Ο κορωνοϊός και η μαύρη τρύπα των δημοσίων συγκοινωνιών
Το επίπεδο των συγκοινωνιών που διαθέτουμε είναι σε θέση να συντηρεί τον ιό, από επιβάτη σε επιβάτη και από γραμμή σε γραμμή
![stavros-konstantinidis.jpg stavros-konstantinidis.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/stavros-konstantinidis_0.jpg)
![ΜΑΣΚΕΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΜΑΣΚΕΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2020/09/28/koronoios-mmm-mesa-metaforas-leoforeio.jpg)
Ο συγκοινωνιολόγος Σταύρος Κωνσταντινίδης γράφει πώς ο κορωνοϊός ανέδειξε τη μαύρη τρύπα των δημοσίων συγκοινωνιών
Λέγεται πως το επίπεδο των δημοσίων συγκοινωνιών και συγκεκριμένα των λεωφορείων δείχνουν αυτόματα το επίπεδο πολιτισμού μίας χώρας, μιας πόλης. Και είναι σωστή η διαπίστωση αυτή γιατί, ως ένα γενικευμένο και αντιπροσωπευτικό κριτήριο, δείχνει ταυτόχρονα το φιλοσοφικό υπόβαθρο για τις σύγχρονες αρχές της βιώσιμης κινητικότητας, την τάση για μείωση χρήσης του ΙΧ αυτοκινήτου, τον σεβασμό στον πολίτη, την κοινωνική ευαισθησία απέναντι σε όσους δεν έχουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης.
Θα αφήσω προς το παρόν το δίλλημα αν πρέπει να είναι δημόσιες ή ιδιωτικές, γιατί αυτό δεν αφορά προς το παρόν ως χώρα, καθώς έχουμε αποτύχει και στο ένα και στο άλλο, παταγωδώς. Το αποδεικνύει το πολύχρονο χάλι των δημοσίων συγκοινωνιών τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Γερασμένος στόλος, γερασμένο προσωπικό, βρώμικα λεωφορεία, απαράδεκτη δρομολόγηση, αντιλειτουργικές συχνότητες και συνδέσεις, στάσεις που αντί να είναι πρότυπα σημεία του αστικού χώρου, είναι εστίες υποβάθμισης. Όταν προσφέρεται αυτή η κάκιστη υπηρεσία, εντός των λεωφορείων δεν αναμένεις να επικρατούν ιδανικές συνθήκες. Άνθρωποι στοιβαγμένοι και αγανακτισμένοι, που λογικά ξεσπούν απέναντι σε ένα κράτος που φαίνεται ανάλγητο και απόμακρο απο την πραγματικότητα.
Ο ιός του κορωνοϊού, έχοντας να επιλέξει μεταξύ ενός κλασάτου beach bar της Μυκόνου ή της Πάρου, ή ενός λεωφορείου της πλατείας Κολιάτσου, χωρίς δεύτερη σκέψη θα τρυπώσει στο λεωφορείο και σε εκατοντάδες άλλα που κινούνται πάνω-κάτω σαν κινούμενα μπαράκια. Δεν θέλει μυαλό, ούτε να είσαι ειδικός για να καταλάβεις ότι το επίπεδο των συγκοινωνιών που διαθέτουμε είναι σε θέση να συντηρεί τον ιό, από επιβάτη σε επιβάτη και από γραμμή σε γραμμή όλο τον χειμώνα σε μια χειμαζόμενη Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη απο την άλλη βρίσκεται σε τριτοκοσμικά επίπεδα, κι ενώ οι δημόσιες συγκοινωνίες στην πόλη διαλύθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, η σημερινή δείχνει πολύ αργά αντανακλαστικά.
Ο πρωθυπουργός το αντιλήφθηκε κάποια στιγμή και ταρακούνησε το εν υπνώσει πολιτικό επιτελείο του αρμόδιου υπουργείου. Κατέφτασε εκεί και ανακοίνωσε νέες προμήθειες και νέο προσωπικό, το οποίο φυσικά δεν παραγγέλνεται εν μια νυκτί. Απαιτεί μήνες. Η αφορμή της πανδημίας ήταν αρκετή να αναδείξει ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι μια μαύρη τρύπα της χώρας, μία μεταρρύθμιση που όλοι θέλουν, αλλά κανείς δεν τολμά να βάλει σε εφαρμογή. Δεν θα επεκταθώ στην ανάγκη απελευθέρωσης των υπεραστικών, στη δημιουργία αστικών - δημοτικών συγκοινωνιών σε κάθε πόλη, στον ριζικό εκσυγχρονισμό ενός συστήματος που εδράζεται ακόμη σε αρχές εξυπηρέτησης του '50 της τότε Ελλάδας. Η πανδημία κάποια στιγμή θα τελειώσει, αλλά ο πολιτισμός της καθημερινής ζωής δεν υπάρχει χωρίς δημόσιες συγκοινωνίες. Και αυτό δεν αφορά μόνο στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αφορά στις επαρχιακές πόλεις, στα νησιά στην εξυπηρέτηση του τουρισμού. Αφορά σε έναν ευρωπαίο πολίτη, έναν μαθητή, έναν φοιτητή, έναν εργαζόμενο, που επί χρόνια η πολιτεία τού στερεί το δικαίωμα στην ποιοτική μετακίνηση. Γιατί αν δεν υπάρξει αυτή, καμία αλλαγή στην κυκλοφορία και στην αναβάθμιση του δημοσίου χώρου δεν μπορεί να γίνει. Και όλα αυτά περί αειφόρας ανάπτυξης των πόλεων, της αλλαγής προτύπου ζωής, της σύγκλισης με ευρωπαϊκά πρότυπα, δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα. Μία ακόμη λοιπόν μεταρρύθμιση που θα έπρεπε να ξεκινήσει από το μηδέν, καθώς όλα είναι στημένα λάθος εξ αρχής.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Με αφορμή την πρόταση για την διεξαγωγή συνεδρίου
Τι λένε διπλωματικές πηγές του ΥΠΕΞ
Ο διάλογος με τους δημοσιογράφους
Το μέσο αποκάλεσε τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ «υπηρέτη αφεντάδων»
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφέρθηκε στα πεπραγμένα του ΣΥΡΙΖΑ με το κλείσιμο των τραπεζών το 2015
35 Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, 10.500 αθλητές, 20.000 διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι και 45.000 εθελοντές, αποτελούν τα εντυπωσιακά στατιστικά των Ολυμπιακών Αγώνων
Άρθρο του πρώην πρωθυπουργού με αφορμή την 50η επέτειο της Μεταπολίτευσης
Οι διαπραγματεύσεις για τον διορισμό πρωθυπουργού σκοντάφτουν στην άρνηση της Ανυπότακτης Γαλλίας να κάνει συμβιβασμούς
Ζέττα Μακρή: Καμία έλλειψη σε διδακτικό προσωπικό
Τι είπε ο πρώην υπουργός για την αποχώρηση Δραγασάκη
Πότε ανοίγει ξανά η πλατφόρμα
Το ΠΑΣΟΚ σε λίγο καιρό θα έχει νέα ηγεσία και θα κληθεί από τα πράγματα να γίνει η αξιωματική αντιπολίτευση του τόπου πέρα από τα ποσοστά που θα του δίνουν οι δημοσκοπήσεις
Σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα έγινε η συνάντηση του με τη γυναίκα- σύμβολο, Χαρίτα Μάντολες
«Καθημερινό φαινόμενο οι κυβερνοεπιθέσεις - 13.000 την εβδομάδα»
Συνολικά θα εξυπηρετεί ετησίως τις ανάγκες 270.000 ατόμων
Σταδιακά όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα καταρτιστούν σε θέματα ΑΙ
H ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας για τις χθεσινές εκδηλώσεις, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας
Όσα είπε ο υπουργός Υγείας για το ΕΣΥ και το Κυπριακό
Γιατί δεν ισχύει για τις επιχειρήσεις
Πότε εκπνέει η προθεσμία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.