάναυσα την ανθρώπινη προσωπικότητα. Είναι και αυτό μία βαριά περίπτωση σεξουαλικής παρενόχλησης. Στην πρώτη περίπτωση υπερισχύει η κτηνώδης, εγκληματική συμπεριφορά, ενώ στην δεύτερη ο δήθεν αισθητικός, ελευθεριακός, αλλά εντέλει παράφορος και φασιστικός εγωισμός, το ίδιο βίαιος και εγκληματικός πάντως. Αυτόν τον δήθεν αισθητικό εγωισμό τον συναντάς δυστυχώς συχνά στον χώρο της τέχνης, σε πολλές εκδοχές και σε αυτήν τη σεξουαλική διάσταση δυστυχώς, ως ίδιον της ιδιοσυγκρασίας αρκετών ανθρώπων της. Αυτών που τις έννοιες του έρωτα, του πάθους, του υποτιθέμενου αυθορμητισμού, των λογοτεχνικών και κινηματογραφικών προτύπων τις συγχέουν με ένα αυθαίρετο δικαίωμα άσκησης τερατωδών συμπεριφορών. Πολλές φορές και αυτών των υπεράνω υποψίας. Λέμε τώρα. Τέλος τα προληπτικά εξώδικα, οι επικοινωνιακές νομικές φιοριτούρες από δήθεν «σταρ» της «τηλεοπτικής» δικηγορίας είναι νομικοφανείς αντιδράσεις ως άμυνες, άνευ κάθε σημασίας, που παρ’ όλα αυτά επηρεάζουν την κοινή γνώμη και τα ΜΜΕ. Η στοχοποίηση για παράδειγμα των ομοφυλοφίλων με την επιλεγμένη φράση «επαγγελματίες ομοφυλόφιλοι» έκλεισε το μάτι στην ομοφοβία μιας μεγάλης πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας. Η βαναυσότητα κάποιας στιγμής του παρελθόντος έρχεται να εκδικηθεί. Αργήσαμε αλλά το ταρακούνημα στη συλλογική συναίσθηση της κοινωνίας εκτιμώ ότι είναι ήδη μεγάλο. Το «βουβό» έγκλημα γίνεται για πρώτη φορά «ορατό», σε όλες τις διαστάσεις της χυδαιότητας, του κυνισμού, του αυταρχισμού, του εκβιασμού. Η αξία του καλλιτέχνη είναι ίσως ασύνδετη και αδιάφορη του χαρακτήρα του, μόνο στον βαθμό όμως που το όποιο καλλιτεχνικό ήθος δεν προσκρούει σε παραβατική συμπεριφορά και εγκλήματα. Όλες οι ιστορίες μπορεί να κλείνουν μία εποχή. Την εποχή της σιωπής και της ντροπής. Ίσως πλέον όλα να είναι δυσκολότερα για τους δράστες και ευκολότερα για τα θύματα.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η απάντηση μέσω Χ και οι πληροφορίες για επεισοδιακή συνεδρίαση
Τι είπε η ΠτΔ για τον ενδεχόμενο δεύτερης θητείας, το Κυπριακό και την υστεροφημία της
Δείτε βίντεο από την επιστροφή Καραμανλή - Οι πρώτες στιγμές της Μεταπολίτευσης
Με αφορμή την πρόταση για την διεξαγωγή συνεδρίου
Τι λένε διπλωματικές πηγές του ΥΠΕΞ
Ο διάλογος με τους δημοσιογράφους
Το μέσο αποκάλεσε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ «υπηρέτη αφεντάδων»
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφέρθηκε στα πεπραγμένα του ΣΥΡΙΖΑ με το κλείσιμο των τραπεζών το 2015
35 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, 10.500 αθλητές, 20.000 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι και 45.000 εθελοντές, αποτελούν τα εντυπωσιακά στατιστικά των Ολυμπιακών Αγώνων
Άρθρο του πρώην πρωθυπουργού με αφορμή την 50η επέτειο της Μεταπολίτευσης
Οι διαπραγματεύσεις για τον διορισμό πρωθυπουργού σκοντάφτουν στην άρνηση της Ανυπότακτης Γαλλίας να κάνει συμβιβασμούς
Ζέττα Μακρή: Καμία έλλειψη σε διδακτικό προσωπικό
Τι είπε ο πρώην υπουργός για την αποχώρηση Δραγασάκη
Πότε ανοίγει ξανά η πλατφόρμα
Το ΠΑΣΟΚ σε λίγο καιρό θα έχει νέα ηγεσία και θα κληθεί από τα πράγματα να γίνει η αξιωματική αντιπολίτευση του τόπου πέρα από τα ποσοστά που θα του δίνουν οι δημοσκοπήσεις
Σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα έγινε η συνάντηση του με τη γυναίκα- σύμβολο, Χαρίτα Μάντολες
«Καθημερινό φαινόμενο οι κυβερνοεπιθέσεις - 13.000 την εβδομάδα»
Συνολικά θα εξυπηρετεί ετησίως τις ανάγκες 270.000 ατόμων
Σταδιακά όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα καταρτιστούν σε θέματα ΑΙ
H ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας για τις χθεσινές εκδηλώσεις, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.