Πολιτικη & Οικονομια

Η εν Ελλάδι κρατούσα επιβητορική αντίληψη

Ο σύγχρονος Έλληνας θεωρεί πως για ό,τι κακό συμβαίνει στη ζωή του φταίνε οι άλλοι

A.V. Guest
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου του Αγίου Όρους Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος (ο «Αρχιπελαγίτης», όπως αυτοπροσδιορίζεται) δημοσίευσε αυτές τις μέρες ένα κείμενο εναντίον του Παγκοσμίου Συμβουλίου των Εκκλησιών (Π.Σ.Ε.) στο οποίο παραθέτει... πικάντικες πληροφορίες, με κορυφαία την παρακάτω: 

«Στὴν Ρόδο, σὲ μιὰ συνεδρία, μίλησε ἕνας προτεστάντης ἕνα ὁλόκληρο ἀπόγευμα. Ὅλοι θαύμασαν τὴν παιδεία του. Τὸ βράδυ ἔφαγαν ὅλοι στὸ ἑστιατόριο τοῦ ξενοδοχείου. 

Μετὰ τὸ φαγητὸ ἀνέβηκαν στὰ δωμάτια. Ὁ γερο-Ἰσίδωρος ὁ Καλύμνου ἀργοπόρησε καὶ ἀνέβηκε σιγά-σιγὰ νὰ βρῆ τὸ δωμάτιό του. 

Καταλάθος ἀνοίγει τὴν πόρτα ἄλλου δωματίου καὶ βλέπει τὸν σπουδαῖο λαλήσαντα προτεστάντη ἐπιβήτορα. Ἥρεμα τοῦ λέγει: "Excuse me"».

Και συνεχίζει ο Ηγούμενος της Δοχειαρίου: Έκλεισε τὴν πόρτα ὁ γερο-Ἰσίδωρος καὶ ὅλη νύχτα σκεπτότανε: "Τί θέλουμε ἐμεῖς μ᾽ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους; Αὐτοὶ οἱ περισσότεροι εἶναι ἀρειανοί, δὲν πιστεύουν ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι Θεός. Εἶναι ἀντιτριαδίτες, ἀρνοῦνται τὴν Ἁγία Τριάδα".

Ἂς μᾶς ἔλεγε αὐτὴ ἡ σύνοδος [ενν. την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδοξίας] τὶ ὠφέλεια ἔχουμε νὰ συνδιαλεγώμαστε μ᾽ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι, δόξα τῷ Θεῷ, ἔχουν καλύτερη παιδεία ἀπὸ μᾶς καὶ ἂν θέλουν νὰ μάθουν τὰ τῆς Ὀρθοδοξίας, τοὺς εἶναι πάρα πολὺ εὔκολο».

Δεν εξετάζουμε, φυσικά, την αλήθεια όλων των παραπάνω. Για παράδειγμα, από πότε οι πόρτες ενός ξενοδοχείου ανοίγουν απ’ έξω, πώς ξέρουμε τι σκεπτόταν ο Καλύμνου Ισίδωρος κ.ο.κ.

Μας ενδιαφέρει η ουσία, που συνίσταται στην έννοια και πρακτική του «επιβήτορα» την οποία ελέγχει ο αγιορείτης ηγούμενος.

Άθελά του (;) υπηρετεί αυτήν ακριβώς τη λογική, η οποία έχει και μεγάλη πέραση στην Ελλάδα του σήμερα, τόσο στον σεξουαλικό όσο και στον καθόλου κοινωνικό βίο.

Μας λέει, δηλαδή, ο αγιορείτης ηγούμενος ότι οι άλλοι –οι ξένοι, οι «μορφωμένοι»− είναι απλώς διεφθαρμένοι. Ενώ εμείς; «Τὶ ὠφέλεια ἔχουμε νὰ συνδιαλεγώμαστε μ᾽ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους;».

Εμείς είμαστε πτωχοί πλην τίμιοι! Οι άλλοι είναι δυνάστες –οι και δανειστές – έκφυλοι, που μπορεί να έχουν «καλύτερη παιδεία ἀπὸ μᾶς καὶ ἂν θέλουν νὰ μάθουν τὰ τῆς Ὀρθοδοξίας, τοὺς εἶναι πάρα πολὺ εὔκολο». Εμείς, οι ορθόδοξοι Έλληνες, είμαστε στους θρόνους μας και οι άλλοι ας μας ανακαλύψουν, εφόσον έχουν καλύτερη παιδεία! Εμείς είμαστε οι υπεράνω και οι άλλοι οι... από κάτω.

Οι Ευρωπαίοι είναι οι ανώμαλοι (βλ. την επίθεση του Πειραιώς Σεραφείμ στους Γερμανούς για... κτηνοβασία) κι εμείς οι άσπιλοι και αμόλυντοι, που θέλουν να μας... διαφθείρουν (βλ. και το «μανιφέστο» της δασκάλας Χαράς Νικοπούλου «Όχι... Δεν θέλω» το οποίο αρχίζει με τη φράση: «Όχι... δεν θέλω την ευρωπαϊκή αγκαλιά γιατί είναι ομοφυλοφιλική»).

Η επιβητορική λογική στην Ελλάδα καλά κρατεί... Και φυσικά είναι και υπόθεση των ετερόφυλων, καθώς «οι γονείς όταν τα παιδιά φθάσουν σε κάποια ηλικία τα πιέζουν έντεχνα ή βάρβαρα να προχωρήσουν σ’ ένα γάμο με τον οποίο θα εξασφαλίσουν το απαραίτητο για την κοινωνική αποδοχή τους πιστοποιητικό της επιβητορικής τους δεινότητας». (π. Φιλόθεος Φάρος)

Και τι δέον γενέσθαι; Ο π. Φιλόθεος Φάρος μας υποψιάζει και πάλι: «Ωριμότητα του λαού μας χρειάζεται. Ο σύγχρονος Έλληνας θεωρεί πως για ό,τι κακό συμβαίνει στη ζωή του φταίνε οι άλλοι. Από τον Ομπάμα, τη Μέρκελ, τον Σαμαρά, τον Τσίπρα, μέχρι τη γυναίκα του, και βρίσκει διαρκώς κάποιους υπεύθυνους για την κακοδαιμονία του. Αυτός ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος. Ο άνθρωπος που θα πάει μπροστά είναι αυτός που ό,τι και να γίνεται τριγύρω του κοιτάει πώς ο ίδιος έκανε τις λανθασμένες επιλογές, ώστε να μη συνεχίσει να τις κάνει».


* Ο Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος είναι θεολόγος.