- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
Ο Χάρης Θεοχάρης και η επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού
«Το ελληνικό καλοκαίρι θέλεις να το ζεις ξανά και ξανά. Να μη σου τελειώσει ποτέ»
Συνέντευξη: O υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης μιλάει στην ATHENS VOICE για την επανεκκίνηση της τουριστικής σεζόν, το ελληνικό καλοκαίρι και το σχέδιο της κυβέρνησης.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η κυβέρνηση έστειλαν ένα διεθνές μήνυμα για το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού στους ανταποκριτές του ξένου Τύπου από τη Σαντορίνη, έναν εμβληματικό προορισμό για όλους τους ταξιδιώτες της Γης. Οι πρώτοι τουρίστες κατέφθασαν ήδη στη χώρα μας και τα ερωτηματικά είναι πολλά. Ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης εξηγεί ποιες πρωτοβουλίες έχουν ληφθεί, τι χρειάζεται να προσέξουμε και πώς βλέπει ο ίδιος την εμπειρία ζωής που λέγεται ελληνικό καλοκαίρι.
Ηγείστε ενός υπουργείου που έχει την ευθύνη της πιο σημαντικής παραγωγικής μηχανής της Ελλάδας, σε μια τουριστική σεζόν που κανείς δεν περίμενε πως θα εξελιχθεί έτσι. Ποιες ενέργειες έχετε αναλάβει για να πάρει ξανά μπρος;
Η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός παγκόσμιας εμβέλειας δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην ασφάλεια. Δεν βάζουμε τίποτα πάνω από την προστασία της υγείας και της ζωής κάθε επισκέπτη, κάθε εργαζόμενου στον τουριστικό τομέα, κάθε Έλληνα πολίτη. Θα μπορούσα να σας αναλύσω διεξοδικά ολόκληρο το επιχειρησιακό πλάνο μας για τους ελέγχους, για τα πρωτόκολλα υγιεινής στους χώρους υποδοχής τουριστών, για το σχέδιο έκτακτων παρεμβάσεων σε περίπτωση ανάγκης. Το ελληνικό καλοκαίρι ανοίγει με σχέδιο. Με πλαίσιο μέτρων και δέσμες υγειονομικών πρωτοκόλλων που δημιουργούν ένα ισορροπημένο τουριστικό περιβάλλον. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Πίσω από κάθε τουριστική εμπειρία υπάρχει μια ολοκληρωμένη διαδικασία, που προστατεύει ατομικά και θωρακίζει συλλογικά. Τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη. Φυσικά η ατομική ευθύνη παραμένει προϋπόθεση για την υγεία όλων μας. Ο τουρισμός είναι το μεγάλο εθνικό μας κεφάλαιο και το προσεγγίζουμε με την ανάλογη σοβαρότητα. Στη συγκεκριμένη συγκυρία μαζί με τον σεβασμό στον άνθρωπο. Είναι το στοιχείο αναφοράς που ορίζει κάθε μέτρο που παίρνουμε, κάθε πρωτοβουλία, κάθε παραμικρή μας κίνηση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη Σαντορίνη ανακοίνωσε σε όλο τον πλανήτη το άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι από κάθε γωνιά της Γης ακούστηκαν διθύραμβοι. Η Ελλάδα κέρδισε πολλές μάχες κατά την έξαρση της πανδημίας και συνεχίζει να κερδίζει, μέρα με την ημέρα, την εκτίμηση και τον θαυμασμό της παγκόσμιας κοινότητας. Οι θυσίες όλων μας αποδίδουν, δικαιώνονται. Ιδανικά, δε, «σώζοντας» το καλοκαίρι του 2020 για τον ελληνικό τουρισμό.
Πώς καταλήξατε στην ανάπτυξη της εφαρμογής VisitGreece και τι μπορούν να περιμένουν οι επιχειρήσεις από αυτή; Έχοντας σπουδάσει μηχανικός λογισμικού, εργαστεί ως σύμβουλος επιχειρήσεων και θητεύσει στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, τι θέλατε να βελτιστοποιήσετε πάνω στην ψηφιακή προβολή της Ελλάδας;
Είμαι αρκετά εξοικειωμένος με τις ψηφιακές εφαρμογές. Μπορώ επομένως να σας βεβαιώσω ότι το VisitGreece είναι ένα application άψογο από κάθε άποψη: Περιεχόμενο, ενημέρωση, λειτουργικότητα, αισθητική – όλα είναι state of the art. Τολμώ να πω ότι ελάχιστες χώρες στην παγκόσμια τουριστική αγορά διαθέτουν δωρεάν στους επισκέπτες τους ένα τόσο ολοκληρωμένο και σύγχρονο εργαλείο. Ως «Εργαλειοθήκη Διαχείρισης Προορισμού» (Destination Management Toolkit), το VisitGreece παρέχει στον ξένο ταξιδιώτη κάθε είδους χρήσιμη πληροφόρηση, επιπλέον διασυνδέει άμεσα τους επισκέπτες με τις επιχείρησεις του κλάδου. Παράλληλα διαθέτει μια συνολική δεξαμενή δεδομένων CRM (Customer relationship Management). Οι επιχειρήσεις βρίσκουν στο VisitGreece έναν πανίσχυρο δίαυλο επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, με πολλαπλές δυνατότητες εξατομικευμένης στόχευσης και εκπληκτική αποτελεσματικότητα. Πέραν αυτών των πλεονεκτημάτων, το VisitGreece αποτελεί αξιόπιστη πηγή καθοδήγησης για τον Covid-19, τα ισχύοντα υγειονομικά μέτρα, με κρίσιμης σημασίας οδηγίες για τον τουρίστα κ.λπ. Συνολικά, το VisitGreece είναι καινοτόμο όσο και υποδειγματικό.
Εκτιμάται πως ο Ιούλιος θα είναι «δοκιμαστικός» μήνας. Σκοπεύετε στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου; Και πώς μπορεί αυτό να επιτευχθεί σε μια χώρα που έχει μάθει να «πουλάει» ήλιο και θάλασσα;
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί στρατηγικό στόχο της κυβέρνησης και του υπουργείου Τουρισμού. Πολύ περισσότερο στην τρέχουσα συγκυρία. Θεωρούμε ξεπερασμένο και μη αποδοτικό το στερεότυπο, όπως ακριβώς το αναφέρετε, «η Ελλάδα “πουλάει” μόνο ήλιο και θάλασσα». Δεν είναι καθόλου έτσι. Αδικούμε τον εαυτό μας και δεν προσφέρουμε σωστές υπηρεσίες στην εθνική οικονομία και την κοινωνία εάν αντιμετωπίζουμε τόσο στενά και επιδερμικά το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Η περιπέτεια της πανδημίας μάς αναγκάζει να κινηθούμε προς μία κατεύθυνση την οποίαν ούτως ή άλλως είχαμε χαράξει. Η τουριστική σεζόν πρέπει να επεκταθεί – και υπάρχει συγκροτημένο σχέδιο για να επεκταθεί. Εφέτος βασιζόμαστε στη διαφήμιση της χώρας ως ασφαλούς προορισμού από τους ίδιους τους επισκέπτες που θα έρθουν και θα γυρίσουν στην πατρίδα τους μεταφέροντας την εμπειρία που είχαν στην Ελλάδα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, είναι πολύ πιθανόν ότι κάποιοι από όσους αμφιταλαντεύονταν και ανέβαλαν το ταξίδι τους, τελικά θα έρθουν για διακοπές π.χ. τον Σεπτέμβριο ή ακόμη και έως τον Νοέμβριο. Αλλά πέραν αυτών των τουριστών «της τελευταίας στιγμής», οι εξειδικευμένες ή εναλλακτικές μορφές τουρισμού μπορούν κάλλιστα να προσελκύσουν επισκέπτες. Σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους – και αυτό θέλουμε.
Το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» στοχεύει να στείλει διακοπές για μια εβδομάδα εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες. Με ποιο τρόπο διασφαλίζεται η διαφανής καταβολή των διανυκτερεύσεων στους δικαιούχους;
Καταρχάς, ας μου επιτραπεί να τονίσω ότι μιλάμε για ένα πρόγραμμα ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ. Δεν μπορώ να θυμηθώ την προηγούμενη φορά που κυβέρνηση επιδότησε τόσο γενναιόδωρα τον λεγόμενο «κοινωνικό τουρισμό». Οι δικαιούχοι συμπολίτες μας φτάνουν τους 250.000. Βάσει εισοδηματικών κριτηρίων, εννέα στους δέκα Έλληνες μπορούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ένταξη στο «Τουρισμός για Όλους». Η διαδικασία επιλογής είναι αδιάβλητη και απολύτως διαφανής, μέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης. Δεν υπάρχει η παραμικρή επιφύλαξη για το πώς θα γίνει, δίκαια και ξεκάθαρα, η υλοποίηση του προγράμματος. Άλλωστε, η δική μας κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν αρέσκεται σε μεγαλόστομες υποσχέσεις και δεν μετονομάζει αναλόγως του πολιτικού οφέλους κάποια έκτακτη επιδότηση. Ο «Τουρισμός για Όλους» είναι ένα πρόγραμμα ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού, μια ανάσα για εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες που δυσκολεύονται ως προς το ζήτημα των διακοπών ιδιαίτερα εφέτος το καλοκαίρι. Πρόκειται όμως και περί ενός μέτρου ωφέλιμου για τις τουριστικές επιχειρήσεις και την αγορά. Δεν είμαστε μια κυβέρνηση επιδομάτων, αλλά στέρεης και ουσιώδους ανάπτυξης. Παρόλα αυτά, είμαστε υπερήφανοι για το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» και μας γεμίζει χαρά η διέξοδος που δίνεται σε τόσους πολλούς συμπολίτες μας.
Τι σημαίνει για εσάς ελληνικό καλοκαίρι;
Ελληνικό καλοκαίρι είναι το δικαίωμα σε μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία. Εννοώ την αίσθηση της ασφάλειας, τη ζεστή φιλοξενία που μόνο οι Έλληνες μπορούν να προσφέρουμε, τα μοναδικά αξιοθέατα, τις σύγχρονες ανέσεις, τις απέραντες επιλογές ψυχαγωγίας και ευζωίας. Με άλλα λόγια, για μένα ελληνικό καλοκαίρι είναι το δικαίωμα σε μια καλύτερη ζωή. Το δικαίωμα στο να μπορεί, κάθε άνθρωπος σε αυτό τον πλανήτη, να ονειρεύεται.
Η καμπάνια «Plastic-Free Santorini» συμπίπτει με την επανεκκίνηση του ελληνικού τουρισμού συνδέοντας την προστασία του περιβάλλοντος με την τουριστική συμπεριφορά. Είναι κάτι που θα το δούμε και σε άλλα νησιά;
Κατηγορηματικά ναι. Θυμίζω επίσης ότι σε αυτή την προσπάθεια, για την προστασία του περιβάλλοντος στη χώρα μας, τον οικολογικό τουρισμό, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία, το Υπουργείο Τουρισμού προχωρά με πολύ σημαντική –και άξια επαίνων– υποστήριξη. Μαζί μας στην πρωτοβουλία «Plastic-Free Santorini» είναι η Lidl Ελλάς. Σε δεύτερη φάση θα υλοποιηθούν ενέργειες με τη στήριξη του Ιδρύματος Λασκαρίδη. Δύο πολύ σοβαροί ιδιωτικοί οργανισμοί, οι προθέσεις και τα σχέδιά τους είναι να προχωρήσουν, από κοινού με τις υπηρεσίες του υπουργείου μας και γενικότερα το ελληνικό δημόσιο, σε ανάλογες καμπάνιες σε άλλα νησιά. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε νέα γύρω από αυτή την εξαιρετικά σημαντική προσπάθεια.
Greek summer is a state of mind. Εν μέσω πανδημίας η προσπάθεια branding του ελληνικού τουρισμού δέχθηκε εγχώριες επιθέσεις με fake news. Το περιμένατε και πόσο σας ενόχλησε;
Θα μου επιτρέψετε να μη συνδέσω ένα εθνικό μήνυμα ανάπτυξης με την γκρίζα βιομηχανία των fake news. Αυτή τη φορά η Ελλάδα μίλησε στο παγκόσμιο τουριστικό κοινό με σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό ύφος. Κάναμε μια υπέρβαση απέναντι στα στερεότυπα του παρελθόντος. Αναδείξαμε την αξία του συναισθήματος, της εσωτερικής γαλήνης, της απόλαυσης ενός τόπου μέσα από την ισορροπία του πνεύματος και της ψυχής. Η ενσυνείδηση γίνεται πρόσθετη αξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, αλλάζοντας τους κανόνες του παιγνιδιού. Ο τόπος που γέννησε τη φιλοξενία αναβαθμίζει την αξία των ανθρώπινων σχέσεων και προσκαλεί όλες και όλους σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Τόσο απλά.
Η επιτυχής διαχείριση της πανδημίας Covid-19 στην Ελλάδα θα είναι μια «συστατική επιστολή» για κάποιον ξένο που σκέφτεται να την επισκεφτεί. Ποιο μήνυμα στέλνετε ως υπουργός Τουρισμού στους ανθρώπους που σκέφτονται να επιλέξουν τη χώρα μας για τις διακοπές τους;
Δυναμώνουμε την εμπειρία, προσέχουμε την υγεία, γιατί πίσω από κάθε απόλαυση υπάρχει μια διαδικασία.
Ποιος είναι ο στόχος για τον ελληνικό τουρισμό φέτος; Με τι θα είστε ικανοποιημένος εσείς από το καλοκαίρι του 2020;
Για να είμαι απολύτως ειλικρινής, κανείς δεν γνωρίζει το πραγματικό μέγεθος της ζημίας που προκάλεσε η πανδημία στον ελληνικό τουρισμό. Μόνο εκ των υστέρων θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε με συγκεκριμένα στοιχεία. Άρα, εφόσον δεν γνωρίζουμε ακριβώς τη ζημία, δεν μπορούμε να διατυπώνουμε προβλέψεις ή προσδοκίες. Δεν προσπαθώ να υπεκφύγω, σας μεταφέρω την αληθινή εικόνα. Παρόλα αυτά, για να απαντήσω στην ερώτησή σας, ως υπουργός Τουρισμού θα ήμουν ικανοποιημένος εάν το ελληνικό καλοκαίρι ανακτούσε το μεγαλύτερο δυνατόν μέρος του εδάφους που βρίσκεται σε αβεβαιότητα. Και θα ήμουν ευχαριστημένος εάν όλοι όσοι διστάσουν να ταξιδέψουν εφέτος στην Ελλάδα, υποσχεθούν στον εαυτό τους ότι θα το κάνουν την επόμενη χρονιά, τη μεθεπόμενη κ.ο.κ. Γιατί το ελληνικό καλοκαίρι, ιδιαίτερο για το 2020, θα βρίσκεται πάντα εδώ στο μέλλον. Και σας διαβεβαιώ: Η φήμη της Ελλάδας ως του πιο ασφαλούς τουριστικού προορισμού ακόμη και μέσα στην υγειονομική συγκυρία, είναι ένα τεράστιο, ανεκτίμητο κεφάλαιο, για το κύρος της χώρας, για την εθνική οικονομία και, εντέλει, για κάθε Έλληνα.
Δεν βάζουμε τίποτα πάνω από την προστασία της υγείας και της ζωής κάθε επισκέπτη, κάθε εργαζόμενου στον τουριστικό τομέα, κάθε Έλληνα πολίτη.
Η Ελλάδα κάνει ουσιαστικά branding ξανά μετά από καιρό. Συμμερίζεστε την άποψη πως η καλύτερη επένδυση για την τουριστική επιλογή της χώρας στο μέλλον θα είναι η προάσπιση της υγείας των επισκεπτών της;
Όπως το είπε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης «δεν μας αρκεί η Ελλάδα να θεωρείται ως η πιο όμορφη χώρα στον κόσμο. Θέλουμε να είναι και η ασφαλέστερη». Η φράση αυτή περικλείει την ουσία του όλου εγχειρήματος για τον ελληνικό τουρισμό. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε καθήκοντα στο υπουργείο Τουρισμού, σε στενή συνεργασία με όλες τις δημιουργικές δυνάμεις της κυβέρνησης, σχεδιάζαμε το rebranding, το επαναλανσάρισμα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και σε μεγάλο βαθμό το υλοποιούσαμε, με άκρως ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Η πανδημία ήταν το απρόοπτο που ώθησε αυτή την προσπάθεια του rebranding σε μια νέα κατεύθυνση. Οπότε, ναι, η διασφάλιση της υγείας όλων (τουριστών, εργαζομένων κ.λπ.) πλέον προτάσσεται, κατ’ απόλυτη προτεραιότητα. Δεν είναι θεωρία, είναι πράξη – και ο αντίκτυπος στην τουριστική οικονομία μπορεί να είναι άμεσος. Σκεφτείτε μόνο τους τουρίστες μεγαλύτερης ηλικίας, αυτούς που, αντικειμενικά, θεωρούνται σαν ιδιαίτερα «ευπαθής ομάδα». Η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει αυξημένο μερίδιο από αυτή την πολύ σημαντική κατηγορία τουριστών, ακριβώς επειδή είναι σε θέση να εγγυηθεί άψογες συνθήκες υγιεινής, σε όλα τα στάδια της φιλοξενίας.
O ιός είναι ακόμα εδώ και το άνοιγμα των συνόρων αυξάνει τον κίνδυνο. Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η αύξηση των κρουσμάτων, εφόσον δεν θα υπάρξει δεύτερο καθολικό lockdown;
Συνεργαζόμαστε στενά και διαρκώς με το Υπουργείο Υγείας και την επιστημονική ομάδα των επιδημιολόγων. Το ότι δεν βλέπετε καθημερινά τον εξαίρετο καθηγητή Τσιόδρα δεν σημαίνει ότι μακριά από τις κάμερες έχουμε πάψει να τον συμβουλευόμαστε, ή να ακούμε τις οδηγίες του Νίκου Χαρδαλιά. Ο μηχανισμός αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης παραμένει σε άμεση ετοιμότητα δράσης. Έχουν εκπονηθεί σχέδια, με συγκεκριμένα βήματα, για κάθε σενάριο. Βαδίζουμε προσεκτικά και με τη μεγαλύτερη δυνατή σύνεση, χωρίς ποτέ, ούτε για μία στιγμή, να υποτιμούμε κάθε κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.
Ποιο είναι το πιο όμορφο μέρος στην Ελλάδα που έχουν δει τα μάτια σας;
Σε βουνό ή σε θάλασσα; Στην ηπειρωτική ενδοχώρα μας ή στα νησιά που πρωταγωνιστούν στα όνειρα εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο; Μήπως θέλετε να επιλέξω ανάμεσα σε ένα ηλιοβασίλεμα με φόντο ένα αρχαιολογικό μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς ή το δέος που προκαλεί η ελληνική φύση στη διάρκεια μιας ορεινής πεζοπορίας; Βοηθήστε με λίγο, γιατί η Ελλάδα με μαγεύει, κυριολεκτικά πολιορκεί το μυαλό μου με ιλιγγιωδώς όμορφες εικόνες. Εξάλλου, σε όσα ήδη ανέφερα, μπορεί ο καθένας να προσθέσει μια δική του νοερή καρτ-ποστάλ. Η μαγεία της πατρίδας μου δεν εξαντλείται ποτέ – κι αυτή είναι η καθηλωτική μαγεία της Ελλάδας.
Υπάρχει κάποιο τραγούδι που έχετε συνδέσει με το καλοκαίρι; Κι αν ναι, ποιο;
Δεν ξέρω αν σας φανεί κοινότοπο, αλλά με συγκινεί πάντα, σαν να το ακούω κάθε φορά για πρώτη φορά, η «Εκδρομή». Μπορεί να είναι οι στίχοι, ο ρυθμός που θυμίζει –σε εμένα τουλάχιστον– καΐκι που ταξιδεύει πάνω από το βαθύ γαλάζιο, σίγουρα η φωνή της Δήμητρας Γαλάνη, δεν ξέρω. Ενδεχομένως, με έναν έμμεσο και υποσυνείδητο τρόπο να παίζει ρόλο το γεγονός ότι η «Εκδρομή» είναι τραγούδι το οποίο γράφτηκε πρώτα με αγγλόφωνο στίχο και κατόπιν το υποδεχτήκαμε, το αγκαλιάσαμε και το κάναμε δικό μας. Περίπου, όπως λειτουργεί και ο τουρισμός: Όλοι είναι ευπρόσδεκτοι στην Ελλάδα, όλους τους τουρίστες τους αντιμετωπίζουμε σαν να ήταν «δικοί μας άνθρωποι». Γι’ αυτό, ακριβώς, όπως ακούς ξανά και ξανά ένα αγαπημένο τραγούδι, το ίδιο θέλεις και για το ελληνικό καλοκαίρι: Να το ζεις ξανά και ξανά. Να μη σου τελειώσει ποτέ.