Πολιτικη & Οικονομια

«Κόμβος» για προϊόντα «μαϊμού» η Ελλάδα

Υψηλή κατάταξη σε τουλάχιστον σε 2 από τις 10 κατηγορίες απομιμήσεων

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

«Κόμβος» προϊόντων μαϊμού η Ελλάδα σύμφωνα με έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) και του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO). Φωτογραφικός εξοπλισμός και ιατρικά μηχανήματα, αθλητικά είδη και παιχνίδια - απομιμήσεις των γνήσιων, διοχετεύονται μέσω Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με τη χαρτογράφηση των δύο οργανισμών. Το πόρισμα αξιολογεί την Ελλάδα ως κόμβο, αν και όχι ο μεγαλύτερος, για δύο από τις δέκα κατηγορίες προϊόντων (ο διεθνής τζίρος των οποίων υπερβαίνει τα 200 δισ. ευρώ) που αποτελούν στόχο της βιομηχανίας απομιμήσεων.

Συγκεκριμένα, για το φωτογραφικό εξοπλισμό - ιατρικά μηχανήματα, κατηγορία στην οποία περιλαμβάνονται και τα γυαλιά ηλίου, η Ελλάδα είναι στην έβδομη θέση της κατάταξης των χωρών προέλευσης απομιμήσεων και στη δέκατη για τα προϊόντα που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Αντίστοιχα, για τα αθλητικά είδη - παιχνίδια, η Ελλάδα είναι στη δωδέκατη θέση των χωρών προέλευσης και στην όγδοη για την ευρωπαϊκή αγορά.

Οι άλλες οκτώ κατηγορίες προϊόντων που αποτελούν στόχο της βιομηχανίας απομιμήσεων, είναι τρόφιμα, φάρμακα, καλλυντικά - αρώματα, δερμάτινα είδη - τσάντες, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα και ηλεκτρονικά είδη. Κατηγορίες, στις οποίες η Ελλάδα κατατάσσεται χαμηλά στη λίστα των χωρών προέλευσης ή των ενδιάμεσων σταθμών διακίνησης.

Στις 9 από τις δέκα κατηγορίες απομιμήσεων, η Κίνα είναι η κύρια χώρα και ακολουθούν Ινδία, Ταϊλάνδη, Τουρκία, Μαλαισία, Πακιστάν και Βιετνάμ. Στον τομέα της διακίνησης, οι σημαντικότεροι κόμβοι είναι το Χονγκ - Κονγκ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σιγκαπούρη, ενώ για την ευρωπαϊκή αγορά οι κύριες πύλες εισόδου είναι η Αλβανία, η Αίγυπτος, το Μαρόκο και η Ουκρανία.

Εντυπωσιακές είναι, εξάλλου, οι τεχνικές διακίνησης, αλλά και απόκρυψης των απομιμήσεων που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί/διακινητές των προϊόντων αυτών, προκειμένου να φθάσουν στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με την έκθεση, τα προϊόντα μεταφορτώνονται διαδοχικά από/σε πλοία, σιδηροδρόμους, φορτηγά ή ακόμη και αεροπλάνα, μεγάλα φορτία «σπάνε» σε μικρότερα και αντίστροφα, με στόχο να χαθούν τα ίχνη και να τεθούν εμπόδια στον έλεγχο.

Όσο για τις τεχνικές απόκρυψης, οι συνηθέστερες είναι η τοποθέτηση των απομιμήσεων στο βάθος του κοντέινερ και η ανάμιξή τους με γνήσια προϊόντα. Όμως, έχουν εντοπιστεί και πιο εξελιγμένες τεχνικές, όπως η αποστολή των προϊόντων σε κομμάτια και η συναρμολόγησή τους στη χώρα προορισμού, η ξεχωριστή αποστολή των προϊόντων από τη συσκευασία κ.ά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ