Ανάπτυξη και Μεταρρυθμίσεις: Οι δύο όψεις του νομίσματος
Η έναρξη της νέας Προγραμματικής Περιόδου για τα αναπτυξιακά προγράμματα της χώρας αφορά σε ένα εθνικό εγχείρημα κεφαλαιώδους σημασίας
Οι διαθέσιμοι πόροι για την Ελλάδα από το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, παράλληλα με το νέο ΕΣΠΑ, είναι η μεγάλη ευκαιρία της χώρας
Του Νίκου Διακουλάκη*
Η νέα χρονιά σηματοδοτεί την έναρξη της νέας Προγραμματικής Περιόδου για τα αναπτυξιακά προγράμματα της χώρας τα οποία, σε συνθήκες εγχώριας δημοσιονομικής στενότητας, συγχρηματοδοτούνται σχεδόν στο σύνολό τους από τα ευρωπαϊκά ταμεία.
Αυτή τη φορά, μάλιστα, οι διαθέσιμοι πόροι για την Ελλάδα είναι τουλάχιστον διπλάσιοι, μετά την προσθήκη των πόρων του νέου Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας (19,6 δισεκ. ευρώ επιχορηγήσεις συν 12,4 δισεκ. ευρώ δάνεια).
Ενός παράλληλου δηλαδή προγράμματος, αντίστοιχου ύψους με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027 (21,2 δισεκ. ευρώ ευρωπαϊκοί πόροι συν 5,6 δισεκ. ευρώ οι εθνικοί πόροι, απαραίτητοι για την είσπραξη των ευρωπαϊκών). Αν προσθέσουμε δε τα 20 δισεκ. ευρώ του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης, τα υπόλοιπα του προηγούμενου ΕΣΠΑ που λήγει το 2023 και τη μόχλευση ιδιωτικών πόρων στο σκέλος των συγχρηματοδοτούμενων ιδιωτικών επενδύσεων συγκεντρώνεται ένα ποσό περίπου 100 δισεκ. ευρώ.
Πρόκειται για τη μεγάλη ευκαιρία της χώρας να καλύψει με ένα ολιστικό σχέδιο χωρίς αποκλεισμούς την υστέρηση της περιόδου της κρίσης, να αναβαθμίσει τα συστήματα υγείας, παιδείας και πολιτικής προστασίας, να ολοκληρώσει τις τεχνικές και κοινωνικές υποδομές και τα δίκτυα. Επιπλέον, να στηρίξει την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση σε ένα σύγχρονο επιτελικό κράτος και ένα νέο βιώσιμο παραγωγικό σύστημα της κυκλικής οικονομίας, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας, της 4ης βιομηχανικής επανάστασης για τη δημιουργική αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας, την αύξηση των εισοδημάτων και των θέσεων απασχόλησης
Η μεγάλη όμως πρόκληση είναι η εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σε ένα ευρύ μεταρρυθμιστικό πεδίο.
Οι χρηματοδοτήσεις συνδέονται άλλωστε με επείγουσες μεταρρυθμίσεις σε όλους τους τομείς, καταρχήν ως δεσμεύσεις της Ελλάδας στο πλαίσιο των μεταμνημονιακών υποχρεώσεων, η πορεία των οποίων αξιολογείται με τις τακτικές Εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (European Semester).
Κυρίως όμως αποτελούν εθνική δέσμευση με βάση το Εθνικό Πρόγραμμα Μεταρρυθμίσεων, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και την πρόταση Σχεδίου Ανάπτυξης της Επιτροπής Πισσαρίδη που κωδικοποιεί σε ένα συνεκτικό κείμενο τις κατευθύνσεις διαρθρωτικών αλλαγών και αναπτυξιακών μέτρων (δημόσια διοίκηση, ασφαλιστικό, τραπεζικό και φορολογικό σύστημα, υγειονομική περίθαλψη, εκπαίδευση, έρευνα-καινοτομία, δικαιοσύνη, ψηφιοποίηση, επιχειρηματικότητα, χρήσεις γης κλπ).
Είναι προφανές ότι το πρωτόγνωρο μέγεθος και ο εύρος των νέων προγραμμάτων δημιουργεί πολύ αυξημένες απαιτήσεις και δυσκολίες, σε σύγκριση με την οργάνωση και τις μέχρι σήμερα επιδόσεις της χώρας. Το νέο Ταμείο θέτει μάλιστα δυσκολότερους όρους, όπως είναι η υποχρεωτική δέσμευση, με εγκρίσεις και συμβάσεις, του 70% των πόρων μέχρι το τέλος του 2022 και του υπόλοιπου 30% μέχρι το τέλος του 2023.
Επομένως, η πρώτη σειρά των μεταρρυθμίσεων δεν μπορεί παρά να αφορά την ίδια την οργάνωση, τη διοίκηση και τους μηχανισμούς σχεδιασμού, προγραμματισμού, συντονισμού και κυρίως ανάθεσης/εκτέλεσης έργων για την αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων χωρίς απώλειες.
Με αλλαγές στη διοίκηση, την αυτοδιοίκηση και τους ελεγκτικούς/εποπτικούς μηχανισμούς για τη διασφάλιση κανόνων δικαίου και διαφάνειας, αλλά και με προσαρμογές των διαχειριστικών, χρηματοδοτικών, εκπαιδευτικών, ερευνητικών, συμβουλευτικών, μελετητικών υπηρεσιών και των φορέων παραγωγής των έργων σε μια νέα σχέση πολιτείας-επιχειρηματικότητας με μεγαλύτερη χρησιμοποίηση του επιτυχημένου θεσμού των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Με τη δεδομένη κατάσταση του πολιτικού συστήματος, μόνο ως ευχή θα ζητούσε κάποιος το να αποκτήσει το όλο εγχείρημα εθνικό χαρακτήρα μετά από διάλογο και ψήφιση στη βουλή ενός ενιαίου εθνικού αναπτυξιακού και μεταρρυθμιστικού σχεδίου. Άλλωστε, πρόκειται για υπόθεση που υπερβαίνει μια κυβερνητική θητεία. Θα ήταν μια πραγματικά μεγάλη ώθηση στην κινητοποίηση όλων για την επιτυχία των στόχων.
_________________________________________________________________
* Ο Ν.Δ. είναι πρ. Ειδικός Γραμματέας Υπουργείου Ανάπτυξης, Σύμβουλος σε θέματα Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η επικοινωνία των δύο προέδρων το βράδυ της Κυριακής
Ποιοι βρέθηκαν στο πλευρό του
Στις 11:00 ξεκινά υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη
«Μα καλά μυαλό κουκούτσι;! Μα καλά δεν σε ενδιαφέρει η υστεροφημία σου;» γράφει ο ηθοποιός σε ανάρτησή του
Η πρώτη ανάγνωση του αποτελέσματος από την Κουμουνδούρου
«Τα χαμόγελα επέστρεψαν»
Ο χημικός μηχανικός που πέρασε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αναλαμβάνει την ηγεσία της Κουμουνδούρου
Οι πρώτες δηλώσεις του νέου προέδρου του κόμματος έξω από τα γραφεία της Κουμουνδούρου
«Θα είμαι στρατιώτης της παράταξης - Δεν θέλω να ταλαιπωρήσω τον κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ» δήλωσε ο βουλευτής Χανίων
Πώς διαμορφώνονται τα ποσοστά των υπόλοιπων υποψηφίων
«Είναι ένα ηχηρό μήνυμα για φυγή προς τα εμπρός», είπε ο ευρωβουλευτής
Οι πρώτες δηλώσεις μετά τα αποτελέσματα των εκλογών στον ΣΥΡΙΖΑ
Θρίλερ για το 50% από τον πρώτο γύρο
Η απόσταση από τον Παύλο Πολάκη
Η απάντηση από πηγές της Κουμουνδούρου
Οι δηλώσεις μετά το κλείσιμο της κάλπης
Πού εντοπίζεται η μεγαλύτερη συμμετοχή
«Επιτέλους μετά από μήνες θα αποκτήσουμε πλήρη ιεραρχία», δήλωσε ο πρώην υπουργός
Ανοιχτή η ανεξαρτητοποίηση του βουλευτή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.