- CITY GUIDE
- PODCAST
-
33°
Διονύσης Σαββόπουλος: Ο τροβαδούρος της εθνικής συμφιλίωσης
Είναι σαν να μας λέει: «Είναι φυσικό να έχουμε τις διαφορές μας. Αλλά για να πάρουμε τα πάνω μας πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε».
Ο ανταποκριτής σας βρέθηκε αυτές τις μέρες στην Αθήνα, πήγε στη νέα μουσική παράσταση του Διονύση Σαββόπουλου στο αναγεννημένο «Άλσος» – και βγήκε με αναπτερωμένο ηθικό. Η παράσταση δεν είναι απλώς απολαυστική (που και αυτό δεν είναι καθόλου λίγο). Είναι επίσης ένα πολιτιστικό γεγονός, προορισμένο να σφραγίσει την εποχή μας, όπως η θρυλική συναυλία του Μάνου Χατζηδάκη στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας τη δεκαετία του ’80 – όταν οι μισοί θεατές επικροτούσαν όσα έλεγε μεταξύ δύο τραγουδιών και θύμωναν με τα υπόλοιπα, ενώ οι άλλοι μισοί έκαναν ακριβώς το αντίθετο.
Με μουσική υπόκρουση το soundtrack της ζωής μας, ο Διονύσης Σαββόπουλος παραδίδει ένα μάθημα ηπιότητας και ανεκτικότητας. Ίσως θα κάναμε καλά να μην το αγνοήσουμε.
Θέμα της παράστασης στο «Άλσος», «Τα τραγούδια των άλλων». Από τον Αττίκ έως τον Τσιτσάνη, από τη Βέμπο έως τον Παπάζογλου, από τον Χατζηδάκη έως τον Ζαμπέτα, από τον Παπαιωάννου έως τον Μαχαιρίτσα, από τον Μάλαμα έως το Μπιθικώτση, από τον Λοΐζο έως τον Κραουνάκη και από τον Θεοδωράκη έως τον Μαραβέγια, παρελαύνουν στη σκηνή τα πιο εμβληματικά ονόματα του ελληνικού τραγουδιού των τελευταίων 100 χρόνων. Ανάμεσα σε δύο τραγούδια, ο Σαββόπουλος λέει ιστορίες με τον δικό του αμίμητο τρόπο, η μία πιο αστεία και πιο συγκινητική από την άλλη. Λέει και λίγα δικά του κομμάτια («Θαλασσογραφία», «Ζεϊμπέκικο», «Σαν τον Καραγκιόζη»), ίσα-ίσα για να θυμηθούμε τι απίστευτα τραγούδια έχει γράψει αυτός ο άνθρωπος, από τότε –πάνε 53 χρόνια– που μπήκε στη ζωή μας, με φόρα από τη Θεσσαλονίκη, για να μη βγει ποτέ ξανά.
Κάθε τραγούδι κάποιου ομότεχνου προλογίζεται με ένα ανέκδοτο ή μια βινιέτα χαρακτηρισμού: ο Μάλαμας είναι «ο συνοφρυωμένος δερβίσης από τη Χαλκιδική», ο Κραουνάκης «το παχουλό παιδί από την Καλλιθέα», ο Χατζηδάκις «ο γενναιόδωρος βασιλιάς». Αλλά βέβαια αληθινά γενναιόδωρος είναι ο ίδιος ο Σαββόπουλος: μόνο καλές κουβέντες έχει να πει για όλους.
Το ίδιο και για το κοινό του. Είναι σαν να έχει συμπεράνει ότι δεν είναι καιρός τώρα για προκλήσεις που περιγελούν τις συμπεριφορές και αμφισβητούν τις πεποιθήσεις όσων έρχονται να τον ακούσουν. Αρκετές ταπεινώσεις έχουν (έχουμε) υποστεί τα τελευταία δέκα χρόνια οι «Κωλοέλληνες». Είναι ώρα για ανασύνταξη δυνάμεων. «Αν ξαναζωντανέψει το κέντρο, θα πάρει τα πάνω της η Αθήνα, και μετά όλη η Ελλάδα – εάν μάλιστα ξαναζωντανέψουμε εμείς οι ίδιοι, ε τότε δεν μας πιάνει κανείς ...»
Όμως για να γίνει αυτό –μοιάζει να λέει ο Σαββόπουλος– πρέπει να αφήσουμε πίσω μας το διχασμό και τα «Ή εμείς ή αυτοί». Οι περιστάσεις απαιτούν ειρήνευση και συμβιβαστικότητα. Αυτό φαίνεται να υπηρετούν οι χαμηλοί τόνοι και η τρυφερότητα των αφηγήσεων. Το ίδιο και ο εκλεκτικισμός του προγράμματος: από το «Καραπιπερίμ» έως το «Φίλα με ακόμα», και από το «Μπαξέ Τσιφλίκι» έως τους αυτοσχεδιασμούς του Γιώτη Κιουρτσόγλου και των υπόλοιπων καταπληκτικών μουσικών της ορχήστρας. Κουβαλάμε μέσα μας και τη Δύση και την Ανατολή, ποτέ δεν θα υπερισχύσει ολοσχερώς το ένα σε βάρος του άλλου, ας το πάρουμε απόφαση, ίσως αυτό να είναι τελικά το μεγάλο μας ατού. Κορυφαία στιγμή της βραδιάς, το χατζηδακικό «Κεμάλ», ιδιοφυές κράμα Ανατολής και Δύσης το ίδιο.
Όχι ότι δεν μπορούμε να έχουμε τις προτιμήσεις μας. Και εκείνος άλλωστε στα μεγάλα διλήμματα της εποχής του πήρε ξεκάθαρη θέση: «Με τους Beatles ή με τους Rolling Stones; Με τους Beatles! Με τον Χατζηδάκι ή με τον Θεοδωράκη; Με τον Χατζηδάκι! Με τον Μπιθικώτση ή με τον Καζαντζίδη; Με τον Μπιθικώτση!» Και ας μένουν άρρητα όλα τα υπόλοιπα διλήμματα («Με την Αριστερά ή με τη Δεξιά; Με τους ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ ή με το Μένουμε Ευρώπη;»). Είναι σαν να μας λέει: «Είναι φυσικό να έχουμε τις διαφορές μας. Αλλά για να πάρουμε τα πάνω μας πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε».
Εάν κρίνει κανείς από τις αντιδράσεις του κοινού, ο τροβαδούρος της εθνικής συμφιλίωσης αγγίζει μια ευαίσθητη χορδή. Με μουσική υπόκρουση το soundtrack της ζωής μας, ο Διονύσης Σαββόπουλος παραδίδει ένα μάθημα ηπιότητας και ανεκτικότητας. Ίσως θα κάναμε καλά να μην το αγνοήσουμε.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πώς σχολιάζουν το αποτέλεσμα και τις καταγγελίες διπλωματικές πηγές
Τι αναφέρει ο αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ για το ενδεχόμενο επιστροφής Πολάκη στην ΚΟ
«Προσωπικές, συκοφαντικές επιθέσεις που αποσπούν την προσοχή μας από τα πραγματικά προβλήματα», αναφέρει η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ
Στην πραγματικότητα δίνει ένα καλό μάθημα σε όλους για το τι σημαίνει καπιταλισμός
«Να ξέρουν αν θα έχουν δουλειά τον επόμενο μήνα ζήτησαν και αν θα πληρώνονται» γράφει ο Άγγελος Τσέκερης
Στα 7,2 δισ. ευρώ οι ρυθμισμένες αρχικές οφειλές - Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών
Ο δείκτης Nikkei κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία του
Πώς ξεκίνησε η νέα κόντρα
O πρόεδρος του κόμματος βρέθηκε χθες το βράδυ στη Νάξο για την περίσταση
H βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είχε ξεσπάσει σε κλάματα μετά την σεξιστική του επίθεση σε συνεργάτη του Άδωνι Γεωργιάδη
Το βίντεο ντοκουμέντο που μοιράστηκε ο υπουργός - To μήνυμα προς τους πολίτες
Για βαρύ πλήγμα στο κράτος δικαίου της χώρας κάνει λόγο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Η εβδομαδιαία ανασκόπηση του πρωθυπουργού στο Facebook - Με έμφαση στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών
Έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν αυτόματα την ΑΑΔΕ ακόμη και για τις εκκρεμείς παραγγελίες
Η ουσία είναι ότι δεν βρέθηκε τίποτα επιλήψιμο, αλλά παραμένουν κάποια ερωτήματα στα μυαλά των πολιτών. Και θα μείνουν για πάντα αναπάντητα.
Το «Πρώτο Θέμα» αναφέρθηκε σε παράνομη κατασκευή
Mε αφορμή το δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος»
Mε αφορμή δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος»
Tην ώρα που έπινε αμέριμνος το πότο του
Συνεχάρη τους συντελεστές στο τέλος της παράστασης ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.