- CITY GUIDE
- PODCAST
-
31°
Ρίχτερ εναντίον ρατσισμού
Η συμπόρευση με τη θέση του Ρίχτερ θέτει εν αμφιβόλω τη μανιχαϊστική άποψη ότι εμείς, οι Έλληνες, είμαστε οι απολύτως καλοί
![94547-190014.jpg 94547-190014.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/contributor/94547-190014.jpg)
Την περασμένη εβδομάδα ξεκίνησε η δίκη του Γερμανού καθηγητή Ιστορίας, Χάιντς Ρίχτερ, κατηγορούμενου για παραβίαση του λεγόμενου «αντιρατσιστικού» νόμου. Ποιο είναι το αδίκημα; Ότι επιδοκιμάζει, ευτελίζει ή κακόβουλα αρνείται την ύπαρξη εγκλημάτων πολέμου των Γερμανών στη Μάχη της Κρήτης. Με αυτή την έννοια είναι ρατσιστής και πρέπει να καταδικαστεί από τα ελληνικά δικαστήρια.
Για να δούμε τι γράφει ο Ρίχτερ στο βιβλίο του, τουλάχιστον στα επίμαχα σημεία. Εν ολίγοις, με βάση τις ιστορικές του πηγές, αναφέρει ότι κατά την απόπειρα κατάληψης της Κρήτης από αέρος τον Μάιο του 1941, οι αντάρτες Κρητικοί υπέπεσαν σε εγκλήματα κατά των Γερμανών. Βεβήλωσαν τις σoρούς νεκρών και εκτέλεσαν τραυματίες, κλιμακώνοντας την ένταση των εχθροπραξιών και πυροδοτώντας βίαιες αντιδράσεις εκ μέρους των Γερμανών.
Αυτού του είδους η άποψη αμβλύνει ελαφρώς τη στάση ότι οι φύσει κακοί και φιλοπόλεμοι Γερμανοί εξαπέλυσαν ανηλεή βία ενάντια στους φιλειρηνικούς Κρητικούς. Ο ίδιος ο Ρίχτερ τονίζει ακριβώς ότι «η προσπάθεια να παραγνωριστούν ή και να αγνοηθούν εντελώς οι επιθέσεις των ανταρτών, για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, με ισχυρισμούς όπως για παράδειγμα ότι για τους ακρωτηριασμούς ευθύνονται τα κρητικά γεράκια ή και το ότι τα ασυνήθιστα τραύματα (π.χ. από μαχαίρι) οφείλονται στη χρήση ασυνήθιστων όπλων, είναι μεν κατανοητή και έχει ως στόχο την αθώωση της μιας πλευράς αλλά δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα».
Η συμπόρευση με τη θέση του Ρίχτερ θέτει εν αμφιβόλω τη μανιχαϊστική άποψη ότι εμείς, οι Έλληνες, είμαστε οι απολύτως καλοί και οι άλλοι, οι Γερμανοί, είναι οι απολύτως κακοί. Αυτή η άποψη προβάλλεται ως αντιρατσιστική, αν και το ακριβές αντίθετο ισχύει. Όσο «εμείς» και οι «άλλοι» διακρινόμαστε στη βάση της εθνικής, εθνοτικής ή φυλετικής ταυτότητας, η άποψη ότι το μονοπώλιο στο καλό έχει η μία πλευρά και στο κακό έχει η άλλη πλευρά είναι μία αμιγώς ρατσιστική θέση. Αν μη τι άλλο, η διάθεση να δεχτεί κάποιος ότι σε καθεστώς πολέμου όλες οι πλευρές είναι ικανές για εγκλήματα ανεξάρτητα από την εθνοτική τους ταυτότητα, είναι ένα δείγμα αντι-ρατσισμού.
Βεβαίως, η παραδοχή ότι οι Έλληνες υπερέβησαν τα όρια στην υπεράσπιση της πατρίδας τους, δεν μπορεί να απαλλάξει την ηγεσία της Γερμανίας από το συντριπτικό βάρος της ευθύνης στην επίθεση κατά της Κρήτης. Ο Χάιντς Ρίχτερ ουδέποτε αρνήθηκε τις ευθύνες των Γερμανών. Άλλωστε είναι γνωστός φιλέλληνας, βραβευμένος από τον πρώην Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο για το έργο του. Στο πλαίσιο, όμως, των ειδικών εχθροπραξιών στο έδαφος της Κρήτης, η έρευνά του κατέδειξε μία σειρά ενεργειών της ελληνικής πλευράς που αύξησε την ένταση των εχθροπραξιών.
Υπάρχουν άνθρωποι που, χωρίς ιστορική έρευνα, απορρίπτουν μετά βδελυγμίας τις θέσεις του Ρίχτερ. Δεν θέλουν να δεχτούν ότι οι Κρητικοί μπορεί να έκαναν κάποιο έγκλημα πολέμου. Για τους ίδιους οι Γερμανοί εκπροσωπούν το απόλυτο κακό. Μία τέτοια θέση είναι σαφέστατα ρατσιστική. Όσοι από την άλλη αποδέχονται τις θέσεις του Ρίχτερ, επίσης χωρίς ιστορική έρευνα, δεν αντέχουν την έξαρση του εθνικισμού που συμπαρασύρει η δίωξη του Ρίχτερ. Προτάσσουν λοιπόν μια αντιρατσιστική θέση.
Αλήθεια, όμως, έχουν καμία σημασία όλες αυτές οι ρατσιστικές ή αντιρατσιστικές θέσεις, αν δεν συνοδεύονται από εμπεριστατωμένη ιστορική έρευνα; Είναι δυνατόν να κρίνουμε αν οι Κρητικοί προέβησαν σε εγκλήματα με βάση το αν μία τέτοια θέση είναι σύμφωνη με την ιδεολογία μας; Νομίζω ότι είναι σαφές ότι το πεδίο για τη συγκεκριμένη αντιπαράθεση δεν είναι αυτό των ιδεολογιών ή των πολιτικών σκοπιμοτήτων. Το σωστό πεδίο αντιπαράθεσης είναι το πεδίο της διασταύρωσης των ιστορικών γεγονότων. Αυτό που τελικά ενδιαφέρει είναι αν αυτά που ισχυρίζεται ο Ρίχτερ έχουν όντως συμβεί. Μόνο οι ιστορικοί έχουν αρμοδιότητα σε αυτό το πεδίο.
Κανένας δικαστής, 74 χρόνια μετά τα επίμαχα γεγονότα, δεν έχει τη γνώση ή το δικαίωμα να αποφανθεί σε τέτοια ζητήματα, πόσο μάλλον να καταδικάσει έναν ιστορικό για την έρευνά του. Η δίκη-παρωδία που εκτυλίσσεται στο Ρέθυμνο μόνο ως αγκάθι στην επιστημονική έρευνα και την ανάδειξη της αλήθειας μπορεί να αντιμετωπιστεί.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Σε ιδιαίτερα συγκινητικό κλίμα έγινε η συνάντηση του με τη γυναίκα- σύμβολο, Χαρίτα Μάντολες
«Καθημερινό φαινόμενο οι κυβερνοεπιθέσεις - 13.000 την εβδομάδα»
Συνολικά θα εξυπηρετεί ετησίως τις ανάγκες 270.000 ατόμων
Σταδιακά όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα καταρτιστούν σε θέματα ΑΙ
H ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας για τις χθεσινές εκδηλώσεις, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την αποκατάσταση της Δημοκρατίας
Όσα είπε ο υπουργός Υγείας για το ΕΣΥ και το Κυπριακό
Γιατί δεν ισχύει για τις επιχειρήσεις
Πότε εκπνέει η προθεσμία
Δείτε τις αναρτήσεις του στο Χ
Το αξιοπρεπές τέλος στην καριέρα του και το μετέωρο βήμα των Δημοκρατικών προς τον Νοέμβριο
Τι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση
Ο Τούρκος Πρόεδρος είχε ζητήσει από τον πρωθυπουργό να βάλει τον Δένδια «στη θέση του»
Ο εβδομαδιαίος απολογισμός του πρωθυπουργού στο Facebook
Οι απαντήσεις στα κρίσιμα αυτά διακυβεύματα δεν μπορεί να είναι επικοινωνιακές και συνθηματικές
Το σύμβολο δημιουργήθηκε από τον συγγραφέα Νίκο Δήμου στις 14 Αυγούστου 1974
Η ομιλία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας
«Το γεγονός ότι συνομιλούμε δεν σημαίνει ότι συμφωνούμε ή υποχωρούμε»
Σε εξέλιξη βρίσκεται η επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Λευκωσία
Πρώτη φορά Έλληνας πρωθυπουργός στη Λευκωσία για τη μαύρη επέτειο του «Αττίλα»
«Μια ομοσπονδιακή λύση δεν είναι δυνατή στην Κύπρο», δήλωσε ο Τούρκος Πρόεδρος
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.