Πολιτικη & Οικονομια

Είμαστε οι εργαζόμενοι κρέατα;

Η απάντηση στο νέο σποτ του Μαξίμου, «Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη»

Δήμητρα Γκρους
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Η σειρά των βίντεο «Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη» που φτιάχνουν στο Μαξίμου δεν έχει τέλος. Αυτή τη φορά, οι εμπνευστές του επικονωνιακού μηχανισμού του Αλέξη Τσίπρα σκέφτηκαν το εξής απλό: μια εικόνα που σοκάρει έχει μεγαλύτερη δύναμη.

Αν παγώσεις την πρώτη εικόνα του βίντεο, βλέπεις τα σφαγμένα ζώα που κρέμονται στο τσιγγέλι να συνοδεύονται από τη φράση: «Η Κυβέρνηση υλοποιεί τη δέσμευσή της για την ενίσχυση της διαπραγματευτικής δύναμης των εργαζομένων». Από κάτω ακολουθεί: «Οι εργαζόμενοι δεν είμαστε ένα κομμάτι κρέας». Η μουσική υπόκρουση είναι ένας υπόκωφος βόμβος.

Οι συνειρμοί είναι προφανείς. Σκεφτείτε, λοιπόν, όλους εμάς τους εργαζόμενους, σαν κομμάτια κρέας που κρεμόμαστε στα ράφια ενός κρεοπωλείου λίγο πριν μας πετσοκόψουν και μας ρίξουν στη μηχανή του κιμά. Μετά ανάβει η φωτιά στο τσουκάλι, για να μας μαγειρέψουν. 

Μπορείς και να γελάσεις. Δεδομένου ότι μόνο για λίγο διαρκούν οι μηχανές του κιμά, μετά μπαίνει μια ρομαντική μουσική και ζωντανεύει ο μαγικός κόσμος του Σύριζα, όπου οι νέοι έχουν όνειρα και τα πραγματοποιούν, οι εργαζόμενοι ανακτούν την αξιοπρέπειά τους, ενώ παρακολουθούμε την υπουργό Εργασίας να μας λέει ότι από την 21η Αυγούστου δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι βλέπουν ήδη σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς τους και βελτίωση των όρων εργασίας τους. Η κεντρική ιδέα είναι ότι επί κυβέρνησης Τσίπρα οι εργαζόμενοι δεν είμαστε πια «κρέατα».

Υπάρχει κάποιος που να τον πείθει; Δύσκολα. Είμαστε η χώρα της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη ανεργία, ειδικά στους νέους, στους οποίους στοχεύει το διαφημιστικό σποτ. Όλοι γνωρίζουμε ότι από 21 Αυγούστου δεν αυξήθηκε κανενός ο μισθός. Ότι αυτή η κυβέρνηση οδήγησε τους μισθούς στα 400 ευρώ και στη «φτηνή, ευέλικτη και κακοπληρωμένη εργασία» στην πλειοψηφία των νέων προσλήψεων στον ιδιωτικό τομέα, την οποία εδώ καταγγέλλει και υποτίθεται αποκαθιστά. Η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων είναι μια δύσκολη υπόθεση στην οποία επενδύει επικοινωνιακά η κυβέρνηση. Η πραγματικότητα, ωστόσο, λέει πως απέχουμε πολύ από την επάνοδο στην κανονικότητα που όλοι θα θέλαμε στους χώρους εργασίας. 

Το διαφημιστικό αυτό σποτ, που δημοσιεύθηκε στα σόσιαλ μίντια του πρωθυπουργού και τελειώνει με χαρακτηριστική επωδό τη φωνή του να λέει «Ήταν δίκαιο και έγινε πράξη», είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα πως όταν το παρακάνεις με την επικοινωνία, όταν επενδύεις τα πάντα εκεί, χάνεις το μέτρο. Και τελικά, πετυχαίνεις το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα: αντί να πείσεις, εκνευρίζεις.