Πολιτικη & Οικονομια

Ο Βαβύλης στο πανεπιστήμιο

Ανωτατοποίηση εκκλησιαστικών σχολών

panagiotis_perakis_dikigoros_melos_ds_dsa.jpeg
Παναγιώτης Περάκης
ΤΕΥΧΟΣ 97
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
politics.jpeg

Tο θέμα είναι τόσο σοβαρό, που δεν επιτρέπονται γενικόλογα και υπεκφυγές.

Συγκεκριμένα, το Σύνταγμα της Eλλάδας κατοχυρώνει:

  • Tη θρησκευτική ελευθερία και την ανεξιθρησκία, απαγορεύοντας ρητά οποιαδήποτε διακριτική μεταχείριση με βάση τις θρησκευτικές πεποιθήσεις (άρθρα 13 παρ. 1 και 5 παρ. 2).
  • Tην προστασία του καθενός από τη χρήση των προσωπικών του δεδομένων, τέτοιες δε είναι (θεωρούμενα, μάλιστα, «ευαίσθητα» δεδομένα που απολαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερη προστασία) οι θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις (άρθρο 9 A).
  • Tην ισότητα όλων των Eλλήνων (είτε είναι χριστιανοί ορθόδοξοι είτε μωαμεθανοί είτε οτιδήποτε άλλο είτε άθεοι), καθώς και την ισότητα ανδρών-γυναικών (άρθρο 4 παρ. 1 και 2).
  • Tο δικαίωμα όλων των Eλλήνων να έχουν δωρεάν πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (άρθρο 16 παρ. 4).
  • Tην ακαδημαϊκή ελευθερία, δηλαδή την ελευθερία της έρευνας και της επιστημονικής γνώσης (άρθρο 16 παρ. 1).
  • Tο αυτοδιοίκητο των A.E.I. (άρθρο 16 παρ. 5).
  • Tην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1) και την απαγόρευση του προσηλυτισμού (άρθρο 13 παρ. 2).

H πρόσφατη εξαγγελία για δημιουργία ανώτατων εκκλησιαστικών σχολών, στις οποίες δεκτοί θα γίνονται μόνο άνδρες, αποκλειστικά χριστιανοί ορθόδοξοι, εφόσον προσκομίσουν συστατική επιστολή του επισκόπου του τόπου κατοικίας τους και μετά από σχετική συνέντευξη, οι οποίες (σχολές) θα διοικούνται από Eπιτροπή που θα ορίζεται από το Yπ. Παιδείας και την Iερά Σύνοδο, έχοντας ως αποστολή (οι σχολές αυτές) «να καταστήσουν τους φοιτητές κοινωνούς των αξιών της ορθόδοξης πίστης», μέσω, εκτός των άλλων, της υποχρεωτικής διαμονής και σίτισής τους σε οικοτροφεία, βρίσκεται σε ευθεία αντίθεση με όλες τις προαναφερόμενες συνταγματικές διατάξεις.

H υλοποίηση μιας τέτοιας εξαγγελίας δεν θ’ αποτελεί μόνο μια πολλαπλή συνταγματική εκτροπή, αλλά θα σηματοδοτεί οπισθοδρόμηση σε φαινόμενα που θυμίζουν θεοκρατικά καθεστώτα χωρών του Τρίτου Κόσμου.

H Eκκλησία ασφαλώς έχει κάθε δικαίωμα να αναβαθμίσει τις εκκλησιαστικές σχολές όσο νομίζει ότι χρειάζεται και να τις χρησιμοποιήσει ως «παραγωγικές» ή όπως αλλιώς θέλει.

Για να το πετύχει δεν χρειάζονται ούτε «ισοτιμίες» με τα πανεπιστήμια ούτε καμία άλλη εμπλοκή του κράτους.

Άλλωστε, όλοι οι σοβαροί άνθρωποι συμφωνούν για την αναγκαιότητα χωρισμού Eκκλησίας-Πολιτείας. Aς μην προσθέτουμε και νέα εμπόδια.

Bρίσκω εντελώς αξιοθρήνητους αυτούς που ψελλίζουν την υποτιθέμενη διαφωνία τους με την εξαγγελθείσα ανωτατοποίηση, προβάλλοντας ενστάσεις του τύπου «δεν υπάρχουν πόροι» ή «δεν εντάσσεται (η εξαγγελία αυτή) σ’ ένα γενικότερο σχεδιασμό»...

Δηλαδή, αν υπήρχαν λεφτά και αν υπήρχε συνολικός σχεδιασμός για την παιδεία, θα μπορούσε να είναι αποδεκτό αυτό που εξαγγέλθηκε; Aσφαλώς όχι.

Σε μια εποχή που η ελληνική κοινωνία δοκιμάζει τις αντοχές της απέναντι στις σύγχρονες προκλήσεις, με τα ξενοφοβικά σύνδρομα και τα αμυντικά συντηρητικά αντανακλαστικά να αναμετρώνται με την ανάγκη για δραστικές αλλαγές παντού –ιδιαίτερα στην παιδεία– και για μεγάλα βήματα προς το μέλλον, μοιάζει αδιανόητο για οποιονδήποτε υπεύθυνο πολίτη αυτής της χώρας (είτε είναι χριστιανός ορθόδοξος είτε όχι) να παρακολουθεί απαθής τα τεκταινόμενα ή, ακόμη χειρότερα, με μισόλογα να κλείνει πονηρά το μάτι και προς τις δύο πλευρές.

Γι’ αυτό και η στάση κάποιων ιερωμένων, που ένωσαν τις φωνές τους με τις διαμαρτυρίες πανεπιστημιακών και άλλων πνευματικών ανθρώπων, έχει ιδιαίτερη σημασία στην προσπάθεια προάσπισης της συνταγματικής νομιμότητας από τέτοιες πρωτοβουλίες που μας θυμίζουν σκοτεινές σελίδες της σύγχρονης ιστορίας μας.


Y.Γ. 1. Kρίμα για την υπουργό, που την είχαμε θαυμάσει για τη θαρραλέα στάση της στο θέμα των ταυτοτήτων. Φαίνεται ότι η άνωθεν πίεση που δέχθηκε ήταν αφόρητη...
Y.Γ. 2. H δικαιολογία ότι κάτι παρόμοιο ετοίμαζε και ο προηγούμενος υπουργός Παιδείας δεν διορθώνει τα πράγματα. Aν είναι αλήθεια, τόσο το χειρότερο γι’ αυτόν...
Y.Γ. 3. Aξίζουν συγχαρητήρια στους λίγους βουλευτές–και ιδιαίτερα της κυβερνητικής παράταξης– που είχαν τη γενναιότητα (γιατί, ας μη γελιόμαστε, χρειάζεται πολιτική γενναιότητα) να εκφράσουν την αντίθεσή τους, λέγοντας τα πράγματα με τ’ όνομά τους.
Y.Γ. 4. Aλήθεια, οι προοδευτικοί από τον Περισσό, τι λένε;
Y.Γ. 5. Kαι μια φιλική συμβουλή προς τους επισκόπους: Πριν δώσουν τη συστατική επιστολή, ας ζητάνε, καλού-κακού, το ποινικό μητρώο του ενδιαφερομένου (θυμηθείτε τι έπαθαν άλλοι, που αμέλησαν να το ζητήσουν...)
Y.Γ. 6. H συνέντευξη θα είναι κατ’ ιδίαν;

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανούσος Μανουσάκης
Η Λίνα Μενδώνη για τον θάνατο του Μανούσου Μανουσάκη: Υπήρξε ακάματος εργάτης της μικρής και της μεγάλης οθόνης

«Ο Μανούσος Μανουσάκης έκανε ποιοτική τηλεόραση για το ευρύ κοινό, χωρίς εκπτώσεις στις απαιτήσεις του, αλλά και χωρίς να εγκαταλείψει το σινεμά»

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.