Πολιτικη & Οικονομια

Κλέβουν εφορία και πελάτες -Το κόλπο των επιχειρηματιών με τα POS

Βάζουν «καπέλο» 20% και το «βαφτίζουν» παροχή υπηρεσιών

Newsroom
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κλέβουν εφορία και πελάτες. Το κόλπο των επιχειρηματιών με τα POS στους καταναλωτές που επιθυμούν να πληρώσουν με κάρτα.

Αποκαλυπτικό είναι το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή» για την ευρηματικότητα των επιχειρηματιών να «κλέβουν» εφορία και πελάτες που επιθυμούν να πληρώσουν με κάρτα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το καινούργιο φαινόμενο σε αρκετά μαγαζιά, κυρίως μικρομάγαζα, είναι η επιπλέον χρέωση των καταναλωτών με ποσά από 20 έως 50 λεπτά εφόσον πραγματοποιούν συναλλαγές με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες.

Πολλοί ξένοι τουρίστες αλλά και Έλληνες έχουν πέσει θύματα των επιτήδειων που χρεώνουν, για παράδειγμα, 20 λεπτά επιπλέον στην περίπτωση που αγοράσουν τσιγάρα με κάρτα. Η σχετική χρέωση καταγράφεται στην απόδειξη ως «παροχή υπηρεσιών». Και μάλιστα όλα αυτά χωρίς να ενημερώνουν τους πελάτες. Η αιτιολογία που δίνουν οι καταστηματάρχες (το συμβάν παρουσιάστηκε σε επιχειρήσεις της Ερέτριας) όταν κάποιος διαπιστώσει την πρόσθετη χρέωση είναι ότι το κέρδος από τα τσιγάρα είναι πολύ μικρό και οι χρεώσεις από τις τράπεζες πολύ υψηλές.

Αυτό που επισημαίνουν στελέχη της ΑΑΔΕ είναι ότι μπορεί να προκαλούν και να εντυπωσιάζουν οι περιπτώσεις μεγάλης φοροδιαφυγής στη Μύκονο, στη Σαντορίνη και στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, ωστόσο υπάρχουν χιλιάδες περιπτώσεις μικρών καταστημάτων όπου οι ελεγκτές έχουν εντοπίσει παρόμοια κρούσματα φοροδιαφυγής επιβάλλοντας τα πρόστιμα της νομοθεσίας και ταυτόχρονα το μέτρο του κλεισίματος των καταστημάτων για 48 ώρες.

Για να μην κόψει απόδειξη, σου κερνάει τα γλυκά και σου κάνει έκπτωση

Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή καταστηματάρχη στην Τήνο ο οποίος επί χρόνια, αντί απόδειξης, δίνει το δελτίο παραγγελίας. Στην περίπτωση δε που του ζητηθεί απόδειξη, ξεκινάει διαπραγματεύσεις με τους πελάτες προσφέροντας έκπτωση 10% έως 20% επί του λογαριασμού και τα... γλυκά κερασμένα. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να εκδώσει απόδειξη, καθώς θέλει το κέρδος ολόκληρο και αφορολόγητο.

Ακόμα περισσότερες είναι οι περιπτώσεις με τους εστιάτορες που υποστηρίζουν πως έχει πέσει το Internet, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πραγματοποιήσουν τις συναλλαγές. Μάλιστα ρισκάρουν, στην περίπτωση που κάποιος δεν έχει μετρητά, να πληρώσουν την οφειλή την επόμενη μέρα. Όπως αναφέρει ανώτατο στέλεχος της ΑΑΔΕ, τις επόμενες μέρες θα δημοσιοποιηθούν και άλλες περιπτώσεις μεγάλης φοροδιαφυγής από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κρήτη και στη Δυτική Ελλάδα.

Αναλυτικά ανά περιοχή τα ποσοστά φοροδιαφυγής

Παρά τις εντυπωσιακές περιπτώσεις που προκαλούν την κοινωνία εξαιτίας του παράνομου πλουτισμού ορισμένων επιχειρηματιών, μόλις το 1/20 των ελέγχων που γίνονται πανελλαδικά σε τουριστικές περιοχές αφορά τη Μύκονο. Σε δεκάδες άλλες περιοχές, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα ποσοστά παραβατικότητας είναι πολύ υψηλότερα. Συγκεκριμένα:

  • Στην Αθήνα πραγματοποιήθηκαν 407 έλεγχοι, με το ποσοστό παραβατικότητας να φθάνει στο 37%.
  • Στη Θεσσαλονίκη οι έλεγχοι έφθασαν στους 289 και παραβάσεις εντοπίστηκαν στο 55% των ελεγχομένων.
  • Στην Πάτρα ελέγχθηκαν 233 επιχειρήσεις, με το ποσοστό των παραβατών να ανέρχεται στο 36%.
  • Στην Κέρκυρα διενεργήθηκαν τον Ιούνιο 141 έλεγχοι και εντοπίστηκαν παραβάσεις στο 62% των επιχειρήσεων.
  • Στη Σαντορίνη, αν και τα ποσοστά φοροδιαφυγής είναι χαμηλότερα συγκριτικά με το 2018, πραγματοποιήθηκαν 151 έλεγχοι και διαπιστώθηκε ότι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις δεν εκδίδουν αποδείξεις (56%).
  • Στη Ζάκυνθο η παραβατικότητα φθάνει στο 41%, ενώ στη Ρόδο και στη Μύκονο στο 43%.

Συνολικά τον περασμένο μήνα πραγματοποιήθηκαν 2.612 έλεγχοι σε επιχειρήσεις σε ολόκληρη την επικράτεια. Όπως αναφέρουν στελέχη της ΑΑΔΕ, στο τέλος της τουριστικής σεζόν οι έλεγχοι θα έχουν ξεπεράσει τις 50.000, ωστόσο αναφέρουν ότι οι επιτόπιοι έλεγχοι θα συνεχισθούν και τους φθινοπωρινούς μήνες.