Πολιτικη & Οικονομια

«Πόλεμος» ανακοινώσεων για την εταιρεία Φλαμπουράρη & την εργολαβία 5 εκατ. ευρώ στην ΕΥΔΑΠ

Τι αναφέρουν εργαζόμενοι κι εταιρεία

Newsroom
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ανακοίνωση εξέδωσε την Τρίτη ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στην ΕΥΔΑΠ, Μανώλη Αγγελάκη, στην οποία καταγγέλλει την κατακύρωση εργολαβίας ύψους 5 εκατ. ευρώ από την εταιρεία «Διάτμηση», της οποίας ήταν μέχρι και πριν από έναν χρόνο μεγαλομέτοχος ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης.

Μάλιστα, για το θέμα, η εφημερίδα «Το Βήμα» είχε αναφέρει σε δημοσίευμά της τον Ιανουάριο του 2016 πως η «Διάτμηση» ανέλαβε μία ακόμη εργολαβία της ΕΥΔΑΠ στην πρωτεύουσα, προϋπολογισμού 4,9 εκατ. ευρώ, με τεράστια έκπτωση, που προσεγγίζει το 60%.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ηλεκτρονικής έκδοσης του «Βήματος», η εταιρεία αναλαμβάνει το έργο «Τοποθέτηση Νέων Παροχών και Εργασίες Δικτύου Ύδρευσης σε Περιοχές Αρμοδιότητας Τομέα Πειραιά της ΕΥΔΑΠ», προϋπολογισμού δημοπράτησης 4,9 εκατ. ευρώ, με έκπτωση, η οποία έφτασε το 59,2%. Στον διαγωνισμό συμμετείχαν συνολικά επτά εργοληπτικές εταιρείες.

Ωστόσο, η ΕΥΔΑΠ, λίγες ώρες αργότερα, απάντησε στον κ. Αγγελάκη μέσω ανακοίνωσης στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει πως «δεν αποκλείονται μειοδότες από τους διαγωνισμούς επειδή έκαναν μεγάλη έκπτωση». Η εταιρεία υποστηρίζει αρχικά ότι λόγω αθρόων συνταξιοδοτήσεων μερίδας εργαζομένων της, αλλά και του όγκου των έργων που πρέπει να φέρει εις πέρας, κάνει μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Παραδέχεται ότι αυτοί οι διαγωνισμοί δεν είναι ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος αφού είναι κάτω από το όριο των 5.186.000 ευρώ.

Για το συγκεκριμένο έργο που πήρε η πρώην εταιρεία-Φλαμπουράρη «Τοποθέτηση νέων παροχών και εργασίες δικτύου ύδρευσης σε περιοχές αρμοδιότητας του τομέα Πειραιά της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.» η ΕΥΔΑΠ αναφέρει πως η εταιρεία «Διάτμηση» έχει ανακηρυχτεί μειοδότρια από την Επιτροπή Διαγωνισμών. Παρότι όπως αναφέρει το αποτέλεσμα θα υποβληθεί προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ, σημειώνει ωστόσο ότι το ΔΣ «είναι υποχρεωμένο να το εγκρίνει εφόσον δεν υπάρξει κάποιος νόμιμος λόγος αποκλεισμού».

Σημειώνει δε πως «η όλη διαδικασία διεξαγωγής του Διαγωνισμού, όπως και όλων των διαγωνισμών, ήταν διάφανης, πράγμα που καταδεικνύεται τόσο από την ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής όσο και από το γεγονός ότι καμία από τις υπόλοιπες 6 εταιρείες που συμμετείχαν στο Διαγωνισμό δεν υπέβαλλε ένσταση».

Αναφορικά με τις «τυχόν φορολογικές εκκρεμότητες της Εταιρείας Διάτμηση ΑΤΕ», η εταιρεία σημειώνει ότι «δεν μπορεί να είναι αντικείμενο έρευνας της ΕΥΔΑΠ» αν και επισημαίνει ότι η εν λόγω εταιρεία «συμμετείχε στο Διαγωνισμό προσκομίζοντας τα κατά το νόμο και τα Πρότυπα Τεύχη Διακηρύξεων αναγκαία δικαιολογητικά, όπως η ενημερότητα του πτυχίου της καθώς και υπεύθυνη δήλωση περί του ότι είναι φορολογικά ενήμερη και ότι είναι σε θέση να αποδείξει την ενημερότητα αυτή, εφόσον αναδειχθεί μειοδότρια».

Για την έκπτωση 59% που προσέφερε η «Διάτμηση», η ΕΥΔΑΠ υποστηρίζει ότι «οι υφιστάμενες 6 εργολαβίες υλοποιούνται με έκπτωση που κυμαίνεται από 57,65% έως 68,20%. Επομένως, η έκπτωση 59% της συγκεκριμένης εργολαβίας δε μπορεί να θεωρηθεί «”ασυνήθιστα χαμηλή”».

Αναλυτικά, η δήλωση του Εκπροσώπου των εργαζομένων στο ΔΣ της ΕΥΔΑΠ Μανώλη Αγγελάκη:

Μετά την Ερώτηση στη Βουλή αλλά και τα δημοσιεύματα του Τύπου, σχετικά με την πρόσφατη κατακύρωση Εργολαβίας, προϋπολογισμού 4.950.000,00 € στην εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ, για έργο αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Δικτύων, στέλεχος της οποίας κατά καιρούς έχει απασχολήσει τον Τύπο και την ΕΥΔΑΠ για θέματα σύγκρουσης συμφερόντων, αφήνονται αναπάντητα ερωτήματα για τη στάση των αρμόδιων σχετικά με την ουσία του θέματος.

Σε κρίσιμες εποχές για τη Χώρα και την κοινωνία η ΕΥΔΑΠ οφείλει να διατηρεί το κύρος και την καλή της φήμη. Όποιες άλλες εταιρικές πράξεις κοινωνικής υποστήριξης που γίνονται κυρίως για επικοινωνιακούς λόγους, αναιρούνται από τη βλάβη τέτοιου είδους δημοσιευμάτων. Ο ρόλος των υψηλόβαθμων στελεχών και η ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων πρέπει να διερευνηθεί από τα αρμόδια όργανα ελέγχου όπως είχε γίνει και στο παρελθόν από προηγούμενες Διοικήσεις. Δυστυχώς τα φαινόμενα παθογένειας, ασυμβίβαστο αρμοδιοτήτων δεν εξαντλούνται στη συγκεκριμένη περίπτωση, αλλά έχουν εντοπιστεί και σε άλλες, πολύ σοβαρές περιπτώσεις στην κορυφή της ιεραρχίας της Εταιρείας. Και σε αυτές πρέπει άμεσα να αποκατασταθεί η νομιμότητα.

Για την ορθότερη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, συστήθηκε Επιτροπή Αναμόρφωσης τους. Κύριος ρόλος που κλήθηκε να επιτελέσει η Επιτροπή αυτή ήταν η διαμόρφωση των τευχών δημοπράτησης ώστε να προσδιοριστεί με σαφήνεια το φυσικό αντικείμενο των έργων και να βελτιωθούν οι συγκεκριμένες διαδικασίες.

Τα τεύχη δημοπράτησης που εισήχθησαν στο ΔΣ όχι μόνο δεν προσδιόριζαν με σαφή τρόπο το φυσικό αντικείμενο αλλά εμφάνισαν ύψος προϋπολογισμού υπερβολικά υψηλό. Αυτό αποδεικνύεται ξεκάθαρα από το ποσοστό των εκπτώσεων σε όλα τα συγκεκριμένα έργα που είναι άνω του 55%. Δημιουργείται εύλογα η απορία, γιατί τα έργα δεν προϋπολογίζονται από την αρχή στα επίπεδα των πραγματικών τιμών. Η συγκεκριμένη εργολαβία αφορά κυρίως τοποθέτηση νέων παροχών σε ένα μόνο Τομέα, σε μια περίοδο που λόγω κρίσης η οικοδομική δραστηριότητα είναι μηδενική.

Αυτοί είναι οι λόγοι που καταψήφισα και τη συγκεκριμένη και άλλες πέντε αντίστοιχες εργολαβίες συνολικού ύψους 22,5 εκατ. €, τόσο την έγκριση των τευχών δημοπράτησης όσο και την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Προκειμένου να αρθεί κάθε σκιά, πρέπει άμεσα να ακυρωθούν οι συγκεκριμένες εργολαβίες, να αναμορφωθούν με σαφήνεια τα τεύχη δημοπράτησης, με προϋπολογισμό που αντιστοιχεί στις πραγματικές τιμές των έργων και να επαναπροκηρυχθούν.

Δεν είναι δυνατόν η Διοίκηση, που τόσο κόπτεται δήθεν για την κατασπατάληση χρήματος και το νοικοκύρεμα της ΕΥΔΑΠ, να εισηγείται σήμερα τέτοια ιλιγγιώδη ποσά σε δεκάδες εργολαβίες, πού επιβαρύνουν οικονομικά την Εταιρεία και εκχωρούν πλήρως το Τεχνικό αντικείμενο της στους ιδιώτες.

Για κάθε ενέργεια που βλάπτει τα συμφέροντα της Εταιρείας πρέπει να επιλαμβάνονται τα αρμόδια όργανα και να τηρούνται όσα προβλέπονται από το Νόμο.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΕΥΔΑΠ:

Καταρχήν όπως είναι γνωστό η ΕΥΔΑΠ είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης για το 60% του πληθυσμού της χώρας. Το δίκτυό της αποτελείται από περίπου 9.500 χλμ. αγωγών ύδρευσης και περίπου 6.000 χλμ. αγωγών αποχέτευσης που καλύπτουν ευρεία γεωγραφική περιοχή και έχουν κατασκευαστεί από τη δεκαετία του 1950 και ύστερα.

Προκειμένου η Εταιρεία να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία των υποδομών της και την καλύτερη παροχή των υπηρεσιών της προς τους καταναλωτές, είναι επιβεβλημένες οι ανακαινίσεις του υφισταμένου δικτύου και οι κατά τόπον επεμβάσεις σε περιπτώσεις αστοχίας της λειτουργίας τους (εμφράξεις, θραύσεις αγωγών, διαρροές κλπ.), καθώς και οι εργασίες συντήρησης αυτών, συνδέσεις νέων παροχών κ.ο.κ.

Λαμβάνοντας υπόψη την έκταση των δικτύων της και την γεωγραφική περιφέρεια στην οποία εκτείνονται, είναι κατανοητό ότι είναι αδύνατον να καλυφθούν όλες οι αναγκαίες επεμβάσεις με ίδια μέσα (ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό) της ΕΥΔΑΠ, καθώς το προσωπικό της Εταιρείας δεν έχει ανανεωθεί από το έτος 2002 και βαίνει διαρκώς μειούμενο λόγω αθρόων συνταξιοδοτήσεων.

Κατά συνέπεια, και βάσει του Νόμου περί Δημοσίων Έργων, η ΕΥΔΑΠ διενεργεί Ανοιχτούς Μειοδοτικούς Δημόσιους Διαγωνισμούς για την ανάθεση εργασιών επεμβάσεων και συστηματικών επενδύσεων στο δίκτυο της.

Τα δημοπρατούμενα σήμερα έργα έχουν ήδη δρομολογηθεί από το έτος 2013 όταν και με απόφαση της τότε Διοίκησης συστάθηκε Επιτροπή που αναμόρφωσε και βελτίωσε τα τεύχη Δημοπράτησης των αντίστοιχων εργολαβιών με αντικείμενο «Εργασίες στα Δίκτυα Ύδρευσης και Αποχέτευσης».

Σημειώνεται ότι παρά το ότι οι διαγωνισμοί αυτοί δεν είναι ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος καθώς οι προϋπολογισμοί τους υπολείπονται του κατώτατου ορίου των 5.186.000 ευρώ, ποσό πάνω από το οποίο εφαρμόζονται οι Ευρωπαϊκές Οδηγίες για τις δημόσιες συμβάσεις, η Εταιρεία με απόφασή της, τους υποβάλει σε Ευρωπαϊκές διατυπώσεις δημοσιότητας, προκειμένου αφενός να προσελκύσουν κατά το δυνατό, μεγαλύτερο αριθμό διαγωνιζομένων εταιρειών, αφετέρου να διασφαλιστεί η μέγιστη δημοσιότητα και διαφάνεια.

Ο αναφερόμενος στην Ερώτηση Διαγωνισμός προκηρύχθηκε με βάση τα τεύχη αυτά και δεν έχει ακόμα κατακυρωθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας.

Τόσο σε αυτόν, όσο και σε δύο ακόμα πρόσφατους, παρόμοιους διαγωνισμούς που προηγήθηκαν, αναπτύχθηκε ουσιαστικός ανταγωνισμός αφού συμμετείχαν 12, 11 και 7 εταιρείες αντίστοιχα, τα δε ποσοστά έκπτωσης που προσφέρθηκαν σε όλους ανεξαιρέτως τους διαγωνισμούς κλιμακώθηκαν μεταξύ 37% και 58% , με τέσσερις τουλάχιστον εταιρείες να έχουν προσφέρει ποσοστό έκπτωσης άνω του 50% στους δύο διαγωνισμούς και άνω του 40% στον τρίτο.

Αυτά τα ποσοστά έκπτωσης θεωρούνται προφανώς συμφέροντα για την Εταιρεία με δεδομένο ότι από το έτος 2007 δεν έχουν αναθεωρηθεί τα τιμολόγια των Δημοσίων Έργων, βάσει των οποίων η Εταιρεία υποχρεωτικά δημοπρατεί τα δημόσια έργα, ενώ εν τω μεταξύ έχουν μειωθεί τα αντίστοιχα κόστη.

Εξάλλου, ήδη με την Απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπ’ αριθμ. 2/2016, κρίθηκε νόμιμη η κατακύρωση αποτελέσματος προηγούμενου διαγωνισμού με προσφερθέν ποσοστό έκπτωσης 57%, διαγωνισμού για τον οποίο ομοίως, δεν ζητήθηκε «αιτιολόγηση υπερβολικά χαμηλής προσφοράς», αφού στο εσωτερικό δίκαιο (ν. 3669/2008) δεν υπάρχει κανονιστική διάταξη που να επιτρέπει την πρόσκληση σε αιτιολόγηση της προσφοράς.

Σημειώνεται ότι σε όλες τις υφιστάμενες εν εξελίξει (6) εργολαβίες της Διεύθυνσης Δικτύου Ύδρευσης της ΕΥΔΑΠ, οι αναθέσεις των οποίων έχουν στο σύνολό τους κριθεί νόμιμες από το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι εργασίες υλοποιούνται με ποσό έκπτωσης που κυμαίνεται από 57,65% έως 68,20%.

Παρά τα μεγάλα ποσοστά έκπτωσης, σε κανέναν από τους διαγωνισμούς σποραδικών επεμβάσεων που διαχρονικά διενεργεί η ΕΥΔΑΠ, δεν έχουν σημειωθεί υπερβάσεις του προϋπολογισμού και όλες ανεξαιρέτως οι εργολαβίες έχουν υλοποιηθεί - εκτελεστεί εντός των ορίων του αρχικά προβλεφθέντος προϋπολογισμού τους.

Παράλληλα σημειώνεται πως η ΕΥΔΑΠ τηρεί με τη δέουσα αυστηρότητα όλους του κανόνες διαφάνειας και διαύγειας, που διέπουν τη διαδικασία ανάθεσης μιας εργολαβίας. Αρχικά, ορίζεται με κλήρωση η Επιτροπή Διεξαγωγής του εκάστοτε Διαγωνισμού, η οποία είναι αποκλειστικά υπεύθυνη για την τήρηση της ορθής διαδικασίας, όπως προβλέπεται από τη Νομοθεσία περί Δημοσίων Έργων.

Στη συνέχεια, η Επιτροπή ελέγχει όλα τα σχετικά με το Διαγωνισμό έγγραφα που προσκομίζουν οι υποψήφιοι και ανακηρύσσει μειοδότη με κριτήριο τη μεγαλύτερη έκπτωση που έχει κατατεθεί. Σύμφωνα με την ισχύουσα Νομοθεσία περί Δημοσίων Έργων, δεν προβλέπεται ο αποκλεισμός μειοδότη λόγω μεγάλης έκπτωσης.

Στο διαγωνισμό για το έργο «Τοποθέτηση νέων παροχών και εργασίες δικτύου ύδρευσης σε περιοχές αρμοδιότητας του τομέα Πειραιά της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.» η εταιρεία ΔΙΑΤΜΗΣΗ έχει ανακηρυχτεί μειοδότρια από την Επιτροπή Διαγωνισμών, αποτέλεσμα το οποίο θα υποβληθεί προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ, το οποίο είναι υποχρεωμένο να το εγκρίνει εφόσον δεν υπάρξει κάποιος νόμιμος λόγος αποκλεισμού. Η όλη διαδικασία διεξαγωγής του Διαγωνισμού, όπως και όλων των διαγωνισμών, ήταν διάφανη, πράγμα που καταδεικνύεται τόσο από την ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής όσο και από το γεγονός ότι καμία από τις υπόλοιπες 6 εταιρείες που συμμετείχαν στο Διαγωνισμό δεν υπέβαλλε ένσταση.

Σε ό,τι αφορά στις τυχόν φορολογικές εκκρεμότητες της Εταιρείας ΔΙΑΤΜΗΣΗ ΑΤΕ, το συγκεκριμένο δεν μπορεί να είναι αντικείμενο έρευνας της ΕΥΔΑΠ. Επισημαίνεται ωστόσο, ότι η εν λόγω εταιρεία συμμετείχε στο Διαγωνισμό προσκομίζοντας τα κατά το νόμο και τα Πρότυπα Τεύχη Διακηρύξεων αναγκαία δικαιολογητικά, όπως η ενημερότητα του πτυχίου της καθώς και υπεύθυνη δήλωση περί του ότι είναι φορολογικά ενήμερη και ότι είναι σε θέση να αποδείξει την ενημερότητα αυτή, εφόσον αναδειχθεί μειοδότρια.

Από τα προαναφερθέντα προκύπτει ότι οι υφιστάμενες 6 εργολαβίες υλοποιούνται με έκπτωση που κυμαίνεται από 57,65% έως 68,20%. Επομένως, η έκπτωση 59% της συγκεκριμένης εργολαβίας δε μπορεί να θεωρηθεί «ασυνήθιστα χαμηλή».

Παλαιότερες υποθέσεις που ανάγονται στο έτος 2003 έχουν ήδη διερευνηθεί από τις προηγούμενες Διοικήσεις της Εταιρείας.

Ο δε κύριος Γεώργιος Καραγιάννης τοποθετήθηκε Γενικός Διευθυντής Λειτουργίας Δικτύων και Εγκαταστάσεων πριν την ανάληψη καθηκόντων από τη σημερινή Διοίκηση της Εταιρείας.

Κατά τη διαδικασία κατακύρωσης των διαγωνισμών, κανένας από τους Γενικούς Διευθυντές δε λαμβάνει μέρος στην επιλογή του αναδόχου. Η επιλογή γίνεται με αυστηρά αντικειμενικό και διαφανή τρόπο από την εκάστοτε Επιτροπή Διενέργειας του Διαγωνισμού, η οποία αποφασίζεται μετά από κλήρωση και στην οποία συμμετέχουν στελέχη αντίστοιχων ειδικοτήτων της Εταιρείας.

Την ευθύνη παρακολούθησης της υλοποίησης του έργου έχει η Διευθύνουσα Υπηρεσία, η οποία επιλέγεται με όλους τους κανόνες διαφάνειας και είναι υπόλογος προς τη Διοίκηση της Εταιρείας μέσω ελέγχων των αρμόδιων Οργάνων της.