Πολιτικη & Οικονομια

Κώστας Αχ. Καραμανλής: Τα προβλήματα με την Τουρκία είναι αποτέλεσμα της πολιτικής Σημίτη

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σε συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης

62224-137655.jpg
Newsroom
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
22040019.jpg
Κώστας Αχ. Καραμανλής / ΦΩΤΟ; ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής σχολιάζει τα ελληνοτουρκικά και την πρόσφατη στάση εργασίας στο μετρό

«Τη νοοτροπία του "βολέματος" δεν τη δεχόμαστε με τίποτα», δηλώνει στη συνέντευξή του στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, αναφερόμενος στην πρόσφατη στάση εργασίας στο μετρό, για την οποία όπως επισημαίνει «αιτία ήταν η μετακίνηση 21 υπαλλήλων σε θέσεις εκδοτών εισιτηρίων, ώστε μαζί με την προμήθεια 100 επιπλέον ακυρωτικών μηχανημάτων, να μειώσουμε κάπως την ταλαιπωρία των πολιτών».

Μιλώντας για τη νομοθετική ρύθμιση για προσωπικό ασφαλείας που προανήγγειλε, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τονίζει: «Σεβόμαστε το δικαίωμα στην απεργία. Αλλά η απεργία δεν πρέπει να γίνεται εκβιασμός εις βάρος του κοινωνικού συνόλου».

Ερωτηθείς για το μετρό της Θεσσαλονίκης και το πρόβλημα με τις δημόσιες μετακινήσεις στη συμπρωτεύουσα, ο κ. Καραμανλής δηλώνει: «Αν οι Αθηναίοι έχουν μια φορά δίκιο να είναι δυσαρεστημένοι από τις συγκοινωνίες, οι Θεσσαλονικείς έχουν δέκα» και αναφορικά με το μετρό προσθέτει: «επιτέλους μπορούμε να πούμε ότι προχωράμε καλά για την υλοποίησή του. Η λύση την οποία έχουμε επιλέξει επιτυγχάνει αυτό που όλοι θέλουμε: και Μμετρό και αρχαία».

Όσον αφορά τα ελληνοτουρκικά και ερωτηθείς για τυχόν κίνδυνο ενός θερμού επεισοδίου, ο κ. Καραμανλής δηλώνει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η Τουρκία δεν είναι εύκολος γείτονας. Ποτέ δεν μπορούμε και δεν πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να συμβεί ένα θερμό επεισόδιο. Η Ελλάδα πάντα οφείλει να είναι έτοιμη να αντιδράσει καταλλήλως». Ωστόσο, προσθέτει στην συνέντευξή του «Δείχνει πυγμή ο Μητσοτάκης. Η όλη προσπάθεια του πρωθυπουργού σαφώς έχει αποτελέσματα».

Τέλος, ερωτηθείς εάν εκτιμά ότι επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να είναι πολιτικό πρόσωπο προερχόμενο από τη ΝΔ, ο Κώστας Αχ. Καραμανλής απαντά, μεταξύ άλλων: « Ο ΠτΔ πρέπει να διαθέτει ειδικό πολιτικό βάρος, να εμπνέει εμπιστοσύνη στους πολίτες και να μπορεί να ανταποκριθεί στο κύρος τους θεσμού».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή στην Ευτυχία Αδηλίνη για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ερ. Κύριε Καραμανλή, ξεκινώ από όσα δημιουργήθηκαν, προ ημερών, με την στάση εργασίας στο μετρό η οποία προκάλεσε την οξεία αντίδρασή σας. Η συγκεκριμένη κινητοποίηση των εργαζομένων εξελίχθηκε σε βασικό θέμα της ημέρας στο οποίο τοποθετήθηκε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Εκτιμάτε ότι επρόκειτο, επί της ουσίας, για «εκβιασμό» στην κυβέρνηση; Ποια ήταν η αιτία της στάσης εργασίας;

Απ: Όσο απίστευτο και αν φαίνεται, κυρία Αδηλίνη, αιτία ήταν η μετακίνηση 21 υπαλλήλων σε θέσεις εκδοτών εισιτηρίων, ώστε μαζί με την προμήθεια 100 επιπλέον ακυρωτικών μηχανημάτων, να μειώσουμε κάπως την ταλαιπωρία των πολιτών. Εμείς αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι για να φτάσουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο επίπεδο που πρέπει, χρειάζεται να δώσουν και οι εργαζόμενοι τον καλύτερο εαυτό τους. Γι’ αυτό και είμαστε έντιμοι και ειλικρινείς απέναντί τους -ενώ η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τους ενέπαιζε με τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Όμως τη νοοτροπία του «βολέματος» δεν τη δεχόμαστε με τίποτα. Ούτε τη λογική του εκβιασμού μιας ολόκληρης πόλης για χάρη λίγων που δεν θέλουν να ξεβολευτούν... Ξέρετε κάτι; Παραλάβαμε τις αστικές συγκοινωνίες -σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη- υπό διάλυση. Προσπαθούμε μέρα με τη μέρα να κάνουμε διαχείριση κρίσης, επισκευάζοντας κάποια λεωφορεία, επανασχεδιάζοντας ορισμένα δρομολόγια ή μειώνοντας τις χρονοαποστάσεις στο μετρό. Οι πολίτες έχουν δίκιο να μην είναι ικανοποιημένοι. Δεν φτάνουν αυτά. Αλλά δυστυχώς δεν μπορείς να διορθώσεις σε λίγους μήνες μια παρακμή 4,5 ετών. Οι οριστικές λύσεις, όπως για παράδειγμα η προμήθεια νέων λεωφορείων, θέλουν το χρόνο τους. Μέχρι τότε, το ελάχιστο που πρέπει όλοι να κάνουμε είναι να δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό. Κι αυτό θέλουμε να το καταλάβουν όλοι οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το χρωστάμε στους συμπολίτες μας.

Ερ. Ως αρμόδιος υπουργός, προαναγγείλατε νομοθετική ρύθμιση για το προσωπικό ασφαλείας. Τι θα περιλαμβάνει η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση;

Απ: Το αυτονόητο: Ότι όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες, αλλά και στην πατρίδα μας στον ΟΣΕ, όταν κάνει το προσωπικό αντίστοιχη απεργιακή κινητοποίηση, στις ώρες αιχμής θα μένει κάποιο προσωπικό ασφαλείας που να εξασφαλίζει την ελάχιστη δημόσια υπηρεσία. Δηλαδή, έστω και με κάποια αραιά δρομολόγια, ο κόσμος θα πρέπει να μπορεί να πάει στη δουλειά του. Σεβόμαστε το δικαίωμα στην απεργία. Αλλά η απεργία δεν πρέπει να γίνεται εκβιασμός εις βάρος του κοινωνικού συνόλου. Και να σας πω και κάτι; Έτσι προστατεύουμε και τους ίδιους τους εργαζόμενους. Γιατί όταν κάποιοι συνδικαλιστές δεν νιώθουν την κοινωνία και παραλύουν μια ολόκληρη πόλη για τέτοιους λόγους, δυσφημούν βαρύτατα τους ίδιους τους συναδέλφους τους.

Ερ. Και μια και μιλάμε για το μετρό θα ήθελα να σας ρωτήσω για το μετρό Θεσσαλονίκης. Πότε οι Θεσσαλονικείς θα λύσουν το πρόβλημα της δημόσιας μετακίνησής τους, με τον ΟΑΣΘ να υπολειτουργεί και μετρό να μην υπάρχει;

Απ: Μεγάλα θέματα και τα δύο. Αν οι Αθηναίοι έχουν μια φορά δίκιο να είναι δυσαρεστημένοι από τις συγκοινωνίες, οι Θεσσαλονικείς έχουν δέκα... Όλοι γνωρίζουν ότι βρήκαμε τον ΟΑΣΘ ένα βήμα πριν την κατάρρευση. Αλλάξαμε διοίκηση, θέσαμε σε κυκλοφορία επιπλέον 102 λεωφορεία, καταργήσαμε τις διατάξεις περί ΑΣΥΘ που θα άφηναν τη Θεσσαλονίκη κυριολεκτικά χωρίς συγκοινωνία. Έτσι τουλάχιστον ο ΟΑΣΘ εξακολουθεί να υπάρχει, να λειτουργεί και να προσφέρει έστω και αυτές τις υπηρεσίες. Σύντομα θα κυκλοφορούν για λογαριασμό του ΟΑΣΘ άλλα 100-120 λεωφορεία των ΚΤΕΛ. Μέσα στο 2020 θα νοικιάσει άλλα 150 μεταχειρισμένα, σύγχρονα αντιρρυπαντικά οχήματα. Θα φτάσουμε έτσι σε λιγότερο από ένα χρόνο από την κατάρρευση που παραλάβαμε -μόλις 215 λεωφορεία- σε 480-500 λεωφορεία που είναι το ελάχιστο για την εξυπηρέτηση της πόλης και του νομού. Κοντά δηλαδή στα 550 που κυκλοφορούσαν το 2014. Όμως οριστικές λύσεις και στις δύο πόλεις θα δοθούν με το διαγωνισμό για την προμήθεια 1.000 νέων λεωφορείων, που θα διεξαχθεί μέσα στο 2020.

Όσο για το μετρό Θεσσαλονίκης, επιτέλους μπορούμε να πούμε ότι προχωράμε καλά για την υλοποίησή του. Η απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου πιστοποιεί με τον πιο αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι η λύση την οποία έχουμε επιλέξει επιτυγχάνει αυτό που όλοι θέλουμε: και μετρό και αρχαία. Συμφωνούν οι πολίτες, η αυτοδιοίκηση, οι παραγωγικές τάξεις της πόλης, τώρα και το ΚΑΣ. Ε, ας αφήσουμε τις ανούσιες αντιπαραθέσεις κι ας πάψουμε να πολιτικοποιούμε το ζήτημα. Λυπούμαι που διάβασα ότι κάποιοι λίγοι που διαφωνούν απειλούν με ενέργειες που δεν θα αλλάξουν το αποτέλεσμα αλλά θα καθυστερήσουν το έργο. Από αυτή τη συνέντευξή μας, κυρία Αδηλίνη, θέλω να τους απευθύνω έκκληση, και ιδίως στον ΣΥΡΙΖΑ που πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του ως αξιωματική αντιπολίτευση: Μην καθυστερήσετε κι άλλο το μετρό Θεσσαλονίκης με αντιδράσεις χωρίς αντίκρισμα. Είναι ώρα οι ειδικοί να κάνουν τη δουλειά τους ώστε να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2023 ολοκληρωμένο.

Ερ. Αναφορικά με τα επιδόματα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, θέλετε να μας εξηγήσετε τι αλλάξατε;

Απ: Για πρώτη φορά, τα επιδόματα στην ΥΠΑ συνδέονται με την αποδοτικότητα και την αποφυγή καθυστερήσεων στα αεροδρόμια. Αναφέρομαι βέβαια σε υφιστάμενα επιδόματα, που δεν προκαλούν αύξηση στο συνολικό κόστος της υπηρεσίας. Δηλαδή για πρώτη φορά συνδέουμε επιδόματα με αποτελέσματα. Λέμε το εξής απλό: Θέλετε παραπάνω αποδοχές; Φροντίστε να μην έχουν καθυστερήσεις οι πτήσεις. Και προς τιμήν τους, οι εργαζόμενοι το δέχτηκαν αμέσως και μπορώ να πω με μεγάλη ικανοποίηση. Γιατί καταλαβαίνουν ότι έτσι είναι καλύτερα για όλους. Για σκεφτείτε, πόσο καλύτερα θα λειτουργούσε το κράτος αν ίσχυε κάτι αντίστοιχο παντού; Ε λοιπόν σε αυτό πιστεύουμε και αυτό θέλουμε να κάνουμε.

Ερ. Να περάσουμε στα ελληνοτουρκικά και να σας ρωτήσω. Υπάρχει ορατός ο κίνδυνος ενός θερμού επεισοδίου κύριε Καραμανλή; Ο διπλωματικός αγώνας του πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών έχει μέχρι τώρα μετρήσιμο αποτέλεσμα;

Απ: Η Τουρκία δεν είναι εύκολος γείτονας, το ξέρουμε καλά αυτό. Πόσο μάλλον που ο Ερντογάν θεωρεί τον εαυτό του κάτι σαν «ηγέτη μιας τοπικής υπερδύναμης». Συνεπώς ποτέ δεν μπορούμε -και δεν πρέπει- να αποκλείουμε το ενδεχόμενο να συμβεί ένα θερμό επεισόδιο. Η Ελλάδα πάντα οφείλει να είναι έτοιμη να αντιδράσει καταλλήλως. Εκτιμώ πάντως ότι τελικά δεν θα ξεφύγουν τα πράγματα. Και όλη η προσπάθεια του πρωθυπουργού βλέπετε ότι σαφώς έχει αποτελέσματα, αφού η διεθνής θέση της χώρας μας ενισχύεται. Δείχνει πυγμή ο Μητσοτάκης. Δεν διστάζει να αναδεικνύει την τουρκική προκλητικότητα, όπως και δεν διστάζει να διεκδικεί τη συνδρομή του ΝΑΤΟ. Και έτσι κερδίζει σοβαρές διπλωματικές συμμαχίες για τη χώρα μας.

Ερ. Εν τέλει, τι στάση πρέπει να τηρούμε έναντι της Τουρκίας για την επίλυση των διαφορών μας; Πρόσφατα ήρθε ξανά στη δημόσια συζήτηση και το αν η Ελλάδα αξιοποίησε ή όχι το Ελσίνκι...

Απ: Είναι πράγματι ένα διαχρονικό ζήτημα. Και μιας και αναφέρεστε στο Ελσνίνκι, καλό είναι να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά: Η Ελλάδα, κυρία Αδηλίνη, παγίως αναγνώριζε ως μόνο θέμα προς διάλογο με την Τουρκία την υφαλοκρηπίδα. Στο Ελσίνκι, για πρώτη φορά, υπέγραψε κείμενο που αναφερόταν σε «μεθοριακές διενέξεις και συναφή θέματα». Από τότε, δεν μας έχουν απαντήσει οι ιθύνοντες εκείνης της περιόδου, ποιες «μεθοριακές διενέξεις» εννοούν πως έχουμε εμείς με την Τουρκία; Κι επιπλέον, αν υποθέσουμε ότι μπορούσαμε να αποκομίσουμε κάποια οφέλη από το Ελσίνκι έως την καταληκτική προθεσμία του 2004: Από το 1999 έως το 2004, δεν μεσολάβησαν μόνο οι 5 μήνες πρωθυπουργίας Καραμανλή, αλλά προηγήθηκαν τα 5 χρόνια πρωθυπουργίας Σημίτη... Είναι κι αυτό το θέμα, λοιπόν, μια απόδειξη ότι τα προβλήματα με την Τουρκία σήμερα, είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα της πολιτικής Σημίτη. Τι πρέπει να κάνουμε τώρα λοιπόν; Η Ελλάδα πρέπει να τηρεί απέναντι στην Τουρκία στάση χωρίς φοβίες και συμπλέγματα. Με πίστη στο δίκαιο των ελληνικών θέσεων, αποφασιστικότητα, διορατικότητα και αποτελεσματικότητα στην οικοδόμηση διεθνών συμμαχιών.

Ερ Τέλος, θα ήθελα να μου πείτε, εκτιμάτε ότι ο επόμενος Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να είναι πολιτικός, προερχόμενος από τη ΝΔ;

Απ: Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να διαθέτει ειδικό πολιτικό βάρος, να εμπνέει εμπιστοσύνη στους πολίτες και να μπορεί να ανταποκριθεί στο κύρος του θεσμού. Σίγουρα θα μπορούσε να προέρχεται από το χώρο της ΝΔ. Βέβαια, κακά τα ψέματα, μιλάμε για μια θέση με υψηλή συμβολική σημασία αλλά χωρίς δυνατότητα άμεσης πολιτικής παρέμβασης. Το Σύνταγμα του 75 προέβλεπε για τον Πρόεδρο αρμοδιότητες που πλέον δεν υπάρχουν.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.