Πολιτικη & Οικονομια

Το ναυάγιο της ΔΕΠΑ και το παρασκήνιο της ρωσικής υποχώρησης

Προτιμήθηκε ελληνορωσική αποτυχία από ευρωρωσική αντιπαράθεση;

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σε βαρύ κλίμα ξεκίνησαν χθες οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την τρόικα, καθώς η απόσυρση των Ρώσων από τους διαγωνισμούς για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ ανατρέπει, τουλάχιστον εν μέρει, τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Το Μαξίμου είχε επενδύσει πολλαπλώς στην αποκρατικοποίηση των δύο εταιρειών, καθώς θα έστελνε διεθνώς ένα σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία και, παράλληλα, θα ενίσχυε το κλίμα αισιοδοξίας που επιχειρεί να οικοδομήσει η κυβέρνηση. 

Πάντως, ισχυρό αντιστάθμισμα είναι η συμμετοχή των Αζέρων της Socar, καθώς διασώζει τη διαγωνιστική διαδικασία για τον ΔΕΣΦΑ, ενώ παράλληλα δημιουργεί ελπίδες για την επιλογή του αγωγού TAP προκειμένου το αζέρικο αέριο να μεταφέρεται μέσω και της Ελλάδας στην Κεντρική Ευρώπη.

Η πληροφορία για την απόσυρση της Gazprom προκάλεσε συναγερμό στο Μέγαρο Μαξίμου και ακολούθησε σειρά συσκέψεων, υπό τον κ. Αντ. Σαμαρά, για την αξιολόγηση της κατάστασης. Σύμφωνα με την εκδοχή της Αθήνας, η απόσυρση της ρωσικής εταιρείας οφείλεται, ξεκάθαρα, σε ευρωπαϊκό δάκτυλο.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής», στελέχη που είναι σε θέση να γνωρίζουν όσα εξελίσσονται πίσω από τις κλειστές πόρτες κάνουν λόγο για σαφές μήνυμα των Βρυξελλών προς την Gazprom ότι οι όροι εξαγοράς της ΔΕΠΑ θα ήταν τέτοιοι που είτε η έγκριση θα απαιτούσε πολύ χρόνο ή απλώς δεν θα δινόταν. Υπό αυτό το πρίσμα, εξηγούν οι ίδιες πηγές, και δεδομένου ότι ήδη η ρωσική εταιρεία βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Ε.Ε. για μονοπωλιακές τακτικές, η Μόσχα προτίμησε μία τύποις ελληνορωσική «αποτυχία» από μία ευρωρωσική αντιπαράθεση, δίχως, πάντως, να ενημερώσει ή έστω να υπαινιχθεί προς το Μαξίμου και το ΤΑΙΠΕΔ απόσυρσή της από τον διαγωνισμό.

Στον αντίποδα, η χθεσινή υποχώρηση των Ρώσων μοιάζει να αντιμετωπίζεται ήδη θετικά από Βρυξέλλες, Ουάσιγκτον, αλλά και από την κυβέρνηση Αλίγιεφ στο Αζερμπαϊτζάν, καθώς η πιθανή έγκριση της προσφοράς της Socar για τον ΔΕΣΦΑ (σ.σ. σύμφωνα με εκτιμήσεις, το προσφερόμενο τίμημα είναι ικανοποιητικό) εκτιμάται ότι ανοίγει τον δρόμο για τον ΤΑΡ και την είσοδο της Ελλάδας στον διεθνή ενεργειακό χάρτη των αγωγών. Η εξέλιξη αυτή αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον εφόσον επιβεβαιωθεί και η σταδιακή ενεργειακή μετακίνηση του Βερολίνου από τη Μόσχα προς το Μπακού.

Η ίδια αυτή εξέλιξη έρχεται να δυσχεράνει και τη διαπραγμάτευση της Αθήνας με την τρόικα, καθώς ανοίγει μία τρύπα στα προβλεπόμενα από αποκρατικοποιήσεις έσοδα για το τρέχον έτος και θέτει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τον τρόπο κάλυψης του κενού που προκαλείται.

Δ.Κ.