Πολιτικη & Οικονομια

Καλοκαίρι με αντισηπτικό

Πώς θα ανακάμψει ο τουριστικός κλάδος μετά την πανδημία;

ioannis-konaxis.jpg
Γιάννης Κοναξής
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
γραφιστικό σχέδιο παραλίας με μάσκα και αντισηπτικό στην άμμο

Κορωνοϊός & τουρισμός: Ο Γιάννης Κοναξής δραστηριοποιείται στον κλάδο του τουρισμού και περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζει ο κλάδος εν μέσω πανδημίας.

Είναι αυτή η περίοδος μετά το Πάσχα που το μεγαλύτερο ποσοστό του κόσμου σε όλο τον πλανήτη ξεκινά να προγραμματίζει τις καλοκαιρινές διακοπές. Αυτή η περίοδος που οι περισσότεροι εξερευνούν στις παγκόσμιες μηχανές αναζήτησης προορισμούς, ανέσεις, εμπειρίες, εικόνες μοναδικών τοπίων με κύριο στόχο να αξιοποιήσουν το περιεχόμενο του καλοκαιρινού κουμπαρά με τον πιο ‘’value for money” τρόπο. Τότε είναι που θα εκδηλωθεί η συγκρατημένη αίσθηση αισιοδοξίας για την λογική στιγμή που η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε σταδιακή άρση των μέτρων και σε μια «απαλή» επιστροφή της καθημερινότητας, με αποτέλεσμα να τονώσει την νοσταλγία των περισσότερων για την επαναφορά στο κλασικό ελληνικό καλοκαίρι.

Αμέτρητοι είναι οι κλάδοι που πλήττονται από την δυσμενή εξέλιξη ωστόσο εκείνος του τουρισμού θα υποφέρει μακροχρόνια και θα είναι αρκετές οι δυσκολίες ανάκαμψης και επαναφοράς στα προ-κορωνοϊού δεδομένα. Γίνεται επανειλημμένως λόγος για τον ενισχυτικό χαρακτήρα του κλάδου στην ελληνική οικονομία όμως δεν έχει δοθεί η απαραίτητη προσοχή στο πόσο ευάλωτος και ευαίσθητος είναι ο τουρισμός από ποικίλους παράγοντες. Μια κακοκαιρία, ένα έντονο φυσικό φαινόμενο, η σχολική περίοδος, ένα άβολο δρομολόγιο στα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι φρενήρεις οικονομικές μεταρρυθμίσεις, οι πολιτικές εξελίξεις είναι στρατηγικοί ρυθμιστές της διάθεσης του μέσου ταξιδιώτη και ικανοί να προκαλέσουν μια αναβολή ενός ταξιδίου κυριολεκτικά από τη μια στιγμή στην άλλη, πόσο μάλλον όταν αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια αυτής της τόσο πρωτόγνωρης περιόδου.

«Λογαριάζεις χωρίς τον ξενοδόχο» λέει ο λαός και το λαογραφικό απόφθεγμα θα γνωρίσει ξανά την φήμη του σε μια «καμένη» γη που αφήνει στο πέρασμά της η πανδημία. Ο ξενοδόχος της διπλανής πόρτας που μέσα από πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης (airbnb) παλεύει να διατηρήσει το ακίνητό του και να εξοφλήσει εγκαίρως τον ΕΝΦΙΑ, ο ξενοδόχος που με μερικά δωμάτια ή διαμερίσματα κάπου στην Ελλάδα παλεύει να τα συντηρήσει όσο το δυνατόν πιο ευπρεπώς για να είναι βιώσιμα κάθε χρόνο, ο ξενοδόχος με τις πολυάριθμες κλίνες που παλεύει να καλύψει τις μεγάλες επενδυτικές υποχρεώσεις του και με κυρίαρχο στόχο να προσφέρει όσο το δυνατόν πιο υψηλή ποιότητα. Είναι όλοι εκείνοι που με πολυέξοδη προετοιμασία και λίγους μήνες λειτουργίας και μάλιστα με αβέβαιες εξασφαλίσεις για το μέλλον, αντιπροσωπεύουν την πιο αγνή ελληνική εικόνα δημιουργώντας εμπειρίες που μένουν ανεξίτηλες στο μυαλό και στις καρδιές του παγκόσμιου ταξιδιώτη για χρόνια.

Το πρόβλημα δεν σταματά εδώ αν αναλογιστούμε πως ο καθρέφτης όλων των άμεσων επαγγελματικών τουριστικών δραστηριοτήτων είναι το ίδιο το έμψυχο δυναμικό. Μάγειρες, σερβιτόροι, receptionist, οδηγοί, grooms, καμαριέρες, ξεναγοί, λογιστές, baristi, ναυαγοσώστες, τεχνίτες, ναυτικοί, αεροσυνοδοί και αμέτρητες ακόμα ειδικότητες που ενισχύουν την εικόνα του ελληνικού τουρισμού με τις υπηρεσίες τους και που επιβιώνουν από την εποχιακή απασχόληση, βρίσκονται σε έναν τόσο μεγάλο κίνδυνο που τείνει να είναι «θανάσιμος» -όχι για αυτό που αντιλαμβανόμαστε οικονομικά, για την βαριά οικονομία της χώρας- αλλά για την μοναδική ιστορική κληρονομιά τουρισμού που αιώνες έχουμε στο DNA μας και τώρα δοκιμάζεται όσο ποτέ άλλοτε. Οι τάσεις της μόδας στον κλάδο εδώ και χρόνια έχουν ως στόχο την υπέρ του δέοντος ικανοποίηση του επισκέπτη όμως ήρθε η ώρα να ικανοποιηθεί και συμπρωταγωνιστής του έργου. Σε όλα αυτά αν συνυπολογίσουμε την επικείμενη κρίση και στα έμμεσα επαγγέλματα που σχετίζονται με την τουριστική δραστηριότητα τότε τα πράγματα γίνονται σαφώς πιο σοβαρά.

Το καλοκαίρι ίσως να μην είναι ίδιο με τα προηγούμενα, μπορεί υλικά να μην λάβουμε την ικανοποίηση της εξυπηρέτησης όπως πριν, είναι όμως σημαντικό να βοηθήσουμε όλους εκείνους που εργάζονται και μάχονται στην αβεβαιότητα της εποχικότητας εδώ και χρόνια. Η κατανόηση, το «ευχαριστώ» και το ειλικρινές χαμόγελο είναι τα απλά συστατικά που θα δώσουν ανάσα στον αγώνα του ελληνικού τουρισμού να επιβιώσει και να ανακτήσει την χαμένη του αίγλη.

Ένα ελληνικό καλοκαίρι, σε μια ειδυλλιακή παραλία με αντηλιακό, αντισηπτικό, γάντια και μάσκες θα μπορούσε να αποτελέσει κάλλιστα μια εικόνα ενός φουτουριστικού υπαίθριου τοπίου όμως θα πρέπει δειλά δειλά να αποδεχόμαστε ένα τέτοιο ενδεχόμενο χωρίς φόβο και με αίσθημα ευθύνης.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.