Βόμβα Τόμσεν: Το ΔΝΤ δεν ζητεί περισσότερη λιτότητα, εσείς την επιβάλλετε
«Απόφαση της κυβέρνησης το πλεόνασμα 3,5%»
«Το ΔΝΤ δεν ζητάει περισσότερη λιτότητα για την Ελλάδα». Αυτός είναι ο τίτλος κειμένου γνώμης, που συνυπογράφουν οι Μορίς Όμπστφελντ -που έχει υπηρετήσει ως μέλος στο Συμβούλιο Οικονομικών Συμβούλων του Προέδρου Ομπάμα- και Πολ Τόμσεν και δημοσιεύτηκε αργά το βράδυ στο μπλογκ που διατηρεί ο διευθυντής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του Ταμείου στον επίσημο δικτυακό τόπο του ΔΝΤ.
Σε αυτό υποστηρίζεται ότι «δεν ζητήσαμε πρόσθετα μέτρα για την επίτευξη μεγαλύτερου πλεονάσματος. Όμως, αντίθετα προς τις συμβουλές μας, η (ελληνική) κυβέρνηση συμφώνησε με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να συμπιέσει περαιτέρω τις δαπάνες προσωρινά, αν χρειάζονταν για να διασφαλιστεί ότι το πλεόνασμα θα έφτανε στο 3,5 τοις εκατό του ΑΕΠ».
Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι ο προϋπολογισμός του 2017 δεν είναι φιλικός προς την ανάπτυξη κι αξιώνει από τώρα μέτρα-«φωτιά» για συντάξεις, μείωση αφορολογήτου και ομαδικές απολύσεις, προκειμένου να μπει το Ταμείο στο πρόγραμμα και ταυτόχρονα ζητείται να γίνουν μεταρρυθμίσεις στη συλλογή φόρων και τον περιορισμό των δαπανών.
Ο προϋπολογισμός του 2017 δεν είναι αναπτυξιακός
H Ελλάδα έχει αναλάβει μια τεράστια δημοσιονομική προσαρμογή, χωρίς να αντιμετωπίζει δύο σημαντικά προβλήματα: ένα καθεστώς φορολογίας εισοδήματος που εξαιρεί πάνω από τα μισά νοικοκυριά από οποιαδήποτε υποχρέωση (ο μέσος όρος στην υπόλοιπη Ευρωζώνη είναι 8%), και ένα εξαιρετικά γενναιόδωρο συνταξιοδοτικό σύστημα που κοστίζει στον προϋπολογισμό σχεδόν 11% του ΑΕΠ ετησίως (σε αντίθεση με τον μέσο όρο στην υπόλοιπη Ευρωζώνη που είναι 2¼ του ΑΕΠ). Αντί να αντιμετωπίσει αυτά τα δύσκολα προβλήματα, η Ελλάδα προχώρησε σε βαθιές περικοπές στις επενδύσεις» αναφέρει ο Πολ Τόμσεν και προσθέτει: «Ακόμη και ένα πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ δεν συμβαδίζει με ισχυρή ανάπτυξη χωρίς να γίνουν μεταρρυθμίσεις στο φορολογικό και στο συνταξιοδοτικό».
«Αντί να αντιμετωπίσει αυτά τα δύσκολα προβλήματα, η Ελλάδα προχώρησε σε βαθιές περικοπές στις επενδύσεις και στις αποκαλούμενες διακριτικές δαπάνες. Το έχει κάνει δε σε τέτοια έκταση που η φθίνουσα υποδομή εμποδίζει την ανάπτυξη, και η παροχή δημόσιων υπηρεσιών, όπως μεταφορές και ιατρική περίθαλψη, αντιμετωπίζει προβλήματα» τονίζουν οι αρθρογράφοι.
Η κυβέρνηση είναι διστακτική
Ακόμη, κατηγορείται η κυβέρνηση για διστακτικότητα: «Η οικονομία της Ελλάδας χρειάζεται έναν εκτεταμένο εκσυγχρονισμό σε όλο της το φάσμα. Πιο σημαντικά, η Ελλάδα δεν διαθέτει το είδος της αποζημίωσης της ανεργίας και άλλες καλά-στοχευμένες κοινωνικές παροχές που είναι συνηθισμένες σε άλλες χώρες της Ευρώπης, και που είναι πολύ σημαντικές για την ευρεία κοινωνική υποστήριξη σε μια σύγχρονη οικονομία προσανατολισμένη προς τις αγορές.
»Αντί να παρέχει υποστήριξη σε απολυμένους εργαζόμενους, αντ' αυτού η κυβέρνηση περιορίζει τη δυνατότητα των εταιρειών να τους απολύσει. Με απλά λόγια, η Ελλάδα δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει την οικονομία της ενισχύοντας την χρηματοδότηση για υποδομές και για καλά στοχευμένα κοινωνικά προγράμματα, ενώ παράλληλα απαλλάσσει πάνω από τα μισά νοικοκυριά από τη φορολογία εισοδήματος, και καταβάλλοντας δημόσιες συντάξεις στα επίπεδα των πλέον πλούσιων ευρωπαϊκών χωρών».
Για λόγους αξιοπιστίας, είναι επίσης απαραίτητο να νομοθετηθούν εκ των προτέρων τα μέτρα
«Επιπλέον, για λόγους αξιοπιστίας, είναι επίσης απαραίτητο να νομοθετηθούν εκ των προτέρων τα μέτρα που απαιτούνται για να σπρώξουν το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ» τονίζει.
Παράλληλα, σημειώνεται: «Κατά τη γνώμη μας, μεταρρυθμίσεις σαν αυτές που προτείνουμε είναι απαραίτητες: Δεν πιστεύουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να φτάσει κοντά στη διατήρηση ακόμη και ενός ήπιου πρωτογενούς πλεονάσματος και στην επίτευξη του φιλόδοξου μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού στόχου της χωρίς τη ριζική αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα».
Όσο για τον προϋπολογισμό, τα υψηλά πλεονάσματα και τον ρόλο των Ευρωπαίων, οι Όμπστφελντ και Τόμσεν σημειώνουν: «Η Ευρωζώνη δεν είμαι μια πλήρης πολιτική ένωση, και αντιλαμβανόμαστε ότι μια λύση θα πρέπει να είναι πολιτικά αποδεκτή από τα 19 κυρίαρχα κράτη-μέλη. Για το λόγο αυτό, ένας συμβιβασμός μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους μπορεί να εμπεριέχει ένα υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα για κάποιο διάστημα, αν και αυτό δεν θα ήταν η πρώτη μας επιλογή.
»Όμως, ενώ βραχυπρόθεσμα μπορούμε να είμαστε ευέλικτοι για τον τρόπο κατανομής του βάρους μεταξύ των Ελλήνων και των Ευρωπαίων εταίρων τους, οι αριθμοί στη λύση πρέπει να βγαίνουν με τρόπο αξιόπιστο. Έχοντας αναφέρει πιο πάνω ότι ακόμη και ένα πλεόνασμα της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ δεν συμβαδίζει με ισχυρή ανάπτυξη χωρίς να γίνουν μεταρρυθμίσεις στο φορολογικό και στο συνταξιοδοτικό, ώστε να γίνει ο προϋπολογισμός πιο φιλικός προς την ανάπτυξη και πιο δίκαιος, θα πρέπει να είναι εμφανές ότι το σπρώξιμο του προϋπολογισμού προς ένα πλεόνασμα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ θα έχει ακόμη μεγαλύτερη αρνητική επίπτωση στην ανάπτυξη.
»Βραχυπρόθεσμα, θα μειώσει τη ζήτηση –για το λόγο αυτό δεν θα προτείναμε σε καμία περίπτωση να αυξηθεί το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ μέχρι να εδραιωθεί καλύτερα η ανάπτυξη.
»Μεσοπρόθεσμα, θα επιβαρύνει την ανάπτυξη καθυστερώντας την έναρξη της απαραίτητης υλοποίησης ενός προϋπολογισμού που είναι πιο φιλικός προς την ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό, μια ανοιχτή μακροπρόθεσμη δέσμευση για πολύ ψηλά πλεονάσματα απλά δεν είναι αξιόπιστη. Επιπλέον, για λόγους αξιοπιστίας, είναι επίσης απαραίτητο να νομοθετηθούν εκ των προτέρων τα μέτρα που απαιτούνται για να σπρώξουν το πλεόνασμα πάνω από το 1,5% του ΑΕΠ για να μην υπάρξει καμία αμφιβολία για την πολιτική αποφασιστικότητα της Ελλάδας να ξεπεράσει την αντίσταση των κατεστημένων συμφερόντων που έχουν εμποδίσει την εφαρμογή του προγράμματος στο παρελθόν».
Το ΔΝΤ δεν είναι αυτό που απαιτεί περισσότερη λιτότητα
Και καταλήγουν: «Εν κατακλείδι, το ΔΝΤ δεν είναι αυτό που απαιτεί περισσότερη λιτότητα, είτε τώρα, είτε σαν μέσο για να μειωθεί η ανάγκη για την ελάφρυνση του χρέους σε μεσοπρόθεσμη βάση. Για να είμαστε πιο ευθείς, αν η Ελλάδα συμφωνεί με τους Ευρωπαίους εταίρους της για φιλόδοξους δημοσιονομικούς στόχους, μην κατακρίνετε το ΔΝΤ ότι αυτό επιμένει για λιτότητα όταν ζητάμε να δούμε τα μέτρα που απαιτούνται για να κάνουν τέτοιους στόχους αξιόπιστους».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Τα χαμόγελα επέστρεψαν»
Ο χημικός μηχανικός που πέρασε από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αναλαμβάνει την ηγεσία της Κουμουνδούρου
Οι πρώτες δηλώσεις του νέου προέδρου του κόμματος έξω από τα γραφεία της Κουμουνδούρου
«Θα είμαι στρατιώτης της παράταξης - Δεν θέλω να ταλαιπωρήσω τον κόσμο του ΣΥΡΙΖΑ» δήλωσε ο βουλευτής Χανίων
Πώς διαμορφώνονται τα ποσοστά των υπόλοιπων υποψηφίων
«Είναι ένα ηχηρό μήνυμα για φυγή προς τα εμπρός», είπε ο ευρωβουλευτής
Οι πρώτες δηλώσεις μετά τα αποτελέσματα των εκλογών στον ΣΥΡΙΖΑ
Θρίλερ για το 50% από τον πρώτο γύρο
Η απόσταση από τον Παύλο Πολάκη
Η απάντηση από πηγές της Κουμουνδούρου
Οι δηλώσεις μετά το κλείσιμο της κάλπης
Πού εντοπίζεται η μεγαλύτερη συμμετοχή
«Επιτέλους μετά από μήνες θα αποκτήσουμε πλήρη ιεραρχία», δήλωσε ο πρώην υπουργός
Ανοιχτή η ανεξαρτητοποίηση του βουλευτή
Πότε αναμένονται τα πρώτα αποτελέσματα
Η ανάρτηση για την ψήφο του πρώην πρωθυπουργού
Με αφορμή την παράταση που δόθηκε στις κάλπες
Τουλάχιστον 60.000 έχουν ψηφίσει μέχρι τις 18:00 - Αισιοδοξία στην Κουμουνδούρου
Η ανάρτησή της στα social media
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.