Επιχειρησεις

Ηonda: Τι θα σημαίνει μια συγχώνευση με την Nissan για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;

Mε φόντο τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα

Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
UPD

Ηonda: Τι θα σημαίνει μια συγχώνευση με την Nissan για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;

Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Nissan και Honda επιβεβαίωσαν την Τετάρτη ότι συζητούν στενότερη συνεργασία, αλλά διέψευσαν τις πληροφορίες ότι έχουν αποφασίσει τη συγχώνευση.

Η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών αναστατώνει τον κλάδο, σε μια εποχή που οι κατασκευαστές αγωνίζονται να στραφούν από τα οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα στα ηλεκτρικά. Τα σχετικά φθηνά ηλεκτρικά οχήματα από τις κινεζικές BYD, Great Wall και Nio τρώνε τα μερίδια αγοράς των αμερικανικών και ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Κίνα και αλλού.

Οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει πίσω από τους μεγάλους αντιπάλους τους στα EVs και τώρα προσπαθούν να μειώσουν το κόστος και να καλύψουν τον χαμένο χρόνο.

Η Nissan, η Honda και η Mitsubishi ανακοίνωσαν τον Αύγουστο ότι θα μοιράζονται εξαρτήματα για ηλεκτρικά οχήματα, όπως μπαταρίες, και θα ερευνούν από κοινού λογισμικό για αυτόνομη οδήγηση, ώστε να προσαρμοστούν καλύτερα στις δραματικές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία με επίκεντρο την ηλεκτροκίνηση. Μια προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της Honda, της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, και της Nissan, της τρίτης μεγαλύτερης, ανακοινώθηκε τον Μάρτιο.

Μια συγχώνευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα κολοσσό αξίας περίπου 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων με βάση την κεφαλαιοποίηση της αγοράς και των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Τι θα χρειαζόταν η Honda από τη Nissan;

Η Nissan διαθέτει μεγάλα SUV με βάση το αμάξωμα σε πλαίσιο φορτηγού, όπως το Armada και το Infiniti QX80, που δεν διαθέτει η Honda, με μεγάλη ικανότητα ρυμούλκησης και καλές επιδόσεις εκτός δρόμου, δήλωσε ο Sam Fiorani, αντιπρόεδρος της AutoForecast Solutions.

Η Nissan έχει επίσης πολυετή εμπειρία στην κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και σε υβριδικά συστήματα κίνησης φυσικού αερίου-ηλεκτρικού που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Honda στην ανάπτυξη των δικών της EV και της επόμενης γενιάς υβριδικών οχημάτων, είπε.

«Η Nissan έχει κάποια τμήματα προϊόντων όπου η Honda δεν παίζει σήμερα», τα οποία θα μπορούσε να βοηθήσει μια συγχώνευση ή μια συνεργασία, δήλωσε ο Sam Abuelsamid, αναλυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας στην περιοχή του Ντιτρόιτ.

Ενώ τα ηλεκτρικά Leaf και Ariya της Nissan δεν έχουν πουλήσει καλά στις ΗΠΑ, είναι σταθερά οχήματα, δήλωσε ο Fiorani. «Δεν έχουν επαναπαυθεί στις δάφνες τους και έχουν αναπτύξει αυτή την τεχνολογία», είπε. «Έρχονται νέα προϊόντα που θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια καλή πλατφόρμα για τη Honda για την επόμενη γενιά της».

Γιατί τώρα;

Η Nissan δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι θα περικόψει 9.000 θέσεις εργασίας, ή περίπου το 6% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, και θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20% μετά την ανακοίνωση τριμηνιαίων ζημιών 9,3 δισεκατομμυρίων γιεν (61 εκατομμύρια δολάρια).

Νωρίτερα αυτό το μήνα αναδιοργάνωσε τη διοίκησή της και ο διευθύνων σύμβουλός της, Makoto Uchida, δέχτηκε μείωση μισθού κατά 50% για να αναλάβει την ευθύνη για τα οικονομικά προβλήματα, λέγοντας ότι η Nissan πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματική και να ανταποκριθεί καλύτερα στις προτιμήσεις της αγοράς, στην αύξηση του κόστους και σε άλλες παγκόσμιες αλλαγές.

Η Fitch Ratings υποβάθμισε πρόσφατα τις πιστωτικές προοπτικές της Nissan σε «αρνητικές», επικαλούμενη την επιδείνωση της κερδοφορίας, εν μέρει λόγω των μειώσεων τιμών στην αγορά της Βόρειας Αμερικής. Σημείωσε όμως ότι διαθέτει ισχυρή χρηματοοικονομική δομή και σταθερά ταμειακά αποθέματα που ανέρχονται σε 1,44 τρισεκατομμύρια γεν (9,4 δισεκατομμύρια δολάρια).

Η εταιρεία αγωνίζεται εδώ και χρόνια μετά από ένα σκάνδαλο που ξεκίνησε με τη σύλληψη του πρώην προέδρου της Κάρλος Γκοσν στα τέλη του 2018 με την κατηγορία της απάτης και της κατάχρησης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας, κατηγορίες που ο ίδιος αρνείται. Τελικά αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και διέφυγε στον Λίβανο.

Η Honda ανακοίνωσε ότι τα κέρδη της υποχώρησαν σχεδόν 20% στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους Απριλίου-Μαρτίου σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, καθώς οι πωλήσεις υπέφεραν στην Κίνα.

Αντίξοοι άνεμοι

Η Toyota παρήγαγε 11,5 εκατομμύρια οχήματα το 2023, ενώ η Honda έβγαλε 4 εκατομμύρια και η Nissan παρήγαγε 3,4 εκατομμύρια. Η Mitsubishi Motors κατασκεύασε μόλις πάνω από 1 εκατομμύριο. Ακόμη και μετά από μια συγχώνευση η Toyota θα παραμείνει η κορυφαία ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.

Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν πιθανούς κλυδωνισμούς που θα μεγαλώσουν εάν ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ κάνει πράξη τις απειλές του να αυξήσει ή να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές ξένων προϊόντων, ακόμη και από συμμάχους όπως η Ιαπωνία και γειτονικές χώρες όπως ο Καναδάς και το Μεξικό. Η Nissan είναι μεταξύ των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν προσαρμόσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους ώστε να περιλαμβάνουν οχήματα που συναρμολογούνται στο Μεξικό.

Εν τω μεταξύ, οι αναλυτές λένε ότι υπάρχει μια «μετατόπιση της οικονομικής προσιτότητας» που λαμβάνει χώρα σε ολόκληρη τη βιομηχανία, με επικεφαλής τους ανθρώπους που αισθάνονται ότι δεν μπορούν να πληρώσουν σχεδόν 50.000 δολάρια για ένα νέο όχημα. Στην Αμερική, μια ζωτικής σημασίας αγορά για εταιρείες όπως η Nissan, η Honda και η Toyota, αυτό αναγκάζει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάσουν το ενδεχόμενο χαμηλότερης τιμολόγησης, η οποία θα φάει περαιτέρω τα κέρδη της βιομηχανίας.

Πηγή: AP