Πολιτικη & Οικονομια

Οι γκέι στη μικρή οθόνη

Αγαπημένοι χαρακτήρες της αμερικάνικης τηλεόρασης

Gay Super Hero
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Έχει περάσει πολύς καιρός από τη δεκαετία του '80, όταν ο μοναδικός γκέι χαρακτήρας στην αμερικάνικη τηλεόραση ήταν ο Στίβεν Κάρινγκτον της «Δυναστείας». Στις εννιά σεζόν της δημοφιλούς σαπουνόπερας, ο γιος του Μπλέικ και της Αλέξις παλεύει αρχικά για να «αλλάξει» μέσα από δύο αποτυχημένους γάμους και στη συνέχεια για να αποδεχτεί την ομοφυλοφιλία του. Η αντίδραση των παραθρησκευτικών οργανώσεων και η μάστιγα του Aids είχαν σαν αποτέλεσμα την αναδίπλωση των τηλεοπτικών παραγωγών την επόμενη δεκαετία. Το 1994 το γκέι φιλί του Ματ στη «Λεωφόρο του Μέλροουζ» λογοκρίθηκε από το κανάλι Fox, ενώ το 1998 το ABC αποφάσισε να διακόψει την κωμική σειρά της Έλεν Ντετζένερες όταν η τελευταία αποκάλυψε πως είναι λεσβία.

Αν και χρειάστηκαν τρία χρόνια για να επανακάμψει η Έλεν στη μικρή οθόνη με ένα πολύ πετυχημένο talk-show, το τηλεοπτικό τοπίο είχε ήδη αρχίσει να αλλάζει στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Και αυτό χάρη στην επιτυχία της κωμικής σειράς "Will and Grace" (με θέμα τη συγκατοίκηση ενός γκέι τριαντάρη με την κολλητή του) και την τολμηρή απόφαση του συνδρομητικού καναλιού Showtime να προβάλλει σε πέντε κύκλους την αμερικάνικη βερσιόν του "Queer as Folk", μιας βρετανικής δραματικής σειράς με θέμα την καθημερινότητα, τις χαρές και τις αγωνίες μιας παρέας γκέι και λεσβιών σε μια σύγχρονη μεγαλούπολη.

Σε σχέση με το δημιουργικό τέλμα της ελληνικής τηλεόρασης όπου οι γκέι παρουσιάζονται είτε ως πηγή εύκολου γέλιου, είτε ως υλικό για τα μεσημεριανάδικα, η αμερικάνικη τηλεόραση έχει προχωρήσει με άλματα από τότε. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η πρόοδος είναι ομοιόμορφη: Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία, αν και το 40% των προγραμμάτων της αμερικάνικης TV περιλαμβάνουν κάποια αναφορά στην ομοφυλοφιλία, μόλις το 3% διαθέτει σταθερούς γκέι, λεσβίες, αμφί ή τρανς χαρακτήρες.

Αυτή η έλλειψη ισχύει σε γενικές γραμμές και για μερικές από τις πλέον εξαγώγιμες σειρές των αμερικάνικων καναλιών όπως το "CSI", το "Good Wife", το "Big Bang Theory", το "Two and a half men" και το "Dexter". Όπως ακριβώς ισχύει και στις μεγάλες κινηματογραφικές υπερπαραγωγές που τα στούντιο προωθούν στα ανά τον κόσμο μούλτιπλεξ. Είναι σαφές ότι προκειμένου να βγάλουν τα έξοδά τους στις τεράστιες αγορές της Κίνας, της Ινδίας, της Ρωσίας και του αραβικού κόσμου, οι αμερικάνοι παραγωγοί αφήνουν στο σπίτι τις όποιες ανησυχίες τους περί «διαφορετικότητας»...

Παρόλα αυτά, η πρόοδος που έχει γίνει στη μικρή οθόνη πέραν του Ατλαντικού μπορεί να μην είναι ομοιόμορφη, είναι πάντως αδιαμφισβήτητη. Και αυτή είναι μια καλή ευκαιρία για να θυμηθούμε μαζί μερικούς από τους πιο αγαπημένους γκέι (και όχι μόνο) χαρακτήρες που είδαμε πρόσφατα στο γυαλί.

Κάμερον και Μίτσελ στο "Modern Family"

n

Ένα γκέι ζευγάρι που υιοθετεί ένα κοριτσάκι από το Βιετνάμ είναι μία από τις τρεις οικογένειες που πρωταγωνιστούν στη σειρά που κέρδισε το βραβείο Έμμυ για την καλύτερη κωμωδία τα προηγούμενα 4 χρόνια. Στην αρχή της πέμπτης σεζόν που ξεκίνησε πέρσι, η αναγνώριση του γάμου ομοφύλων στην Καλιφόρνια έδωσε την ευκαιρία στους παραγωγούς να σκαρώσουν την πιο αστεία αλλά και συγκινητική διπλή πρόταση γάμου που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς. Αναρωτιέμαι πως ακριβώς θα μεταφέρει τη συγκεκριμένη οικογένεια στην οθόνη το ελληνικό κανάλι που σύμφωνα με πληροφορίες θέλει να προσαρμόσει τη σειρά «α λα ελληνικά»...


Κερτ και Μπλέιν στο "Glee"

n

Στο Glee δεν είχαμε γάμο πέρσι, αλλά αρραβώνα καθώς ο Κερτ αποφάσισε να συγχωρέσει τις απιστίες του Μπλέιν την προηγούμενη σεζόν. Και όπως καθετί στο Glee, ο συγκεκριμένος αρραβώνας δεν θα μπορούσε παρά να μετατραπεί σε μουσικοχορευτικό υπερθέαμα με μια διασκευή του "All you need is love" των Beatles (δείτε το βίντεο εδώ). Η σειρά, που παρακολουθεί μια ομάδα εφήβων μαθητών που διασκευάζουν μουσικά νούμερα για τη σχολική χορωδία, έχει κερδίσει επαίνους για τον τρόπο που θίγει ευαίσθητα θέματα όπως το bullying στο σχολικό περιβάλλον. Εκτός από τα δύο αγόρια, οι τηλεθεατές έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της σχέσης ανάμεσα στις δύο μαζορέτες Σαντάνα και Μπρίτανι (ένα φιλί τους λογοκρίθηκε πρόσφατα από το ελληνικό κανάλι που μεταδίδει τη σειρά) αλλά και την τρανς μαθήτρια Unique που μας συγκίνησε με τη διασκευή του "If I were a boy" της Beyoncé...


Ρένλι Μπαράθεον και Λόρας Ταϊρέλ στο "Game of Thrones"

image

Η εξαιρετικά βίαιη μεσαιωνική σάγκα που έχει καθηλώσει εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο, παρακολουθεί τον αιματηρό αγώνα των πιο φημισμένων δυναστειών μιας φανταστικής ηπείρου για τον έλεγχο των Επτά Βασιλείων. Ένας από τους επίδοξους ηγεμόνες είναι και ο νεότερος αδελφός του νεκρού βασιλιά Ρένλι Μπαράθεον που πηγαίνει γυρεύοντας όταν παντρεύεται την αδελφή του κρυφού εραστή του ιππότη Λόρας Ταϊρέλ με σκοπό να στρατολογήσει στο πλευρό του την πλούσια και ισχυρή οικογένειά της...


Σοφία Μπουρσέτ στο "Orange is the new black"

image

Μια από τις πιο πετυχημένες τόσο καλλιτεχνικά όσο και εμπορικά νέες σειρές του 2013, το "Orange is the new black" δεν εμφανίστηκε σε κάποιο κανάλι, αλλά διανεμήθηκε απευθείας στο ίντερνετ από την υπηρεσία video-on-demand Netflix. Η σειρά παρακολουθεί τους διαφορετικούς χαρακτήρες και τις συγκρούσεις που δημιουργούνται εντός μιας γυναικείας φυλακής, μέσα από τα απομνημονεύματα μίας πρώην κρατούμενης που καταδικάστηκε για τη μεταφορά χρημάτων μιας σπείρας εμπόρων ναρκωτικών. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις είναι αυτή της Σοφίας που έχει αναλάβει χρέη κομμώτριας για τις συγκρατούμενές της και την υποδύεται η τρανς ηθοποιός Λαβέρν Κοξ. Μετά την επιτυχία της σειράς, η Λαβέρν έχει γίνει γνωστή για τις εξαιρετικά εύστοχες δημόσιες παρεμβάσεις της σχετικά με τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα τρανς άτομα όπως μπορείτε να δείτε και εδώ.


Μπομπ Μπένσον στους "Mad Men"

n

Βαρυφορτωμένη με Έμμυ και Χρυσές Σφαίρες, μια σειρά που έχει επαινεθεί ιδιαίτερα για την αισθητική της καθώς μας μεταφέρει στον εξαιρετικά ανταγωνιστικό αλλά και στιλάτο κόσμο των μεγάλων διαφημιστικών γραφείων της Νέας Υόρκης στη δεκαετία του '60. Οι τηλεθεατές χρειάστηκε να περιμένουν μέχρι την έκτη σεζόν για να ασχοληθεί η σειρά με το ζήτημα της ομοφυλοφιλίας εκείνη την εποχή όταν ο νεαρός και ανερχόμενος διαφημιστής «την πέφτει» με πλάγιο τρόπο στο αντιπαθητικό αφεντικό του (η σκηνή εδώ) Θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι την επόμενη σεζόν για να μάθουμε αν πρόκειται για έρωτα ή για μια ακόμα ενδο-εταιρική ίντριγκα...


Άγκρον και Νασίρ στον «Σπάρτακο»

n

Η σειρά που χρησιμοποίησε την αρχαία ρωμαϊκή ιστορία σαν άλλοθι για το πλέον ομοερωτικό τηλεοπτικό οφθαλμόλουτρο της πρόσφατης τηλεοπτικής ιστορίας έριξε τίτλους τέλους πέρσι ενώ, σύμφωνη με το πνεύμα της αρχαιότητας, δεν έκανε διακρίσεις σχετικά με τη σεξουαλικότητα των πρωταγωνιστών της. O Άγκρον είναι το πρωτοπαλίκαρο του Σπάρτακου που στις δύο τελευταίες σεζόν γνωρίζει και ερωτεύεται τον ελευθερωμένο σκλάβο Νασίρ. Από το Youtube δεν λείπουν τα fan videos με τα αγαπημένα τηλεοπτικά στιγμιότυπα του ζεύγους, όπως αυτό εδώ.

Από τις υπόλοιπες σειρές που είδαμε πέρσι, το "New Normal", κωμική σειρά που παρακολουθεί την προσπάθεια ενός γκέι ζευγαριού να αποκτήσει παιδί συγκατοικώντας με την παρένθετη μητέρα είχε άδοξο τέλος, καθώς το NBC αποφάσισε να το διακόψει μετά από μόλις μία σεζόν. Καλύτερη τύχη φαίνεται να έχουν οι "Fosters", μια παραγωγή της Τζένιφερ Λόπεζ με πρωταγωνίστριες μια λευκή και μία μαύρη γυναίκα που ενώνονται με τα δεσμά του γάμου στην Καλιφόρνια. Τέλος αναμένουμε με ανυπομονησία το "Looking", δημιούργημα του βρετανού Άντριου Χέιγκ (γνωστού για το εξαιρετικό φιλμ "Weekend") που παρακολουθεί την καθημερινότητα μιας παρέας γκέι τριαντάρηδων στο Σαν Φρανσίσκο. Και βέβαια το "Normal Heart", μεταφορά στη μικρή οθόνη του γνωστού θεατρικού του Λάρι Κράμερ με θέμα τα πρώτα χρόνια της επιδημίας του Aids και πρωταγωνιστές την Τζούλια Ρόμπερτς και τους ανοιχτά γκέι ηθοποιούς Ματ Μπόμερ και Τζιμ Πάρσονς.